Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakten 05/06

Featured Replies

Publicerat
Huvva...man vill väl kanske inte skjuta stänkrävar när man jagar in en unghund...men när dom ser ut sådär så spelar det nog ingen roll...det är nog bara en välgärning att skjuta såna...även om det är en stänkräv

Väldigt väldigt sant.

• Svar 208
  • Visningar 18,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Huvva...man vill väl kanske inte skjuta stänkrävar när man jagar in en unghund...men när dom ser ut sådär så spelar det nog ingen roll...det är nog bara en välgärning att skjuta såna...även om det är en stänkräv :D
Nej jag hade nog inte tänkt skjuta någon räv om inte ungtiken jagar den...men när den kom trodde jag att det var den som dom jagade...så jag pangade den(på ca 60 stegs håll) :D
Publicerat
  • Författare

Idag denna historiska dag har min hemby haft den första gemensamma klappjakten på räv som vi i viltvårdsgruppen ordnat.

23 förhoppningsfulla jägare ställde upp och i andra såten sköts denna stora hanräv, vikt någonstans kring 8-9 kg  :o

I den fjärde såten blev det bom på en räv, själv såg jag ingenting förutom en älgko som ställde sig tre meter från mig när jag passade.

Jag var tvungen att säga till henne..... Du får nog gå nu.... och det gjorde hon ;D ;D

Väntar på "lagbilden" som jag lägger ut senare här, men här är iaf räven.

• 4 weeks later...
Publicerat

11:e räven slog i backen i fredags, en halvstor hane som även hade en kompis med sig, dock så klarade den sig.. Men förhoppningsvis inte så länge 8)

Publicerat
11:e räven slog i backen i fredags, en halvstor hane som även hade en kompis med sig, dock så klarade den sig.. Men förhoppningsvis inte så länge 8)
Å du kallar dig ripjägarn ??? ??? ???
Publicerat

Tusan...jag har nu varit ut 2ggr och bara sett en räv och den såg jag i ca. 15 sekunder på 200 meters håll.  :(

Publicerat

Hallen;

Grabbarna har skjutit 10 eller 11 rävar redan, samt 3 grävlingar.

De har varit ivriga ända sedan snön kom.

Publicerat

Beretta:

Har de suttit i tornet eller i däcken? Jag funderar på att sitta i däcken för det är mycket spår där.

Publicerat
Beretta:

Har de suttit i tornet eller i däcken? Jag funderar på att sitta i däcken för det är mycket spår där.

Skulle tro att de bara suttit i tornet.

Publicerat

Ok, då vet jag.

Publicerat
Å du kallar dig ripjägarn ??? ??? ???

haha, ja, precis.. Nånting måste man ju heta... å med tanke på att det var ett sånt jävla pissår för ripa så har jag nog snart skjutit fler rävar än ripor i år...

Publicerat

Såg en räv i dag men skottet hölls inne pappa tyckte att 500 m var för långt ;D

Publicerat

500m...bah!...vadårå, hade han luftgeväret eller.. ;) ;) ;) ;D ;D ;D ;D :-*

slugt gjort att hålla inne med skott, 500m är i längsta laget...

Publicerat
  • Författare

Rävjakten ja........ >:(

Varför ska det vara så jäkla svårt iår att få ihjäl någon rävusling.

Tre kvällar i rävkojan = ingenting

Grannen satt där en kväll och lyckades skjuta en och bomma på en.

Fågeltornet = ingenting

Har dock sett räv varje gång, men på 300+ eller på andra sidan en Å med mycket svag is.

Rävlock med muspip och harskrik = ingenting

Har inte lyckats få någon räv i skotthåll med det heller.

Rävsnarning = ingenting

Har haft ute 6 snaror under 1 natt men pga för lite snö gick det lös en räv som gått fast.

Vajern gick inte tillräckligt högt upp på foten för att den skulle sitta ordentligt.

>:( >:( >:( >:(

Men rävsäsongen har just börjat så jag får hoppas vindarna vänder till min fördel :)

Publicerat

Snarning är något som jag alltid viljat prova :) . mailade till en gubbe förra året, han skulle kontakt mig när en utbildning skulle starta i norrbotten, men han hörde aldrig av sig......

Publicerat

Men rävsäsongen har just börjat så jag får hoppas vindarna vänder till min fördel :)

Trodde jag hade skjutit bort alla rävarna förra året då jag under hela aug-sep-okt-nov inte såg röken av en endaste pytte räv.

Så den 1dec kommer det en hane på 6.8 kilo smygandes mot mitt pass och fick möta en 2,9g hålpets från min 22Hornet.

Igår satt jag vid ett stort gärde och hoppsan kommer det inte räv knallandes rakt emot mig(tik 7.0 kilo) även hon fick stifta bekantskap med min hornet.

Bägge kärnfriska och med vackra skinn.

/Micke

Publicerat

Härligt Micke...GRATTIS :D

Publicerat

Tre kvällar i rävkojan = ingenting

Grannen satt där en kväll och lyckades skjuta en och bomma på en.

Fågeltornet = ingenting

Har dock sett räv varje gång, men på 300+ eller på andra sidan en Å med mycket svag is.

Rävlock med muspip och harskrik = ingenting

Har inte lyckats få någon räv i skotthåll med det heller.

Rävsnarning = ingenting

Har haft ute 6 snaror under 1 natt men pga för lite snö gick det lös en räv som gått fast.

Vajern gick inte tillräckligt högt upp på foten för att den skulle sitta ordentligt.

>:( >:( >:( >:(

ja det är synd att du inte har fått dig någon :'( men det blir nog för våran del att fara och passa räv till helgen. hur blir det för din del då seger?

Publicerat

Det blir att spana efter Mikel i helgen igen,.

• 1 month later...
Publicerat

Hur är det egentligen...har rävjakten kommit avsig för alla. ;)

Själv så har jag varit sjuk...men nu så börjar det rycka i fingrarna igen...så snart skall nog mickel få börja springa igen...förhoppningsvis med en skallande stövare efter sig. :D

Publicerat

Hej,

Det kanske inte hör till denna tråd igentligen men jag var med vid en drevjakt förra lördagen(14/1) och då fick tre rävar sätta livet till.

mvh

Björn

Publicerat
Hej,

Det kanske inte hör till denna tråd igentligen men jag var med vid en drevjakt förra lördagen(14/1) och då fick tre rävar sätta livet till.

mvh

Björn

Bra jobbat! ;D

Vi syns på söndag! Kl 8.00 vid stugan. Då får du gärna skjuta ett par rävar till. ;) ;D ;)

Publicerat

Hej Örjan,

Jag skrev inte riktigt klarspråk där, det var inte jag som kom till skott utan andra kamrater här på forumet så som .243:an. Ses på söndag som sagt!

mvh

Björn

Publicerat
  • Författare

Äntligen efter några veckors skitföre med skare och packad snö skulle rävsnarona ut nu ikväll.

Å vad händer, all den lösa fina snö har sjunkit ihop och föret är nu sämmre än någonsin >:(

Regn och plusgrader hela dagen har fullständigt spolierad utläggningen av snarona.

[move]SKITVINTER I ÅR IGEN[/move]

Publicerat

Ja det är nog inte gudarna som styr vädret utan dina snaror :P