Publicerat Augusti 13, 200818 yr Tjaa..Libertyn väger 2,3 lbs Black Icen väger 3.6 lbs. Bladerunnern väger 4,9 lbs En viss skillnad är det ju emellan dom.. Nu Crowfear, har jag hittat bågen för dig: PSE X-Force SS HF (26 5/8 tum Axel-Axel, 6 3/4 tum stränghöjd) Vikt: 3.5 lbs eller PSE X-Force TS HF (28 tum Axel-Axel, 7 tum stränghöjd) Vikt: 3.8 lbs Båda ligger runt 330 IBO.. Kolla in SS bågen på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=kkOx4DthfhM...feature=related http://www.bagjaktskatalogen.se har börjat sälja PSE nu!
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Nu Crowfear, har jag hittat bågen för dig: PSE X-Force SS HF (26 5/8 tum Axel-Axel, 6 3/4 tum stränghöjd) Vikt: 3.5 lbs eller PSE X-Force TS HF (28 tum Axel-Axel, 7 tum stränghöjd) Vikt: 3.8 lbs Båda ligger runt 330 IBO.. Kolla in SS bågen på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=kkOx4DthfhM...feature=related http://www.bagjaktskatalogen.se har börjat sälja PSE nu! Jodå, dessa har jag nog sneglat på. Men "problemet" är ju löst nu, jag har ju skaffat mig en Bear Truth 2:a, som sitter som en smäck för mig. Den och Libertyn fyller mina behov till 100%! Men tack för hjälpen ändå!
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Jodå, dessa har jag nog sneglat på. Men "problemet" är ju löst nu, jag har ju skaffat mig en Bear Truth 2:a, som sitter som en smäck för mig. Den och Libertyn fyller mina behov till 100%! Men tack för hjälpen ändå! Än så länge tills Du vill uppgradera dig till riktiga pilbågar typ recurv/långbåge.
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Än så länge tills Du vill uppgradera dig till riktiga pilbågar typ recurv/långbåge. He he...o skjuta utan "stöd hjul"
Publicerat Augusti 13, 200818 yr He he...o skjuta utan "stöd hjul" Eller med en "vertikalarmborst". Lemmarnas riktning är väl den största skillnaden mellan compound och crossbow
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Än så länge tills Du vill uppgradera dig till riktiga pilbågar typ recurv/långbåge. Jag är faktiskt instinktivrecurvskytt i grunden, har dock inte skjutit detta sen 2003. Så recurvbågen och långbågen är inte långt borta, denna gång blir det dock en ren jaktrecurv, långbågen är jag ganska säker på vilken det blir, dock ska jag ordentligt prova den som ThomasMamre har beställt, funderar nämligen på en likadan. Thomas kan intyga om att instiktivskyttet sitter i ryggmärgen för mig!!
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Jag är faktiskt instinktivrecurvskytt i grunden, har dock inte skjutit detta sen 2003.Så recurvbågen och långbågen är inte långt borta, denna gång blir det dock en ren jaktrecurv, långbågen är jag ganska säker på vilken det blir, dock ska jag ordentligt prova den som ThomasMamre har beställt, funderar nämligen på en likadan. Thomas kan intyga om att instiktivskyttet sitter i ryggmärgen för mig!! Det ante mig. Välj båge som du träffar med direkt(välj som du väljer en hagelbössa). Att skjuta genom kronograf är inte heller så dumt, så att du får ut tillräckligt ur bågen när det behövs. Kring 200 fot med jaktpilar är önskvärt. En take-down modell är att föredra för en resande bågjägare 60-62' och kanske två par lemmar ett par för flyktskytte och ett par för markgående större djur. Jag har märkt att det är inga som helst problem att skjuta både med compound och trad eftersom det är egentligen fråga om helt olika vapen vad gäller skjutteknik, men att skjuta många olika tradbågar kan försämnra resultatens jämnhet.
