Publicerat Februari 9, 200620 yr Författare Fick just veta att vi har en hel trafikdödad älg ( liten tjur) att hämta till åtlarna. Hur ska vi fördela den ? I stora köttstycken ? Finhacka den....phu ? Dela den i två jättebitar och lägga ut en bit på båda åtlarna ? Ingenting i snarona i morse, däremot hade någon promenerat med hundar i spåret, så det var bara att plocka upp två av de 6 fällorna >
Publicerat Februari 9, 200620 yr Jag sköt ihjäl en tjur för några veckor sedan som tåget klämt till i baken och jag fick hela älgen av jakträttsinnehavaren. Kompisen hämtade den med skogsmaskin och vi lade ut den på ena åteln. Jag våmmade ur den och flådde av skinkorna samt lite på bogarna och det är full fart på både korpar och örnar på den åteln nu. Räven föredrar mina småhackade godbitar men det drar bra med en grovåtel ändå. Får man fåglarna på åteln är inte räven långt borta, och jag brukar säga som så att låt bli kråkor och andra fåglar under rävjaktsäsongen, blir kråkorna skyggare blir räven likaså. Fördelen med en älg är att du ej behöver spetta fast den, för så stora rävar har ni väl inte som släpar iväg på älgar??
Publicerat Februari 9, 200620 yr [glow=red,2,300]GRATTIS[/glow] Seger å Hallen!!...äntligen slapp "pluggen" för eran del ;D ;D....väntar med spänning på att min ska släppa nångång :- angående Älgen, så tror jag att det bär sig att stycka den....hade en komplett Ren ifjol på åteln och den låg orörd lääänge (nix inte tjuvskjuten...fick den av en same som inte idés fara å hämta den bredvid E4:an)... Mvh Fredde
Publicerat Februari 9, 200620 yr GRATTIS Seger å Hallen!!...äntligen slapp "pluggen" för eran del Pluggen och pluggen...detta är ju faktiskt min andra. ;D
Publicerat Februari 9, 200620 yr hade en komplett Ren ifjol på åteln och den låg orörd lääänge Ja men du behöver ej stycka upp älgen för det, huvudsak är att du flår av och tar ur räntan lite så godbitarna kommer i dager, då blir genast räven och fåglarna mera intresserade. Första året jag vakade lade jag ut ett helt oflått rådjur och det fick ligga ett bra tag men sedan kom jag på att om jag flådde av stora bitar och öppnade buken vart det annat liv i luckan
Publicerat Februari 10, 200620 yr Tjaba! Var ner till åteln nyss för att kolla om det var nå nya spår...och visst var det de. passade på att ta lite bilder när jag ändå var på "G" (under respektive bild står det varifrån vyn är) Mvh Fredde
Publicerat Februari 10, 200620 yr Tja fredde!!!! Om inte jag minns fel så sitter du ganska tidigtpå kvällarn aoch sällan in på natten när du vakar eller? Kankse har helt fel... men du har inte tänkt på att gå ut senare och sitta mer på natten och vaka? Det verkar ju som det är mkt aktivitet vid din åtel menar jag?... ha en bra jakt helg mvh Tomas
Publicerat Februari 10, 200620 yr Tja fredde!!!!Om inte jag minns fel så sitter du ganska tidigtpå kvällarn aoch sällan in på natten när du vakar eller? Kankse har helt fel... men du har inte tänkt på att gå ut senare och sitta mer på natten och vaka? Det verkar ju som det är mkt aktivitet vid din åtel menar jag?... ha en bra jakt helg mvh Tomas Tjena!...du har helt rätt. sitter oftast ganska "tidigt" pga att jag hade tänkt upp å jaga fågel nästa morgon (detta var under toppjakten) eller så var det så att jag var tvungen upp till skolan, men nu när toppjakten är slut å det är helg så behöver jag inte behöver stiga upp "inom rimlig tid" , så ska det bli längre kvällar/nätter i kojjan! Ha en trevlig Helg! Mvh Fredde
