Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv/Grävling och mårdhunds jakten -08/-09

Featured Replies

Publicerat

ett stycke grimbart för finnspetsen

• Svar 498
  • Visningar 62,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Blev inget var ute för sent for ut vid 03.00. Men ska ut fler gånger framöver.

Publicerat
Ja det blev en premiär grävling i år :huh: smög ut med en dikes kant när den här krabaten drog i väg som en avlöning svinga i kapp o årets första grävling blev på platts B)

DSC00931.jpg

Mvh.

Lika hård som på alla foton, vet ej om jag törs fiska med dig kanske aldrig kommer hem :P . Grattis till grimbart.

Mvh

Publicerat

handär hängsel-herbert är nog inte så farlig :huh: snäll som ett lamm

Publicerat

Grattis till skyttarna, mitt bidrag i min jaktdagbok. :rolleyes:

Publicerat

grattis sajmon och flex! riktigt gott ju :rolleyes:

Publicerat

Grattis alla skyttar, själv så tog jag en ofrivillig sovmorgon,, kom ut vid 4,45.

Satte mig på en höjd o spanade över ett par ha åkermark, inte ett liv, bara duvor :rolleyes:

Vid 6, snåret gick jag iväg över ett hygge, och såg på en timmes promenad 6 rådjur varav 2 bockar, så en tredje bock nu på dagen..

Så nu vet jag om minst 5 olika bockar på marken.. :lol:

Ikväll blir det ingen jakt men tidigt i morgonbitti ska jag ut igen.

Publicerat

Grattis pojkar till både rödpäls och grimbart!!

Jag har slagit av ca 5 hektar gräsvall på marken idag uppdelat på 3 gärden så ikväll ska jag och två kompisar sitta och bevaka. Ska bli spännande då det oftast brukar komma någon räv förbi på sorkjakt.

Idag så hämtade jag ut ett kammoställ från Engelssons postorder, mest tänkt att använda till räv och bockjakt. Fastnade för reklamen i Svensk jakt och beställde ett komplett set för 500 bagis. Verkar tvärskönt och tyst att ha på sig. Byxa, jacka med huva samt mygghuva, keps och handskar ingår. Kan rekommenderas.

Publicerat

Ahhhh RÄVFROSSA har infunnit sig !!! Om en timme smyger jag ut och hoppas på kontakt med den rävhanne som gäckat mig i ngr dagar !!! Jag gillar kvällarna bättre än morgonpassen pga att det är lättare att "tajma" in rävarna eller för all del bockarna.

Vad tycker ni ?? morgon eller kväll ??

/Fredric :angry:

Publicerat
  • Författare

båda går lika bra :angry:

hälst mårnar men kvällar går alldeles uperligt :angry:

Publicerat
båda går lika bra :angry:

hälst mårnar men kvällar går alldeles uperligt :angry:

Ok....vad har du för taktik på mornarna ?? Vakar du eller smyger du omkring tills du ser en räv ? Jag antar att det är som hetast direkt när ljuset möjliggör jakt vilket kanske är mellan 03.00-04:00 ??

/F

Publicerat
  • Författare

mårnar vakar jag vaknar man vid 03.00 så går man ut vid 04.00 tiden då när solen börjar trycka igenom.. sen åker man hem vid sju tiden dåå solen börjar värma :angry:

sen på kvällar går, man ut efter maten (18.00) sen sitter man tills man blir trött hällst 2 st i olika omgångar i blivande vakkojan.. eller så sitter man på olika pass :angry::D

Publicerat
mårnar vakar jag vaknar man vid 03.00 så går man ut vid 04.00 tiden då när solen börjar trycka igenom.. sen åker man hem vid sju tiden dåå solen börjar värma :angry:

sen på kvällar går, man ut efter maten (18.00) sen sitter man tills man blir trött hällst 2 st i olika omgångar i blivande vakkojan.. eller så sitter man på olika pass :angry::D

Ok..Själv har jag klockat rävhannen i ngr kvällar från hallfönstret och han stryker förbi nästan exakt kl. 21:30 utanför huset. Grytet ligger bara ca. 500m hemifrån så jag antar att han startar sitt kvälls-sök vid 21-21:30.

