Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakt/åtling 2011-2012

Featured Replies

Publicerat

Besök igår natt igen av lo på åteln och de två (hona+ unge, avancerad gissning) har både ätit upp en harskrutt och hals och huvud på rået som legat där i flera veckor.

Är väl kanske så att bambisarna tagit slut och de fått börja leva på left overs..slut på sötbrödesdagarna B)

Fler som haft vildkatter på sina åtlar ?

• Svar 516
  • Visningar 48,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fick också en riktigt bra premiär Fick skjuta en räv första kvällen Mvh

• Bara ladda med stålhagel och panga ner lite vitfågel så har du ännu mera åtelmaterial.

• Tjörnbon
    Tjörnbon

Inatt invigdes jaktlagets nya jaktstuga som vi knackat på i Sommar Där finns en åtel och den är besökt , men jag hade bara luftpangen med för att fördriva tiden lite. Jag fick ett infall vid 21:00

Posted Images

Publicerat

Tyckte det stod pc 2 på presentationen i filmen,

:) Jag såg blocket annonsen tidigare idag och beställde en direkt ändå :P

Kollade också på den, verkar som att dom skriver olika...men vem f*n bryr sig, så länge den lurar Mickel!

Och på tal om lurar, inatt satt jag i gluggen igen, med minus 7 grader i vädret och inte en meter i sekund i blåst...ideal. Jag hittade en gammal leksak som polarens katt hade, den var formad till en mus och pep som en mus...gissa hur länge katten fick ha kvar den leksaken, hahaha! Rev isär den och tog ut den lilla pip-grejen som sitter i, testade att blåsa i den och tyckte ljudet var för vasst för muslock. Dock kom jag på den brilijanta iden att man kan "suga" in ljudet...och då blev det ta mig f*n helt klockrent. Efter att ha "sugit" mig blå i en stund så började det röjja i skogen, grenar bröts, det prasslade och det tisslade. Efter ännu en stunds "sugande" så dyker räven upp...jag blev som en istapp, rörde inte en fena. När jag väl lyfter geväret och drar iväg ett skott...så gör jag det fantastiska alla jägare kan göra, jag BOMMAR!!!!!!!!!!!!!

Men det jag ville komma fram till är att, det går att locka räven till sig även om man sitter högt upp och inomhus.

På tal om räven, den jäveln får sitt nu när det börjat snöa så fint...

Skitjakt på er!!

Publicerat

Petar in en liten bild och text..

Farsan sköt en skabbräv idag (13:40 cirka) Själv satt man och åt lunch efter träning <_<

Förövrigt första räven som skjutits på åteln, dock även första som setts på åteln också.. Kan ju vara lite positivt att det visar att rävar kan hitta till åteln, inte bara kråkor och kungsörn :P

post-9029-0-22076200-1327153174_thumb.jp

Det som syns på bilden till vänster är bit av älg (ko eller kalv) som tåget kört på förra veckan.. Bilden är inte direkt "på åteln" då den ligger någon meter till höger om bilden då.. Har ett 9 månaders kräk här hemma som hittade åteln i torsdags och tyckte att det var skitkul att dra i älgbiten..

Publicerat

Hej är själv som kanske många andra helt grön när det gäller åtel jakt på räv så jag undrar vars det bästa stället att placera en åtel är?? Den blåa ringen är där jag funderar att sitta i så undra om man ska välja alternativ 1 eller 2

Och till åteln så fundera jag på att fylla en soppsäck och gräva ner eller gräva en grop och fylla den med godsaker och sedan he en lastpall över den och sedan fylla över med jord och så blir det att kasta ut lite köttbitar runt åteln eventuellt hundmat men också panga sönder en strömmingsburk.

Och vapen val blir nog en tikka kombi 222-12 eller en 308 men då är det ju vad man ska använda för kikare och kula v-maxen finns väl till båda så man kanske ska använda den.

post-6466-0-85478800-1327153486_thumb.jp

Publicerat

Hej är själv som kanske många andra helt grön när det gäller åtel jakt på räv så jag undrar vars det bästa stället att placera en åtel är?? Den blåa ringen är där jag funderar att sitta i så undra om man ska välja alternativ 1 eller 2

Och till åteln så fundera jag på att fylla en soppsäck och gräva ner eller gräva en grop och fylla den med godsaker och sedan he en lastpall över den och sedan fylla över med jord och så blir det att kasta ut lite köttbitar runt åteln eventuellt hundmat men också panga sönder en strömmingsburk.

