Publicerat Juli 14, 200818 yr Målet försvinner och benstöden tar ett litet skutt bakåt Blir intressant framöver att finna den optimala skjutställningen/det optimala greppet, för att tämja denna bössa. Pipan upplevs tidvis som ohyggligt bulkig, so it's a mixed blessing. Känns inte alls som en "sniperbössa" utan snarare en Unlimited bänkbössa, med andra ord är det något av en bastard. Mtp vikten så blev jag igår än mer imponerad av ditt fantastiska 300-metersskytte. Det är bara att skåda och njuta Så det är såpass det jag tänkt var om du kan följa i kikaren just i skottet om du förstår:rolleyes: Även jag tycker du ställer väldiga krav och det jag lyckades med på 300 under gårdagen är inget jag gör på beställning Själv är jag nöjd med allt under 60mm på 300 och jag glömde att nämna att jag använder ljuddämpare vilket gör skyttet mycket lättare med den bössan. Den väger fullt på pälsad med dämpare kikare och benstöd 3,8kg. PS: Är första dagen på jobbet idag efter semestern så därför jag spamar din tråd lite
Publicerat Juli 14, 200818 yr Författare Detta med målbild är normalt vid fri rekyl. Finns ju ingen chans att hänga med i svängarna när bössan drar iväg mot en. Med riktigt grepp och axelkontakt kanske det blir en förbättring. Jag har uppenbarligen spenderat på tok för mycket tid på 100 meter vilket gör att jag avskyr serier som har papper mellan hålen. Nu märker jag att jag tagit med mig denna referens på längre håll, och då blir allt skytte tråkigt som inte presterar superserier. Ge mig några veckor så kanske jag får upp ögonen för hur den bra serie på 300 meter ser ut Och lär mig acceptera träffbilder med papper mellan hålen...
Publicerat Juli 14, 200818 yr Rikard, jag har saxat in det gällande svenska "aggregate" bänkskytterekordet som referens Heavy Varmint 300m 26,57 mm Ilpo Hasselmalm Lochteå 1994-04-24 Du är duktigare än vad jag är för att förstå vad allt detta innebär men det kan väl vara värt en tanke Observera också att ingen skjutit bättre sedan 1994.... Henrik
Publicerat Juli 14, 200818 yr Författare Ett agg (snittet av, antagligen, 5x5 skott) på en dryg tum är rysligt bra! Jag funderar bara på vad som är en godtagbar serie. Sköt ju faktiskt bättre med 223-pipan i Blasern (42 resp 50 mm). Latest News! Fick precis ett par MMS från Robban på skjutbanan. 308:an skjuter femskottare på under 10 mm på 100 meter med Sierra MK 168:or. Sweet!
Publicerat Juli 14, 200818 yr Djungeltrumman går fortare än fan själv ibland. Som Rikard skrev, bössan skjuter fin-fint så här bjussar jag på en bild. Se och njut...... 7mm på 100m och här får ni se en bild på vindflaggan. Mvh. Robban som var tvungen att ta en öl när han kom hem....
Publicerat Juli 15, 200818 yr Författare Jag funderar på nästa steg i mina tester och behöver hjälp med detta. Som jag ser det finns det några grejer jag kan tänka mig att prova: 1. Utröna om Scenar 108 är nåt att satsa på 2. Fortsätta med 123:an och testa med 203b och N540 3. Prova de Norma HPBT 139:or jag har hemma för att se om de stabiliserar 4. Ragga tag på Norma 130 och se vad de presterar Så frågorna är egentligen: a. Vilka kulor ska jag pyssla med? b. Vilka krut - " - ? Ursprungstanken var att köra hårt med Scenar 123:orna för de har hög bc och man kan piska iväg dem i hög fart. Kanske skulle jag snöa in helt på denna kula och glömma alla andra? Min prio är minsta möjliga vindavdrift samtidigt som kulan naturligtvis inte ska skjuta "skit".