MEN räven är ju förhållandevis listig så man lär väl gå hem lottlös till störrsta sannolikhet.

Rapport kommer !!

Skitjakt på er alla ikväll !!!

Publicerat
Ok..Själv har jag klockat rävhannen i ngr kvällar från hallfönstret och han stryker förbi nästan exakt kl. 21:30 utanför huset. Grytet ligger bara ca. 500m hemifrån så jag antar att han startar sitt kvälls-sök vid 21-21:30.

MEN räven är ju förhållandevis listig så man lär väl gå hem lottlös till störrsta sannolikhet.

Rapport kommer !!

Skitjakt på er alla ikväll !!!

Hmm............1-0 till räven !! :rolleyes:

Publicerat

Berättelse i Jaktdagboken

post-977-1217629535_thumb.jpg

Publicerat

grattis till alla som skjutit eller åtmindstonde siktat något villebråd....jag och fidde såg inte ett skit ikväll men hade gott om fika med oss istället :D

hoppas inte den nyinvigda gaddningen för otur med sig bara, vill ju att den skall ge mig tur ute i fältet :o

bifogar en bild på skapelsen som ialla fall fått upp jaktlusten rejält! :rolleyes:

post-2387-1217636581_thumb.jpg

Publicerat

Jaha då gick man lottlös även denna morgon,,, :rolleyes:

Dock kam jag på en grävling som struttade fram på byavägen, ca 100m, men utan stödben och för den skulle en bättre kikare så blev det inget skott denna morgon.

Så iallafall en grann 6;a som smet förbi på åkern och någon timme senare på ett hygge en lite spets bock och avskjutningsbocken, en gissningsvis två/tre årig bock med ett krokigt horn, och svart hals, denna skall bort den 16;e.

Publicerat

Inget skjutbart i morse men dock en väldigt trevlig morgon då jag såg en dovspets (den första på marken :), några harar och en liten spetsbock.

Jaga på.. :)

post-2194-1217662180_thumb.jpg

Publicerat

Grattis skyttar!

:):):D

Publicerat

var själv ute i går morse. Såg både älg, vildsvin, 4 st rådjur och en grävling som jag inte kom åt. Han får nog smaka senare :) Grattis till er som lyckats MVH Erik

Publicerat

Vi var ute igår oxå,, jag lockade in en räv med harskrik men den fick vind av mig sen lockade jag in en med muspip men den upptäckte mig suck,,, Det gick bättre för jaktkompisen,,, 4 grävlingar och en räv!!!

Publicerat
Inget skjutbart i morse men dock en väldigt trevlig morgon då jag såg en dovspets (den första på marken :), några harar och en liten spetsbock.

Jaga på.. :)

tjena. hur gör man för att ta sånadär bilder? mvh c-a

Publicerat

Fick en grävling sent om sider i går kväll. Dök upp i kanten av en havreåker bredvid tornet och lommade iväg bort från mig. Upp med bössan och #*##!!!!! kikarn inställd på x10. Snabbt ner till x2.5 och pang innan han försvann bakom en liten vassrugge i diket.

Lite puckat att sitta med full förstoring men jag tackar min Varipoint för att jag hann skjuta... Efter det gick jag ut på jaktgrannens klövervall i beckmörker för blotta ögat och obsade både räv och rå, men kom ej till skott.

Måste ändå vara så att min Z Varipoint 2,5-10x50 måste vara den optimala kikarn för blandad vak och smygjakt oavsett ljus.. ;)

/Må

Publicerat
tjena. hur gör man för att ta sånadär bilder? mvh c-a

Ta mobilen eller en kamera o mixtra lite tills du får en bra bild genom kikarsiktet, det är lite mottande men det går bra,,

Publicerat

Gick ut i går morse och satt på ett nytt hygge utan resultat. På kvällen samlades jag och några kompisar för att göra en gemensam viltvårdsinsats. Resultatet blev 6 rävar på 3 skyttar, varav jag stod för 2. ;)