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Det ante mig.Välj båge som du träffar med direkt(välj som du väljer en hagelbössa). Att skjuta genom kronograf är inte heller så dumt, så att du får ut tillräckligt ur bågen när det behövs. Kring 200 fot med jaktpilar är önskvärt. En take-down modell är att föredra för en resande bågjägare 60-62' och kanske två par lemmar ett par för flyktskytte och ett par för markgående större djur. Jag har märkt att det är inga som helst problem att skjuta både med compound och trad eftersom det är egentligen fråga om helt olika vapen vad gäller skjutteknik, men att skjuta många olika tradbågar kan försämnra resultatens jämnhet. Ja, take-down på recurven är ett måste, med tanke på att vi åker bil ner till Spanien, (och nån jakt i Frankrike ligger ju också högt på prio-listan.. ). Tänkvärt att ha två uppsättningar lemmar till den! 60-62' låter vettigt, har för mig att det var 62 på den sista jag hade, och 50# om jag inte minns fel, men det var ju mer en tavelbåge.
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Författare Jag är faktiskt instinktivrecurvskytt i grunden, har dock inte skjutit detta sen 2003.Så recurvbågen och långbågen är inte långt borta, denna gång blir det dock en ren jaktrecurv, långbågen är jag ganska säker på vilken det blir, dock ska jag ordentligt prova den som ThomasMamre har beställt, funderar nämligen på en likadan. Thomas kan intyga om att instiktivskyttet sitter i ryggmärgen för mig!! intyga å intyga!... ..näääääää ..... jodå!... blev rätt förvånad över ditt skytte med långbågen!... du hadde en mycket bra samling på pilarna fast du aldrig testat den bågen tidigare!.. MVh
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Ja, take-down på recurven är ett måste, med tanke på att vi åker bil ner till Spanien, (och nån jakt i Frankrike ligger ju också högt på prio-listan.. ).Tänkvärt att ha två uppsättningar lemmar till den! 60-62' låter vettigt, har för mig att det var 62 på den sista jag hade, och 50# om jag inte minns fel, men det var ju mer en tavelbåge. I spanien,(Frankrike vet jag inte) är minimigränsen för jakt 50#. Men jag vet faktiskt inte om man får skjuta småvilt med lägre styrka(vore vettigt i alla fall) I Finland är det 40 #. Jag själv skjuter 60#+ på stora och starka djur(läs vildsvin,buffel,eland) eftersom jag är lite pessimist och tänker på bogbladsträff och sånt och vill ha marginalerna på min sida. Ta också med den nyanskaffade recurven till Spanien. Mycket bra skottillfällen på rimliga håll för bågtypen (10-15 meter) Dessutom kan du t.o.m ha fördelar när du kan skjuta snabbt på det valda bytet när du får ett läge i en flock som hela tiden rör sig fram och tillbaka och kämpar om det utlagda fodret.
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Jodå, dessa har jag nog sneglat på. Men "problemet" är ju löst nu, jag har ju skaffat mig en Bear Truth 2:a, som sitter som en smäck för mig. Den och Libertyn fyller mina behov till 100%! Men tack för hjälpen ändå! Haha.. Ja just, du hade ju impulsköpt en sån! Visst skulle det va roligt med en recurv me.. Själv har jag kikat på en Mukkanuoli, Kärppä II TD och en Ballistik från Sovereign Archery. Någon av dem blir det.. Men för tillfället hinner jag knappt dra nått i comp. bågen..
Publicerat Augusti 13, 200818 yr Haha.. Ja just, du hade ju impulsköpt en sån! Visst skulle det va roligt med en recurv me.. Själv har jag kikat på en Mukkanuoli, Kärppä II TD och en Ballistik från Sovereign Archery. Någon av dem blir det.. Men för tillfället hinner jag knappt dra nått i comp. bågen.. Mukkanuoli Toorum långbåge(av det modernare stuket) spöade förresten alla andra bågar under en spansk bågjägarträff. Många av bågarna var välkända märken och fastän dom var recurvbågar blev dom spöade av Toorum när man sköt genom kronografen. Nu finns den också som en Take-down modell. Så om jag inte hade lovat mig att min Black W ska kremeras tillsammans med mig när den dagen kommer skulle jag faktiskt allvarligt fundera att skaffa Toorum TD. Men om jag börjar aktivt misshandla min BW då kanske jag kan bryta mitt löfte eftersom en trasig båge måste ersättas med en ny. Dumt nog har jag dock skaffat även extra lemmar till bågen och då kommer det nog ta en viss tid innan bågen är obrukbar .
