Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Prickskyttebössa i 6,5x47 Lapua

Featured Replies

Publicerat
I blew my first primer today! :lol::)

Grattis då slipper vi kalla dig chicken iallafall ;):D:D Sedan är det väl ett väldigt snabbt sätt att hitta maxladdningen med att göra en stege tills hattarna ryker :P

Fick mig ett gott skratt åt dessa två sista inläggen kan se en bild framför mig på maddog som sprintar förbi bössan på 200vallen och står förvirrad på 300vallen :D

• Svar 334
  • Visningar 61,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hmm.. jag hade en fundering på att använda vanigt hederligt motorlack på sprayburk nämligen. Ger en väldigt slitstark och värmetålig yta. Ska väl även häfta hyffsat skulle jag tro.. Lite osäker på hur

Posted Images

Publicerat
I blew my first primer today! :P :P

Går åxå fint om man missar friflykten med 3mm :) blåste fint i håret

Publicerat
  • Författare

Så här dagen efter så får man ta upplevelsen med en klackspark :)

Istället för att gå över ån efter vatten gick jag över Atlanten, och mailade igår ingen mindre än Zak Smith och ställde lite väl valda frågor om lämpliga laddningar till 6,5x47:an. Det är ganska intressant att vara något av en "pionjär" med 6,5x47 i Sverige då det inte finns särskilt många att fråga om råd och erfarenheter (möjligen lurar ett tjog användare där ute i buskarna, men ingen som jag känner till). Kari Lindström har en del att komma med förstås, men han vägrar lämna ut laddata. Det är förståeligt med tanke på att han är grymt erfaren handladdare och säkerligen laddar sin bössa för 500 Unlimited ganska "hett".

Zak svarade tämligen omgående och jag har nu fått en del att tänka på. Bl.a. hävdar han att N150 är för långsamt för att vara optimalt i denna patron (det var ju precis detta som gjorde att jag gick på 203B-spåret). Iof sig kan man väl utläsa det mesta i artiklarna på hans hemsida, men det var väldigt nyttigt att få svar och synpunkter på specifika frågor. Jag som är lite mentalt slö har svårt att läsa alla dessa artiklar och lägga allt på minnet.

Han hävdar också att 203B kanske inte alls är likvärdig med RL15, men jag har svarat med "bevisföring" :unsure: på inte mindre än 3 punkter. Det ska bli intressant att se hans respons på detta.

En observation jag gjorde igår när jag sköt var att rekylen var annorlunda. Jag vill påstå att den var "snabbare" men vågar inte skriva det i sten än. Därför kommer en check med kronograf att ge ljus åt fenomenet. Om kronografen pekar på mellan 850 och 900 så blir jag "nöjd", för då tror jag att den upplevda rekylen i någon mån kan förklaras. Tanken är att provskjuta laddningarna som inte exploderade i ansiktet på mig och se vad de ger för hastigheter.

Publicerat

Exabit..

Lyfter på hatten för både ditt sätt att delge dina erfarenheter samt budskapet att inte testa allt för vanskligt!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

En koll av hylsbottenexpansion med mikrometer ger följande:

35,0 gr - 11,96 mm

36,0 gr - 11,97 mm

37,0 gr - 11,99 mm

Hylsorna är inte helt symmetriska runtom så jag noterar maxvärdet. Den mest expanderade mäter exempelvis allt från 11,97 till 11,99. Lite lustigt att se hylsorna knappt stå för egen maskin eftersom de kratrade tändhattarna gör att det sticker ut en förhöjning.

En korrekt laddstege skjuts naturligtvis (look who's talking) samtidigt som man har koll på trycktecken och hastighet. Det är inte något man ska konstatera dagen efter. Dessutom låg jag och sköt och fokuserade på resultatet 300 meter längre bort, när jag istället borde koncentrerat mig på vad som skedde 30 cm från ansiktet...

Efter konsultation med Henrik ska jag nu ladda upp en laddstege och dra till banan med kronograf och mikrometer. Passar på att återgå till Fed 205 och fortsätter med den till death do us part, eller jag menar: tills jag ser anledning att byta tändhatt :mellow:

Publicerat
  • Författare

Här kommer resultaten från kvällens övning. Det var så avkopplande eftersom det bara rörde sig om datainsamling. Vem som helst hade kunnat utföra detta - det vara bara att skjuta, notera, och mäta. Hade inte ens en tavla utan sköt rätt in i sandvallen ;)

Jag hade gjort laddstegar till bägge kulorna med 203-B och Federal 205-knallen. Stegade upp i halva grains t.o.m. ett halvt grain under den laddning som blåste tändhatten igår.

Scenar 123
Laddvikt (gr)   v3 (m/s)  Exp. (1/100 mm)
34,5____________827________3
35,0____________827________3
35,5____________843________4
36,0____________857________4
36,5____________853________4

Norma 130
Laddvikt (gr)   v3 (m/s)  Exp. (1/100 mm)
34,5____________807________4
35,0____________818________4
35,5____________830________3
36,0____________846________5
36,5____________847________5

Tändhattarna med den hetaste laddningen var idag mindre tilltygade än de med lättast laddning igår.

Slutsats I: Federal 205 är en lämpligare tändhatt än Rem 7½ i 6,5x47 med dessa laddningar.

Slutsats II: Det är för tidigt att säga om 203-B är ett "bättre" krut än N150 i denna patron då jag inte gjort samma laddstege med N150.

Publicerat

Har haft Federals magnumhattar men slutade då dom var alldeles för mjuka. Fick krater redan på startladdningar. Funderar på att bussa tändstifthålet på 260:n för att slippa bekymret.

