Publicerat Mars 5, 201214 yr Nöp en liten rävtik kl 00:58 i natt. Det börjar bli lite snö här nu så det är tur att det är minusgrader. Har man lite flyt så kanske snön ligger kvar mars ut iaf.
Publicerat Mars 5, 201214 yr Jag har min åtel bakom huset å ett gäng rävar har ju stupat men ja vet ju inte hur många som inte vågat sej fram:p Men på tal om nåt helt annat, ja ska ut till Tjörn i helgen... Så en liten fråga ja har e vart på Tjörn bor du Sorry! jag har inte varit på tråden så jag missade frågan! ropa till om du ska ut till ön igen Tjörn är inte stort jag bor på västra delen
Publicerat Mars 5, 201214 yr Har tyvärr varit lat och inte varit där o kollat på en några dagar förens idag, 5 dagar kanske Men de går ju fort om dem e flera, och de e ju ett par dagar Har tyvärr itne tillgång till lött nu bara tips på ställen man kan få de? mer en slaktare/styckare? Om du vill ha åtelmaterial så kolla med fiskbilar charkar och om inte det går så har Euroshopper billig hundmat som inte behöver gödslas med så en påse räcker ganska länge.
Publicerat Mars 5, 201214 yr Sorry! jag har inte varit på tråden så jag missade frågan! ropa till om du ska ut till ön igen Tjörn är inte stort jag bor på västra delen Ja åkte aldrig iaf Men ja lär åka igen tids nog vet du vart Brävke, Fagervik ligger?
Publicerat Mars 5, 201214 yr Om du vill ha åtelmaterial så kolla med fiskbilar charkar och om inte det går så har Euroshopper billig hundmat som inte behöver gödslas med så en påse räcker ganska länge. Tack, ska bli
Publicerat Mars 5, 201214 yr Ja åkte aldrig iaf Men ja lär åka igen tids nog vet du vart Brävke, Fagervik ligger? ???? Det finns Bräcke och Fagerfjäll men jag kan inte alla ortsnamn så jag kan ha fel!!
Publicerat Mars 5, 201214 yr ???? Det finns Bräcke och Fagerfjäll men jag kan inte alla ortsnamn så jag kan ha fel!! De du sa kan nog stämma de e åt dom hållen iaf
Publicerat Mars 6, 201214 yr AHRGH!!...slänger mig direkt ut efter hemkomst ifrån jobbet, sitter strax efter 23..sitter nog inte mer än en i kvart så kommer mickel farande i snabb takt så när bössa är uppe och visslingen kommer är den nästan ur skjutsektorn...fryser till på 40m..punkten i bogen å trycker av..å trycker av..spelar tydligen ingen roll hur hårt man trycker när säkringen står fel ..så pass..ryggmärgen har redan gjort kväller alltså...får stopp på`n igen 50m bort, men den enaste gren som finns hänger för...Jaja den finns kvar tills imorgon kväll istället då Amatörernas afton..
Publicerat Mars 6, 201214 yr AHRGH!!...slänger mig direkt ut efter hemkomst ifrån jobbet, sitter strax efter 23..sitter nog inte mer än en i kvart så kommer mickel farande i snabb takt så när bössa är uppe och visslingen kommer är den nästan ur skjutsektorn...fryser till på 40m..punkten i bogen å trycker av..å trycker av..spelar tydligen ingen roll hur hårt man trycker när säkringen står fel ..så pass..ryggmärgen har redan gjort kväller alltså...får stopp på`n igen 50m bort, men den enaste gren som finns hänger för...Jaja den finns kvar tills imorgon kväll istället då Amatörernas afton.. Haha Känner igen det där, lite frustrerande Som sagt han kommer tillbax +2 till räven då.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Ha, revansch inatt en bättre hane som duka under, förmodligen den som klarade sig igår. Hade chans på dubble´ men den första ville inte kliva upp ur diket..får ta hennne natten som kommer.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Grattis! Själv så försökte jag locka fram en kvällsräv med Syco Tweety men fick bara besök av en arg Råbock . Bristen på snö gjorde det väl svårt att se något så det kan mycket väl ha varit räv framme utan att jag sett den! Det får bli morgonpass till Helgen eller en sittning om det blir stjärnklart istället.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Grattis! Själv så försökte jag locka fram en kvällsräv med Syco Tweety men fick bara besök av en arg Råbock . Bristen på snö gjorde det väl svårt att se något så det kan mycket väl ha varit räv framme utan att jag sett den! Det får bli morgonpass till Helgen eller en sittning om det blir stjärnklart istället. Tackar! Ja livet som pälsjägare blir lättare med snötäcktmark
Publicerat Mars 7, 201214 yr Tackar! Ja livet som pälsjägare blir lättare med snötäcktmark Så sant! Men nu har blommorna börjat titta fram och på Västkusten betyder det Öringpremiär i antågande!! Tanten Jublar
Publicerat Mars 7, 201214 yr Ha, revansch inatt en bättre hane som duka under, förmodligen den som klarade sig igår. Hade chans på dubble´ men den första ville inte kliva upp ur diket..får ta hennne natten som kommer. Grattis
Publicerat Mars 7, 201214 yr Så sant! Men nu har blommorna börjat titta fram och på Västkusten betyder det Öringpremiär i antågande!! Tanten Jublar Öring, riktig finsmakare hör jag. Själv får man nöja sig med angelgädda Fluga då eller?