Och vapen val blir nog en tikka kombi 222-12 eller en 308 men då är det ju vad man ska använda för kikare och kula v-maxen finns väl till båda så man kanske ska använda den.

Hade valt den plats där ljuset är bäst på natten :)

Hur du gör åteln spelar nog inte så stor roll, båda alternativen är bra.

Vilken kaliber å bössa du väljer spelar inte räven någon roll, huvudsaken du känner dig trygg med bössan & skjuter bra med den.

Kikaren bör vara så ljusstark som möjligt.

V-maxen funkar fint till räv. Själv kör jag med sierra varmint 85gr kula laddad till max i en 6,5;a med fet kikare B)

Lycka till med anlägandet av åteln å hoppas den blir välbesökt ;)

Publicerat

Snöar nåt grymmt mycket nu och jag tänkte vaka ikväll så jag undrar om det är bra eller dåligt vakväder när det snöar mycket?

Publicerat

Snöar nåt grymmt mycket nu och jag tänkte vaka ikväll så jag undrar om det är bra eller dåligt vakväder när det snöar mycket?

Jag undrar lite samma sak...ska ut i vilket fall som helst, men dock har jag en känska av att det blåser lite för mycket...dock kanske åt rätt håll för att kunna blåsa i pipan igen :P

Publicerat

Jag tror inte du behöver gräva alls utan frys hälften av resterna istället!

Då kan fåglar och räv tugga i sig det ofrysta först och sedan finns det frysta mer svåråtkomliga kvar lite längre.

Om du ska gräva ner något gott så bör du nog börja tidigare på säsongen om det ska nytta något till.

Låt fåglarna leda in räven under dagen och sitt på natten så får du säkert besök :)

Placera åteln där du kan se rävspår om det går men tänk till så du inte får månljuset rakt i synen för din sikt blir dålig och rävens sikt mot dig blir alltför bra.

Båda dina vapen duger säkert fint och ligger snön så kan du jaga utan de dyraste siktena också, därmed inte sagt att det blir bra mycket bättre med kvalitetsoptik. B)

Publicerat

Jag undrar lite samma sak...ska ut i vilket fall som helst, men dock har jag en känska av att det blåser lite för mycket...dock kanske åt rätt håll för att kunna blåsa i pipan igen :P

Är det pc-1 :an ??? :P

Skitjakt på dig!!

Publicerat

Jag tror inte du behöver gräva alls utan frys hälften av resterna istället!

Då kan fåglar och räv tugga i sig det ofrysta först och sedan finns det frysta mer svåråtkomliga kvar lite längre.

Om du ska gräva ner något gott så bör du nog börja tidigare på säsongen om det ska nytta något till.

Låt fåglarna leda in räven under dagen och sitt på natten så får du säkert besök :)

Placera åteln där du kan se rävspår om det går men tänk till så du inte får månljuset rakt i synen för din sikt blir dålig och rävens sikt mot dig blir alltför bra.

Båda dina vapen duger säkert fint och ligger snön så kan du jaga utan de dyraste siktena också, därmed inte sagt att det blir bra mycket bättre med kvalitetsoptik. B)

Jaha okej hade tänkt börja med att åtla till sommaren och då går det ju eventuellt att gräva ner lite av åteln också.

och med placeringen blir nog på åkern mitt i mot huset för har bäst sikt ner ditt och kan med lätthet så alla spår som är ner på åteln

Publicerat

Jaha okej hade tänkt börja med att åtla till sommaren och då går det ju eventuellt att gräva ner lite av åteln också.

och med placeringen blir nog på åkern mitt i mot huset för har bäst sikt ner ditt och kan med lätthet så alla spår som är ner på åteln

Ok!

Då missförstod jag dig!

Jag trodde du ville skjuta räv asap :) Det går att börja nu ;)

Börjar du på sommaren så är det definitivt en bra ide att gräva ner en försluten sopsäck med smaskens, för annars gör fluglarverna processen löjligt kort med allt du lägger dit utom möjligen torkat kött och torrfoder.

Publicerat

Ok!

Då missförstod jag dig!

Jag trodde du ville skjuta räv asap :) Det går att börja nu ;)

Börjar du på sommaren så är det definitivt en bra ide att gräva ner en försluten sopsäck med smaskens, för annars gör fluglarverna processen löjligt kort med allt du lägger dit utom möjligen torkat kött och torrfoder.

