Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakten 05/06

Featured Replies

Publicerat

Har skjutit 3 rävar dom senaste 2 veckorna...har tyvärr iunga bilder. Jävlar vad räv det finns i Uppland nu, det är ett måste att hålla efter dom. Var ute söndagen för 2 veckor sedan med min lillebror (16 år) och tänkte att en räv kunde vara ett lämpligt första byte. Satte oss bakom en sten vid en äng som vi sett mycket räv på tidigare. Kommer en ungräv efter 2 timmar som går ut ca 150 meter ifrån oss. Får syn på den och vi sätter oss knästående och jag pekar mot räven.

Jag hade min drilling och hade lånat ut 22wm till brorsan, räven går snett mot oss och jag visar hela tiden var den är. Men av någon konstig anledning så ser min bror inte räven, på ca 35 meter står räven nästan rakt ned i vind från oss så jag sköt istället. Det slog mig då hur man tränat sina ögon att upptäcka rörelser o djur, det var en ungräv så den var inte så stor heller och därför kanske lite extra svår o se.

Efter det så gick vi vidare till ett annat pass 400 meter bort och satte oss. Sitter ca 30 minuter och sedan måste vi gå, när jag reser mig så ser jag något till höger. Det är en räv till som var påväg fram rakt in i vår skjutsektor. Avståndet ca 40-50 meter. Inget skott blev avlossat eftersom det var så mörkt och räven redan upptäckt oss.

Senare i veckan på onsdagen så stack jag och brorsan ut igen, vi gick naturligtvis mot samma pass som vi tidigare upptäckte räven på. Påväg dit så kliver det upp en räv 40 meter framför mig på traktorvägen, upp med Blasern och iväg med en 30-06:a. Ser på räven att träffen tar ordentligt, han springer inte iväg utan mer "lurvar" iväg. Jag hade skjutit med fågelammo och tänkte att det borde ju räcka på en räv...men det var sista gången jag gjorde det. Får dit en spårhund efter ca 2 timmar och vi börjar spåra precis när mörkret lägger sig. Hittar ett spår som hunden går på bra på, hundföraren tycker inte att det är lönt att följa spåret längre än 60 meter och det är rejält mörkt inne i skogen då. Helmantel och räv är inte bra blir min slutsats av detta...fast jag är ganska å att räven var dödligt sårad men att den hann springa längre. Känns alltid jävligt trist att sånt händer...

Senaste räven som sköts var i fredags, morbror har ett torp där han slår av gräset på ängsmarkerna vid denna tid på året. Kan ju inte låta ett sådant tillfälle gå om intet, kom fram till markerna precis när han hade slått klart och sprang in för att byta om.

20 minuter senare står jag nere på ängen med bössan. Ser då 2 rävar som kommer ut på åker i caravan, avståndet var ca 180 meter. Dels är 180 meter i längstra laget på räv men sedan hade jag hus bakom räven så jag fick vackert gruppera om. Smyger fram 50 meter och får bra stöd på en stor sten, rävarna springer runt och letar sork. Visslar på en räv för att få den att stanna, får vissla 4 gånger före den tar notis. Men då fick jag iväg ett skott. 130 meter, corelokt, den blev på plats. Skönt!!! Plockar upp min muspipa och börjar locka på den andra räven men utan resultat.

3 ungrävar är alltså årets skörd. Var ute morgonen därpå igen och såg då en till stor räv på samma åker. Nu har jag alltså 3 till rävar som jag ska "ta ett snack med". Sköt ingen räv den sista morgonen men väl en bock...2:a för i år.

Hoppas nu bara att brorsan får möjlighet att skjuta.

UJUJUJUJ vad jag skriver...förstår om ni inte orkar läsa allt

Föressten kanske nån kan ge tips om hur man ska blåsa i en hubertus muspipa?

Skitjakt på er!

/H

• Svar 208
  • Visningar 18,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hello,

Två rävar har det blivit hittills. Den första en hane sköts vid halv sju på kvällen den 19 augusti. Den andra var en hona morgonen därpå, glömt bort klockslag. Båda fick smaka på .30-06 vilka de inte tålde.

mvh

Björn

Publicerat

1 till vart det för ngr dar sen, såg tot 5 rävar den kvällen... Det var nr 8 för mig..

Publicerat
1 till vart det för ngr dar sen, såg tot 5 rävar den kvällen... Det var nr 8 för mig..

Av nån konstig anledning börjar jag tänka på Lisa Nilssons låt..Himlen runt hörnet...oj oj...tänk om man

hade den där rävstammen..Ska vi byta?Du får alla våra rådjur om jag får rävarna... 8)

Publicerat
  • Författare
UJUJUJUJ vad jag skriver...förstår om ni inte orkar läsa allt

/H

Rolig läsning Hardwood, skriv på bara vi orkar läsa ;)

• 4 weeks later...
Publicerat
Av nån konstig anledning börjar jag tänka på Lisa Nilssons låt..Himlen runt hörnet...oj oj...tänk om man

hade den där rävstammen..Ska vi byta?Du får alla våra rådjur om jag får rävarna... 8)

Nu får du börja sjunga igen Kettu... Den 9:e räven vek ner sig ikväll vid 19 bläcket. Dock är jag hittills ganska nöjd, jag tycker det har minskat rejält med räv nu de senaste veckorna, dock ser markägaren räv istorsett varje dag.

Men det verkar som rävarna exponerar sig mer mitt på dan än under skymningen?? Fattar inte varför. Men fler ska ner. Målet för i år ligger på 20.

