Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv/Grävling och mårdhunds jakten -08/-09

Featured Replies

Publicerat
Sedär ja .

På premiär morgonen lockade jag in en hanräv vid 6 tiden med harskri. slog ihop som träffad av blixten!

Polarn sköt bom på en räv också!

På kvällen så lyckades polarn skjuta bom igen, så skjutbanan var ett faktum!

3 Aug på morgonen lyckas vi se tik med 3 valpar + tik med 1 valp! men lyckas dock inte komma åt något .

åkte till ett mindre gärde, lockade in en räv , dock så lös solen oss rätt i ansiktet så vi var inte direkt osynliga , så den räven la bena på ryggen och drog sin väg!

Var ute igår kväll igen .. lyckades locka in tik med valp, men kom inte åt dom innan de såg mig . fick in en vuxen räv på exakt samma ställe , men den kom bakifreån!

Men SEN, då kom räven rätt. efter ungefär 25 minuters lockande på ett annat gärde . så kommer räven. och han får ett lite långt bak , men ändå et lungskott . men likförbannat drar han ca 100-150 m innan han stuper!

Alla rävar inlockade med harskriket:D:D

Kan även tillägga att jag lockat in en mängder med rådjur med detta läte , mest bockar:D!

Grattis till rävarna Grundel, verkar inte råda tvivel om att du kan de här med harskri, ltie förvånad att det funkar redan tidigt på säsongen? jag har bara testat en gång hitills sen 1 aug och fick inte in någon räv. Hur gör du? Sitter du länge innan du börjar på, markpass? Samt vilken pipa och vart håller du läpparna på membranet? B) Frågorna är många men man blir ju imponerad!

• Svar 498
  • Visningar 63,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Grattis till rävarna Flex B)

Tackar tackar pöjk :rolleyes:

Mvh.

Publicerat
Du får skylla dig själv ;)

Du får ta ett sabbats år så dom hiner göra nya rävar ;)

Till en del så får jag nog det. Men det var nog så pass bra med spår i våras efter jakten att man borde se fler nu. Min ena kompis har iaf fått en rävunge i fällan som hade skabb och själv har jag oxå fått två skabbisar... så skabben verkar vara på G ännu :rolleyes: Dessutom så har en annan polare fått 10 mårdhundsungar i fällor som alla var helt hårlösa (skabb) B)
Publicerat
Ja då har man klarat av sin första dubble :ph34r:

Var ute o smyg jaga räv på det största gärdet dom håller på o dränerar där så det står en del maskiner där o jag smög ut bakom en traktor o spana ut över nejden det är 5st öar på det gärdet o när jag stått där o spanat ett tag ser jag en räv gå mot den ena ön som är närmast mig upp med bössan på traktor däcket stadigt o fint :lol: men räven hinner in på ön o jag står där o kollar vart f..n den tog vägen men den verkade som bortblåst så jag började o gå neråt med blicken mot ön hela tiden o när jag var mitt på ön så kunde jag se bakom ön men ingen räv där heller va f..n tog den vägen tänkte jag då när jag tittar rakt fram en 50m vid åker kanten där står den o nosar ner på knä o upp med bössan siktar o bettan talar räven gör ett gätte språng rakt upp i luften o försvinner in i skiten svär så det osar hur faan jag kunde missa går ner till skott platsen o ser lite blod följer blod spåren cirka 4m o där ligger räven ;) lyfter upp den o ser att hela sidan är borta nästan o hur i he....te kunde den gå dom metrarna helt otroligt.

DSC00937.jpg

Nu har jag för flyttat mig till 2st åkrar som klyvs av en liten skogs väg o jag går fram o till baka o spanar lite då o då på åkrarna o plötsligt kommer det en räv farandes över åkern mitt nya camo ställ måste va kanon bra för räven såg mig inte när jag sprang o hämta bössan o ut på åkern en bit o la mig ner med benstöden fullt ute såg inte ett skit bara gräs i vägen svor o svor fram med muspipen o börja pipa då ser jag i kikaren ett par öron o pulsen drar i gång som f..n sen för svin ner dom öronen o jag lockar o lockar o nu får jag se i ögon vrån hur räven kommer i åkerkanten förflyttar bössan i rätt läge o ser räven klockrent i kikaren på 20m skäller jag till o räven stannar o bettan talar igen denna kväll o räven blir på platts :D

DSC00938.jpg

Ja en lyckad jakt dag mycket nöjd med den viltvården :D

Mvh.

mega Grattis på dej!.....

vi sköt en räv här i natt oxå!.. fast den storryn får Crowfear dra!.. han var skytten å jag lockade!. :wub:

Mvh

Publicerat
mega Grattis på dej!.....

vi sköt en räv här i natt oxå!.. fast den storryn får Crowfear dra!.. han var skytten å jag lockade!. :wub:

Mvh

Tack o F..n va kul grabbar Grattis :ph34r:

Mvh.