Publicerat Februari 10, 200620 yr Tja alla räv jägare! Har int varit inloggad på ett bra tag här men måste ta itur med de nu. Har vakat på räv nu hela veckan lång och fått se räv varje natt men utan att få skott på dom. Men nu i natt så fick 300an tala ;D For ut vid 2200 igår och såg första räven vid halv ett men den ville int stå still så jag släppte den när ja int var säker på ett bra skott. kvart i två så kommer det en till men säkert på 200m så släpper den oxå och 20min senare så skäller det en räv långt bort och dom här två rävarna går mot det hållet med 15min melan rum men för långt håll. klockan börjar dra sig mot fyra och jag fryser som FAN -15 grader ute och ingen värmare Men klockan fem over fyra så kommer det en gående efter myr kanten och fram till åteln som jag har och ner i en grop men kommer upp fem minuter senare och ger mig bred sidan så då var de bara att trycka av och den blev där 8) Så nu till min fråga!! Har ingen värmare i kojan,ha så dålig erfarenhet av de typ att de lyser upp för mycke eller låter illa så är det någon som har förslag på en bra värmare som man kan ha????? Räven till höger sköt jag i natt,den andra sköt jag undan hunden i december //stefan från haparanda
Publicerat Februari 10, 200620 yr Tja alla räv jägare!Har int varit inloggad på ett bra tag här men måste ta itur med de nu. Har vakat på räv nu hela veckan lång och fått se räv varje natt men utan att få skott på dom. Men nu i natt så fick 300an tala ;D For ut vid 2200 igår och såg första räven vid halv ett men den ville int stå still så jag släppte den när ja int var säker på ett bra skott. kvart i två så kommer det en till men säkert på 200m så släpper den oxå och 20min senare så skäller det en räv långt bort och dom här två rävarna går mot det hållet med 15min melan rum men för långt håll. klockan börjar dra sig mot fyra och jag fryser som FAN -15 grader ute och ingen värmare Men klockan fem over fyra så kommer det en gående efter myr kanten och fram till åteln som jag har och ner i en grop men kommer upp fem minuter senare och ger mig bred sidan så då var de bara att trycka av och den blev där 8) Så nu till min fråga!! Har ingen värmare i kojan,ha så dålig erfarenhet av de typ att de lyser upp för mycke eller låter illa så är det någon som har förslag på en bra värmare som man kan ha????? Räven till höger sköt jag i natt,den andra sköt jag undan hunden i december //stefan från haparanda Grattis!...Härligt! Mvh Fredde
Publicerat Februari 11, 200620 yr Författare Tvåan satt i morse i en av snarona, får vi bara behålla snöföret kommer det att bli fler. Men nu hotar dom visst med plusgrader igen >
Publicerat Februari 11, 200620 yr Jag ska testa lägga ut lite snaror imorrn kring åteln (eller rättare sagt, Farsgubben får lägga ut dem och vara med när jag vittjar dom...jag har nämligen inget fångstkort...men det har han ;D)...bara nu inte pudret ovanpå skaren smälter bort imorgon :- Mvh Fredde
Publicerat Februari 11, 200620 yr Hur funkar det här med fångskort? Ska kanske gå en kurs i veckan men betyder det då att jag kan få fångstkort? Totalt nybörjare på sånt här ;D
Publicerat Februari 12, 200620 yr Tjenare allihopa!!!! Grattis till er som lyckat bra med jakten i helgen... Själv har man inte kunnat jaga i helgen pga flytt... Skall bli sambo!!!!!!!!!! Man blirverkligen inspirerad att jaga räv när man hör era spännande historier.... keep up the good work mvh Tomas
Publicerat Februari 12, 200620 yr i natt blev det ingen räv. Åkte ut vid halv 2330 och halv 2 kom det dimma som FAN :'( :-[ > Har åteln på 60m men såg int så långt. Så de var bara att åka hem *suck* inte kul när man int kan sitta till morgonen då jag vet att de springer minst 3 rävar där. Men i kväll då ska dom DÖ 8) en komppis åker dit vid 1700 och sitter till ca2200 sen så far jag frå 2200 o sitter till morgonen så de ska väl vara fan om vi int får se nått
Publicerat Februari 12, 200620 yr Har nu en snara utlagd...hittade ett spår, inte så långt från huset, där räven har gått flera gånger... så nu ställs väckaren på 05:00 i veckan Mvh Fredde
Publicerat Februari 12, 200620 yr Författare Sådärja..... Nu har det lossnat äntligen för oss. Roger sköt sin tredje räv inatt, jag lyckades få en till i snara. Min räv var tyvärr en skabbräv, men det är alltid lika skönt att sätta punkt för en skabbangripen rävs lidande. :- Nu är vi uppe i 9 stycken då vi lägger till grannens tre rävar, men de kommer mera Några bilder följer........ Här ligger en av snarona, man kan se ankaret sticka upp lite..