Publicerat Januari 6, 201214 yr Satt ett par timmar i gluggen i natt. 01:06 kom det en liten ung rävhanne som fick bita i snön
Publicerat Januari 10, 201214 yr Första räven i natt tid 23,30,, varit trögt men i natt snöade det så då kom räven.. en rävtik
Publicerat Januari 11, 201214 yr Tredje ifrån nya gluggen, en tik som hade bråttomt och det tog lite långt bak.
Publicerat Januari 11, 201214 yr Det vart två rävar till inatt . 01:18 kom det en hane & 01:42 en liten räv tik.
Publicerat Januari 11, 201214 yr Det vart två rävar till inatt . 01:18 kom det en hane & 01:42 en liten räv tik. Grattis till dubble´n, kan inte bli bättre 19 rävar, respekt!!
Publicerat Januari 12, 201214 yr Ja lite flyt har man haft Den tjugonde satt i fällan i morse En ung rävhane.
Publicerat Januari 12, 201214 yr Hej alla rävjägare! Har inte kommit ut och jagat nå räv än då jag haft lite problem med bössan osv dock börjar det närma sig nu bara det kunde komma lite snö på backen Har hållt igång "åteln" sen juni månad ungefär då det står en rävfälla där som ej är i bruk så har målet varit att få räven och grävlingen dit. Sen att jag läst om att man skall gräva ned först de senast veckorna hjälps inte då det är kall grader och fruset i marken, brukar dock försöka pilla in lite under ladan som åteln är vid Väntar endast på pengar för ny tub och lite mer snö på backen så man ser vad som händer. Suttit och kikat lite på bilderna som ni lagt upp och kan ju inte annat än att avundas, när jag fixade med min så fanns det bara ett sätt på grund utav säkra skjut riktningar och sådant så har min glugg cirka 90 meter ifrån åteln, vilket känns lite långt om man kikar på era åtlar, får väll se om det blir något resultat senare på säsongen Har även en granne som fixar med en åtel, där blir det dock hagel och belyst då han har pli på sina hundar å kan ha åteln bakom husknuten Bifogar en bild på min åtel och glugg. Åteln ligger alltså vid knuten av en liten gammal lada, gluggen är i en gammal stall byggnad där jag skall få i ordning med värme så man slipper frysa! Bilden är ifrån google maps, ser såklart inte ut sådär på marken just nu, dock knappt snö så det täcker marken.
Publicerat Januari 12, 201214 yr Hej alla rävjägare! Har inte kommit ut och jagat nå räv än då jag haft lite problem med bössan osv dock börjar det närma sig nu bara det kunde komma lite snö på backen Har hållt igång "åteln" sen juni månad ungefär då det står en rävfälla där som ej är i bruk så har målet varit att få räven och grävlingen dit. Sen att jag läst om att man skall gräva ned först de senast veckorna hjälps inte då det är kall grader och fruset i marken, brukar dock försöka pilla in lite under ladan som åteln är vid Väntar endast på pengar för ny tub och lite mer snö på backen så man ser vad som händer. Suttit och kikat lite på bilderna som ni lagt upp och kan ju inte annat än att avundas, när jag fixade med min så fanns det bara ett sätt på grund utav säkra skjut riktningar och sådant så har min glugg cirka 90 meter ifrån åteln, vilket känns lite långt om man kikar på era åtlar, får väll se om det blir något resultat senare på säsongen Har även en granne som fixar med en åtel, där blir det dock hagel och belyst då han har pli på sina hundar å kan ha åteln bakom husknuten Bifogar en bild på min åtel och glugg. Åteln ligger alltså vid knuten av en liten gammal lada, gluggen är i en gammal stall byggnad där jag skall få i ordning med värme så man slipper frysa! Bilden är ifrån google maps, ser såklart inte ut sådär på marken just nu, dock knappt snö så det täcker marken. Ser fint ut , även om jag hade valt att ha den lite närmare. 90m är som du säger ganska långt i skumt ljus. Jag antar att du inte har strömframdraget till ladan! Annars tycker jag att du borde kunna sätta upp en utebelysning så du inte snubblar när du fyller på åteln Sedan att det innebär att du kan se åteln på natten också får du ju se som en bonus. Om du inte har ström så kanske ett bra batteri och en lågenergilampa är värt pengarna? Finns dessutom solpaneler som laddar ett bilbatteri fullt på ca 80 soltimmar så kanske det kan bli närapå underhållsfritt!! /M
Publicerat Januari 12, 201214 yr Ja lite flyt har man haft Den tjugonde satt i fällan i morse En ung rävhane. Det verkar som du sitter på bra Rävmarker Stort grattis! 20rävar hitills är riktigt bra..
