Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakt/åtling 2011-2012

Featured Replies

Publicerat

grattis till räven.

vill minnas att man inte får lägga ut slaktrester från tamdjur utan endast vilt, kan någon bekräfta eller dementera detta så att vi inte uppmuntrar någon att bryta mot våra lagar.

satt ute några timmar igår och hörde räven smyga bakom mig, tyvärr vart vinden opålitlig och ändrade riktning flertalet gånger så räven kom aldrig fram utan smög bara omkring i vegetationen runt mig. några grisar obsades på avstånd och även en drös älgar vilket var trevligt.

• Svar 516
  • Visningar 49,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fick också en riktigt bra premiär Fick skjuta en räv första kvällen Mvh

• Bara ladda med stålhagel och panga ner lite vitfågel så har du ännu mera åtelmaterial.

• Tjörnbon
    Tjörnbon

Inatt invigdes jaktlagets nya jaktstuga som vi knackat på i Sommar Där finns en åtel och den är besökt , men jag hade bara luftpangen med för att fördriva tiden lite. Jag fick ett infall vid 21:00

Posted Images

Publicerat

grattis till räven.

vill minnas att man inte får lägga ut slaktrester från tamdjur utan endast vilt, kan någon bekräfta eller dementera detta så att vi inte uppmuntrar någon att bryta mot våra lagar.

satt ute några timmar igår och hörde räven smyga bakom mig, tyvärr vart vinden opålitlig och ändrade riktning flertalet gånger så räven kom aldrig fram utan smög bara omkring i vegetationen runt mig. några grisar obsades på avstånd och även en drös älgar vilket var trevligt.

Om slaktresterna är besiktigade på ett slakteri kan det knappast vara något problem :huh:

Reglerna är ju något korkade tycker jag , man får lov att lägga räv på rävåteln men inte slaktresterna från en hemmaslaktad gris :huh:

Räven kan sprida trikiner och dvärgbandmask medan grisen har man matat och hållt koll på eftersom den ska användas till människoföda!!

Jag skulle själv inte backa mot att ta resterna från min middag (kotlettben från hemmaslakten) och lägga på åteln, tycker att den lagen är snart nog kränkande <_<

Sedan ska det ju alltid finnas sunt förnuft i åtlingen , vilket alla kanske inte sitter inne med :ph34r:

Publicerat

Var ut i lördags på drevjakt rådjur, gick ut på en liten udde på en plöjd åker, drevet hade hunnit starta innan plats intogs på stod i ca 4min så kom ett rådjur i full fart med en räv 20meter bakom sig,

Fick ta en snabb beslut, rådjur eller räv? hmm....

Räven föll på 87m med en 375H&H, kan ju inte skjuta rådjur när det bjud på räv?!

Det enda jobbigar var att jag satt och såg hela kalaset på 40m från sidan, det var farsgubben som sköt, jag han inte ens lyfta bössan!

Anledningen till att vi hade kula med oss var för att vi hade även kalv på listan.

post-10343-0-49409200-1327488266_thumb.j

Publicerat

Var ut i lördags på drevjakt rådjur, gick ut på en liten udde på en plöjd åker, drevet hade hunnit starta innan plats intogs på stod i ca 4min så kom ett rådjur i full fart med en räv 20meter bakom sig,

Räven föll på 87m med en 375H&H, kan ju inte skjuta rådjur när det bjud på räv?!

Det enda jobbigar var att jag satt och såg hela kalaset på 40m från sidan, det var farsgubben som sköt, jag han inte ens lyfta bössan!

Anledningen till att vi hade kula med oss var för att vi hade även kalv på listan.

Naturligtvis :)

Publicerat

Det gäller att prioritera!

Publicerat

När börjar löpet?

Publicerat

När börjar löpet?

Hos mig är det redan igång!

Jag hör hur de går och skriker när jag nattvakar och även lite på eftermiddagarna.

Publicerat

Det vart en till i natt….. B)

Säkert samma räv som visade sig i går natt.

Den kom på samma spår & samma tid, men den gjorde misstaget att inte vinkla av den här gången.

Det var den enda som syntes till med. Det var för övrigt näst intill kolsvart med så det var kanske inte så konstigt :ph34r:

Publicerat

blev ännu en stor rävhane på 8,1 kg natten den 12:e januari. kusin sköt sig en 8 kilos räv på sin åtel 400 m från min nån dag senare oxå. haft bra med rävaktivitet på slutet så blir nog en par rävar till helgen. :)

post-8132-0-00289900-1327602010_thumb.jp

Publicerat

Imorgon natt ska vi inviga kojan för denna säsong!

Utan snö så värkar det som att dom helt ratar åteln men nu fick vi några cm i början på veckan och mer idag så jag hoppas på det bästa imorgon :)

Såg spår där i tisdags och idag såg dom en räv mitt på dagen 100m ifrån åteln så de är nog lite räv som rör sig i krokarna skulle jag tro.

Publicerat

Har varit dåligt med aktivitet vid åteln sen farsan sköt en skabbräv mitt på dagen i lördags(bara kungsörn och diverse fåglar), kommit lite snö sen dess så åteln snöat över.

Inatt verkar räven ha varit i farten igen, har en kvarts tågoffer till älg på åteln och den var idag ovanpå snön.. Tog en liten svängom me skotern och kollade foderplatsen till rådjuren och såg då att de hade varit räv på åteln, hur många var lite svårt att se när jag bara åkte förbi.

