Publicerat Februari 27, 200620 yr Hallå,Har skjutit 5 rävar den här säsongen vak lock och för en tax Taxen drev faktiskt bra runt runt i ca 20 minuter
Publicerat Mars 1, 200620 yr Jaha, jag fortsätter väl då! ;D Räv nr 19 bet i snön igår kväll. En stor äldre rävtik. Det snöade hela dagen så jag begav mig till den ena vakplatsen redan innan skymning då jag förstod att rävarna skulle gå tidigt och mycket riktigt, redan 19.50 kom hon ut på åteln men på lite långt håll. Räven kom närmare men på ca 80 meter tvärstannade hon men då låg redan Zeissens kors stumt i bröstet framifrån och en V-max sändes som hälsning med knall o fall som resultat.
Publicerat Mars 2, 200620 yr 20é räven föll inatt kl 00.45. En hanräv, ej skabb utan fin i pälsen, dock något riven. Beretta, här har du lite bilder, surgubben på bilderna känner du väl igen då du träffat undertecknad i Sollentuna. ;D
Publicerat Mars 2, 200620 yr Mickel?? Har det blivit nån skabbräv i vinter ??? Någon lär det väl ha blivit. Ikväll blir det panga, har släppt allt för många nu den här veckan // "TB"
Publicerat Mars 2, 200620 yr Bra med lite bilder. Jo, jag hade en aning om att vi träffats. (Det var dock ganska många som var fram...jag fick svårt att hålla isär alla tillslut ;D )
Publicerat Mars 2, 200620 yr Det var dock ganska många som var fram...jag fick svårt att hålla isär alla tillslut Ja och det berode väl mest på whiskyn som tjingen bjöd på.. ;D
Publicerat Mars 2, 200620 yr Författare Grattis Kung Mickel 20 rävar är imponerande Själv har jag inte vakat på några dagar nu och snarsäsongen känns som över Grannen däremot kör hårt, sköt ytteligare en räv igår under dagsljus. Han skulle kolla in åteln och där stod en räv.......Pang. Det visade sig vara en tidigare påskjuten räv eftersom den hade hagel i rygg och nacke, mest troligt från klappjakten i höstas då det "bommades" på en räv.
Publicerat Mars 2, 200620 yr Tackar det blir konjak i kaffet i dag då Nej men nu sitter jag och suger på en fet whisky! The beginner> Ja har skjutit 4 skabbrävar. Bra att få bort dom men inte skoj att dom verkar öka.
Publicerat Mars 2, 200620 yr Mickel>>> Ja, bra att dom försvinner. Här hemma i byn verkar skabben avta i alla fall. Vi har endast skjutit 2 skabb av 11 rävar. Vet inte om det anses vara mycket eller lite :- // "TB"
Publicerat Mars 3, 200620 yr Tänkte gå ner till kojan redan 22:45, fick akuta Toalett-problem så jag kom inte iväg förrän 23:00. När jag kom ner till vägen som bara ligger 60 meter ifrån kojan så kollar jag ut över dammen med kikaren. å J*VLAR. mitt nere på åteln- 5 meter från gluggen stog räven och åt i sig mina pannkakor. Helvete tänkte jag, då var väl det här kört. Gick ner och satt mig och hoppades på att en annan räv skulle komma dit. Väntan blev inte lång. Redan vid 23:45 så kom han ut på andra sidan dammen rakt emot mig. Öppnade luckan och tog upp hagelbrakarn (skulle bara vänta in han på rätt avstånd).. Vad händer då?!?!? Jo, kom en bil bakom kojan, och när bilarna kommer där så lyser dom ut över dammen och räven tog med språng över på andra sidan. Man kan inte ha mer OTUR än mig den här veckan. Har sett rävar varje gång jag suttit men någ F*N ska nåt vara fel. Jaja, satt kvar en stund till och väntade på kompisen som skulle byta av mig kl 02:00. På andra sidan dammen ser jag räven många gånger och han går över dammen,fram å tillbaka,fram å tillbaka. Men inte ville han då gå in till åteln. Höll på att bli tokig en stund=) Kl 02:00 kom kompisen ner och satt sig. Jag gick hem och satt mig i min vakkoja på gården. Kl 03:45 så small det ett skott. Visste direkt att det var kompisen, och mycke riktigt. Han hade skjutit en tik på 6,5 kg. Det var bara att grattulera och ännu en räv mindre i byn. 15'e för året i byn. Efter lite spårning nu på morgonsidan så kunde jag konstatera att det var inte samma räv som jag såg utan den har kommit från andra sidan byn. Den andra tar vi ikväll=) // "TB"
