Hoppa till innehåll

Träning, Fysisk Aktivitet & Sport

199 replies to this topic

#181 OFFLINE   laine78

laine78

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 152 Inlägg:
  • Interests:Jakt, jakt, fiske och utförsåkning!

Skrivet 29 Mar 2012, 22:25

Har äntligen fått lite kontinuitet i min träning efter ett halv års "vila"! Sen att man mumlade något om magrutor till sommaren på nyårsafton till barnen satte lite press på en ^_^
Fast det behöver man om man ska hinna!
Så nu blir det promenader (2-3 ggr/vecka), inlines efter väder (1-2 ggr/vecka), 4 gympass/vecka och nu när det är lite off season för Strongman tävlingar så försöker jag klämma in ett renodlat däckvältar/stenlyftar/farmerspass på lördagar!

Känns jäkligt skönt att kroppen svarar bra på upplägget! :)

// Tommy
HVA m98 9,3x62
HDF Titanium 6,5x55
Tikka m77 12/70
Valmet 112 12/70
HVA .22lr

#182 OFFLINE   Thyrus

Thyrus

Jägare

• Bloggers
  • 760 Inlägg:
  • Interests:Hundar, jakt och skidåkning.

Skrivet 30 Mar 2012, 10:29

Kan meddela att det känns bättre och bättre med mina hälsenor, men jag gissar att bli helt bra och den sista läkningen tar längre tid än man tror. Skulle så gärna börja springa ingen men vill inte förstöra något. Lutar åt att det blir inlinesträning som inte påverkar hälsenorna allt för mycket. Sedan vore det kul om jag kunde hitta bromskloss till Salomon inlines så man kan stanne utan att alltid slita på däcken. Tips någon?
Weimaraner, Wellieson Eazac, 'Eazac', 5 år
Strävhårig tax, Allax Gunde, 'Ture', 11 månader
Weimaraner, Grey Shaheen Mercury, 'Charlie', 5 månader

In memorial:
Strävhårig tax, Mariebergs Prins, 'Skorpan', 2009-07-15 -- 2011-01-21

#183 OFFLINE   Sakofil

Sakofil

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 51 Inlägg:

Skrivet 09 Apr 2012, 10:10

Roligt att höra att alt fler dra i gång med träningen. Själv var jag ute på cyklen i går. Jag åkte 12 mil, vilket känntas ganska bra - dock är jag lite trött i benen i dag...

vh Lars

#184 OFFLINE   MaxW

MaxW

Erfaren jägare

• Moderators
  • 4077 Inlägg:

Skrivet 09 Apr 2012, 12:18

Har kommit till en period då jag börjar få brist på fantasi i löpträningen.. Det känna nästan tråkigt ibland, trots variation i längd, rundor etc.. men står och stampar och det går liksom inte framåt i den takt jag vill!

Jag har fastnat i ett "mystempo" och har svårt att komma vidare.

Men nu kör jag lite intervaller. Korta sådan till att börja med och ett pass i veckan. Får se om det har någon effekt.. Ska ev köra lite backträning som variation, varvat med lite fartlek under "vanliga" löppassen.

"Mat ska inte skalas, Mat ska flås.."

#185 OFFLINE   Sakofil

Sakofil

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 51 Inlägg:

Skrivet 09 Apr 2012, 14:04

Visa inläggMaxW på 09 Apr 2012, 12:18 sade:

Har kommit till en period då jag börjar få brist på fantasi i löpträningen.. Det känna nästan tråkigt ibland, trots variation i längd, rundor etc.. men står och stampar och det går liksom inte framåt i den takt jag vill!

Jag har fastnat i ett "mystempo" och har svårt att komma vidare.

Men nu kör jag lite intervaller. Korta sådan till att börja med och ett pass i veckan. Får se om det har någon effekt.. Ska ev köra lite backträning som variation, varvat med lite fartlek under "vanliga" löppassen.

Intervaller är et bra sätt att komme vidare. Jag kan rekommendera 10-20-30-princippet. Man springer 10-15 minutter, så att benen känns värma. Därnäst springer man MAXTEMPO i 10 sekunder, mediumsnapt i 20 sekunder och då joggingtempo i 30 sekunder. Detta upprepas 5 ggr. Sen springer man tx 5-10 minutter och kör et nytt varv med 10-20-30.

vh Lars

#186 OFFLINE   MaxW

MaxW

Erfaren jägare

• Moderators
  • 4077 Inlägg:

Skrivet 09 Apr 2012, 16:57

Visa inläggSakofil på 09 Apr 2012, 14:04 sade:

Intervaller är et bra sätt att komme vidare. Jag kan rekommendera 10-20-30-princippet. Man springer 10-15 minutter, så att benen känns värma. Därnäst springer man MAXTEMPO i 10 sekunder, mediumsnapt i 20 sekunder och då joggingtempo i 30 sekunder. Detta upprepas 5 ggr. Sen springer man tx 5-10 minutter och kör et nytt varv med 10-20-30.

vh Lars

Ska prova! Mina nuvarande första intervaller så kör jag 10 min uppvärmnings löpning. Sedan en del stetching. Sedan kör jag 3 minuter jogg och sedan 1 min fullt. Sedan repetera detta i minst 5 omgångar. Tanken är att öka tiden på rusherna med 5 sekunder i veckan, om inga bakslag inträffar. :) Så får vi se var det slutar... :) jo, kör detta på bana med ganska lite backar föresten...

