Publicerat Juli 23, 200817 yr Bågarna och tillbehören som finns idag måste vara bra! Annars dröjer det inte länge förrens de försvinner. Dessa forum är ju rätt bra på att sprida kunskap mellan oss användare. Speciellt när bågjakten och dess prylar är helt ny för rätt många! Fast man får ju sålla lite mellan raderna, vissa inlägg kan ju vara av ren okunskap att personen misslyckats och är missnöjd med det han/hon köpt.. Sedan finns ju otroligt stor bågjakts kunskap hos några av handlarna. Tex. IL Produkter (Bågjaktskatalogen) har över 25 års kunskap av praktisk bågjakt. För 25 år sedan var det nog inte så många av oss som ens kommit i målbrottet. Tyvärr tror jag att det kommer dyka upp mer eller mindre oseriösa företag som kommer sälja "bågjaktsutrustning" utan nån större kunskap bara för att tjäna pengar på sina kunders okunskap. Det finns redan nu svenska sidor på internet som (i mitt tycke) säljer undermålig utrustning som man inte borde ta ut i skogen!
Publicerat Juli 23, 200817 yr Tyvärr tror jag att det kommer dyka upp mer eller mindre oseriösa företag som kommer sälja "bågjaktsutrustning" utan nån större kunskap bara för att tjäna pengar på sina kunders okunskap. Det finns redan nu svenska sidor på internet som (i mitt tycke) säljer undermålig utrustning som man inte borde ta ut i skogen! Jo men så är det nog , klart är att det kommer massa nya handlare när/om bågjakten släpps här i Sverige ! då gör man nog säkrast att förlita sej på dom som funnits ett tag.
Publicerat Juli 23, 200817 yr Impulsköpte en Hoyt Vulcan(07:a 60-70lbs 29 tum dl) idag ...Har provat en del olika compounder den sista tiden och har inte haft lätt att bestämma mig.Tycker att de allihopa känts ganska bra... "Vulkanen" är begagnad (kändes rätt prismässigt för mig som är nybörjare men kanske lite liten stränghöjd) och dyker väl upp här hemma om 1-2 veckor. F--n vad jag är sugen att dra iväg några pilar NU! Saknas gör dock pilar, releaser, sikte och en stab.....eller staben behövs kanske inte på en HOYT . Tar gärna emot konkreta förslag på ovanstående "saknade prylar" som kan vara prisvärda samt passa på en dylik båge? Ha, nu gjorde du nog bort dig att fråga en sån fråga! Av tio svar så kommer du väl få minst 7 olika tips på att "den är bäst", vilket inte kommer göra det lättare för dig. Men här kommer mina tips: Pilar: Carbon Impact, en av de starkaste pilarna jag testat! Finns i flera varianter: Fat Shaft, Titan, Stealth. De har ibland flipprat mellan stock och sten men ändå kunnat användas igen.. Releaser: Tru-Fire. De finns i ett flertal varianter. De sitter skönt + att man kan vika undan den utan att behöva ta av den för att den är i vägen. Sikte: TruGlo eller FoxFire, två riktigt bra märken! TruGlo har en siktpinne som de kallar TFO, den lyser utan batterier och är grymt bra när ljuset inte är det bästa. FoxFire har en Single pin och en 3 pin variant. En liten lampa följer med 3 pin varianten för att lysa upp när ljuset är dålig. Får du tag i tidningen Bågjägaren nr 1, 2007 så finns en test på sikten där! Stabb: Carbon Impact (igen) eller Shockstop (gamla LORE). CI stabben har en gel invändigt som inte påverkas av värme eller kyla utan dämpar lika bra oavsett väder! De har även slagit ihop sig med de som tillverkar Doinker stabbarna. Shockstop är mer en ren gummistabb.. Så det var mina tips! Du lär få fler..
Publicerat Juli 23, 200817 yr Författare Impulsköpte en Hoyt Vulcan(07:a 60-70lbs 29 tum dl) idag ...Har provat en del olika compounder den sista tiden och har inte haft lätt att bestämma mig.Tycker att de allihopa känts ganska bra... "Vulkanen" är begagnad(kändes rätt prismässigt för mig som är nybörjare men kanske lite liten stränghöjd)och dyker väl upp här hemma om 1-2 veckor. F--n vad jag är sugen att dra iväg några pilar NU! Saknas gör dock pilar, releaser, sikte och en stab.....eller staben behövs kanske inte på en HOYT . Tar gärna emot konkreta förslag på ovanstående "saknade prylar" som kan vara prisvärda samt passa på en dylik båge? grattis till en bra båge!.. sikte rekomenderar jag TroGlo jag tycker det är mycket pris värt! se iaf till att du har ett belyst sikte eller att de lätt går att utrusta det med belysning. pilar så tycker jag Carboninpakt är ett bra märke finns i flera styvheter. reliser är de svårare att rekomendera, men har du inte loop på strängen så tycker iaf jag att du ska skaffa en dubbelkäfftad. MVh Mamre!...
