Publicerat Juli 25, 200818 yr Författare Ska jag nu ge mig på en uppdatering av tråden så kan jag avslöja att jag tog ur utstötaren ur slutstycket i förrgår. Det var ju busenkelt, precis som ni sa! Förstår verkligen inte vad man ska med ett specialverktyg till när man precis lika gärna kan använda en vanlig spårmejsel som man tvingar in utstötaren med. Sen var det bara att pressa lite på sprinten med en 1,5 mm borr från Biltema så kom hela härligheten ut - kontrollerat och fint Imorgon lördag blir det månadscupskytte på 100 och 300 meter med Robban. Nu har jag ett par osäkerhetsfaktorer iom att jag bytt krutlot utan att provskjuta efteråt, och dessutom demonteras kikaren mellan varje skjuttillfälle. Blir det ett någorlunda anständigt resultat så skickar jag in det, annars får det bli mer skytte i veckan innan månadens slut Favoritladdningen med Scenar 123 borde inte svika - frågetecknet är träffläget.
Publicerat Juli 26, 200818 yr Författare Dagens skytte gav oväntat hög utgångshastighet, eller 875 m/s för att vara exakt. Om det enbart berodde på den höga temperaturen eller om den nya krutloten är bov i dramat låter jag vara osagt. Tändhattarna såg inte märkbart ansträngda ut trots att hylsbottenexpansionen var 5/100 vilket är expansion i häraden av den jag fick när jag blåste tändhatten (då hade jag 6/100). Återigen tycker jag det visar att Federal 205 är lämpligare än Rem 7½ i min bössa.
Publicerat Juli 26, 200818 yr Författare En sak som slog mig på banan idag när jag sköt på 300 meter är att siktet gått i botten i sidled. Det går inte att skruva mer åt höger nu när jag ligger mitt i. Detta är något lustigt för samma sak hände när jag hade det monterat på en Rem 700 VSSF i 22-250 (den gången med Leupold QR). Är detta en slump månntro eller är alla Remingtonlådor snedborrade?
Publicerat Juli 26, 200818 yr Remington är väl inte kända för att var super rakt borrade men att kikaren går i botten låter skumt. Så kan du givetvis inte ha det jag använder Leupolds standard fästen och nollar kikaren sedan justeras fästet tills jag ligger rätt. Att ligga nära något ändläge är inte så lyckat får väl hoppas dina nya fästen löser detta?
Publicerat Juli 26, 200818 yr Författare Att ligga nära något ändläge är inte så lyckat får väl hoppas dina nya fästen löser detta? Ja precis, jag får avvakta tills nya fästena sitter på bössan. Behöver ju justermån åt alla håll.
Publicerat Juli 27, 200818 yr Om alla remingtonlådor är snedborrade skall jag låta vara osagt men ganska många är det i kombination med det begränsade justerområdet på conquesten kan situationen att man inte har tillräcklig justermån lätt uppstå. Jag är dessvärre tveksam till att ett par nya ringar skulle hjälpa. Henrik
Publicerat Juli 27, 200818 yr Ytterligare skäl till att skaffa ett bättre sikte välkomnas Det finns ALLTID en anledning att köpa nått nytt men, det torde inte kosta så mycket att låta en smé fixa till några nya "höl" i lådda. Dessutom kan du ju passa på att få en gänga slagen på din pipa.
Publicerat Juli 27, 200817 yr Ytterligare skäl till att skaffa ett bättre sikte välkomnas Du jag funderar på att köpa en conquesten så du vet om den ska säljas. Fast har du testat denna kikare på några fler bössor förutom dessa två Remington för det verkar lite skumt att du ligger i botten åt samma håll på båda. Kan det vara kikaren som spökar också?
