Publicerat Juli 9, 200818 yr Hejsan go vänner! Uppenbarligen är jag INTE ensam om att vilja se Rikards långhållsrigg färdig men, den som väntar på nått gott heter det ju. Det är inte speciellt mycket jobb kvar, tror för egen del att en helg skulle räcka till för att få bössan färdig. Givetvis tillkommer ett par kikarringar men det är ju en bagatell i det stora hela. Tänkte nu bara ge dig en 46:a i röven och dela med mig av den kommande känslan av ett färdigt projekt (eller sånär som på kikarsiktet som jag ännu inte har råd med). Varsågod. Min rigg, minus det sikte som skall sitta på samt lite puts på finishen. Jag vet att det är tråkigt att jobba på egen hand men jag är mer än gärna med och håller i kaffekoppen och snackar skit under tiden du fixar det sista, det vet du. Mvh. Robban P.S. Ursäkta trådkapningen men..... D.S.
Publicerat Juli 10, 200818 yr Författare Sweet! Alltid bra med inspiration. Ser att du flyttat fram benstöden oxå
Publicerat Juli 10, 200818 yr Ser att du flyttat fram benstöden oxå Jo jag fick fixat detta, tack för tipset det funkar faktiskt mycket bättre än innan. Kan väl tillägga att balansen blev mycket bättre när jag fällde in beslagen för kolvkammen. Vikten lär väl ligga på ca. 8 kilo som den är idag sen tillkommer väl ngt när rekyldämp och nytt sikte kommer på. Mvh. Robban
Publicerat Juli 10, 200818 yr Författare Äntligen!!! Ikväll drog jag till banan efter att ha dremlat upp en ränna i kindstödet i vilket slutstycket kunde löpa tillräckligt mycket för att peta in patroner samt få ut tomhylsorna. Laddade upp 10 bulor efter jobbet, närmare bestämt Scenar 108:or framför 37,0 grains N150. Patronlängden var tagen rätt från Vihtavuoris laddmanual, så friflykten är än så länge okänd. Hur som haver så var det en rätt trevlig känsla att rigga upp en spartansk setup på skjutbanan. Som stöd hade jag bara sandfyllda jeansben fram och beanbag bak. Efter att ha fluktat genom pipan med systemet ur stocken (kindstödet förhindrar all sån aktivitet när bössan är "hel") och skruvat in mig någorlunda sköt jag en femskottare på 100 meter. Jag var lite osäker på hur jag skulle gå tillväga, så jag sköt första serien med fri rekyl à la bänkskytte - alltså var enda kontakten med bössan pekfingret på avtryckaren och tummen i tumhålet som "motspjärn". Nu är ju detta inte optimalt på nåt sätt för det var nog lite för mycket friktion mellan bössan och stöden, men men. Bössan hoppade till "lagom mycket" och det var inga som helst problem att skjuta fri rekyl. Här är första serien: Det är 3 skott i det nedre hålet och serien mäter cirkus 16 mm. Efter en stunds otålig väntan så var det dax för nästa serie. Nu beslöt jag mig för att skjuta med ett riktigt grepp med högerhanden, och lite axelkontakt (men inte särskilt mycket). Serien blev något större: och mäter ca 22 mm. Summa summarum är jag nöjd med tanke på en höftad laddning och patroner med okänd friflykt. Den skjuter ju inte helt kasst i alla fall och jag hoppas dels att lite mer metodiska tester kommer krympa serierna, dels att den tyngre 123-grainskulan ska leverera den med. Inga runda fina serier men det tror jag kommer när jag går in i bommarna. Hårkorset i 6,5-20x50an ligger liiiiite mer stilla än vad det brukar göra på vispebössorna kikaren suttit på tidigare Nu ska pipan göras kliniskt ren innan den ska ut och vädras igen...
Publicerat Juli 10, 200818 yr Fan va najs Exabit!! Den verkar skjuta riktigt bra. Speciellt med tanke på att det var "random laddning"
Publicerat Juli 11, 200818 yr Här är första serien: Det är 3 skott i det nedre hålet och serien mäter cirkus 16 mm. och mäter ca 22 mm. Pfft.... Nä, det är nog nått fel på den börsan för det här ser ju inte bra ut. //Gaylord Johnson
Publicerat Juli 11, 200818 yr Klockrent Rikard goa träffbilder med tanke på att du höfta till det laddningen det blir en hål i hål bössa Mvh.
Publicerat Juli 11, 200818 yr Författare Pfft.... Nä, det är nog nått fel på den börsan för det här ser ju inte bra ut. Ja, men till skillnad från ditt utställningsexemplar så har den levererat några serier. Du har väl slutkonserverat din pipa med Kronans vapenfett nu så den inte börjar rosta där hemma i montern?