Publicerat
Grattis till rävarna Grundel, verkar inte råda tvivel om att du kan de här med harskri, ltie förvånad att det funkar redan tidigt på säsongen? jag har bara testat en gång hitills sen 1 aug och fick inte in någon räv. Hur gör du? Sitter du länge innan du börjar på, markpass? Samt vilken pipa och vart håller du läpparna på membranet? :wub: Frågorna är många men man blir ju imponerad!

Tack ska du ha , jo när man sett filmen så ska det ju funka som bäst ju längre säsongen går . o då j*vlar kommer det funka bra isåfall:P

Jag kan säga att jag gör nog inte så som man ska:P jag sätter mig på väldigt öppna ställen, bryr mig inte om vinden (dock har det knappt varit ngn vind) BLåser på uta bara h*l*ete.

Ett lockpass ser ut så här:

Bestämmer vart jag skall sitta och vart jag tror att räven kommer ifrån , sen börjar jag locka så att jag får in ljudet där ajg tror att det skall ligga räv inne. Blåser väldigt ljusa toner och varierar ljudet kraftigt med handen som ligger som en skopa över hålet. blåser serier på ca 10-15 sekunder 4 ggr , sen väntar jag en minut och fortsätter så. men efter 15 minuter så drar jag ner på blåsandet , blåser 2 ggr i 15 sekunder ,. och vilar 2 minuter . då det är varska rävar som jag fått uppfattning om att det är . de som kommer inom 5-10 minuter . de kommer som skjutna ur kanoner , rakt på! De andra smyger runt och söker upp i vind . och då är det inte lämpligt att blåsa så mycket då man lätt blir upptäckt. efter ca 20min,om inte ngn räv kommit då. då bryter jag lös . blåser hejvilt med olika toner. om det är ngn räv i närheten man inte sett . så visar sig den nästan med detsamma , enra att den springer där ifrån eller blir mer "agressiv"

Jag har en CirtCall Peewee och en nordic predator. Men kan varmt rekkomendera Peewen , inte fått in en räv med nordic. Hänt att jag börjat med nordic , och sen övergått till Peewen. och då har räven kommit direkt , men ka ju vara tillfällifheter som sagt! Jag håller läpparna ca 3,4 cm in på membranet . men varierar det kraftigt . fått in räv med läpparna längst in så den mörka tonen kommer

Hoppas att detta hjälper dig lite på vägen . och ett tips . när du blåser . Blås som om du säger AJ AJ AJ AJ AJ. du ska liksom säga det i pipan . då får du fram ett väldigt attraherande ljud . både från räv ovh rådjur , och framförallt KRÅKA

Publicerat

Bra jobbat Flexen. Det här gör att man blir mer taggad. Jag är snart i kapp dig :wub: Kul att du lägger ut bilder också MVH Erik

Publicerat

Snyggt jobbat Flex! :wub:

Har provat att locka räv men inte fan får jag det att fungera, har iofs bara kört med harskrik. Kanske man ska slå sig in på muspipen istället?

Publicerat

Tjusigt Flex, tror du blir rävkung i år :wub:

Publicerat
Bra jobbat Flexen. Det här gör att man blir mer taggad. Jag är snart i kapp dig :blink: Kul att du lägger ut bilder också MVH Erik

Ja det är bara o köra på :D

Snyggt jobbat Flex! B)

Har provat att locka räv men inte fan får jag det att fungera, har iofs bara kört med harskrik. Kanske man ska slå sig in på muspipen istället?

Tackar Mickel Jag har ändrat strategi det här året kommer inte o locka med harskriket förrän kärlen ligger i backen o räven har det svårt o hitta mat o då man slipper o blåsa sönder marken o hitils har det ju funkat med muspipet :D

Tjusigt Flex, tror du blir rävkung i år :ph34r:

He he Tack för dom vänliga orden :D

Mvh.

