Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv/Grävling och mårdhunds jakten -08/-09

Featured Replies

Publicerat

En sak är säker och det är att räven har minskat rejält på marken jag jagar på!

Vi var 3 st ute igår som passade vid nyslagna vallar och inte en rävobs gjordes. Ikväll satt jag ensam och såg inte ett liv förutom en bock som hade vägen förbi.

Visst har jag varit hård på rävarna men jag tycker ändå att man borde se flera och allra helst när det ligger nyslagna gärden som erbjuder lättfångad sork?

• Svar 498
  • Visningar 63,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag har varit ute nu ett par tre morgnar och en kväll inte sett en rödsvans, och en enda grimbart.

Mycket rådjur som tur är,, ska nog ut i morgon med, :)

Publicerat

Stort Grattis till alla skyttar.

Publicerat
En sak är säker och det är att räven har minskat rejält på marken jag jagar på!

Vi var 3 st ute igår som passade vid nyslagna vallar och inte en rävobs gjordes. Ikväll satt jag ensam och såg inte ett liv förutom en bock som hade vägen förbi.

Visst har jag varit hård på rävarna men jag tycker ändå att man borde se flera och allra helst när det ligger nyslagna gärden som erbjuder lättfångad sork?

Fredrik Widemo / Jägareförbundet gjorde ju ett reportage som går att läsa om i Svens Jakt där han beskriver att hårt jakttryck på räv inte direkt kan ge utslag på en enstaka "liten" mark då detta ´bara möjliggör att nya rävar kan vandra in i lediga rivir. Med andra ord så kanske det är svårt att själv få effekt på rävstammen om man inte går ihop lag emellan på väldigt stora marker......och dessutom lyckas med jakten.

Jag/vi har INTE lyckas alls med rävjakten och kan ändå se en nedgång jämfört med tidigare år....Måste vara andra nämnare som utgjort detta resultat.

Man kanske skall göra som räv-laget i Svensk Jakt...Gå ihop likt älgpremiären på marken för rävvak den 1/8 med alla medlemmar :) Dem sköt ju 12 rävar och 5 grimbart på premiär aftonen :D

Då kanske det börjar få effekt :)

Publicerat

Lyckades att skjuta en rödsvans igår. Hade hoppats på mer men det sket sig. Hade 5 rävar och 3 grävlingar framför mig. Men om det lättar på regnet till kvällen så ska det provas igen. :huh:

Publicerat

Två rävar blev resultatet på två pers igår, dock ingen för mig var nog ute lite för sent mörkret trängde sig på snabbt.

Men jag ska f-n i mig ge det här med lockjakt på räv en ärlig chans iår även om jag inte fått fram någon ännu...

Publicerat

På lördag kväll var jag ut och spanade efter mickel, hinner inte fram till pass innan jag

ser herr mickel springandes från mig. :) ibland är man blind!

Som på beställning kommer mickel nr2 ut 125m framför mig 5 minuter senare,

men denna gång såg jag herr mickel innan han såg mig! :rolleyes:

Aj vad ont det måste göra att få en nosler bst 7,8gram fram skjuten av 50grain mrp

i sticket... ( döden kan bara inte inträffa snabbare )

M.V.H // Risto

Publicerat

Rävjakt ???.......hmmm det blev efter ett par blöta timmar i regnet en lite grimbart !!! :rolleyes: Faktiskt min första av denna märkliga art.

post-1471-1217797147_thumb.jpg

Publicerat

grattis till skyttarna, var ute ikväll också men såg inte något skjutbart, har en åtel 70 m ifrån tornet och där satt en kattunge och glodde en bra stund :rolleyes:

hade iof 2 fjolåringar modell rådjur betandes 20 m ifrån tornet de sista 30 minutrarna vilket var trevligt.......när jag får hem så stod det en älgtjur med minst 8 kanske 10 taggar ute i en kraftledning, var för skumt för att fota honom

en trevlig och lugn kväll i kontrast med gårdagen :)