Publicerat Januari 12, 201214 yr Ser fint ut , även om jag hade valt att ha den lite närmare. 90m är som du säger ganska långt i skumt ljus. Jag antar att du inte har strömframdraget till ladan! Annars tycker jag att du borde kunna sätta upp en utebelysning så du inte snubblar när du fyller på åteln Sedan att det innebär att du kan se åteln på natten också får du ju se som en bonus. Om du inte har ström så kanske ett bra batteri och en lågenergilampa är värt pengarna? Finns dessutom solpaneler som laddar ett bilbatteri fullt på ca 80 soltimmar så kanske det kan bli närapå underhållsfritt!! Hade jag faktiskt inte tänkt på, har dock inte ström draget till ladan men skall se om jag kan fixa något! Skall nog även i slutet av månaden diskutera med farsan om han vill vara med å köpa åtelkamera, har både råddjurs utfodring som kan vara intressant att ha kamera på (vill ju se om det finns någon fin bock i närheten) och även rävåteln Har dock inte grepp helt om regler angående åtelkamera.. Men om man skulle sätta upp en så den är riktad på så vis så att man endast ser egen mark där ingen annan vistas ser inte jag problem i det hela, är ju inte som så att folk har sina dagliga promenader på åkrarna runt huset där jag bor om man säger så
Publicerat Januari 12, 201214 yr Det verkar som du sitter på bra Rävmarker Stort grattis! 20rävar hitills är riktigt bra.. Ja det verkar finnas riktigt gott om räv i år Va fram till åteln för att lägga ut lite mer skit till räven i morse då var det nya spår där. Det kom snö här på morgon timmarna
Publicerat Januari 13, 201214 yr Jag har spenderat en stund framför Tv n Ulf Lindrots nya rävlockfilm Kalle ,Örjan ,Petter =Köp Riktigt schysst film. Det tillstötte lite problem efteråt bara Jag fick ett kraftigt behov av att få spendera pengar men jag fann inte rätt ställe att kasta dem Vet någon på Forumet var jag kan köpa en Sams PC2 lockpipa , helst från en Svensk återförsäljare?? Shoppingnerven är påfrestande , Hjälp!!
Publicerat Januari 13, 201214 yr Går det inte söka på namnet på google tjörnbon? brukar funka bra? jag har tyvärr inte tid nu. det trillar lite rävar här i landet nu tycker jag. själv har vi knappt någon räv skör 16 rävar på 600ha, och en hel del runt om. Får vänta något år med att skjuta så aktivt igen Skit jakt på er!
Publicerat Januari 13, 201214 yr Går det inte söka på namnet på google tjörnbon? brukar funka bra? jag har tyvärr inte tid nu. det trillar lite rävar här i landet nu tycker jag. själv har vi knappt någon räv skör 16 rävar på 600ha, och en hel del runt om. Får vänta något år med att skjuta så aktivt igen Skit jakt på er! Det gör det nog men jag hittade inget i Sverige när jag provade.
Publicerat Januari 13, 201214 yr Det gör det nog men jag hittade inget i Sverige när jag provade. Efter första sökninge, klicka på "endast SVENSKA resultat" överst så går det bättre!!