Publicerat Mars 7, 201214 yr Tjenare nu ska även jag slå slag i saken och ta och sätta mig och vaka på mickel för hade en liten åtel till kråkfågel i sommras och den har inte varit så väl besökt i vinter förutom av morsans hund men då för ett par dar sen fick jag se några bilder som åtelkameran tagit och till min stora förvånging så var det en mycket stor räv som besökt åteln ett par gånger så då är min fråga Det är fullmåne i morgon men vill redan ut å vaka i kväll så då undrar jag om man kan använda sig av en panlampa om det ens är lagligt och om det funkar. Vilka tider på dygnet dom är som mest aktiva? Och åteln ligger inom hagel hål ditt jag ska sitta och vaka (ca 15m) så då undrar jag vilken hagel storlek som är bäst att använda sig av? Tack i förhand 1640
Publicerat Mars 7, 201214 yr Du behöver nog ingen pannlampa utan sätt dig en stund så vänjer sig ögonen vid det skumma ljuset. Jag vakar redan vid halvmåne om det finns snö på marken. Utan snö men med fullmåne eller näst intill så bör du se bra, ta med en liten handkikare av skaplig kvalitet så att du kan artbestämma på ett tillförlitligt sätt om du är osäker.
Publicerat Mars 7, 201214 yr Öring, riktig finsmakare hör jag. Själv får man nöja sig med angelgädda Fluga då eller? Öring på tallriken är svårslaget Mestadels blir det spinn och sedan trolling när värmen stiger lite ca:8grader eller mer
Publicerat Mars 7, 201214 yr Du behöver nog ingen pannlampa utan sätt dig en stund så vänjer sig ögonen vid det skumma ljuset. Jag vakar redan vid halvmåne om det finns snö på marken. Utan snö men med fullmåne eller näst intill så bör du se bra, ta med en liten handkikare av skaplig kvalitet så att du kan artbestämma på ett tillförlitligt sätt om du är osäker. Jaha okej ja gör nog det. Funderar på att gå och sätta mig redan innan det börjar att skymma är det en bra eller onödig ide??
Publicerat Mars 7, 201214 yr Räven kan komma när som helst , troligast under natten men vissa kommer tidigt. Kolla tiden på åtelkameran när fotona togs , är det på ungefär samma tid på dygnet så är det den bästa tiden att sitta . Sätt dig helst en stund innan (1 timma eller 2) annars kan du skrämma den på vägen in i gömslet. Kolla dessutom att vinden ligger bra annars lär det inte dyka upp någon räv. Skitjakt på dig!
Publicerat Mars 8, 201214 yr Hade laddat åteln med surströmming ikväll, satte mig strax efter kl 22:00, rådjuren smög lugnt nere vid sjökanten när plötsligt det är två rävar ute vid åteln kl 22:45, tar korn på den första men den är orolig, så jag byter till nr2. Pang, räven drar väg som en avlöning, skymtar den i en trädridå innan den försvinner. Väntar ett tag innan jag kollar skottplatsen, hår och blod. In och hämtar jycken med spårlina, efter ca 50m plockar vovven fram en tik med en bra träff i sig. Hinner bara in för att lägga in bilderna i datorn när jag kikar ut genom fönstret. Nere vid sjökanten sitter det en räv, smyger mig ut och lägger mig på jordkällar taket. Pang, en han räv får sluta sina dagar på isen.
Publicerat Mars 9, 201214 yr Hade laddat åteln med surströmming ikväll, satte mig strax efter kl 22:00, rådjuren smög lugnt nere vid sjökanten när plötsligt det är två rävar ute vid åteln kl 22:45, tar korn på den första men den är orolig, så jag byter till nr2. Pang, räven drar väg som en avlöning, skymtar den i en trädridå innan den försvinner. Väntar ett tag innan jag kollar skottplatsen, hår och blod. In och hämtar jycken med spårlina, efter ca 50m plockar vovven fram en tik med en bra träff i sig. Hinner bara in för att lägga in bilderna i datorn när jag kikar ut genom fönstret. Nere vid sjökanten sitter det en räv, smyger mig ut och lägger mig på jordkällar taket. Pang, en han räv får sluta sina dagar på isen. Grattis till dubbeln
Publicerat Mars 9, 201214 yr Hade laddat åteln med surströmming ikväll, satte mig strax efter kl 22:00, rådjuren smög lugnt nere vid sjökanten när plötsligt det är två rävar ute vid åteln kl 22:45, tar korn på den första men den är orolig, så jag byter till nr2. Pang, räven drar väg som en avlöning, skymtar den i en trädridå innan den försvinner. Väntar ett tag innan jag kollar skottplatsen, hår och blod. In och hämtar jycken med spårlina, efter ca 50m plockar vovven fram en tik med en bra träff i sig. Hinner bara in för att lägga in bilderna i datorn när jag kikar ut genom fönstret. Nere vid sjökanten sitter det en räv, smyger mig ut och lägger mig på jordkällar taket. Pang, en han räv får sluta sina dagar på isen. Inte mycket som slår det, Grattis!