Publicerat December 12, 200718 yr Hej på er dagen till ära när våra trevliga moderatorer gett bågjakten ett eget ämne så skulle de vara kul å veta vad ni änvänder för någon båge!.. JA sj har en BladeRunner som är inköpt i sommras me ställbar styrka på 55-70 pund!.. precis som sj skriver i en annan tråd så har jag skruvat ner den till ca 64 pund! för de är mycket behagligare att skjuta med den.. precition e viktigare än kraft!.. MVh Mamre!..
Publicerat December 12, 200718 yr Jag skjuter md en Ben Pearson Stealth av årsmodell 2006. Ställbar mellan 60 och 70 lbs. En riktigt fin båge. Tyst och träffsäker (kan även ha att göra med den som håller i bågen) ;D ;D
Publicerat December 12, 200718 yr Alldeles för många.... enligt min fru Comp Pse Thunderbolt Pearson Pride Fred Bear Truth Trad Fred Bear Grizzly (recurve) Fred Bear Montana (långbåge) och min favorit Morisson Shawnee TD (långbåge) med Cougar och Dakota limbs. Mvh S
Publicerat December 12, 200718 yr Jag har ju min båge i småland för tillfället så jag och namn :-[ Så deet kommer senare. Vidare skulle jag vilja att JS eller annan kunnig skulle öppna en tråd då där ni kan förklara lite om pilkalibrar etc det är ju en värre djungel än med kulor och krut. //Roggman66
Publicerat December 12, 200718 yr Skjuter med en Mathews Switchback, 40-70 Ibs dragvikt, har aldrig haft en battre bage, enligt mej. Bagar ar sa personliga, innan man koper en bage, provskjut olika bagar, om det finns chans ! Innan hade jag en Darton, funkade utmarkt, men technologin avancerar hela tiden och det var dax att skaffa en ny. Hittils har min bage tagit ner 4 vitsvanshjortar utan en enda skadskjutning, det lagsta djuret lag 60 m fran skottplatsen.
Publicerat December 12, 200718 yr jag har en ost....båge.. förlåt jag va bara tvungen att få de ur mej
Publicerat December 12, 200718 yr jag har en ost....båge..förlåt jag va bara tvungen att få de ur mej ;D
Publicerat December 13, 200718 yr Hoyt Avenger 70 pound och en uråldrig Oneida Eagle som ska renoveras.
Publicerat December 13, 200718 yr Det där med pilval till pilbåge är egentligen inte så svårt. Man ska veta följande saker och sen går man rätt in på tillverkarens pilvalstabell. Dragvikt, önskad längd på pilen, spetsvikt och eventuellt vilken typ av hjul bågen har. Hårda cammar, energycams, eller single cam. Därefter följer man bara dragstyrkan och pillängden. Sen läser man av rekommendationen i tabellen. Tumregeln är att det är bättre att ha en något för styv pil än en som är för vek i förhållande till dragvikt och pillängd. http://www.eastonarchery.com/products.asp?...chartsSelectors Här hittar ni en pilvalstabell från Easton. Gå in under selectors och välj hunting shafts. http://www.carbonimpact.com/10_hunting_sha...ction_chart.php ännu en länk till pilvalstabell. Jag skjuter själv med carbon impact.
Publicerat December 15, 200718 yr Jag har en Darton AS1oo. 50-60lbs. En Bladrunner 40-70lbs. En Browning microburner conv med Matthews minimax cammar.
Publicerat December 15, 200718 yr Jag kör med en Mathew Featherlight på 70 pound. Köpte den -98 och är mycket nöjd med den. Idag börjar den nästan bli lite antik
Publicerat December 21, 200718 yr .......... och en uråldrig Oneida Eagle som ska renoveras. Kult, det var där jag började med bågar, trodde knappt någon hade dom hängande längre, hade 85 pundern.