Publicerat

Jag gråter nog istället vid närmare eftertanke...tycker synd om rävarna som skjuts med studsare....Tror nog att en räv hellre skulle bli skjuten med hagel...på ett stövardrev...eller för grythunden...å vem vet..kanske skulle räven sjunga  "Som en hund följde han mig tätt i spåren" däruppe i himlen...det tror jag....

För er som ej känner till låten så är den från Kristina från Duvemåla...låten är Guldet blev till sand...Peter Jöback som sjunger i musikalen. Förresten..är det nån som sett herr Jöback iklädd nåt annat än en U-ringad eller V-ringad tröja???

Publicerat

Nja, jag kan inte påstå att jag gråter varje gång jag skjuter en räv.. Snarare tvärtom.. Trots att en räv kan vara ganska ståtlig i sin vinterpäls så föredrar jag att ha mer harar, fågel, och rådjur på markerna..

Samtidigt så är smygjakten och lockjakten på räv en av mina favoriter.

Har varit på ngr stövarjakter efter räv och det var helt klart inte min typ av jakt.. kallt som fan, drevtider runt 3-4 timmar osv..

Men i år så kommer vi även att använda oss av ett par riktigt duktiga grythundar så förhoppningsvis så blir det några där oxå..

Hade en liten tanke faktiskt att annonsera gratis åteljakt för 1 person på marken jag förvaltar, endast för att kunna ha ett hårt jakttryck på dem på vintern oxå, men nja.. kanske, kanske inte. Får se hur jag gör till nästa år.

Jag såg faktiskt igårkväll innan jag sköt räven en get med 2 kid och det var länge sen jag såg det på denna mark, så förhoppningsvis så sker fler föryngringar till nästa år om jag fortsätter i samma takt på räven..

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hallå

Skjuter ni några rävar?

För min del har jag inte avlossat ett enda skott mot räv denna höst :-[

Men när isen lägger sig på havsviken här i byn kommer nog skott att avlossas från Sakon, då rävarna ska ut och rota i bisamråttans stackar.

Sedan kommer snön och snarorna läggs ner........ längtar :D

Publicerat

Nej! Inga rävar ännu i höst >:( har inte heller haft skottchans på någon räv... vi har ovanligt lite räv här i år(skabben tog nästan alla i fjol).Men innan vintern är slut skall det nog bli några ...hoppas jag! ;)

Publicerat

Tre har det blivit....sen har tiken löpt men nu är det igång igen....två grävlingar också.....(för hundarna)

en av grävlingarna fick en kompis skjuta.

Publicerat

Ingen än så länge...men i skrivandets stund så vräker snön ner...så nu j**lar ska dom tas vid åteln ;D

Publicerat

Titta bildbevis.... :D :D

på bild 2 är åteln ungefär där den röda ringen är.

post-202-1131273210_thumb.jpg

post-50-1131273210_thumb.jpg

Publicerat
Ingen än så länge...men i skrivandets stund så vräker snön ner...så nu j**lar ska dom tas vid åteln ;D
Det blir en lååååååång natt för dig då :D Önskar att det kom lite snö har oxå... men bara vatten >:(
Publicerat

Du gör tydligen allt för att bli osams med Leif..hehe...

Publicerat
Du gör tydligen allt för att bli osams med Leif..hehe...

hehe...ja just ja ::)...han vill ju ha kvar räven så han får ta dom med stövarn...

åja...det finns nog så det räcker åt oss båda... :D

Publicerat
hehe...ja just ja ::)...han vill ju ha kvar räven så han får ta dom med stövarn...

åja...det finns nog så det räcker åt oss båda... :D

Jag ska ta ett snack med honom ikväll....Lås dörrarna!!!

Publicerat

ånej...nej...*knuffar soffan mot dörren*... ;D ;D ;D

Publicerat
Hur gick det... såg du någon räv vid åteln ???
Publicerat
Hur gick det... såg du någon räv vid åteln ???

nej tyvärr...men ikväll kanske jag har mer tur...*hoppas,hoppas,hoppas*

Publicerat
nej tyvärr...men ikväll kanske jag har mer tur...*hoppas,hoppas,hoppas*
Vilken tid på kvällen(natten) är bäst för vakskytte på räv ???
Publicerat
Vilken tid på kvällen(natten) är bäst för vakskytte på räv ???

njaaa...jag har så lite erfarenhet, men ifjol sköt jag en kl 04:20 och då var det i stort sett ljust.

Farsan har vakat mycke räv förut och han säger att om det snöar är räven ute och traskar så fort det börjar att skymma, och på vårsidan är dom ute på morgonen. Men det kanske skiljer från räv till räv. ???

jag hade tänkt gå ut en stund om ca en halvtimme, och sitta nån timme (börjar 07:00 och är inte känd för att vara morgonpigg ;))

Publicerat

Jag hoppas på lite snö snart så att de syns bättre, då ska jag ta upp rävjakten igen.

Publicerat

Dagens rävjakt slutade med att jag fick en skabbräv(första rödräven för i år) :D.Tyvärr var det en stänkräv... >:( för den räven min hundar jagade fick jag inte :D Här kommer en bild av den!

post-438-1131446269_thumb.jpg

Publicerat
Dagens rävjakt slutade med att jag fick en skabbräv(första rödräven för i år) :D.Tyvärr var det en stänkräv... >:( för den räven min hundar jagade fick jag inte :D Här kommer en bild av den!

Huvva...man vill väl kanske inte skjuta stänkrävar när man jagar in en unghund...men när dom ser ut sådär så spelar det nog ingen roll...det är nog bara en välgärning att skjuta såna...även om det är en stänkräv :D