Publicerat Juli 15, 200818 yr Ett tråkigt svar men jag skulle prova allt och se vad som fungerar bäst! Sedan skulle jag överväga vad kulorna kostar för med flitigt skytte blir det fort många kulor på kulkontot om du fattar
Publicerat Juli 15, 200818 yr Rikard, det gäller att inte fastna i överflödets förbannelse. Först måste du fundera på vad du vill uppnå? Varför vill du byta krut? Är det för att nå högre hastigheter så kan du med fördel prova N540, det krutet ger dig förmodligen farter på närmare 900m/s. Nackdelen är en högre prislapp och att jag upplever att det "skitar ned" mer än vad det vanliga 140 krutet gör. När det gäller att byta till t ex 203B så skulle det bara vara ett väsentligt lägre pris på detta krut som skulle motivera detta byte om jag var i dina skor. När det gäller kulorna är läget i princip detsamma, den enda anledningen jag ser att byta kula så som dina resultat ser ut är priset. Hittar du t ex Normas 130 grainare betydligt billigare än vad du får ge för dina Scenar 123 grain så är det ett skäl att byta. Egentligen skulle jag bara prova lite med olika friflykt innan jag bestämde mig för att laddningen är klar i detta skede. Eventuellt skulle jag också prova att öka laddningen lite... Vad jag tycker att du skall göra är att verkligen etablera en "baseline" med det menar jag att du lär känna din laddning ordentligt, hur den skjuter på olika håll och vid olika temperaturer. Efter det har du en bra referens att utgå ifrån när du utvärderar andra alternativ. Henrik
Publicerat Juli 15, 200818 yr Författare Det jag vill uppnå är minimal vindavdrift = maximal hastighet. I just 6,5x47 är skillnaden som du vet anmärkningsvärt stor mellan det krut som ger näst högst hastighet (N150) och det som ger högst (N540). Hela 50 m/s skiljer det för Scenar 123 och det är mycket om man jämför med andra patroner där N5xx-kruten används. Jag ska ringa Normas skytteombud i Kungälv och se om man kan få loss ett 500- eller 1000-pack Norma 130 för ett rimligt pris, men det hade ju varit bra att kunna testa denna kula först innan man hoppar i galen tunna. Ska testa lite friflyktslabbande oxå. Ambitionen är definitivt att få ett slut på testandet och börja SKJUTA istället och lära känna laddningen I det läget är det intressant att använda krut, tändhattar, och kulor - alla från samma respektive lot, så att man kan skjuta 1000 skott i följd med exakt samma karaktäristik.
Publicerat Juli 15, 200818 yr Författare Nu har jag pratat med ombudet och den obelagda 130-grejnarn kostar 2:07 kr/st. medan den belagda kostar 2:12 kr/st. Finns väl ingen anledning att blanda in moly i detta va?
Publicerat Juli 15, 200818 yr Det glädjer mig att du ska testa denna kula Hoppas bara du släpper bänkskytte tankarna lite för vad jag sett brukar denna kula inte var super till små grupper på 100 men riktigt bra på längre håll Skippa molyn och sedan om denna kula fungera kan du fråga maddog vart han köper sina kulor för jag tror han har betydligt lägre pris.
Publicerat Juli 15, 200818 yr Författare Kort från tanke till handling var det ja... Var just en sväng till Normaombudet i Kungälv och investerade i dessa:
Publicerat Juli 15, 200818 yr Med dessa kulor får den fortsatta utvärderingen av dina laddningar ske på 300meters vallen Jag ser fram emot att få beskåda både laddningar och bössa på torsdag Kolla med Maddog och Lars vilken FF som är att rekommendera till dessa skapelser... Henrik
Publicerat Juli 15, 200818 yr Författare Nu har jag laddat upp 3x5 st. Norma Match 130 med bomkontakt. Med lite tur hinner jag prova dessa imorgon och mäta hastighet och kolla träffbilder. Kan faktiskt sitta i bänken i Torestorp och skjuta på 300 meter då. Sen lär jag vara beredd inför torsdagen
Publicerat Juli 16, 200818 yr Jag har ingen personlig erfarenhet av den kulan mer än att jag skjutit lite orrar med den i en kompis Tikka. Vet att dem flesta fältskyttar kör med 1-4 mm FF då många STR bössor verkar gilla det samt att man där skjuter sina serier under tidspress. Personligen har jag svårt att tro att den ska skjuta sämre med bomkontakt då det fungerat bäst för mig med match kulor i dem bösser jag ägt.
Publicerat Juli 16, 200818 yr Författare Jag märkte att Normakulorna tar mer av krututrymmet än Scenar 123:orna när de laddas med bomkontakt. Dessutom så har faktiskt hela hylshalsen grepp om kulan vid noll friflykt, så det finns liksom ingen rationell anledning att frångå nuvarande upplägg. Mer funderingar sen igår: Råkade sticka ut hakan lite grann på ett annat forum och göra reklam för 6,5x47 på ett "felaktigt sätt". Givetvis bör man ackompanjera detta med fina träffbilder - inte 55 mm:are på 300 meter Vilket fick till resultat att en av bänkskyttarna visade en femskottsserie på 300 meter med sin 6BR. Serien mäter 10,8 mm Diskussionen dog tämligen snabbt Vindmätare Jag skissar på att beställa en Kestrel men kom på att jag har en Suunto Advizor (finsk multiklocka) liggande hemma som jag inte använder. Om jag tar den i bruk så har jag en tryckmätare och kan således utesluta denna funktion på vindmätaren och slippa nån tusenlapp i "straffavgift". Det blir förvisso en sak till att hålla