Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad har ni för Bågar!.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Och vad vart det för båge för Herr Mamre denna gång då? :P

Mamre kommer att köpa en APA Archery, Black Mamba.. från -06 som är ny!.. den tror jag kommer passa mej gott 60-70pund 30 tums draglängt kommer att kasta iväg pilen i 355fps... :P stränghöjden är 6,1/2 tum blir lite mer svår skjuten men dock inte någon större fara.. men men!.. man ska inte dö nyfiken utan de är bara å testa på!.. :D

Mvh

• Svar 248
  • Visningar 32,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

hur snabbt kastar bladen då?

Publicerat
hur snabbt kastar bladen då?

IBO 300 fps.

Förklaring:

IBO: 70 lbs dragvikt, 30 tums draglängd, 350 grains pil

Publicerat

öumm okej. förresten hur vet man vad som är "lätt pil" vanlig pil och "extremt lätt pil" när man väljer jaktspetsar sen?? och vad är bra jaktspetsar? tror vi har krav på 27mm åtminstone men det är ju skit samma. dom som bladen går att byta på är okej eller är det problem med dom?

Publicerat
  • Författare
öumm okej. förresten hur vet man vad som är "lätt pil" vanlig pil och "extremt lätt pil" när man väljer jaktspetsar sen?? och vad är bra jaktspetsar? tror vi har krav på 27mm åtminstone men det är ju skit samma. dom som bladen går att byta på är okej eller är det problem med dom?

du har vikten på pilen som gräns på Åland! tror ni har någon stans runt 28gram... sedan kan det finnas regler om hur breda bladen kan vara.. vet JS har bättre koll på detta än mej, han har juh dock varit där å jagat!..

dom blad som jag använder är Muzzy med utbytbara blad!.. detta gör att de blir biligare att använda dom då man bara behöver byta ut bladen. en uppsättning blad skall man bara använda en gång när man jagar har man släpt iväg pilen varese den träffar målet eller inte så byter man blad så dom alltid är 100% vassa!..

MVh

Publicerat

bör ju vara mest ekonomiskt också. men tänkte bara hur kvalitén är osv på dessa. att inte bladen lossnar på halva vägen :P

Publicerat
  • Författare
bör ju vara mest ekonomiskt också. men tänkte bara hur kvalitén är osv på dessa. att inte bladen lossnar på halva vägen :P

:P neeej då!.. inte behöver du oroa dej för de!.. dom e verkligen skit bra!.. å även priset är de!..

Mvh

Publicerat

jo jag tyckte dom såg billiga o bra ut där på scandinavian.. då blev jag lite skeptisk att "bra" kan inte vara så billigt. Hur länge håller en spets sen då? fuckad efter en benträff? iofs.. man lär ju få ha dom i många år ändå... :D

Publicerat
  • Författare
jo jag tyckte dom såg billiga o bra ut där på scandinavian.. då blev jag lite skeptisk att "bra" kan inte vara så billigt. Hur länge håller en spets sen då? fuckad efter en benträff? iofs.. man lär ju få ha dom i många år ändå... :D

för att öva me dom kan du ha dom tills dom bryts av!.. de är bara nya spetsar vid jakt som du måste använda!...

Mvh

Publicerat
Mamre kommer att köpa en APA Archery, Black Mamba.. från -06 som är ny!.. den tror jag kommer passa mej gott 60-70pund 30 tums draglängt kommer att kasta iväg pilen i 355fps... :D stränghöjden är 6,1/2 tum blir lite mer svår skjuten men dock inte någon större fara.. men men!.. man ska inte dö nyfiken utan de är bara å testa på!.. :D

Mvh

Du ska då alltid vara värs Thomas :D

Publicerat
  • Författare
Du ska då alltid vara värs Thomas :D

:D har man en liten så måste man juh kompensera det på något annat sätt!.. :D:D

Mvh

• 2 weeks later...
Publicerat
du har vikten på pilen som gräns på Åland! tror ni har någon stans runt 28gram... sedan kan det finnas regler om hur breda bladen kan vara.. vet JS har bättre koll på detta än mej, han har juh dock varit där å jagat!..

dom blad som jag använder är Muzzy med utbytbara blad!.. detta gör att de blir biligare att använda dom då man bara behöver byta ut bladen. en uppsättning blad skall man bara använda en gång när man jagar har man släpt iväg pilen varese den träffar målet eller inte så byter man blad så dom alltid är 100% vassa!..

MVh

Pilens mista vikt skall vara 25 Gr , minsta skärande diameter på jaktspetsen skall vara 25 mm, minsta tillåtna anslagsenergi är 40 Joule

ni kan läsa mera här ---> http://81.90.65.161/~abaax/index.php?optio...5&Itemid=37

Publicerat
  • Författare
Pilens mista vikt skall vara 25 Gr , minsta skärande diameter på jaktspetsen skall vara 25 mm, minsta tillåtna anslagsenergi är 40 Joule

ni kan läsa mera här ---> http://81.90.65.161/~abaax/index.php?optio...5&Itemid=37

:) bra sida!.. mycket info på den!... de tackar vi för!....