Publicerat
  • Författare

Blir man nånsin klok på detta??? :rolleyes:

Så här skriver Stefan K när jag pm:ade honom om vilken brotsch han använt samt mina observationer om tändhattar:

Remington 7½ är en av de hårdaste tändhattarna vid sidan om CCI BR-4. Du bör nog tänka över hur du laddar om du blåser Remington 7½ tändhattar <_<

Men oavsett vad han skriver så har jag ju gjort de observationer jag gjort. Har svarat honom med en fråga om han provat Fed 205.

Publicerat
  • Författare

Och här är det NÅGOT övertygande svaret....

Jag har skjutit mer än 5000 Fed 205 och Rem 7-1/2 (vardera) i mina bänkbössor med hårda laddningar och har inte haft genomslag med någon av dom.

Publicerat

Vad är en godtagbar hylsbottenexp.?

Vad drar du för slutsats av allt detta?

Kanske 36 grain 203-B är max för ditt vapen.

Publicerat
  • Författare
Vad är en godtagbar hylsbottenexp.?

Vad drar du för slutsats av allt detta?

Kanske 36 grain 203-B är max för ditt vapen.

Jag är låååångt ifrån nån expert på detta <_<

Vad som är godtagbar expansion vet nog du ungefär lika bra som jag. Det börjar ju "halla av" i mätningarna ovan. Av det jag sett så verkar 5/100 vara ett värde man ska undvika, men helt säker är jag ej.

Sen ser vi att de två sista laddningarna för varje kula är ganska lika i hastighet. Jag får intrycket att man når en hastighetsplatå, men jag sköt bara 3 patroner av varje laddning, så i kombination med en billig kronograf kanske det är för lite. Kanske detta indikerar att man inte har nåt mer att hämta?

Skulle vara bra med lite kommentarer från Henrik eller annan kunnig på området :rolleyes:

Publicerat

Är det mycket "glapp" i slagstiftet? Sidledes alltså.

Publicerat
  • Författare
Är det mycket "glapp" i slagstiftet? Sidledes alltså.

Har inte kollat det än ;)

Tänkte få tag på en sån där slutstyckesdemonteringsmojäng från Sinclair så att jag kan ta isär det utan överraskningar. Planen är nämligen att avlägsna utstötaren eftersom jag inte vill att bössan kastar ut hylsorna.

Publicerat

Hatten som du blåste hur såg den ut?

Gick det att se om det var i gropen efter stiftet den brast eller ringen?

Jag är inte heller någon expert på detta men en rent teoretisk förklaring kunde vara att hålet i slutstycket har vassa kanter och det med stor tolerans skulle kunna förstöra tändhattar även på moderat tryck. Detta är inget jag vet något om utan bara bondförnuftet som söker fel ;)

Publicerat
  • Författare
Hatten som du blåste hur såg den ut?

Den såg rätt normalt ut och har nog "deformerats tillbaka" för man ser inget hål med blotta ögat.

Borde nog anat oråd då vissa av hattarna innan var "vrängda ut och in", dvs de pekade nästan utåt ;)

Publicerat

Om nu Lars ligger inne med "bondförnuft" så kanske man efter denna insident kan säga att Rikard har nån form av "nötförnuft".... ;)

Själv har jag aldrig gjort ett fel i mina dar..... Jo okay, en gång då men då var det inte jag som gjorde't. :P;)

Publicerat
Tänkte få tag på en sån där slutstyckesdemonteringsmojäng från Sinclair så att jag kan ta isär det utan överraskningar.

;)

Publicerat

Du behöver ingen mojäng för det, bara knacka ut sprinten.

Publicerat
  • Författare

Tack för råden och en informativ videosnutt ;)

Nu har jag kommit över 1 kg N150 genom Robbans försorg. Hur undviker man lejongropen i källaren på Torsbo ett par veckor innan brinnande jaktsäsong? Svar: man skickar ner de intet ont anande svärföräldrarna :P

Tack Robban - du är bäst! :huh:

Ett 500-pack Scenar 123:or på detta och jag är i hamn.

Publicerat
Tack för råden och en informativ videosnutt :)

Nu har jag kommit över 1 kg N150 genom Robbans försorg. Hur undviker man lejongropen i källaren på Torsbo ett par veckor innan brinnande jaktsäsong? Svar: man skickar ner de intet ont anande svärföräldrarna ;)

Tack Robban - du är bäst! :D

Ett 500-pack Scenar 123:or på detta och jag är i hamn.

Jag vet. :D

Du hade gjort samma ska för mig, Buddy, så här finns inget att tacka för. ;)

Publicerat

Nu har denna trevliga tråd varit tyst några dagar så jag får väl börja retas lite B)

Tänkte bara kolla om din rigg fått sin kvalitets stämpel för den har min lättviktare fått :)

post-857-1216977111_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Tänkte bara kolla om din rigg fått sin kvalitets stämpel för den har min lättviktare fått B)

Jajamensan, det har den.

Men din pipa ser konstig ut. Den... sluttar på nåt oförklarligt sätt framför rekylklacken. Den är väl inte sned? :)

Publicerat

Men va fan jag som skulle psyka och faller på eget grepp B)

1-0 till dig

Publicerat

Lars! Ser på serienummret att det är en Titanium du har. Vad har du gjort mer på bössan förutom att byta pipa?

Min titan är i 7-08 och har fått ett Swarovski AV 3-9x36 i SK montage. Totalt 2,8 kg. McMillan Edge stock beställd. Om den inte skjuter nått vidare med 7-08 kommer den också att få en ny pipa.

/ Johan

Publicerat
  • Författare

Ni får fortsätta er diskussion via pm eller i annan tråd B)