Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bilder på våra Stående

Featured Replies

Publicerat

Fin film Broder!:)

• Svar 739
  • Visningar 148,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
14 hours ago Broder Tuck sa:

Nu vet jag inte om det är fjäll/fjällnära eller närmare kusten du tänkt jaga?

För egen del jagar jag uteslutande skog så om fjälljakten vill jag inte uttala mig. Bästa tiden är i början på säsongen men det kan fungera även senare. All fågel trycker betydligt sämre under lövfällningen.

Orre brukar jag jaga före lövfällning då de trycker dåligt efter. Tjäder kan fungera även efter lövfällning. Ripa och morkulla är de som trycker absolut bäst.

Många glömmer tyvärr bort morkullan men i mitt tycke är det nog den roligaste fågeln att jaga men det blir lite kött. Goda att göra pytt på. Morkullan letar jag gärna på/vid gamla igenvuxna odlingar, gärna med inslag av löv. Men även vid bäckar och där det är lite fuktigt. Tänk gärna på var du skulle gräva mask, då de livnär sig på maskar, larver och andra småkryp. Finns garanterat även på marker i din närhet.

Det är fjäll och fjällnära skogar. Tidigare var jag runt Risbäck och Gitsfjället och hade tänkt mig åka tillbaka till samma område då jag åtminstone har ett hum om var fågel finns. Men om allmänna uppfattningen är att det även efter lövfällning är knepigt med skogsfågel så är det väl tveksamt att åka, tror jag...

Tjusig film! Finns säkerligen Morkulla häromkring också även om det är sällan man märker dom, men det finns gott om är i stort sett alla klövviltsarter så risken är att det inte blir så mycket fågel som jagas. Och jag har tänkt att ha honom som stötande på klöv så jag tror att han får svårt att vet vad han skall han jaga om det markerna är samma och det endast är husses bössa skiljer.

Publicerat
9 hours ago markus-l sa:

Önskar jag kunde bjuda på en fågelbild men tyvärr skjuter man som en kratta :blink:

Passivitetsträning... ;)

Publicerat
8 hours ago Maxhof sa:

Det är fjäll och fjällnära skogar. Tidigare var jag runt Risbäck och Gitsfjället och hade tänkt mig åka tillbaka till samma område då jag åtminstone har ett hum om var fågel finns. Men om allmänna uppfattningen är att det även efter lövfällning är knepigt med skogsfågel så är det väl tveksamt att åka, tror jag...

Tjusig film! Finns säkerligen Morkulla häromkring också även om det är sällan man märker dom, men det finns gott om är i stort sett alla klövviltsarter så risken är att det inte blir så mycket fågel som jagas. Och jag har tänkt att ha honom som stötande på klöv så jag tror att han får svårt att vet vad han skall han jaga om det markerna är samma och det endast är husses bössa skiljer.

Ripor funkar ju. Tjädern kan också funka. Är framförallt orren som blir "spattig".

Kommer det snö blir de tryggare igen.

Tack! Filmade mer senare under veckan men då hade jag kameran vinklad för mycket uppåt...:wallbash:såg bara himmel och skog på de filmerna. Fick däremot till det senare när jag hade dottern med mig ut och vi jagade morkullor, har aldrig någonsin pratat så mycket då hunden står då jag förklarar för dottern vad som händer och var fågeln ligger så hon vet var hon ska titta, men jag vill inte lägga upp barnen på nätet.

Publicerat
9 hours ago markus-l sa:

Önskar jag kunde bjuda på en fågelbild men tyvärr skjuter man som en kratta :blink:

20161008_110745.jpg

Riktigt fint foto på jycken där den sitter o spanar ut över vidderna.:)

Publicerat
2 hours ago Sun Flower sa:

Passivitetsträning... ;)

:D Det är bra men fasen så mycket roligare om husse fick för sig att pricka :P

Publicerat
2 hours ago Broder Tuck sa:

Ripor funkar ju. Tjädern kan också funka. Är framförallt orren som blir "spattig".

Kommer det snö blir de tryggare igen.

Tack! Filmade mer senare under veckan men då hade jag kameran vinklad för mycket uppåt...:wallbash:såg bara himmel och skog på de filmerna. Fick däremot till det senare när jag hade dottern med mig ut och vi jagade morkullor, har aldrig någonsin pratat så mycket då hunden står då jag förklarar för dottern vad som händer och var fågeln ligger så hon vet var hon ska titta, men jag vill inte lägga upp barnen på nätet.

Klokt med barnen, jag resonerar exakt lika! Men tråkigt för oss..

