Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakten 05/06

Featured Replies

Publicerat

Nu är Räven åter lovlig, tänkte att vi under denna tråd skulle ha löpande rapporter på hur det går.

Räv är kul både för oss jägare och för våra hundar ;D

• Svar 208
  • Visningar 18,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det dröjer ännu ett par veckor innan det jagas räv...iaf för mig.Men när man kan släppa stövarn lovligt så kommer det nog jagas räv lite då och då...Har lix skaffat mer jaktmark...kanonfina marker där räven buktar fint....Har flera gånger sett räven på drev där men då man ej haft jakträtt så har jag hållit inne med skottet...men nu blir det andra bullar....

Publicerat

vart en sväng ikväll, provade med att lockamed kombinerad muspip och harskri pipa...dem enda som verkade vara intresserade verkade vara älgarna..först en kviga som gick runt och käkade ca 70-80m från mig i 2 timmar, sen på slutet kom en ko med kalv ut och började frossa...visst ingen räv, men vilken fantastisk kväll, idag ångrar man att man inte har en digitalkamera...

Publicerat

En dubblé på Räv vart det för mig igår.. Den första var på ca 60 meter och var en normalstor årsunge. Den andre såg jag ngr sekunder senare på ca 80 meter, en liten årsunge som inte brydde sig ett dugg om skottet. Dock så tog det ca 15 minuter för mig att hitta den i gräset pga att den var så liten..

Så det var en bra premiär..

Ikväll bär det ut igen, vi har fruktansvärt med räv på marken så det kommer att krävas ett krafttag iår.

Bonden vi jagar hos ser ca 8 olika rävar per dag, så chansen är stor att nån ryker ikväll med ;D

Publicerat

Bor du i himlen?...det låter så.... ;D

Publicerat

Hej på er var ute på lite vakjakt på räv.

Min dotter på 10 år ville följa med jag sa nej först för sitta och vaka i tre till fyra timmar med en tio åring :-

Men jag gav med mig efter lite tjat och det ångrar jag inte idag vi hade det jättemysigt i tornet och hon var jätte duktig ;)

Hon satt med handkikaren nästa hela tiden,vi såg tre harar hörde bocken och en liten mus som kilade under tornet ;)

När min dotter såg musen kilandes på backen så viskade hon till mig pappa det är nog för att vi är så tysta som musen kom fram ;D

Publicerat
Bor du i himlen?...det låter så.... ;D

Nja, jag vet inte det.. Men hur som helst så sköt jag ytterligare 2 rävar igår på den såkallade "himla marken" ;)

Sen såg jag ytterligare 2 som jag inte kom åt, ena satt på en sten 20 meter ifrån mig när jag upptäckte den (var ganska mörkt) och den stack så fort jag stannade..

Den andra var på samma plats som de första jag sköt, men då var det så pass mörkt att det skulle blivit lite chansartat.. Samtidigt så grämer jag mig inte över det iom att de finns där varje kväll och jag har 5 minuter dit hemifrån... ;D

Publicerat

Oj oj oj...är inte det där himlen så vet jag inte vad himlen mer skulle kunna åstadkomma...bara synd å skam att det inte är för stövare eller grythund du skjuter rävarna ;D ;)

Antar att rävkullen gått fram alldeles i närheten av där du sitter å passar....

Publicerat

hehe låter som himmelriket...:P....har varit ute nu i 4 kvällar i rad, och har sett 2 rävar som fortfarande härjar lös på markerna.. i torsdags hade jag och farsan vare på skjutbanan och fick lite tid över, så vi for ut en sväng...vi såg en räv..men tyvvär alldeles förlångt för 22wm (ca 200m) men idag så var jag och provade olika laddningar och sköt in 3006án. kom ut till skogen toppad med 5 st v-max i ca 1060m/s. jag smög efter en oslagen åker och när jag var ca 90m från slutet av åkern fick jag syn på en räv som kom ut från kanten och sträckte på huvudet...jag tog sakta ner bössan och lade upp den mot axeln, men i samma veva jag började få korset på mickel vände han om i skogen igen.... :'( men skam den som ger sig...nya tag i morrn...:P

Publicerat
Oj oj oj...är inte det där himlen så vet jag inte vad himlen mer skulle kunna åstadkomma...bara synd å skam att det inte är för stövare eller grythund du skjuter rävarna ;D ;)

Antar att rävkullen gått fram alldeles i närheten av där du sitter å passar....

Tyvärr ser jag lite på ett annolunda sett än er stövar/gryt fantaster. Visst ska det finnas räv. Men skulle man släppa en stövare på dessa marken skulle dreven aldrig sluta..

Jag sitter inte och passar...!! Det är alldeles för långtråkigt tycker jag, jag vet på ett ungefär vilka åkrar det är som är heta så smyger jag mig framåt fram till den sista, sen vänder jag och smyger tillbaka.. Jag smyger ca 10-15 meter, sen kikarspanar jag och så fortsätter jag.