Backträningen brukar jag göra enkelt. Nästa fullt uppför backen, bör vara minst 200 m helat mer, och sedan gå ner, för att inte sluta knäna. Kör 3 omgångar, sedan vila. Upprepa och köra i 4 set. Sen är jag slut iaf. :) OBS! Uppvärmning är jäkligt viktigt även vid backträningen!

#187 OFFLINE   mcgyver

mcgyver

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 360 Inlägg:

Skrivet 10 Apr 2012, 19:51

Att det kan vara så skönt att komma tillbaka efter en liten springtur. Trotts snöstorm i 17m/s och motvind första 3km, så mår man så himla bra när duschen är avklarad och lite fika ska ätas.

´Det svåraste brukar vara att komma sig ut, men jag har med en granne bestämmt att vi ska ut minst 3 dagar i veckan och springa, och det kan vara skönt att dra iväg ett sms och höra om han hänger på när det är sånt klassificerat skitväder att motivationen inte är tillräckligt bra för att sticka ut själv.

#188 OFFLINE   Almenson

Almenson

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 449 Inlägg:

Skrivet 10 Apr 2012, 21:42

Idag körde jag första träningspasset efter min operation. Det blev en 3km promenad på skaren i skogen. Jag var rätt trött när jag kom hem men med tanke på att det bara gått 4 veckor (samt att jag tappat 8 kg i vikt) så är jag enormt nöjd. Dessutom var hunden mycket glad för en lite längre promenad. Nu är det bara att öka träningsdosen lite i taget så att man är i hyfsad form till sommaren.
Glad fågelhundsinstruktör i sina bästa år
Browning B525 Sporting "special edition"
Winchester m70 30-06
Strävhårigt paltlejon(vorsteh) kaliber 25kg

http://jaktmedvorsteh.blogspot.com/

#189 OFFLINE   Wounded Knee

Wounded Knee
  • Banned
  • 10 Inlägg:

Skrivet 10 Apr 2012, 22:16

Judo i kväll och det blir det allt för sällan av. Kul var det i alla fall och nu känns det i kroppen att den har anvädts.

#190 OFFLINE   Skuris

Skuris

Behöver vård

• Bloggers
  • 11093 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 07:04

Mmmmm Blir gymmet mitt på dagen efter jobbet blir det troligen en 8km promenad, senare i kväll kanske lite rajraj... Det är väl åxå träning :)
Måste kolla mina värden nu efter Påsken, lär ha skenat åt fel håll misstänker jag :unsure:

//
Skurebo 500.

Räv 0
Grävling 0
Lina och Funny´s Grävlingar 2

#191 ONLINE   Christian N

Christian N

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 8469 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 07:52

Lasse- raj raj är inte träning,

nope så är det.

/C
"De älskade icke så sitt liv att de drogo sig undan döden" I minne av dem som lämnat oss i förtid

Ett skott, en träff i taget, så skjuter man civilt långhållsskytte

#192 OFFLINE   Skuris

Skuris

Behöver vård

• Bloggers
  • 11093 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 08:09

Skit med, fast undrar om man inte ska slå igång Runkeepern bara för att prova :lol:

//
Skurebo 500.

Räv 0
Grävling 0
Lina och Funny´s Grävlingar 2

#193 OFFLINE   Wounded Knee

Wounded Knee
  • Banned
  • 10 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 10:54

Läste ett mördarschema på hur alla kan börja träna triatlon..... :o det lät ganska brutalt då man skulle simma i fullt tempo ett antal sträckor. Själv simmar jag 1500 m i makligt tempo på 50 min men att rusha dåå blir det inte många sträckor.
Iron man är en hyfsat tuff tävling och de som klarar det måste man se på med respekt.

#194 OFFLINE   lsjonsson

lsjonsson

Bortom all hjälp...

• Bloggers
  • 30115 Inlägg:
  • Location:Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och Luleå.

Skrivet 11 Apr 2012, 12:59

Visa inläggWounded Knee på 11 Apr 2012, 10:54 sade:

Läste ett mördarschema på hur alla kan börja träna triatlon..... :o det lät ganska brutalt då man skulle simma i fullt tempo ett antal sträckor. Själv simmar jag 1500 m i makligt tempo på 50 min men att rusha dåå blir det inte många sträckor.
Iron man är en hyfsat tuff tävling och de som klarar det måste man se på med respekt.
Det var en ok tid.