/ david

Publicerat

Ja då har man klarat av sin första dubble :rolleyes:

Var ute o smyg jaga räv på det största gärdet dom håller på o dränerar där så det står en del maskiner där o jag smög ut bakom en traktor o spana ut över nejden det är 5st öar på det gärdet o när jag stått där o spanat ett tag ser jag en räv gå mot den ena ön som är närmast mig upp med bössan på traktor däcket stadigt o fint :lol: men räven hinner in på ön o jag står där o kollar vart f..n den tog vägen men den verkade som bortblåst så jag började o gå neråt med blicken mot ön hela tiden o när jag var mitt på ön så kunde jag se bakom ön men ingen räv där heller va f..n tog den vägen tänkte jag då när jag tittar rakt fram en 50m vid åker kanten där står den o nosar ner på knä o upp med bössan siktar o bettan talar räven gör ett gätte språng rakt upp i luften o försvinner in i skiten svär så det osar hur faan jag kunde missa går ner till skott platsen o ser lite blod följer blod spåren cirka 4m o där ligger räven :D lyfter upp den o ser att hela sidan är borta nästan o hur i he....te kunde den gå dom metrarna helt otroligt.

DSC00937.jpg

Nu har jag för flyttat mig till 2st åkrar som klyvs av en liten skogs väg o jag går fram o till baka o spanar lite då o då på åkrarna o plötsligt kommer det en räv farandes över åkern mitt nya camo ställ måste va kanon bra för räven såg mig inte när jag sprang o hämta bössan o ut på åkern en bit o la mig ner med benstöden fullt ute såg inte ett skit bara gräs i vägen svor o svor fram med muspipen o börja pipa då ser jag i kikaren ett par öron o pulsen drar i gång som f..n sen för svin ner dom öronen o jag lockar o lockar o nu får jag se i ögon vrån hur räven kommer i åkerkanten förflyttar bössan i rätt läge o ser räven klockrent i kikaren på 20m skäller jag till o räven stannar o bettan talar igen denna kväll o räven blir på platts :D

DSC00938.jpg

Ja en lyckad jakt dag mycket nöjd med den viltvården :D

Mvh.

Publicerat

Läckert flex!...fan du har likadana jaktkläder som mig :rolleyes::lol:

Publicerat

Ja en lyckad jakt dag mycket nöjd med den viltvården :lol:

Mvh.

fan va gott flex grattis! du btw hur gör du när du lockar med muspipen eller lockar du först när du ser en räv? :rolleyes:

Publicerat
Läckert flex!...fan du har likadana jaktkläder som mig :rolleyes::lol:

He he f..n vad nöjd jag är hitils med dom.

Mvh.

Publicerat
Ja en lyckad jakt dag mycket nöjd med den viltvården :lol:

Mvh.

fan va gott flex grattis! du btw hur gör du när du lockar med muspipen eller lockar du först när du ser en räv? :rolleyes:

Jag kör precis som med harskriket :D

Mvh.

Publicerat

Jag var ute en sväng på morgonqvisten o satte mig i mot ett havrefält o började locka med muspipen o var helt säker att om det kom en räv så skulle den komma framifrån men efter ett tags lockande så vrider jag mig åt höger o där står mickel o tittar på mig vänder mig sakta med bössan o lägger mig med tillrätta men räven blir skrämd o drar i väg o ett par snabba tryck på muspipen så stannar räven o bettan talar o räven blir på platts :rolleyes: tog lite högt så en bit av ryggen är borta där av vinkeln på fotot.

DSC00940.jpg

En gryende morgon ack så vackert :lol:

DSC00941.jpg

Mvh.

Publicerat
Jag var ute en sväng på morgonqvisten o satte mig i mot ett havrefält o började locka med muspipen o var helt säker att om det kom en räv så skulle den komma framifrån men efter ett tags lockande så vrider jag mig åt höger o där står mickel o tittar på mig vänder mig sakta med bössan o lägger mig med tillrätta men räven blir skrämd o drar i väg o ett par snabba tryck på muspipen så stannar räven o bettan talar o räven blir på platts :D tog lite högt så en bit av ryggen är borta där av vinkeln på fotot.