Jäkligt surt dock att man sitter med ett sikte som det absolut inte är aktuellt att skjuta i mörker med och inte är de klart och fullmåne heller <_<

Skulle haft hagelhåll ifrån gluggen till åteln :ph34r:

Men än är räven lovlig ett bra tag framöver så nog ska det lösa sig så att man innan säsongens slut i alla fall får skjuta sin första räv :excl:

Publicerat

Har varit dåligt med aktivitet vid åteln sen farsan sköt en skabbräv mitt på dagen i lördags(bara kungsörn och diverse fåglar), kommit lite snö sen dess så åteln snöat över.

Inatt verkar räven ha varit i farten igen, har en kvarts tågoffer till älg på åteln och den var idag ovanpå snön.. Tog en liten svängom me skotern och kollade foderplatsen till rådjuren och såg då att de hade varit räv på åteln, hur många var lite svårt att se när jag bara åkte förbi.

Jäkligt surt dock att man sitter med ett sikte som det absolut inte är aktuellt att skjuta i mörker med och inte är de klart och fullmåne heller <_<

Skulle haft hagelhåll ifrån gluggen till åteln :ph34r:

Men än är räven lovlig ett bra tag framöver så nog ska det lösa sig så att man innan säsongens slut i alla fall får skjuta sin första räv :excl:

Jag vet ju inte vad för sikte du talar om men en sittning kan visa att ett riktigt skitsikte funkar för ett bra skott så länge snön ligger!

Gör ett försök , efter en timme i mörkret så ser man som en Uggla, B) en halvblind Uggla kanske men det är rätt ok för att skjuta ett säkert skott med. :P

Publicerat

såg idag att åteln va alldeles nerlusad av rävspår som skett dom senaste nätterna så i natt kommer nästa hänga på väggen!! :D

Publicerat

Jag vet ju inte vad för sikte du talar om men en sittning kan visa att ett riktigt skitsikte funkar för ett bra skott så länge snön ligger!

Gör ett försök , efter en timme i mörkret så ser man som en Uggla, B) en halvblind Uggla kanske men det är rätt ok för att skjuta ett säkert skott med. :P

Joo det har du ju helt rätt i! Blir dock inget vakande idag då jag har en icke kontroll skjuten bössa (slipat och skruvat lite så lär se så allt stämmer)

Hade flytet att få låna grannens icke fungerande kamera, efter att den suttit 30 min i huset hade jag iaf en 20 bilder (1 bild / min) på hundar som gått runt.. Satt ut den på åteln tidigare idag så får se om de blir nå resultat!

Om nu räven undviker på grund utav min lukt så kanske i alla fall den jäkla kungsörnen (som bara jag sett, varken farsan eller morsan) fastnar på bild :lol:

Misstänker dock att de är någon / några skabbrävar som stryker runt i trakten så lär ju inte bli vacka kort :(

Publicerat

Joo det har du ju helt rätt i! Blir dock inget vakande idag då jag har en icke kontroll skjuten bössa (slipat och skruvat lite så lär se så allt stämmer)

Hade flytet att få låna grannens icke fungerande kamera, efter att den suttit 30 min i huset hade jag iaf en 20 bilder (1 bild / min) på hundar som gått runt.. Satt ut den på åteln tidigare idag så får se om de blir nå resultat!

Om nu räven undviker på grund utav min lukt så kanske i alla fall den jäkla kungsörnen (som bara jag sett, varken farsan eller morsan) fastnar på bild :lol:

Misstänker dock att de är någon / några skabbrävar som stryker runt i trakten så lär ju inte bli vacka kort :(

Skitjakt på dem då :mellow:

Bly kommer som en belöning för de stackarna!!

Publicerat

min bror och jag kanske skulle sitta någon helg på räv åteln vilket vapen ska vi ha då 30,6 an eller 22 wmr ? MVH LINUS :D

Publicerat

min bror och jag kanske skulle sitta någon helg på räv åteln vilket vapen ska vi ha då 30,6 an eller 22 wmr ? MVH LINUS :D

Du säger din bror och du = 2vapen B) ta med bägge då det kan ju komma 2 rävar :P

Publicerat

Hej !

Igår var jag ute en runda mellan 20:00-24:00.

Vid 20:50 kom första räven( hane) som blev på plats :D Vid 22:40 kom andra räven( tik) som också blev på plats :D sen bara någon minut efter jag hade skjutit så kom det ytterligare en räv som gick runt den andra skjutna räven , men då kom man ned på jorden igen med en bom :angry:

//Andreas

post-1764-0-79562200-1328252519_thumb.jp

Publicerat

GRATTIS till rävarna kul :D

verkar som löpet på räven närmar sig! satt själv i natt vid 23,30 kom en räv med snoken i backen brydde sig inte ett skit om åteln gck bara förbi!

Publicerat

Tackar .

Hos oss är nog löpet redan, för ingen av rävarna gick fram på åtlen utan gick bara förbi.

Publicerat

Editerad. Fel tråd

Redigerad med MeraJaktTack

Publicerat

Edoterad Fel tråd

Redigerad med MeraJaktTack

Publicerat

Du är förlåten! :)

Lät kul!

Publicerat

Då dog första räven inåtlad med kattmat. Skjöts kl 14:50 från ytterdörren - satt och lirade WoW när räven tittade fram :D

post-9289-0-45869000-1328450831_thumb.jp

post-9289-0-69583900-1328450931_thumb.jp

Publicerat

Kattmat, bra ide! har jag inte ens tänkt på, men...är det inte dyrt? Grattis till räven!