Publicerat

Flex blir farlig denhär säsongen med denhär upptakten! :blink::ph34r:

Publicerat

tack grundel, kammade hem noll även på kvällens dumdristiga försök att locka räv i regn :ph34r: haha jakttokig e man allt! men nu har jag ju fått en hel del varma tips av dig som skall testas nästa gång vädret tillåter!

tack ska du ha :blink:

Publicerat
Ja då har man klarat av sin första dubble :D

Var ute o smyg jaga räv på det största gärdet dom håller på o dränerar där så det står en del maskiner där o jag smög ut bakom en traktor o spana ut över nejden det är 5st öar på det gärdet o när jag stått där o spanat ett tag ser jag en räv gå mot den ena ön som är närmast mig upp med bössan på traktor däcket stadigt o fint :D men räven hinner in på ön o jag står där o kollar vart f..n den tog vägen men den verkade som bortblåst så jag började o gå neråt med blicken mot ön hela tiden o när jag var mitt på ön så kunde jag se bakom ön men ingen räv där heller va f..n tog den vägen tänkte jag då när jag tittar rakt fram en 50m vid åker kanten där står den o nosar ner på knä o upp med bössan siktar o bettan talar räven gör ett gätte språng rakt upp i luften o försvinner in i skiten svär så det osar hur faan jag kunde missa går ner till skott platsen o ser lite blod följer blod spåren cirka 4m o där ligger räven :D lyfter upp den o ser att hela sidan är borta nästan o hur i he....te kunde den gå dom metrarna helt otroligt.

DSC00937.jpg

Nu har jag för flyttat mig till 2st åkrar som klyvs av en liten skogs väg o jag går fram o till baka o spanar lite då o då på åkrarna o plötsligt kommer det en räv farandes över åkern mitt nya camo ställ måste va kanon bra för räven såg mig inte när jag sprang o hämta bössan o ut på åkern en bit o la mig ner med benstöden fullt ute såg inte ett skit bara gräs i vägen svor o svor fram med muspipen o börja pipa då ser jag i kikaren ett par öron o pulsen drar i gång som f..n sen för svin ner dom öronen o jag lockar o lockar o nu får jag se i ögon vrån hur räven kommer i åkerkanten förflyttar bössan i rätt läge o ser räven klockrent i kikaren på 20m skäller jag till o räven stannar o bettan talar igen denna kväll o räven blir på platts B)

DSC00938.jpg

Ja en lyckad jakt dag mycket nöjd med den viltvården :P

Mvh.

Grattis Flexen ... :blink: Nu har du satt ribban inför denna säsong då !!! :ph34r:

själv var jag ut på lite lockjakt på räv då med Mamre och Råggman66 nu på kvällen , Mamre lyckades inte att locka in någon mickel denna gång

men dock en grävlig som kom och var nyfiken som jag lyckades att skjuta :D

Publicerat

Var ute en sväng i går kväll men då det åter igen började att spöregna konstant så blev det bara någon timme med harkontakt innan jag bröt o simmade hem ;)

Publicerat
Till en del så får jag nog det. Men det var nog så pass bra med spår i våras efter jakten att man borde se fler nu. Min ena kompis har iaf fått en rävunge i fällan som hade skabb och själv har jag oxå fått två skabbisar... så skabben verkar vara på G ännu :lol: Dessutom så har en annan polare fått 10 mårdhundsungar i fällor som alla var helt hårlösa (skabb) ;)

Hemsk sjukdom det där lider med dom

Kommer och går även här hemma :lol:

Gick på ett gryt i helgen som det hade gåt fram en kull i

Där blir det het till vintern

Kompisen har fåt en stövare som ska komma från finland du vet säkert var den kommer i från

Ska ta reda på vad den heter och vad han har för kennel namn

Publicerat
Grattis Flexen ... ;) Nu har du satt ribban inför denna säsong då !!! :lol:

själv var jag ut på lite lockjakt på räv då med Mamre och Råggman66 nu på kvällen , Mamre lyckades inte att locka in någon mickel denna gång

men dock en grävlig som kom och var nyfiken som jag lyckades att skjuta :lol:

He he fint de grattis te grimbar ;)

Mvh.