Publicerat Augusti 19, 200818 yr Har nu fått hem min "nya"(07:a) Hoyt Vulcan . Det enda tråkiga är att jag borde ha köpt mig en båge för läääänge sen......det är ju för bövelen asakul att skjuta med pilbåge! Får väl tacka gentlemännnen på ScandinavianBowhunting för den trevliga provskjutningen på Tullgarnsmässan. Håller på att "trimma in" fallhyllan(limbsaver) för användning av pilar med FOB`s och det går väl sådär ....
Publicerat Augusti 19, 200818 yr Har nu fått hem min "nya"(07:a) Hoyt Vulcan .Det enda tråkiga är att jag borde ha köpt mig en båge för läääänge sen......det är ju för bövelen asakul att skjuta med pilbåge! Får väl tacka gentlemännnen på ScandinavianBowhunting för den trevliga provskjutningen på Tullgarnsmässan. Håller på att "trimma in" fallhyllan(limbsaver) för användning av pilar med FOB`s och det går väl sådär .... Grattis till en trevlig båge, o välkommen till träsket
Publicerat Augusti 20, 200818 yr Författare Har nu fått hem min "nya"(07:a) Hoyt Vulcan .Det enda tråkiga är att jag borde ha köpt mig en båge för läääänge sen......det är ju för bövelen asakul att skjuta med pilbåge! Får väl tacka gentlemännnen på ScandinavianBowhunting för den trevliga provskjutningen på Tullgarnsmässan. Håller på att "trimma in" fallhyllan(limbsaver) för användning av pilar med FOB`s och det går väl sådär .... ... men så kul!.. GRATTIS!..... de är aldrig försent att vakna upp å se ljuset!.. .. ... Mvh Mamre
Publicerat Augusti 22, 200818 yr Ok nu är jag här också! Flera av er här känner jag sen innan! Frågan är om ni vill kännas vid mig! JS: jag kommer aldrig förlåta mig själv för att jag gav bort mitt generalpass till dig o du fick skjuta danmarks minsta bock! Och mina bågar: Oneida LiteForce Magnum LH NAC, 29"draglängd, ca 62# (27-30", 35-55#), pilar X-Calibur 2412, Muzzy 90 gr. Winn Free flight C10, 250 f/s SMOOOTH SHOOTING!!! Oneida AeroForce X80 LH NAC, 29"draglängd, 72# (27-30", 60-80#), pilar X-Calibur 2412, Muzzy 90 gr. Fingrar! 270 f/s Istvan Toth Mongolian recurve 60# @ 28", pilar under utvärdering... Martin Mountaineer långbåge 60# @ 28" Vänster, pilar Easton Legacy 2020 För alla er som vill vara medlemmar i 1000 bitarsklubben så kommer jag hålla en kurs i ämnet och anmälningsavgiften är en dyr flaska Single Malt (Läs: Macallan, Highland park 25 etc.)!!! B)
Publicerat Augusti 23, 200818 yr nu är nybågen här!!!!! , och den landade med marme när han komm för att jaga björn, det är ganska typiskt för mej att det ska krocka men jaga på morgon efter middag skjuta med bågen , och redan från första stund så fattade jag tycke för den, vi fick till träffbilden hyffsat i första serien så nu skjuts det med bågen flera ggr om dan, imorgon ska jag ut o jaga björn igen och jag tänkte ta med bågen och öva lite medans man väntar på björn men då blir dom andra säkert skit förbannade så jag avstår TYPISKT ALLA DESSA VAL hopps bågen är en beear light, 50-60 pound samme
Publicerat Augusti 23, 200818 yr Ok nu är jag här också! Flera av er här känner jag sen innan! Frågan är om ni vill kännas vid mig! JS: jag kommer aldrig förlåta mig själv för att jag gav bort mitt generalpass till dig o du fick skjuta danmarks minsta bock! Ha ha ha! Ja, jäklar! Det är 11 år sen jag sköt den lilla bocken. Men för mig var den precis lika mycket trofé som om det varit en 6 taggare. Vill minnas att jag hade en browning båge på den tiden och sköt rätt igenom bocken i längdriktning med minaEaston 2315. Pilarna vägde väl närmare 40 gram och 70 pound i bågstyrka gjorde ett bra jobb. 8 meter in i granremissen hittade jag bocken. Men nu nalkas det afrikajakt igen. 4-17 september blir man borta och har förhoppningsvis en massa nya erfarenheter med mig i bagaget hem. Välkommen hit förresten!