Publicerat Mars 15, 200620 yr Har ni slutat jaga räv????? Ha varit så lungt här ett bra tag ??? Själv så ha det varit mycke vakande de senaste veckan men med dåligt resultat,har bara fått en och bomma på en > Men de är bara åka i kväll oxå till kojan o försöka ta dom. Ha två stycken som springer på åteln så de är bara att sitta fast de är närmare -20 på natten Fungera jätte bra att sitta i en sov säck och ha två plastflaskor med varm vatten i botten på säcken. Fick de tippset av någon här på sidan och de fungerar klockrent,behöver ingen annan värmare då Kommer int ihåg vem de var som gav mig de tippset men tack för ett bra tipps : //stefan
Publicerat Mars 15, 200620 yr Har ni slutat jaga räv?????Ha varit så lungt här ett bra tag ??? Själv så ha det varit mycke vakande de senaste veckan men med dåligt resultat,har bara fått en och bomma på en > Men de är bara åka i kväll oxå till kojan o försöka ta dom. Ha två stycken som springer på åteln så de är bara att sitta fast de är närmare -20 på natten Fungera jätte bra att sitta i en sov säck och ha två plastflaskor med varm vatten i botten på säcken. Fick de tippset av någon här på sidan och de fungerar klockrent,behöver ingen annan värmare då Kommer int ihåg vem de var som gav mig de tippset men tack för ett bra tipps : //stefan Joo...för min del så är rävjakten så gott som över...eftersom jag jagar räv ändast med hundar och stövarjakten blev slut den första mars för oss. kanske om jag skulle se någon skabbräv så skulle jag nog göra allt för att få den.
Publicerat Mars 15, 200620 yr Har ni slutat jaga räv?????Ha varit så lungt här ett bra tag ??? Själv så ha det varit mycke vakande de senaste veckan men med dåligt resultat,har bara fått en och bomma på en > Men de är bara åka i kväll oxå till kojan o försöka ta dom. Ha två stycken som springer på åteln så de är bara att sitta fast de är närmare -20 på natten Fungera jätte bra att sitta i en sov säck och ha två plastflaskor med varm vatten i botten på säcken. Fick de tippset av någon här på sidan och de fungerar klockrent,behöver ingen annan värmare då Kommer int ihåg vem de var som gav mig de tippset men tack för ett bra tipps : //stefan Det var nog jag, kul att du gillar idén
Publicerat Mars 15, 200620 yr Joo...för min del så är rävjakten så gott som över...eftersom jag jagar räv ändast med hundar och stövarjakten blev slut den första mars för oss. kanske om jag skulle se någon skabbräv så skulle jag nog göra allt för att få den. Här så får vi jaga räv till 15Apr så en månad kvar att hinna få upp statestiken för de ha gått ganska så trögt i år. Mycket dåliga år för att snara räv som annars brukar vara givande för mig.
Publicerat Mars 15, 200620 yr Sista jaktdagen för oss idag men frun är på möte så jag får snällt stanna hemma ikväll. Slutsumman vart 21 st rävar, 2 st mårdar och 1 st grävling.
Publicerat Mars 16, 200620 yr Författare Just hemkommen från vakkojan. Såg inte skymten av en räv, grannen däremot har sett 4 olika rävar och lyckats bomma på en föregående natt. Jag var rätt säker på att iallafall få se någon men icke......tråkigt som f-n att sitta stilla och tyst som en mus i nästan 8 timmar Nåja vi här i norr har ännu en månad på oss att ta dom ;D
Publicerat Mars 16, 200620 yr var en lyckad natt för mig, klockan 22,50 igår kväll så fick 300an göra rätt för sig De var en tik som fick smaka på lite bly 8)
Publicerat Mars 17, 200620 yr var en lyckad natt för mig, klockan 22,50 igår kväll så fick 300an göra rätt för sig De var en tik som fick smaka på lite bly 8) Vissa har tur i kojan och andra inte. Men man har ju 2år utan motstånd bakom sig ;D så man får väl börja igen om rävarna skulle vara lite mer samarbetsvilliga!! Tungt utan räv på åyeln.
Publicerat Mars 17, 200620 yr Vissa har tur i kojan och andra inte.Men man har ju 2år utan motstånd bakom sig ;D så man får väl börja igen om rävarna skulle vara lite mer samarbetsvilliga!! Tungt utan räv på åyeln. Är man bara tyst i kojan så får man skjuta,man kan int Zzzzzzzzzzzz hela tiden måste försöka vara vaken oxå ;D 8)