Publicerat Juli 11, 200818 yr Ja, men till skillnad från ditt utställningsexemplar så har den levererat några serier. Du har väl slutkonserverat din pipa med Kronans vapenfett nu så den inte börjar rosta där hemma i montern? Åh du ditt jävla skabb! Imorgon, Landa skjutbana, det skall smälla så att låsklackarna blir till flis.
Publicerat Juli 11, 200818 yr Exabit, det där ser ju riktigt lovande ut Misstänker också att skytteupplevelsen var av det trevligare slaget.. Ser fram emot att få följa ditt sökande efter den optimala laddningen. Henrik
Publicerat Juli 11, 200818 yr Det ser lovande ut! Gissar att nästa steg blir en laddstege med kulan i bommarna då hittar du säkert en bra laddning till denna bössa. Har du tänkt testa Normas 130gr. DL. det borde vara en trevlig kula för dem längre hållen och sedan att den kan köpas snor billigt gör inte saken sämre
Publicerat Juli 11, 200818 yr Författare Ja, det låter som ett framgångsrecept. Har ej funderat på DL 130 men det kanske man skulle ta och göra...
Publicerat Juli 11, 200818 yr Det är just pågrund av denna kula jag själv fundera på att skaffa en pipa i 6,5x47. Det är väl inte någon kula för extremt små serier på 100 men väldigt trevlig på längre håll med sitt BC.548. Sedan kan köpa denna kula under 2 spänn st och den fungerar utmärkt för toppjakt och banskyttet så det känns som en ren investering med en pipa i kalibern
Publicerat Juli 11, 200818 yr Författare DL 130 är en molybelagd Berger eller Matchking? Ska man orka gegga med moly? En Scenar 123 med bc på .547 borde räcka för mig, tycker jag
Publicerat Juli 11, 200818 yr Författare E Nörrmakula i e finsker hylsa med finskt krut? Di kan la aldri gå???
Publicerat Juli 11, 200818 yr He jettu begrip att ja ba ska ha dej å siåt hur he funjer så ja kunn skaff en egen pip,å kula uten gegge het golden target så piller iväg å siåt om du finn en ask av töcken
Publicerat Juli 11, 200818 yr och beanbag bak. Var det en påse gelehallon denna gången med Ser väldigt trevligt ut! Kommer nog bli en riktig hålstansare när första laddningen går sådär bra! En tanke slog mig just,var det inte på Robsoft dom hade något i stil med Träffbildsmånadscuppen för några år sedan? Med tanke på jaktsidans långhållsintresse så kanske vi skulle försöka köra träffbildsskytte typ 200m tacticalcuppen månadsvis? /Micke
Publicerat Juli 11, 200818 yr Författare Med tanke på jaktsidans långhållsintresse så kanske vi skulle försöka köra träffbildsskytte typ 200m tacticalcuppen månadsvis? Är det inte lite ironiskt att JAKTsidans tävling blir en långhållstävling? Utmärkt idé! Men låt oss ta 300 meter för att skilja agnarna från vetet?
Publicerat Juli 11, 200818 yr Är det inte lite ironiskt att JAKTsidans tävling blir en långhållstävling? Utmärkt idé! Men låt oss ta 300 meter för att skilja agnarna från vetet? Du vet.. endast seriösa jägare skjuter på långa håll 300m är taget för min del! frågan är hur många som har tillgång till skjutbanor över 100m? /Micke
Publicerat Juli 11, 200818 yr Författare frågan är hur många som har tillgång till skjutbanor över 100m? Det var ju du som föreslog 200 meter
Publicerat Juli 11, 200818 yr Det var ju du som föreslog 200 meter Japp broder jag bara funderar överhuvudtaget? Startar strax en tråd för att kolla intresset. /Micke
Publicerat Juli 12, 200818 yr Författare Ikväll sköt jag första "riktiga" serierna. Kula: Scenar 123 Patronlängd: bomkontakt Krut: N150 Knall: Federal 205 Hylsa: Lapua (förstås) Serie: 5 skott Skjutstil: fri rekyl Laddning (grains) - träffbild (mm) - v3 (m/s) - ES (extreme spread (m/s)) 35,0 - 10 - 811 - 16 36,0 - 15 - 827 - 4 (!) 37,0 - 12 - 853 - 8 (räknade bort sista skottet som noterades för 902 m/s) 36-grainsladdningen var extremt jämn i hastighet (825-829 m/s). 37-grainsladdningen likaså tills sista skottet noterades för 902 m/s. Undrar om kronografen verkligen är tillförlitlig i regn... Träffbilderna var ganska hyggliga men dock inga "bug holes". Finns nog en del att göra i rekylupptagning/friktion och skjutställningen överhuvud taget. Titta vad den tredje serien drog iväg till vänster. Vind? Blir en hyggligt symmetrisk stjärna runt kröningen. Jag ska väl inte vara helt missnöjd antar jag