Själv har jag simmat tvärs över en sjö ca. 1200 m på ca 24 min med följebåt där jag hade sommarstuga norr om Aneby. Ca. 2400 m under timmen men då var jag slut efter att jag gav allt efter det att jag hade vänt. Simning är en skön sport för man tränar alla muskler på en gång. :)
/Stefan/
Medlem i Jaktsidans 8 MM Rem. Mag.klubb.
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Cigarren sysselsätter både händer och mun. Därigenom har jag många gånger undgått frestelsen att antingen strypa eller bita folk som har irriterat mig.
/Winston Churchill

Rem. 700 Safari 416 rem. mag. m. Helia S 1,5-6*42
Rem. 700 BDL 8 mm rem. mag.
A-frame om jag själv får välja!
Grundare av Robsofts Remington 700 Safari- & Remington 700 Magnumsällskapet.
http://forum.robsoft...p?f=21&t=100304
HVA 1900 .308 win. m. Helia S 1,5-6*42
HVA 1410 C
Engelsk Setter.

Postad bildTänd ett ljus 5/2 till de vargdrabbade.
VVS=Våga Vägra Syntetkolv

VVIKEA=Våga Vägra IKEA

#195 OFFLINE   MaxW

MaxW

Erfaren jägare

• Moderators
  • 4077 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 15:01

Visa inläggWounded Knee på 11 Apr 2012, 10:54 sade:

För egen del är problemet tekniken.. :( bröstsim så fixar jag tusingen mellan 25-27 min utan att direkt ta ut sig, men crawl är rena döden. Har fått vettig teknik på bröstsim, med andning och allt, men crawl funkar inte! Får nog ta en kurs i det snart... Tekniken är mycket mer än konditionen då det gäller simmandet...För övrigt, Ruskigt bra träning med simning! :) Så fort jag börjar jobba igen så ska jag ta upp det igen!

#196 ONLINE   Jämta

Jämta

Storviltsjägare

• Global Moderators
  • 6408 Inlägg:
  • Interests:Måla, läsa, simma, fota, hundar, fiske, skytte, jakt, matlagning bla

Skrivet 11 Apr 2012, 15:09

Har inte simmat öht senaste månaden, men ska väl komma igång igen snart och som gammal tävlingssimmerska så gillar jag ju verkligen att simma. Tyvärr stänger badhuset här inne i stan ner snart och ett nytt öppnas en hyfsad bit utanför, så blir väl kanske glesare med besöken ändå framöver.
Postad bild

Beware of the gobblin...

#197 OFFLINE   Wounded Knee

Wounded Knee
  • Banned
  • 10 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2012, 19:52

Det blev en km i bassängen i kväll. Hade gott orkat mera men timmen var sen och magen skriker efter mat. Det blir en lammstroganoff till kvällsmat.

#198 OFFLINE   orjant

orjant

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 4346 Inlägg:

Skrivet 15 May 2012, 12:34

Göteborgsvarvet i lördags, joggade runt på 2:19 och var riktigt pigg när jag kom i mål. :huh:

Vätternrunda nästa. :wub: :wub:
Tänk på att tårna som du trampar på idag ofta är förbundna med arslet som du måste kyssa imorgon.

Alla verkar vilja ha mer jämlikhet men endast med de som har det bättre...

#199 OFFLINE   Uteiskogen

Uteiskogen

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 401 Inlägg:
  • Interests:Jakt, fiske och insamling av skogens rikedomar.

Skrivet 15 May 2012, 13:24

View PostMaxW, on 11 Apr 2012, 15:01, said:

För egen del är problemet tekniken.. :( bröstsim så fixar jag tusingen mellan 25-27 min utan att direkt ta ut sig, men crawl är rena döden. Har fått vettig teknik på bröstsim, med andning och allt, men crawl funkar inte! Får nog ta en kurs i det snart... Tekniken är mycket mer än konditionen då det gäller simmandet...För övrigt, Ruskigt bra träning med simning! :) Så fort jag börjar jobba igen så ska jag ta upp det igen!

Ett sjysst sätt att hitta motivationen när man står å stampar är ju att gå en kurs med sådana som är bättre!

Ett exempel på det var min längdskidåkning. Hade oxat på i ett par år och nött belag i skidspåren utan att känna flytet.

Så tog jag och tjejen nu i vintras en kurs i längdskidåkning genom FriskisåSvettis. Kostade 100 spänn för en timmes genomgång med Irina Persson från Nordtröndelags elitåkare.

Helt ovärderliga tips! Och framförallt en ordentlig nytändning för sporten!

På samma vis har de nu lagt ut en inbjudan om löpträning. (https://docs.google....uss6pjvxA&pli=1)

Kolla om det finns något liknande i Kronoberg! Det kan lätt vara värt det!

#200 OFFLINE   orjant

orjant

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 4346 Inlägg:

Skrivet 16 May 2012, 22:00

85 km på cykeln idag. :)
Tänk på att tårna som du trampar på idag ofta är förbundna med arslet som du måste kyssa imorgon.

Alla verkar vilja ha mer jämlikhet men endast med de som har det bättre...

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar