Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Lämnade in en licensansökan i Boden torsdag 20/5 och dom vet jag skickas till Luleå hade den hemma i brevlådan tisdag 25/5 tycker jag är helt okej ^_^ Vad jag hört numer så sköter polisen i Luleå licenserna för hela Norrbotten...

• 2 weeks later...
  • Svar 2,2k
  • Visningar 269,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Nu ska det bli intresant o se hur länge det tar denna gång. Ska lämna in en licensansökan i morgon.

Publicerat
Nu ska det bli intresant o se hur länge det tar denna gång. Ska lämna in en licensansökan i morgon.

Ska bli intresant ja, vad för vapen har du sökt på? ny kula :P

Publicerat
Ska bli intresant ja, vad för vapen har du sökt på? ny kula :P

en kombi 12/222

Publicerat
en kombi 12/222

Gottigt, va ska du ha för riktmedel?

Publicerat
Gottigt, va ska du ha för riktmedel?

Kommer inte ihåg vad det var för nått. återkommer senare när bössan är hos mig.

Publicerat

Här i Katrineholm är vi många som älskar vår handläggare. Aldrig omöjlig, pratbar, trevlig och förstående samt snabb när det behövs. Två gånger har hon fixat licenser till jaktvapen på mindre än 48 timmar. Om det inte vore för att man kunde åka dit för mutfösök så är hon värd en tårta var gång man får licensen. Annars har det tagit ca en vecka fast hon alltid säger att det "kan ta två veckor".

Bor i rätt stad....

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag är helt överlycklig, Jag lämnade in min första licensansökan förra onsdagen 16 juni, idag den 22 så kom den med posten, Detta i linköping, där dom skickar allting till Norrköping för att bearbetas, Det är enligt mig en jävligt snabb tid B);)

Publicerat

Fick licensen idag pratde tidigare med licenstanten den var klar i tisdags så det är posten som var sen. Men nu är bössan hemma :blush::wacko:

Publicerat
Fick licensen idag pratde tidigare med licenstanten den var klar i tisdags så det är posten som var sen. Men nu är bössan hemma :)<_<

Grattis! :D Har du hunnit skjuta något med den ännu? <_<

Publicerat
Grattis! ;) Har du hunnit skjuta något med den ännu? ;)

Nope

Publicerat

Fick licensen till senaste köpet i förra veckan - således knappt fyra veckor (Göteborg).

Publicerat
Jag är helt överlycklig, Jag lämnade in min första licensansökan förra onsdagen 16 juni, idag den 22 så kom den med posten, Detta i linköping, där dom skickar allting till Norrköping för att bearbetas, Det är enligt mig en jävligt snabb tid :lol::D

Själv lämnar jag in mina ansökningar i Norrköping och de skickas till Linköping

Det brukar gå på 1-2 veckor för mig också.

Publicerat

Hej.

Min licens på 22an tog väll ett par veckor att få. En polisman ringde även och frågade mig om varför jag endast hade uppgivit att jag hade 3 vapen innan 22an och frågde om jag missat att skriva att jag hade 2 96or. Jag svarade med att jag skrotat den ena 96an för ca ett år sedan och geväret hade jag lämnat in hos polisen i Uppsala. Då knäppte polismannen lite på sin dator och såg då att så var fallet och problemet var löst. Men det som förskräckte mig när jag lämnade in 96an för skrotning var att jag blev tvungen att fråga efter ett kvitto! Inte så kul om man lämnar in ett vapen samt blir utan kvitto sen när man blir uppringd av polisen och dom frågar varför man inte uppgett alla sina vapen och kräver att få se ett kvitto man inte fått!! Det skulle ju uppenbarligen kunna hända så glöm inte att be om kvitto vid ett eventuellt inlämnande av vapen för destruktion. Att "mitt" vapen fortfarande stod på mig var tydligen för att SKL inte destruerat det ännu. Och det känns ju så där... :lol:

Publicerat

12 dagar tog det 8 arbetsdagar, sen att posten inte är snabb kan man ju inte belasta licenstanten för.

• 2 weeks later...
Publicerat

De 2 första ansökningarna tog ca 2veckor vardera.

Den sista tog 5veckor, jag ringde in på 4e veckan för att följa upp progress. I samband med detta samtal verkar min ansökan hamnat överst i högen, för licensen dök upp i brevlånad 2dgr senare <_<

Publicerat
Nu måste vi reagera !!! och agera!!!