Publicerat December 21, 200718 yr Kult, det var där jag började med bågar, trodde knappt någon hade dom hängande längre, hade 85 pundern. Oneida= inträdesbiljetten till 1000bitars klubben. Sorry kunde inte låta bli. 8)
Publicerat December 24, 200718 yr Oneida= inträdesbiljetten till 1000bitars klubben. Sorry kunde inte låta bli. 8) Be inte om ursäkt...det stämmer ju ;D Hade ett helsike med att få ihop skrället... Men måste säga att Oneidas nyare bågar är bra läckra, får se om det blir en sådan framöver? Tänkte börja skjuta med fingersläpp o då är det ju en jädrigt bra båge
Publicerat Januari 8, 200818 yr Satt idag och tittade på min nyaste björnjakt dvd från USA. En späd tjej skjuter med en 45 pounds compoundbåge. Hon får totalt genomskott på en hyfsad svartbjörn. Björnen går knappt 60 meter och återfinns död. Hennes pil hade fortfarande nog med kraft att sätta sig i ett träd efter att ha passerat genom brösthålan på björnen. Jag funderar mer och mer varför man ska slita med 70 pounds bågar. Min egen ställde jag ner till 62 pound i somras och allt kändes så lätt.
Publicerat Januari 8, 200818 yr Författare ;D gjorde precis samma sak för ett tag sedan!.. märkte ja började skjuta sämre när ja satte upp den på 70pund.. så min e någon stans runt 64 nu!.. å då gick det riktigt bra å skjuta!.. å den kraften borde räcka på de flesta vilten när vi åker till Afrika å sep!.. ;D ;D MVh
Publicerat Januari 12, 200818 yr haha direkt jag ser denna tråd tänker jag på ostbågar...riktigt roligt sitter och småskrattar för mej själv, kanske har näringsbrist?
Publicerat Maj 2, 200818 yr SICKBOY 75! hur är din båge tycker du?, har funderingar på en sådan men har inte bestämt mej. jag tycker att den verkar bra pga, den stora skilnaden mellan max & min. mvh, samme
Publicerat Maj 2, 200818 yr Jag har en Bladerunner 40-70#, men får hem den först om två veckor. Frugan har en Darton Cherokee 35-45#, nätt liten sak men med full pontenial att göra jobbet.
Publicerat Maj 2, 200818 yr SICKBOY 75!hur är din båge tycker du?, har funderingar på en sådan men har inte bestämt mej. jag tycker att den verkar bra pga, den stora skilnaden mellan max & min. mvh, samme Hej Samme! Hoppas du menar Avengern o inte min gamla Oneida? Skämt o sido så är jag supernöjd. bågen är väldigt tyst och jämn i uppdraget. Upplever den som väldigt lättskjuten, bra storleksmässigt oxå, "32" så jag kan tänka mig att den är väldigt hanterbar i både treestands och i trånga gömslen. Valet stod mellan en Hoyt Trykon och denna, men valde avengern eftersom den var aningen billigare och jag ångrar mig verkligen inte. Med risk att bli påhoppad så är Hoyt lite som sako...kostar kanske lite mer men man vet vad man får Kolla med Patrik på bågskytteboden, han är en mycket trevlig o kunnig kille som oxå är bågjägare, han är nog inte helt omöjlig när det gäller priser heller? http://www.bagskytteboden.se PS: vet ej vart du bor, men har du vägarna förbi så är du givetvis välkommen för o provskjuta. MVH// Kent
Publicerat Maj 2, 200818 yr Har precis uppdaterat min båggarderob. Det biddade en High Country IronMace, sweeeeeeeeeeeeeeeeet. Man kan missa jättefort med den Jag är super nöjd.' ps: nu ere nära kråkskräck. ds
Publicerat Maj 2, 200818 yr Har precis uppdaterat min båggarderob.Det biddade en High Country IronMace, sweeeeeeeeeeeeeeeeet. Man kan missa jättefort med den Jag är super nöjd.' ps: nu ere nära kråkskräck. ds Men fan Pelle vad du köper bågar...hade du inte nyss köpt en ny? eller är det denna?