Publicerat Oktober 1, 200817 yr Då är vi ganska lika. Eller inte. Min nästa blir nämligen min... 1:a. Skall vi kta hand på oavgjort? Se där.. Började där jag också.. Men jag minns den fortfarande.. uppsiktsjakt.. fast på lite långt håll kanske.. hade fått igenom vi skulle spara tjurar mellan 4-8 taggar, efter en hel del tjafs. Klantar i princip allt på vägen till tornet genom att i princip låta värre än en koflock. Väl uppe börjar jag locka och välter termosen så de dånar i tornet. Men tro på fn att en tjur svara och kommer som en raket! RÄknar om och om igen och ser två taggar på ena sidan och en på den andra och klassar den som skjutbar. Två smällar i bogen med 6,5 så stupar den.. och visar sig ha en tidigare perfekt jämn fyra, om inte ena taggen varit bruten. :/ Borde nog ha sett att det var två på den sidan.. Snacka om att förta lyckan! Erbjöd mig att sätta upp hornet i församlingshemmet där vi har möten etc, men gubbarna mest garvade och sa att i mitt fall var det förlåtet då det var första älgen. Men nog fn känndes det lite pinsamt.. :/ Men jag kan säga så här; Jag unnar heller dig din första älg än min 40e.. Jag ska ju se till att RW här på forumet får skjuta sin första älg i år..
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Hehehehehe... Ja, är nog inte helt ovanligt med liknande historier i början av jaktkarriären... Satan vad jag längtar!
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Hehehehehe... Ja, är nog inte helt ovanligt med liknande historier i början av jaktkarriären...Satan vad jag längtar! Jag kan lova att det snart är din tur.. Bara att hänga i.
Publicerat Oktober 2, 200817 yr Ska bli roligt att se hur detta slutar Må bästa man vinna Eller hoppas att någon av oss har turen på vår sida Jakten kan ju få vem som helst att bli religös . Tron och hoppet det är ju det vi lever på
Publicerat Oktober 2, 200817 yr Min nästa blir nämligen min... 1:a. samma här skit jakt på dig och hoppas den blir skitigast av skitigast lördags morgon
Publicerat Oktober 2, 200817 yr Kul att se det gått bra för så många. Jag själv svor dyrt och heligt att jag skulle sluta med älgjakten i fjol men jag kunde inte riktigt hålla mig och var ut 2 dagar. Och med lite flyt fick jag skjuta nummer 30 och 31 som var en ko och kalv. Kommer även att jaga älg under oktober veckan då björnjakten är slut i dalarna .
Publicerat Oktober 2, 200817 yr Jakten kan ju få vem som helst att bli religös .Tron och hoppet det är ju det vi lever på Oja helt rätt
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Vågar du säga lite mer exakt var? Bor själv strax utanför Vetlanda. Lite mer exakt.. ungefär 25 km sydsydost.. Mot Ramkvilla till, kan vi säga.. ÄVen sett en tolva och en tia nu under förra veckan, tydligen.. bara ngn km från där jag så den större tjuren. Så antagligen är det ngn ko som brunstare som är ovanligt snygg så det är därför de dras dit..
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Jag ska ju se till att RW här på forumet får skjuta sin första älg i år.. Du é för snäll.....
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Du é för snäll..... Ja just det.. ta med rep tills på söndag så vi kan binda fast ngn åt dig..
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Du é för snäll..... Se nu till att det blir du som får fälla en av de stora tjurarna Rep funkar inte, ta kätting de är starka de stora oxarna
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Se nu till att det blir du som får fälla en av de stora tjurarna Rep funkar inte, ta kätting de är starka de stora oxarna mmmmm, jag hade ju halvtomhalvt lovat att U skulle få jaga på en fin bock jag sett men den dök ju upp så fint så jag kunde ju inte övertala fingret att det inte var läge att skjuta. Risken är således att U binder fast en liten stångtjur som hämd....
Publicerat Oktober 3, 200817 yr ÄVen sett en tolva och en tia nu under förra veckan, tydligen.. bara ngn km från där jag så den större tjuren. men herregud,,spara småkalvarna hehe
Publicerat Oktober 4, 200817 yr då var jakten över såg idag en ko och en pytte liten kalv visste dock inte var hunden var så jag släppte dom vilket han jag satt i passet med tyckte var bra och jag blev färtjänt ett eget pass ^^ överlag syntes det över 10 älgar . skall se om det faller imorron nån älg skit jakt till er alla
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Gott blir älgjakt på mån-tis för min del då jag har redovisning på högskolan onsdag men men bara att svälja....
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Gott blir älgjakt på mån-tis för min del då jag har redovisning på högskolan onsdag men men bara att svälja.... Ja, det är det när man har varit ute i skogen och haft roligt med grabbarna så måste man göra någon nytta också och inte bara tänka på nöjen.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Nu är det nära. Måndag 6.30 är det samling och det ska bli jätteroligt att träffa alla jaktkompisar igen. Årets älgjakt kryddas av förväntningar om att få se björnen, som har bosatt sig i vår mittersta såt. Bara för 3 dagar sedan såg en skogsarbetare björnen igen. Den har setts till och från sedan augusti månad. Jag tror att vi börjar i den såten direkt, får se om älgarna har stuckit därifrån. Lycka till allihopa, hoppas det blir bra väder också, då är älgjakten en fröjd. MVH Ellie
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Några självande dagar kvar nu till första älgjakten men nytt jaktlag Björn tror jag inte finns men varg......... SMHI har lovat strålande sol och 6 grader på måndag Detta ska bli riktigt riktigt kul
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Var ute i går och rastade hunden på en 7-taggare i 1½ timma härligt väder och fick höra hunden med stånd och gångståd så länge då är man i himmlen sen hade jag tre fina "skottchanser" på honom med hela bredsidan på 30 m... men på måndag är han fredad vi sparar 4-8 taggar... men det är ändå kul att se att det finns några fina tjurar på marken iallafall O i morse när jag åkte till jobbet hade han nog varit i trädgården o ätit lite för mycket äpplen för då låg han 50m från huset precis vid grusvägen och sov gott
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Just nu känns det som älgjagandet kvittar då gammeltiken tydligen inte är helt återställd och inte ens säkert hon blir det. Hade sett framemot att köra henne denna veckan, då just älg är ngt av hennes favorit. Men så blir det nu inte.. Dietfoder och max ett släpp i veckan i två månader.. :/
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Just nu känns det som älgjagandet kvittar då gammeltiken tydligen inte är helt återställd och inte ens säkert hon blir det. Hade sett framemot att köra henne denna veckan, då just älg är ngt av hennes favorit. Men så blir det nu inte.. Dietfoder och max ett släpp i veckan i två månader.. :/ vad är det med hunden ? :/
Publicerat Oktober 10, 200817 yr vad är det med hunden ? :/ Ska inte gå för ot, men hin blev tydligen förgiftad av ng under septemberjakten och fick njurvärden som var över skalan. Nu, nästa en månad senare så har hon fortfarande höga njurvärden och sk agå på lågproteinfoder i två månader för att se om det hjälper. och sen in på kontroll igen. Hon är iofs 9 år, men då hon i vanliga fall är hur pigg som helst och ganska opåverkad så känns det lite pissigt. Jag tar inte bort en hund som inte har ont eller inte lider, bara för hon inte kan jaga fullt ut. Hon har ju funka ti 9 år, så något måste man väl ge tillbaka på ngt sätt..