Publicerat Juli 27, 200817 yr Författare Gratulerar till bänkskytteresultatet! Vad gäller kikaren så har den även suttit på min f.d. Blaser, men jag har faktiskt aldrig gjort nån riktig utvärdering av hur många klick i sidled som jag har tillgodo när siktet är inskjutet
Publicerat Juli 27, 200817 yr Vad gäller kikaren så har den även suttit på min f.d. Blaser, men jag har faktiskt aldrig gjort nån riktig utvärdering av hur många klick i sidled som jag har tillgodo när siktet är inskjutet Du, most likely it's the käs bårrning of the load. (Go svengelska när den e som bäst.... Betyder sketkass borrning av låda). //Kerstin
Publicerat Juli 27, 200817 yr Du, most likely it's the käs bårrning of the load. (Go svengelska när den e som bäst.... Betyder sketkass borrning av låda). //Kerstin Shitty drilling of the box??
Publicerat Juli 28, 200817 yr Författare Äntligen kom ringarna hem, och jag har aldrig varit så glad av att få (k)nobben De nya ringarna är tunga och förtroendeingivande. Dessutom är de bättre anpassade till skenan så jag kan sätta ut dem på kanterna för ett maximalt stabilt montage. Och gosse - är de lägre??? Ujuj Och här har vi knoben som kommer vara lite trevligare att hantera än originalplutten. Den var större än jag väntat mig (där har vi ett uttryck man hört många gånger ) Tullen hade sugit tag i paketet så moder Svea fick in 391 pix, men det får väl anses acceptabelt. I love it when a plan comes together!
Publicerat Juli 28, 200817 yr Det där ser riktigt trevligt ut! Det enda "problemet" är väl att nu måste du räkna om ditt rangecard Henrik
Publicerat Juli 28, 200817 yr Det ser väldigt bra ut med kikaren lite lägre och nog ser montaget stabilt ut alltid! Nu vill jag väl inte vara en glädje dödare men hur länge tror du att du har använing av dessa 1" fästen
Publicerat Juli 28, 200817 yr Författare Nu vill jag väl inte vara en glädje dödare men hur länge tror du att du har använing av dessa 1" fästen Tror du inte jag tänkt på det? Men jag ska glädjas åt det jag har så länge
Publicerat Juli 28, 200817 yr Tror du inte jag tänkt på det? Men jag ska glädjas åt det jag har så länge Jo jag känner väl igen den känslan du säkert hade när paketet öppnades. Man känner sig exakt som man gjorde på julafton 10år gammal så jag ska inte sabba den känslan med fler tråkiga komentarer
Publicerat Juli 28, 200817 yr Författare Jo, men jag menar att jag tänkt på det Men jag får köra vidare på Conquestspåret tills jag tröttnar. När det sen blir en PMII 5-25x56 så lär ringarnas pris vara en droppe i havet ändå
Publicerat Juli 28, 200817 yr Författare Det enda "problemet" är väl att nu måste du räkna om ditt rangecard Way ahead of you
Publicerat Juli 28, 200817 yr Imponerad blir jag bara om du säger att du redan verifierat det nya rangecardet Henrik
Publicerat Juli 28, 200817 yr Författare Imponerad blir jag bara om du säger att du redan verifierat det nya rangecardet Oops Tänkte dra en ursäkt, men du har nog redan hört alla som går att höra
Publicerat Juli 28, 200817 yr Oops Tänkte dra en ursäkt, men du har nog redan hört alla som går att höra Hörru du, ta du å släng ditt jävla range card..... Nu när jag fått mitt nya sikte så skall jag visa dig lite "riktigt" skytte. Seriöst.... har du möjlighet så vore det gott med en go "spotter" alt. " ,skyttekompis" inför mitt bidrag till tävlingsskyttet men, har du inte möjlighet så får jag fixa det på egen hand. Mvh. Robban
Publicerat Juli 29, 200817 yr Författare Tar med en kompis till skjutbanan efter jobbet idag för en sista kontroll av 270:n inför fredagens rävjakt. Passar på att ta med 6,5x47:an med nya ringarna och skottställer lite lätt på 100 meter. Kikaren står i nuläget allra längst åt ena hållet i sidled - det finns ingen mer justermån överhuvud taget Efter skottställningen ska jag se hur mycket det är att göra i sida på Conquesten. Är det lika illa som det är nu så får jag väl skruva av lådan och lägga den i burkautomaten på Hemköp. En 50-öring borde man kunna få loss tycker jag...