DSC00940.jpg

En gryende morgon ack så vackert :D

DSC00941.jpg

Mvh.

Skit Flex du är grymm ju,,,

Jag har varit ute på både morgnar o kvällar o inte sett en rödsvans ,,, medans du verkar bara gå ut o sätta dig en stund,, :lol:

Har du något annat småvilt en räv på dina marker :rolleyes:

Vad för lockpipor har du?

Publicerat

Grattis Flex! Skitkul! :rolleyes:

Publicerat
Jag var ute en sväng på morgonqvisten o satte mig i mot ett havrefält o började locka med muspipen o var helt säker att om det kom en räv så skulle den komma framifrån men efter ett tags lockande så vrider jag mig åt höger o där står mickel o tittar på mig vänder mig sakta med bössan o lägger mig med tillrätta men räven blir skrämd o drar i väg o ett par snabba tryck på muspipen så stannar räven o bettan talar o räven blir på platts :rolleyes: tog lite högt så en bit av ryggen är borta där av vinkeln på fotot.

DSC00940.jpg

En gryende morgon ack så vackert :lol:

DSC00941.jpg

Mvh.

Du vekar ha flyt nu bara att gratta till en gedigen vilt vårds insats

Snart räcker det till en hel päls att sy i hop i sy hörnan

Publicerat

Otroligt vad räv du verkar ha på dina marker "Flex" !!!! :wub: ...jag skulle oxå vela haaaaaaaaaaaaa !!!! :)

Publicerat
Otroligt vad räv du verkar ha på dina marker "Flex" !!!! :wub: ...jag skulle oxå vela haaaaaaaaaaaaa !!!! :)

Du får skylla dig själv ;)

Du får ta ett sabbats år så dom hiner göra nya rävar :D

Publicerat

Grattis Flex vilken rivstart !

Mvh..

Publicerat

Varit ute 2 nätter med laikan, första resulterade i stånd på gris som stod på grannens.

Andra kvällen släpptes han i närheten av ett gryt, tog 5min innan det var musik.

Skällde fint i ca5 min sen blev de vilt slagsmål, hörde hunden skrek, skyndade dit, ser grävlis sitta fast i nosen på

hunden. (inte konstigt att han ylar). Men de tog inte lång tid innan de var ombytta roller.

Tog hunden och ändade jordelivet på grävis.

Publicerat

Tackar tackar Grabbar ja det har flytet på bra nu ett par dar nu mycket nöjd med resultatet så nu tar jag lite ledigt :P

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Grattis till rävarna Flex B)

Publicerat

Sedär ja .

På premiär morgonen lockade jag in en hanräv vid 6 tiden med harskri. slog ihop som träffad av blixten!

Polarn sköt bom på en räv också!

På kvällen så lyckades polarn skjuta bom igen, så skjutbanan var ett faktum!

3 Aug på morgonen lyckas vi se tik med 3 valpar + tik med 1 valp! men lyckas dock inte komma åt något .

åkte till ett mindre gärde, lockade in en räv , dock så lös solen oss rätt i ansiktet så vi var inte direkt osynliga , så den räven la bena på ryggen och drog sin väg!

Var ute igår kväll igen .. lyckades locka in tik med valp, men kom inte åt dom innan de såg mig . fick in en vuxen räv på exakt samma ställe , men den kom bakifreån!

Men SEN, då kom räven rätt. efter ungefär 25 minuters lockande på ett annat gärde . så kommer räven. och han får ett lite långt bak , men ändå et lungskott . men likförbannat drar han ca 100-150 m innan han stuper!

Alla rävar inlockade med harskriket:D:D

Kan även tillägga att jag lockat in en mängder med rådjur med detta läte , mest bockar:D!