Publicerat Juli 23, 200817 yr tror ja ska knalla in på en vapenaffär å tafsa lite på nån båge på fredag vill inte ha värsta *nu ska ja skjuta grizzly* bågen. då min möjlighet att skjuta är på en normal bågskyttebana ute och vintertid inne på en skolas gympasal. vore ju fint å flåsa iväg jaktspetsar där hö hö hö vad rekommenderar ni i styrka? vad e för klent?
Publicerat Juli 23, 200817 yr Tackar för tipsen. Jo, jag hade mina aningar om femtielva förslag av sjutton personer men den som inte frågar får inga svar. Har kikat på/genom TruGlo-sikten o de verkar lovande.
Publicerat Juli 23, 200817 yr tror ja ska knalla in på en vapenaffär å tafsa lite på nån båge på fredag vill inte ha värsta *nu ska ja skjuta grizzly* bågen. då min möjlighet att skjuta är på en normal bågskyttebana ute och vintertid inne på en skolas gympasal. vore ju fint å flåsa iväg jaktspetsar där hö hö hö vad rekommenderar ni i styrka? vad e för klent? Det beror helt på om du skjutit båge tidigare eller inte! Men en båge mellan 50-60 lbs är en bra början. Börjar du tyngre kommer du få inflammationer och slita sönder axlarna.. I början kommer du ha nog att göra med att få in en skjutteknik som funkar. Helst bör du gå med i en vanlig bågskytteklubb för att lära dig grunderna. Säkert orkar du dra en 70 lbs båge men tänk på att du ska orka dra mer än 2-3 gånger. När du kommit in i gängorna så är en 60 lbs båge tillräckligt att skjuta de flesta Europeiska viltarterna med! Gå inte in för att tafsa, du ska klämma och känna ordentligt! Helst ska du provskjuta så många olika modeller du kan innan du bestämmer dig. Lycka till!
Publicerat Juli 24, 200817 yr Det är som föregående påpekar, 50-60# räcker gott och väl. Har själv 58# på min båge som jag kommer använda i Sydafrika (24 dagar kvar ). Den genererar 89 Joule vilket är godkänt för djur upp till 600 kg enligt sydafrikas regler En lättdragen båge är en fröjd att skjuta med, på alla sätt. När det gäller problemen som vissa bågar har och vissa inte har, så bör man ställa detta i förhållande till hur många bågar det tillverkats och sålts. Hur många APA/Darton bågar säljs det i världen i förhållande mot Hoyt/Bowtech/ Mathews. Det är inte omöjligt att om det sålts lika många APA som det det görs av Bowtech så kanske det varit omvända roller, eller? Mvh S
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare tror ja ska knalla in på en vapenaffär å tafsa lite på nån båge på fredag vill inte ha värsta *nu ska ja skjuta grizzly* bågen. då min möjlighet att skjuta är på en normal bågskyttebana ute och vintertid inne på en skolas gympasal. vore ju fint å flåsa iväg jaktspetsar där hö hö hö vad rekommenderar ni i styrka? vad e för klent? testa gärna lite bågar innan du köper något!... tycker som flera här börja med 50-60pund... så du orkar skjuta mycket. finns en del beggat på marknaden!.. om jag inte har helt fel så bodde du i trakterna runt Göteborg???... S här på sidan bor där i närheten. säkert fler! han kan säkert hjälpa dej å komma i kontakt med några som skjuter båge! annars kommer vi ner till Sollebrunn första helgen i aug 2-3:e om de inte är allt för långt dit så är du välkommen till oss, där kommer de finnas flertal olika bågar att testa. men du måste tyvärr komma på kvällen eftersom vi håller på med IBEP utbildningen på dagarna!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Juli 24, 200817 yr När det gäller problemen som vissa bågar har och vissa inte har, så bör man ställa detta i förhållande till hur många bågar det tillverkats och sålts.Hur många APA/Darton bågar säljs det i världen i förhållande mot Hoyt/Bowtech/ Mathews. Det är inte omöjligt att om det sålts lika många APA som det det görs av Bowtech så kanske det varit omvända roller, eller? Mvh S Då får de skruva ner takten på tillverkningen så de lyckas lite bättre med kvalitén! Hellre kvalitet än kvantitet.. /Micke
Publicerat Juli 24, 200817 yr Njjaa du , att APA bågarnas kvalitet skulle vara mycket bättre än övriga bågmärken är nog antagligen att ta i, men jämförande statistik saknas. Förövrigt så är min Pearson båge bäst!! Sen kan jag rapportera att det nu skjutits 3 grisar från mitt ASAT-gömsle /S
Publicerat Juli 24, 200817 yr jag begriper mig fan inte på asats gömslen.. okej om dräkten funkar.. men jag tycker att gömslet formligen lyser upp stället det är på. fast iochförsig. se det ur djurens svartvita perspektiv så blir det kanske osynligt?