reda på. En annan tanke är att skaffa den mest avancerade mätaren samt ett vindmätarställ där den huserar och loggar vind och riktning. Om man sen skjuter och "klockar" sina skott så borde man kunna jämföra tavlan med vindmätarens logg och skottens tidsstämplar (förutsatt att vindmätarens klocka och tidsstämplarna är synkade), och möjligen dra intressanta slutsatser. Resonemanget faller måhända på att man bara har en mätpunkt för vinden. Det kan ju hända en herrans massa på andra ställen i kulbanan. Hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag dock realiserat detta. Kikarringar och uppgradering till bössan Igår tröttnade jag på de höga Burris Extreme-ringarna, mätte på dem, och kom fram till att siktet befinner sig 15 mm över pipan som det är nu. Räknade och kom fram till att TPS low-ringar skulle passa med viss marginal. Beställde därför ett par såna: Och när jag ändå var där så tänkte jag fixa till slutstycksknoppen så det blev en styck produkt med det förhatliga namnet "tactical bolt knob": Dremlade även upp lite mer i kindstödet igår så att jag kan få i och ur slutstycket utan att ta isär bössan. Något som skulle gjorts tidigare men det "hanns inte med" (jo, det låter ju som den rätta orsaken...). That's it for now
Publicerat Juli 16, 200818 yr OMG.... Jag trodde jag var pryltokig Du kan väl börja med att be bänkskyttarna lägga sig på marken och ta bort skogen av vindflaggorna innan ni jämför resultatet
Publicerat Juli 16, 200818 yr OMG.... Jag trodde jag var pryltokig Du kan väl börja med att be bänkskyttarna lägga sig på marken och ta bort skogen av vindflaggorna innan ni jämför resultatet Precis! Bänkskytte är bänkskytte och praktiskt skytte är precis vad det låter som. Be bänkskytten lägga sig ner med ett par benstöd så får vi se vad han går för! skulle han göra om den bedriften så blir jag oerhört imponerad! /Micke
Publicerat Juli 16, 200818 yr Författare Här är dagens resultat... Aldrig mer "fri rekyl"!!! Temp: +17 Vind: svag växlande kl 8-9 Ljus: helgrått till en början, sen uppsprickande Kula: Norma Match 130 Knall: Fed 205 Krut: N150 Friflykt: bomkontakt Skjutstil: "fri" rekyl Serie: 5 skott Avstånd: 300 meter Förstoring: 20x Parallax: strax över 800 yds Laddning (grains) - träffbild (mm) - v3 (m/s) - ES (extreme spread (m/s)) 35,0 - 86 - 807 - 14 36,0 - 81 - 822 - 13 37,0 - 73 - 833 - 9 Dessa resultat diskuteras mer ingående nedan. Som referens hade jag tagit med mig 10 st. Scenar 123:or med den hårdaste laddningen. Tanken var att skjuta en serie likt serierna ovan, samt en serie med riktigt grepp med högerhanden och riktig axelkontakt. Resultatet lät inte vänta på sig... Med "fri" rekyl: 61 mm Med axelkontakt: 45 mm 1. Norma 130 35,0 grains - "fri" rekyl 2. Norma 130 36,0 grains - "fri" rekyl 3. Norma 130 37,0 grains - "fri" rekyl 4. Scenar 123 37,0 grains - "fri" rekyl 5. Scenar 123 37,0 grains - axelkontakt Med tanke på höjdspridningen främst i serie 1 och 4 är det för mig nu helt uppenbart att "fri" rekyl inte existerar när man skjuter med benstöd. Det fungerar när man har en korrekt stock i korrekta sandsäckar och allt löper som det skall. Det fungerar INTE med benstöd, och definitivt inte på olika underlag. Variablerna är alltför stora, skulle jag tippa på. Jag tycker mig märka även denna gång att den hårdaste laddningen driver träffbilden åt vänster, precis som med Scenar 123:orna. Dock ska jag låta detta vara osagt, för jag har alldeles för lite underlag för att dra några direkta slutsatser. Börjar fundera på hur tändhattar ser ut innan man får genomslag. Kratrarnas djup följer laddvikten 1:1 (dock ej extremt alarmerande) Hur ska jag tolka allt detta? Med "fri" rekyl tycks ju ändå Scenar:en skjuta tätare än Normakulan. Ska jag bara spola alla träffbilder med "fri" rekyl och börja om från början? Summa summarum är jag väldigt nöjd, ffa med insikten om denna "fria" rekyl. Att jag varit så urbota korkad så att jag trott att jag kunde komma undan hela rekylupptagningsproblematiken på detta sätt fattar jag bara inte. Men jag är väldigt glad att jag testade detta idag, och att det gav resultat. Högerhandens grepp är suveränt och den känslan får man ju inte vid "fri" rekyl. Till sist en bild på setup:en. Idag använde jag skyddsbrillor för jag misstänkte höga tryck iom att jag tog Scenarladdningarna rätt av trots något tyngre kula.
Publicerat Juli 16, 200818 yr I'm impressed! Både av resultatet och av approachen! Det måste kännas skönt när en plan går i lås på det sättet. Bäva månde kombatanterna i månadscupen Jag misstänker att kratrarna i tändhattarna har att göra med att toleransen mellan tändspets och hålet i slutstycket är av det generösare slaget. Kolla hur det ser ut när tändspetsen är i sitt avslappade läge d v s när du har slackat slutstycket... Henrik
Publicerat Juli 16, 200818 yr Usch! det ser otäckt bra ut! Sista träffbilden är ju fem skott i en dvärgnäbbmus på 300m! Ser fram mot månadscupen! /Micke
Publicerat Juli 16, 200818 yr Författare Jag har inte återhämtat mig från chocken som första resultaten i månadscupen genererade, så det krävs mer än så här för att jag ska vara nöjd. Men det går åt rätt håll iaf