Publicerat
Var ute en sväng i går kväll men då det åter igen började att spöregna konstant så blev det bara någon timme med harkontakt innan jag bröt o simmade hem ;)

Ja det har vart ett riktigt skitväder skurebo men skam den som ger sig snart har du en räv :lol:

Mvh.

Publicerat

Grattis MÅSBO ;)

post-934-1217912073_thumb.jpg

Publicerat
Ja det har vart ett riktigt skitväder skurebo men skam den som ger sig snart har du en räv ;)

Mvh.

Tack , det är inga problem, jakt är jakt så är det bara, om jag nu inte hade varit uta o spanat efter rödsvans o grimbart så hade jag ju inte sett alla andra trevliga djur som jag sett,,,

Har nog ganska mycket grävling här efter vad jag ser på avföringen på alla vägar här.

Publicerat

Foxkiller känner du till dom här ?

Fadern taluksen pakku

Modern junkais-helnevägens ronja

Ska vara bra räv linjer säger dom

Publicerat
Foxkiller känner du till dom här ?

Fadern taluksen pakku

Modern junkais-helnevägens ronja

Ska vara bra räv linjer säger dom

Joo..skickar ett pm !!!
Publicerat

Ja, här kommer min och ThomasMamres räv. :D

Efter hemkomst från IBEP-kursen på Söndag kväll, så var det ju bestämt att jag och Thomas skulle ut och locka räv på Måndag morgon.

Vi kliver upp 0345, åker iväg 10 min senare, ställer bilen och knallar iväg några hundra meter mot några stora täkter som ligger efter en väg.

Mycket riktigt så finns där en rödpäls ute på täkten, denne såg oss dock men fattade nog inte riktigt vad det var som rörde sig.

Räven knallade iväg snett ifrån oss och försvann ner i ett åkerdike, då passade vi på att snabbt sätta oss ner och jag ställde in benstödet på bössan och gjorde anläggning i den riktning räven försvann, medans Thomas, med hjälp av avståndsmätaren, viskande gav mej avstånd till några punkter i terrängen samtidigt som han spanade av med kikaren åt det håll som räven försvann.

Vi satt några minuter men räven kom inte upp ur diket, då började Thomas locka med pipan och efter en liten stund kom mickel uppsmygandes ur diket och började runda oss, Tilläggas skall också att det var i stort sett vindstilla, så räven hade svårt att avgöra vad i helsike det var som pågick.

Den gick i en stor båge runt oss i alla fall, rundade en liten träddunge ute på nästa täkt, då passade jag på att vrida mig och bössan i den riktning som räven skulle komma upp i. Räven kommer, går upp på vägen och då trodde jag att den skulle slinka ner i diket på andra sidan och försvinna...men icke!

Den oerfarne ungräven börjar gå emot oss på kanten av vägen, jag såg i kikarsiktet att den var synnerligen nyfiken på vad det var för spännande buskar som satt där och lätt illa...

När den var ca 60 m ifrån oss så stillade jag den nyfikenheten med en 110grs Varmint från 308:an, och räven lade sig fint och stilla ner.

Då var klockan 0430, så det tog 45 min från att vi klev upp tills att räven var skjuten. :lol::D

En snabb men spännade jakt var det. Vi försökte på två pass till men det gav ingen räv, dock kom det en jäkla fin bock och kollade lite på oss.

De markerna som Mamre och grabbarna har där nere skulle jag kunna sälja min själ för att få heltidsjakt på! Jag såg mer vilt denna morgon, än vad jag ser på en hel säsong här hemma, och då har inte vi direkt viltfattigt här heller, men det var nått sanslöst vad djur det är där... ;)

Men det kanske blir så att man får den möjligheten... ;)

Ps: jag har inte skjutit den i häcken, om nu nån skulle tro det! Skottet sitter i bogen på vänster sida, det som syns på bilden är bara blod på pälsen. :lol:

Mvh

post-1868-1217917566_thumb.jpg

Publicerat
Grattis MÅSBO :lol:

Grattis MÅSBO... ;) .... :lol: ......

Mvh

Publicerat

STORT Grattis till grimbarten Mossbo!! :)

Det var du värd, Ibep och allt ju!! :):D

Publicerat
STORT Grattis till grimbarten Mossbo!! :)

Det var du värd, Ibep och allt ju!! :):D

...Måsboet tackar :)