Jaha okej ja jag kanske förklarade som en kratta :P

Jo det går ju men har inget avfall just nu men går ju att böja när man får tag på :)

Publicerat

Igår så kom det räv :)

23:30 så kom en räv till min relativt nya åtel (2 veckor gammal) den blev på stället och efter ytterligare sittning så fick jag mer besök men den klarade sig på grund av vädret <_<

Det är härligt att snön har lagt sig , även om den är lika pudrig som modell lera :D

Publicerat

Nu ska man själv dra igång en åtel - har snackat med speciellt Tjörnbon i min tråd ( http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/36485-raevaatel-naera-boningshus-stall-och-elstaket/page__pid__589985#entry589985 ). Har en fråga till alla er rävåtlare - var får ni tag på allt åtelmaterial?

Vad tror ni, bör man slänga ut materialet på marken, vid ett träd eller på ett stenröse (åteln ska vara vid stenröset ungefär)? Tids nog ska det grävas ned, men i dagsläget är det ju tjäle <_<

Snart ska rävarna falla för hagelbrakaren!

Publicerat

Lägg en lastpall över det mesta eller ha lite sten på slaktresterna

Publicerat

Spar slaktrens ifrån älgjakten och övriga jakter, kanske du har ett slakteri i närheten eller fiskfabrik. Fiskrens tycker de är muma.

Kila fast slaktrester mellan stenarna i röset. Frys en hink med godsaker i, håller länge även vid blidväder.

Jag använder även hundmat som slängs ut, antingen för hand eller med automat. Då har dom mycket att plocka med och du får längre tid till att få till det med brakar´n!

Lycka till!

Hade en räv strax före hemgång inatt(01) men den vinkla tyvärr åt fel håll...denna gång.

Publicerat

Jo sten har du gott om så använd dem att lägga ovanpå!

Sedan brukar ju rösen vara bra ställen för möss m,m kanske lite säd och solrosfrön där du vill att räven ska söka för då kan du ha gott av det även om du skulle missa att mata in åteln någon gång :)

Publicerat

Jo, det får nog bli så! Lite sten över åteln så att säga. Möss finns det nog gott om, men katten lyckas ta en hel del - säkert inte alla. Ska höra med slakteriet!!! Bara att börja åtla - och sedan vaka. Hur lång tid innan räven kommer (generellt)?

Publicerat

Jo, det får nog bli så! Lite sten över åteln så att säga. Möss finns det nog gott om, men katten lyckas ta en hel del - säkert inte alla. Ska höra med slakteriet!!! Bara att börja åtla - och sedan vaka. Hur lång tid innan räven kommer (generellt)?

mellan 10min-och-inte alls B):P :P

Det är det som är jakt :)

Publicerat
:) Som tur är är det lite snö på marken - får väl se när räven kommer. Är det som med vildsvin - att om man skjuter en räv ena dan, så ska man låta åteln "vila" i 3-4 dagar för att inte skrämma bort rävarna - eller är det inte så med räven pga av den inte lever i flock?
Publicerat

:) Som tur är är det lite snö på marken - får väl se när räven kommer. Är det som med vildsvin - att om man skjuter en räv ena dan, så ska man låta åteln "vila" i 3-4 dagar för att inte skrämma bort rävarna - eller är det inte så med räven pga av den inte lever i flock?

Du kan få flera på samma natt med lite flyt :)

Just samma tid som du sköt natten innan kanske det inte kommer någon men tidigare och senare kanske,, men inget är omöjligt ;)

Publicerat

Då får vi hoppas att det kommer räv på löpande band!

Publicerat

Hej !

Det blev en tik igår. :)

Den kom vid kl 20:49.

post-1764-0-13922700-1327474234_thumb.jp

Publicerat

Hej !

:) Grattis till räven!

Själv satt jag från 21:30-01:15 utan att se något <_<

Däremot så hörde jag att en gick och skällde i närheten så det får bli att byta sittnings tid..

Publicerat

Hej !

Grattis till räven :)

Det är tur att det är någon som lyckas iaf.

Satt ett par timmar (22-03) inatt jag med.

Vid tolv draget kom det en räv mot åteln, men den vinklade av & försvann :(

Fan fick precis ett mms från polarn han sköt en liten tik i natt på sin åtel, jaja lyckos :)