Igår small det igen, en ung hanräv som dök upp precis framför mig när jag gick längs en stenridå, sakta upp med bössan och vänta in ett bra läge. 10 sekunder senare låg den 20 meter ifrån mig.. ;D

Det enda jag grämer mig över är att jag inte kunde vara lite kall och vänta ngr minuter efter skott. Det visade sig nämligen att ytterligare en räv satt en meter ifrån den skjutna, dock onsynlig i gräset, så när jag började gå så stack den upp och över stenridån..

Men den finns kvar till nästa gång.

Nu har jag 7 rävar kvar som jag vet om, sen kan man ta det lungt tills grytjakts killarna kommer framåt November.. Då blir det förhoppningsvis fart igen..

En liten fundering jag har är varför jag enbart har sett rävar 2 och 2. På 3 kvällar har jag skjutit 2 dubbér och 1 räv av 2.

De andra platserna jag vet det springer räv på är oxå 2 och 2?? Varför detta??

Publicerat
Tyvärr ser jag lite på ett annolunda sett än er stövar/gryt fantaster. Visst ska det finnas räv. Men skulle man släppa en stövare på dessa marken skulle dreven aldrig sluta..

Oj oj oj...det MÅSTE ju vara himmelriket ...Men visst fasen borde väl drevet sluta om man skjuter räven?? :P...annars har man nog en jäkligt lös hund... :P...vilket jag iofs har...men är räven död så nog håller han tyst. Han är lös..men ljuger inte...

Publicerat
Oj oj oj...det MÅSTE ju vara himmelriket ...Men visst fasen borde väl drevet sluta om man skjuter räven?? :P...annars har man nog en jäkligt lös hund... :P...vilket jag iofs har...men är räven död så nog håller han tyst. Han är lös..men ljuger inte...

Jag tror dig, men å andra sidan skrev jag dreven och inte drevet..  ;)

Publicerat

Kan nog stå ut med flera drev på samma dag...å förmodligen flera dagar i rad.... ;)

Publicerat
Kan nog stå ut med flera drev på samma dag...å förmodligen flera dagar i rad.... ;)

Förstår det...

Nu ska jag och en till ut på Onsdag för att försöka fälla ngr till, sen blir det ett krafttag i helgen då Belker ifrån detta forum kommer ner.. Då blir det sittning varje kväll och tippen på morgonen.. ;D

• 2 weeks later...
Publicerat

Såg en räv i gårkväll och tänkte att den kommer nog i kväll också. Det gjorde den också men jag fick inget läge. Efter en stund kom en get med kidde i full karriär. Undrar vad som skrämde dem? Där kommer han travande i löpan ! Pang ! Rådjuren vände efter ca 50 m går tillbaka och nosar på räven. Fortsätter sen lugnt att beta i närheten.

Publicerat

Härligt  8)

Publicerat

Sköt denna räv igår kväll. Skulle egentligen vaka rådjur men några andra hade sett två st ungrävar leka i skogskanten och inte kommit åt dom så jag satte mig i tornet och lyckades skjuta den ena. Vi har skjutit 6 st under bockjakten.

Publicerat

Bra jobbat!

:D

Publicerat

två rävar har jag fått under bockjakten, en hane 7,3 kg och en liten tik på 4,3 kg...kul som sjutton

Publicerat

Sköt årets första i fredags natt. En ungräv på stånd för laikan.

Publicerat
Sköt årets första i fredags natt. En ungräv på stånd för laikan.

Tar inte laikan räven själv?

Publicerat
Tar inte laikan räven själv?

Nä inte min. Hon tar inte mindre grävlingar heller.

Publicerat

Meh....så knäppt!!! ;)

Har ju fått för mig att de flesta laikorna är rätt så skarpa...men det finns väl tydligen båda sorterna...Huvudsaken är ju att de är duktiga på ståndskall...det har ju sin tjusning att skjuta själv oxå... :)

Publicerat
Meh....så knäppt!!! ;)

Har ju fått för mig att de flesta laikorna är rätt så skarpa...men det finns väl tydligen båda sorterna...Huvudsaken är ju att de är duktiga på ståndskall...det har ju sin tjusning att skjuta själv oxå... :)

På grävling och räv är det ingen nackdel. Skjuter också helst själv. Men visst finns det risk för att hon inte är tillräckligt skarp för att få stopp på större gris och björn.

Publicerat

Har inte varit ute och tittat på länge nu.. (fågeljakten har kommit igång..) Men i lördags så gick jag ut för att kolla lite efter bock..

Nån bock vart det inte, men 2 rävar till fick bita i gräset.. Det var nr 6 och 7 för mig på den marken för i år..

Totalt såg jag 6 st rävar och polarn bommade en räv.. Finns fördjävligt  med räv.. Men kul är det...