Mvh Mamre!...

Publicerat

thomas blockat mig på msn idag? :)

bara 2 online just nu .. o vanligtvis typ 20 nuförtiden?

höumm. Roger. Jag är barnvakt idag imellan 13 och 18:00 ungefär. Ska fara o byta mina pilar osv. men ska vi ta detta ikväll?

Publicerat
thomas blockat mig på msn idag? :lol:

bara 2 online just nu .. o vanligtvis typ 20 nuförtiden?

höumm. Roger. Jag är barnvakt idag imellan 13 och 18:00 ungefär. Ska fara o byta mina pilar osv. men ska vi ta detta ikväll?

Jo det ska väl funka, byta pilar ? vilka ska du köpa och vart ? om du köper hos Sunes måste de kapas och limmas nya insatser

detta ska dock göras först när du har exakt draglängd. Vapor Blackhawk 5000 skaft borde vara de du ska ha, vet inte om Sunes har

5000 skaft (styvheten) tror han bara har 4000 skaft hemma, vet inte vad de har på Äventyret...

Min rekomendation är att vi tittar på din skjutform,draglängd med mera innan du köper massa dyra skaft som kanske inte funkar sen.

jag har pilar här som vi kan testa med innan du köper. Jag vet att du e sugen att börja skjuta :) men om vi gör det rätt från början

blir det sååååå mycket roligare, men det är upp till dig :huh:

Ps/ verkar rengnsjukt just nu

Publicerat

hm att jag alltid ska ha så bråttom.. hoppas jag får lämna tillbaka dom nu då bara. eller om jag säljer dom åt nån unge på gatan.. Sen har jag ju 1 pil som jag fick med av mamre som har styvhet 6500. :) men det där ordnar sig.

jo det ser mörkt ut åt ditt håll just nu faktiskt.

Publicerat

Ringde till Sune nu.. Det var 5000 på dom han hade.

Publicerat
hm att jag alltid ska ha så bråttom.. hoppas jag får lämna tillbaka dom nu då bara. eller om jag säljer dom åt nån unge på gatan.. Sen har jag ju 1 pil som jag fick med av mamre som har styvhet 6500. :huh: men det där ordnar sig.

jo det ser mörkt ut åt ditt håll just nu faktiskt.

Tror inte du kan lämna tillbaka dem, kolfiber pilar som e skjutna kan de inte sälja som nya typ, men du kan alltid höra förstås

6500 i styvhet låter mycket för en båge under 70 lbs , inte bra med för styva pilar heller alla gånger, här gäller det att hitta

en medel pil för just din båge, en pil ska "böja" sig under flykt, inte för mycket och inte för lite då detta påverkerar träff/grupperingen

Som jag sa tidigare, det är bäst att börja i rätt ända (som vetrinären sa) att fippla med alla delar samtidigt leder i regel ingen stans :)

Publicerat
Ringde till Sune nu.. Det var 5000 på dom han hade.

jag har 5000 skaft du kan provskjuta med, Sunes är inte kapade o limmade utan är full längd

Publicerat

okej. men dom är inte skjutna. nåja. får köpa en juniorbåge åt tjejens brorsa o ge han pilarna så blir han väl glad. Det där ordnar sig.

Har du några tider ikväll som inte passar?

Publicerat
okej. men dom är inte skjutna. nåja. får köpa en juniorbåge åt tjejens brorsa o ge han pilarna så blir han väl glad. Det där ordnar sig.

Har du några tider ikväll som inte passar?

Nej, är nog här mest hela tiden, men om vi kan sätta en tid är det ju bra förstås

Publicerat

ja idag kl 13 ca ska jag fara ut till mellantorp efter ungarna faktiskt.. o sen så skulle jag väl ha hand om dom till ca kl 18.. då ska dom väl ha skjuts hem eller nåt också antar jag så hm.. ja.. något efter det då?

Publicerat
ja idag kl 13 ca ska jag fara ut till mellantorp efter ungarna faktiskt.. o sen så skulle jag väl ha hand om dom till ca kl 18.. då ska dom väl ha skjuts hem eller nåt också antar jag så hm.. ja.. något efter det då?

vi kör på det

Publicerat

jag slår en signal så hörs vi o syns.

Publicerat
  • Författare
thomas blockat mig på msn idag? :P

du måste ha syn fel hjärtat!... har inte änns varit på msn i dag!.. ;);) ... de är väll ölen du drack i går som gör dina ögon lite grummliga!.. :o ...

MVh