Jägare förbundet vågar inte stöta sig med Polisen !!!!

Genom att inte J-O anmäla de horribla väntetiderna 4-9 veckor kommer heller inte polisen att göra en intern utredning om väntetider i vapen licens ärenden .

Att just Stockholms distrikt är för tillfället under bemannat är ju inte något skäl till att det är lika dåligt i nästan hela övriga landet

Jag har idag 10/12 2007 lämnat in ansökan på 1 studsare samt 1 hagel halvauto och fick då muntligt besked från Helsingborgs polisen att jag nog inte kan vänta mig licenserna förrän slutet på Januari dvs ca 7 veckor

HUR FAN KAN DET TA SÅ MKT MER TID ÄN DE REKOMENDERADE 2 VECKORNA

jag hade nog tur men senast i helsingborg tog det 3dagar för mig att få på en studsare

till saken hör att jag har 4 enhands vapen sedan tidigare som enligt Polisen är svårare ( högre krav) att få licens på

och förra gången Polisen gjorde fel på en licens tog det ca 10 min att göra om hela förfarandet medans jag väntade i rummet

Min uppfattning i detta fallet är att jägarförbundet är mer beroende av statliga tillskott än att hjälpa sina medlemmar och är överhuvudtaget bara intresserat av att vara myndigheterna till lags

jag hade kanske tur men senast i helsingborg tog det 3dagar för mig på en studsare

Publicerat

Inlämnad ansökan idag, på en 22a. Så vi får se hur lång tid det tar. (Luleå)

De sista ansökningarna har tagit typ 3-4 dagar inklusive postgång

Publicerat

Lämnade in ansökan den 18/6.

Fick brev om att jag skulle motivera behovet den förste, skickade in det dagen efter.

Fick licensen idag. B)

Publicerat

Och nu är licensen hemma!

Så det tog dem mindre än två dygn, inklusive postgång från Polisen, att godkänna min licens!

Jag tycker nästan synd om övriga delar av landet :D

Publicerat
Och nu är licensen hemma!

Så det tog dem mindre än två dygn, inklusive postgång från Polisen, att godkänna min licens!

Jag tycker nästan synd om övriga delar av landet :huh:

Jag kan inte mer än hålla med, var in till Luleå och lämnade in en ansökan på mitt 4'e vapen i onsdags eftermiddag - idag/fredag hade jag den godkända licensen i brevlådan hemma i byn (!) Dom är verkligen snabba och trevliga där!

/Rikard

Publicerat

Ringde precis och pratade med tillståndsenheten i Göteborg och fick reda på att det var 6-7 veckors handläggningstid på min licensansökan! Då har jag dessutom betalt in pengarna i förväg för att slippa vänta på betalningsanmodan...

Kommer ju inte ens hinna få bössan till bockjakten! :)

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag lämnade in ansökan i Värnamo i torsdags för premiärbössan. Hon sade att dom skulle sätta in extrapersonal pga att det var så många ansökningar just nu, så då skulle det ta 2-3 veckor trodde hon. Om det blir så är det ju riktigt bra men man får ju se om det var något hon bara sade <_<

Återkommer så fort jag fått licensen :blink:

Publicerat
Jag kan inte mer än hålla med, var in till Luleå och lämnade in en ansökan på mitt 4'e vapen i onsdags eftermiddag - idag/fredag hade jag den godkända licensen i brevlådan hemma i byn (!) Dom är verkligen snabba och trevliga där!

/Rikard

Det finns en kalixkvinna där som heter Ulla Gahm som fick börja jobba i Luleå för att lära sina kollegor där hur man handlägger licensärenden snabbt och smidigt utan dröjesmål på flera veckor. <_<

Publicerat
Jag lämnade in ansökan i Värnamo i torsdags för premiärbössan. Hon sade att dom skulle sätta in extrapersonal pga att det var så många ansökningar just nu, så då skulle det ta 2-3 veckor trodde hon. Om det blir så är det ju riktigt bra men man får ju se om det var något hon bara sade :lol:

Återkommer så fort jag fått licensen ;)

Då hade man ett trevligt brev i postlådan när man kom hem från jobbet idag. Det tog 6 arbetsdagar för dom att få fram licensen (inkl postens tid). Helnöjd! ;)

Dock mindre nöjd med Torsbo vapen då bössan inte är klar enligt hemsidan. :rolleyes:

Ska ringa i morgon bitti och kolla för säkerhets skull. Vore gött o få den tills på måndag...