Publicerat Augusti 23, 200818 yr Tackar! JS: jag la till dig på mitt msn! bara så du vet! Hur mycket resfeber har du nu så här ett par dagar innan??? Skål på dig! jag vet nog att du sitter o suger på nått gott!
Publicerat Augusti 24, 200818 yr Tackar!JS: jag la till dig på mitt msn! bara så du vet! Hur mycket resfeber har du nu så här ett par dagar innan??? Skål på dig! jag vet nog att du sitter o suger på nått gott! Jag har faktiskt nästan ingen resefeber alls. Mest springer man runt och checkar så att man verkligen har fått med sig allt. Kläder behöver man inte bekymra sig så mycket om. De har ju daglig klädtvätt där så den packningen kan man minimera. Däremot ska man ta med sig en bra pannlampa och ficklampa. Det blir snabbt mörkt och utan ett schysst ljus klarar man sig inte. Sen är det ju ett bekymmer att vikten på flyget inte är mer än 20 kilo plus handbagage 8 kg. Men det gick ju bra förra gången så det ska väl fixa sig nu med. Jag har addat dig med på msn. Faktiskt så hann jag inte med så mycket godis igår kväll. Var iväg på en fiskeklubbstävling igår och där blev det några pilsner och lite single malt. Jag samlar ju på single malt och har ca 20 olika hemma just nu. Whisky i kombination med en fin kuba cigarr är helt ok!
Publicerat Februari 28, 200917 yr När man tänker tillbaka så har det blivit en del märken man ägt genom åren. Tänkte för lite kuriosa lista de jag kommer ihåg, vi får se hur mycket minnet sviker. Jag måste bläddra tillbaka till sent -80 tal på minneshårddisken: 1. Green Horn 2. Barnett 3. Pearson 4. Golden Eagle Predator (207 fot/sek med 2317 pilar) 5. Golden Eagle 3D Formula (En modell där man minskat stränghöjden med klossar mellan stock och lemmar. 240 f/sek) 6. Golden Eagle Evolution (Mycket trevlig båge) 7. Oneida Aero (Small som en .22:a) 8. Oneida 500 (?) 9. XI 10. XI Velocity (Ett helsicke med deras cammar. Tappade timingen hela tiden p,g.a kryp i kablar o sträng) 11. Hoyt Defiant (Tung) 12. Mathews MQ1 (En av de bästa bågarna jag haft. Ägs av en kompis idag och står sig mycket bra än idag) 13. Hoyt (kommer inte ihåg modellen) 14. BenPearson Stealth (Lättskjuten och den följde med till afrika första svängen) 15. Bear Truth2 (Lätt båge. Trevlig att skjuta med. Rekylfri och hyfsad prestanda) 16. Browning Detta är bågarna som man ägt genom åren och det kan vara att jag glömt någon. De är inte ordnade i kronologisk ordning utan hur jag kommer ihåg dem nu när jag sitter vid datorn och tänker tillbaka. Jag har även haft lite andra bågar hemma för en kortare testskjutning. Det har blivit en del bågar genom åren.
Publicerat Mars 8, 200917 yr har kvar min första recurve,en 50 lbs martin x200 ,sen har jag en renegade på 61 lbs,en konstig sak jag inte vet varför jag skaffa,en compoundstock med recurvelemmar. men fungerar,en predator recurve på 59 lbs,riktigt mjuk å snabb,å så en mukkanuoli lumikko recurve på 62 lbs,ser ut som en black widow. hyffsat snabb, men den är så vacker,hantverk på topp nivå. . Haft comp förr,men sålde allt när jag köpte recurve och har aldrig ens tänkt tanken att nånsin ta upp compskyttet igen, då min studsare har både sikte och avtryckare
Publicerat Mars 8, 200917 yr p.s,visserligen comptråd,,,OM jag nu skulle ha en comp,nån nyare oneida då de iaf påminner lite om en recurve