Publicerat Juli 24, 200817 yr Kolavippen Välkommen till Ljungskile nu på söndag (11:00) så går vi en tur på en av de större 3D banorna i västsverige (70 djur, vi skjuter ca 35-40 mål). Har du inte fått ordning på din båge så kan vi hjälpa dig och har du ingen båge får du låna en. Vi hörs! /S
Publicerat Juli 24, 200817 yr Vad djuren ser och inte ser är det viktigaste... Kan berätta att jag satt i gömslet när två stora suggor med kultingar nästa gick rakt på (igenom) gömslet innan de vek av (slog upp gömslet mitt på ett fält 3 timmar tidigare), när det gäller hjorten så är den mer vaksam så blindet måste stå uppe ett par dagar (mitt på ett fält) innan de vänjer sig. /S
Publicerat Juli 24, 200817 yr Mitt på ett fält? vafan det låter som att du säljer domdär gömslena S ! Nä men faktiskt det är ju helt otroligt det du berättar. Fränt fränt! Skulle beställa dräkten redan nu om jag inte var skyldig han så mycket pengar för senaste leveransen.. Ang antivittring på sig själv, vad rekommenderas? Gyttjebad?
Publicerat Juli 24, 200817 yr Nää inte säljer jag sådana, men jag är faktiskt rätt så nöjd med gömslet. Jag köpte mitt av ASATpro, fast han gillar APA och Darton bågar, men jag är ju också snäll och ödmjuk . När det gäller vittring så körde jag med Hugo Boss och hade även ätit en Chili con carne++vitlök, men det funkade fint! /S
Publicerat Juli 24, 200817 yr Mitt på ett fält? vafan det låter som att du säljer domdär gömslena S ! Nä men faktiskt det är ju helt otroligt det du berättar. Fränt fränt! Skulle beställa dräkten redan nu om jag inte var skyldig han så mycket pengar för senaste leveransen.. Ang antivittring på sig själv, vad rekommenderas? Gyttjebad? Antivittring på dig själv: Bada! Skämt å sido så är det bad som gäller + att du använder tvål/schampo som inte har nån parfym! Parfymfri deo är ett måste me.. Sedan finns ju vissa "antilukt" sprayer och liknande att smeta på övriga kroppen, där lukt och svett uppkommer. Kläderna tvättas helst i nått parfymfritt me, torkas utomhus. De tas sedan på just när du ska lämna bilen och gå ut. Springer du hela tiden med jaktkläderna på så drar de ju åt sig en massa lukt.. Lite pyssligt men vad gör man inte.. Sedan finns det ju alltid sånna som S, spelar ingen roll vad de luktar så kommer de! Visst var det gris du hade skjutit!? Angående ASAT gömslen så är S's iaktagelser mycket trevliga att höra! Jag själv vet ju att de funkar men alltid trevligt med oberoende röster. Som sagt är ju (kron)hjort lite mera vaksamma, man får låta gömslet vara ute lite längre. Men rådjur ska inte vara några problem. Sen behöver man ju inte utmana ödet och ställa det mitt ute på en åker, även om det verkar funka. Utan ställ det lite under ett träd som ger lite skugga och du själv kommer har svårt att se gömslet, fast än du ser i färg!
Publicerat Juli 24, 200817 yr Verkar nästan som att jag måste ut och fota mitt gömsle så ni kan se! Eller, inte se.. Ja, ni förstår säkert!
Publicerat Juli 24, 200817 yr Stora frågan för mig är, ska jag skaffa GPS åt hunden, eller camoprylar åt mig själv? hmmm inte kul om hunden försvinner ner i nåt gryt.
Publicerat Juli 24, 200817 yr Stora frågan för mig är, ska jag skaffa GPS åt hunden, eller camoprylar åt mig själv? hmmm inte kul om hunden försvinner ner i nåt gryt. Svårt det där.. Det är ju bättre om du "försvinner" bland träden än att hunden gör det! Så det blir att köpa båda!
Publicerat Juli 24, 200817 yr hähä det får nog bli så. hoppas jag får bilen såld bara så det blir lite kulor över..
Publicerat Juli 24, 200817 yr KolavippenVälkommen till Ljungskile nu på söndag (11:00) så går vi en tur på en av de större 3D banorna i västsverige (70 djur, vi skjuter ca 35-40 mål). Har du inte fått ordning på din båge så kan vi hjälpa dig och har du ingen båge får du låna en. Vi hörs! /S Tackar! men tyvärr kan jag inte. helgen bokad på annat håll. men ett stort tack ändå
Publicerat Juli 24, 200817 yr Detta blir min nästa båge. http://www.diamondarchery.com/black_ice.php men den ser ju normal ut! trodde det skulle bli nåt riktigt skumt
Publicerat Juli 24, 200817 yr men den ser ju normal ut! trodde det skulle bli nåt riktigt skumt Kråkis är en riktig "bowbuyerjunkie" Bra val där oxå kompis