Publicerat Januari 15, 201214 yr Tjena. Det ser ut som att det kommer snö här i veckan Så på fredag tänkte jag inviga rävkojan för säsongen. Men jag bor så att jag inte kan se om det har varit räv framme försen jag kommer ut dit på fredag. Men jag har så att jag kan åka runt åteln med en 4wd driven bil utan att gå ur den för att se om det är några spår. Så jag undrar hur mycket det kommer att störa räven på kvällen/natten om jag åker runt ett varv runt åteln utan att gå ur bilen sen när dom kommer till åteln? Är inte jättesugen på att gå fram till fots och titta, då kan jag lika gärna sitta i kojan ovetande om det är några spår eller inte! Men att åka runt med bil borde ju inte störa så mycket tycker jag? Vad säger ni, hur skulle ni ha gjort? //Martin
Publicerat Januari 16, 201214 yr Skulle nog sitta utan att åka runt & ev kolla när man går därifrån. Man kan ju ge sig den på att om man går/åker fram & tittar & sen sitter där & glor hela natten utan att man ser ett dyft . Då ångrar man sig & tror att det var det som var felet. Eller ännu värre att man ser en räv som vänder/vinklar av när den kommer till spåret Ett het tips är att införskaffa en åtelkamera med mms funk. Då har du ganska bra koll på vad som händer på åteln. Men dom rävarna som bara går runt/förbi får man ju givetvis lov att spåra ändå
Publicerat Januari 16, 201214 yr Hej, Det är många rävar ni överlistat - respekt ! Men det vore intressant att veta hur många hektar detta är på ? Eller är alla dessa som ni skjuter från samma åtel ? MVh
Publicerat Januari 17, 201214 yr Tjena. Det ser ut som att det kommer snö här i veckan Så på fredag tänkte jag inviga rävkojan för säsongen. Men jag bor så att jag inte kan se om det har varit räv framme försen jag kommer ut dit på fredag. Men jag har så att jag kan åka runt åteln med en 4wd driven bil utan att gå ur den för att se om det är några spår. Så jag undrar hur mycket det kommer att störa räven på kvällen/natten om jag åker runt ett varv runt åteln utan att gå ur bilen sen när dom kommer till åteln? Är inte jättesugen på att gå fram till fots och titta, då kan jag lika gärna sitta i kojan ovetande om det är några spår eller inte! Men att åka runt med bil borde ju inte störa så mycket tycker jag? Vad säger ni, hur skulle ni ha gjort? //Martin Räven är lurig....så nej, håll din nyfikenhet tills du far hem.
Publicerat Januari 17, 201214 yr Tack för svaren! Och jag kommer inte att åka ner innan nu! Bara att hoppas på det bästa
Publicerat Januari 17, 201214 yr Har haft en kissemiss som inspekterat rävåteln i helgen, inte ätit bara tittat. Hur många rävar går det på en katt? 10st?
Publicerat Januari 17, 201214 yr Har haft en kissemiss som inspekterat rävåteln i helgen, inte ätit bara tittat. Hur många rävar går det på en katt? 10st? Lätt
Publicerat Januari 18, 201214 yr Jag har spenderat en stund framför Tv n Ulf Lindrots nya rävlockfilm Kalle ,Örjan ,Petter =Köp Riktigt schysst film. Det tillstötte lite problem efteråt bara Jag fick ett kraftigt behov av att få spendera pengar men jag fann inte rätt ställe att kasta dem Vet någon på Forumet var jag kan köpa en Sams PC2 lockpipa , helst från en Svensk återförsäljare?? Shoppingnerven är påfrestande , Hjälp!! Säker på att den inte heter Dan Thompson PC1? Såg detta på racerback http://www.racerback...pc1-p-2455.html Kikar man beskrivningen så nämns Ulfs senaste rävlock film. Inte sett filmen själv så osäker om det är rätt eller ej.
Publicerat Januari 19, 201214 yr Säker på att den inte heter Dan Thompson PC1? Såg detta på racerback http://www.racerback...pc1-p-2455.html Kikar man beskrivningen så nämns Ulfs senaste rävlock film. Inte sett filmen själv så osäker om det är rätt eller ej. Det stämmer, den heter Dan Thompson PC1 och den används av Uffe i hans film...
Publicerat Januari 19, 201214 yr Det stämmer, den heter Dan Thompson PC1 och den används av Uffe i hans film... Tyckte det stod pc 2 på presentationen i filmen, Jag såg blocket annonsen tidigare idag och beställde en direkt ändå