• 3 weeks later...
Publicerat
På 2016-10-16 at 20:22 Broder Tuck sa:

Tänkte bara "bjuda på" när det inte går enligt skolboken...

Ingen bild men en liten filmsekvens. Var lite skjutglad, jag brukar inte vilja belöna en eftergång med en fällning. Var lite väl nära håll när jag sköt morkullan också.

Trevligt med en film! Snabbt skott iaf :)

Publicerat
På 2016-10-16 at 20:22 Broder Tuck sa:

Tänkte bara "bjuda på" när det inte går enligt skolboken...

Ingen bild men en liten filmsekvens. Var lite skjutglad, jag brukar inte vilja belöna en eftergång med en fällning. Var lite väl nära håll när jag sköt morkullan också.

Äh, hon tar nåt steg för att se var fågeln landar. Det måste hon ju få göra... :whistling:

Publicerat
På 2016-11-06 at 21:31 markus-l sa:

Trevligt med en film! Snabbt skott iaf :)

Tack. Jo det går fort med morkullor så det gäller att vara hyfsat snabb med hagelbrakaren, problemet var att det var alldeles för kort håll. Syns inte på film men det hängde mycket dun i luften. När jag flådde av morkullan var den helt perforerad så den var inte tjänlig som föda...

Hade en fågeltagning på morkulla 3-4 minuter tidigare men den flög just som jag startade kameran :blush: Det var ett lämpligare håll och ett bra läge, så då kände man sig som en idiot där man stod och fipplade med kameran på huvudet. :rolleyes:

På 2016-11-06 at 22:07 Sun Flower sa:

Äh, hon tar nåt steg för att se var fågeln landar. Det måste hon ju få göra... :whistling:

Där går våra meningar isär. ;)

• 4 weeks later...
Publicerat

Bängla 4 månader, strävhårig vorsteh.

IMG_9361.JPG

Publicerat
6 minutes ago Kallel sa:

Bängla 4 månader, strävhårig vorsteh.

IMG_9361.JPG

Jättefin Kallel! Lite lik far sin i kropp o huvud?

Publicerat
14 minutes ago Skooog sa:

Jättefin Kallel! Lite lik far sin i kropp o huvud?

Japp, finns allt drag av honom. 

Publicerat

Lite snöigt på dagens fasaninventering...

IMG_2654.JPG

• 1 month later...
Publicerat
7 minutes ago markus-l sa:

Skedoms kennel levererade en finfin dag på fjället! Många bra situationer på Ardbeg (till vänster) och Mackmyra! Morsan Gry i mitten var med och styrde upp :D

LRM_EXPORT_20170114_210058.jpg

Om jag inte minns helt fel så hade väl Erik Wilson en kennel som hette Skedoms kennel. Har du köpt hunden därifrån? Fint foto på de 3.:)

Publicerat
7 minutes ago lsjonsson sa:

Om jag inte minns helt fel så hade väl Erik Wilson en kennel som hette Skedoms kennel. Har du köpt hunden därifrån? Fint foto på de 3.:)

Det stämmer bra! Erik och hans dotter Åsa driver kenneln tillsammans nu. Är väldigt tacksam att jag fått köpa min första stående från en kennel med ett helt otroligt engagemang.

Gry och Mackmyra är Åsas hundar. Mackmyra är från Åsas första egna uppfödning (en nystart av kenneln) och Ardbeg från andra, bägge har gry som mamma.

Publicerat
1 minute ago markus-l sa:

Det stämmer bra! Erik och hans dotter Åsa driver kenneln tillsammans nu. Är väldigt tacksam att jag fått köpa min första stående från en kennel med ett helt otroligt engagemang.

Gry och Mackmyra är Åsas hundar. Mackmyra är från Åsas första egna uppfödning (en nystart av kenneln) och Ardbeg från andra, bägge har gry som mamma.

Se där ja! Jag köpte mina hundböcker från Hundskolan medans Erik jobbade där så jag hade lite kontakt med honom eftersom han hade eng. setter då också. 

Ok! Jag känner bara Erik! Kul att det har blivt en nystart på kenneln o att Åsa har intresserat sig också.:)

Publicerat

Fint foto solblomman med hunden i full action!:)

• 2 months later...
Publicerat

Zallan var med när jag filéade lite gös och hittade vad hon tyckte var en fin apport. En fender som sitter fast i bojsänket över vintern. Hade hon fått bestämma hade hon nog simmat där än men husse tyckte det var lite väl kallt i plurret.

IMG_0715.MOV