Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv/Grävling och mårdhunds jakten -08/-09

Featured Replies

Publicerat

håller med övre talare.

själv väntar man på snön

• Svar 498
  • Visningar 62,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag har snö men saknar räv :P ! Har vakat 4 nätter utan att ha sett någonting. Är bra fart på åtlarna nu igen men snön är påväg bort :) !

//Jocke

Publicerat
  • Författare

jo då, visst jagar man räv. men jag väntar på snön och månen ;)

sen kanske man får nypa nån för limagrabbarnas hundar i vinter :D

Publicerat

Igår var det dax att "stycka" skogsfågel, hade nämligen en riktigt bra förra vecka.

Efter köttet kommit ur fåglarna så hamnar resterande fågel på åteln.

Till min STORA förvåning hade 7 skogsfåglar fått lämna åteln

under natten ;):D

Så någonstans springer nog en/flera välgödda rävar och

väntar på mera, och för hoppningsvis kommer

dom att få lite av det goda...... :D:D

mvh//Risto

Publicerat

bild på mårdhund från jakt i helgen ...

post-377-1227024781_thumb.jpg

Publicerat
bild på mårdhund från jakt i helgen ...

De va ju bra att ni fick tag på den innan den fick hypotermi i vätan :D

Publicerat
  • Författare

nu ha man snö och rävar men ingen måne :D

men ska nog ut en då i vekan o se o mman inte kan nypa till nån stackars räv :D

Publicerat

Lämna in svansar från mårdhundar häromdagen, 51st har vi i "mårdhundsjaktlaget" skrapat ihop sen nyår.

Men nu är vi på noll igen...

• 2 weeks later...
Publicerat

I morgon så bär det av till delsbo på räv jakt med stövare

NY snö och allt så lite förhoppnigar har man ju ^_^

Ett sat tyg att man måste åka och jobba mitt i dagen men har förvarnat att jag kan bli sen :)

Jörgen

Publicerat

Det blev två rävar skjutna i gryt

Tiken jag gick med tog upp en räv omgånde och körde ner den i ett gryt <_<

Sen så tog hon upp en hare :)

Kopplade och gick hundra meter kommer på ett räv spår som hon gnäller i släpper och det bär av direkt

Drevet tonar ut en annan hund förare ser henne men ingen räv så den hade nog ett stort försprång

Hon tystnar men jag måste åka hem och jobba . Räven hade gåt in andra drev löpor så det körde i hop sig

Ringer upp jocke sen och får höra att en hund har blivit gryt champion på den räven som vi körde ner i första drevet :lol:

EN rolig dag i skogen om det inte hade varit för jobbet

Jörgen

Publicerat

Sköt min första räv 19.00 idag. ;)

En liten skabbräv kom fint på åteln. :D

dsc00060cs5.jpg

Publicerat
Sköt min första räv 19.00 idag. :D

dsc00060cs5.jpg

GRATTIS!! Viltvård på hög nivå!!!! :D:P

Publicerat

Grattis på Dig! Bra jobbat! :unsure:

Publicerat
Sköt min första räv 19.00 idag. :D

dsc00060cs5.jpg

grattis med rev :P

Publicerat
Sköt min första räv 19.00 idag. :P

Väl utfört! Bra att du fick slut på lidandet, för det där ryggslutet ser inge vidare ut :D

Publicerat

HAr blivit erbjuden att få sitta på ett bra vakställe. Han som har det ska börja lägga ut åtel nu, så det är bara för mig att ge sig dit o reka platsen och sen sätta sig på plats o börja vaka räv framöver.

Publicerat

11 Rävar 2 Grävlingar.....det börjar ta sig :lol:

Publicerat

Ska sitte på åte jakt i natt håper på at det blir en rev.

Publicerat

lockade två pass här nere i småland idag, inte en skymt av mickel men satt på riktigt fina pass med lång sikt och vinden i ryggen...snart ska första lockräven stupa.... <_<

Publicerat

Sköt 5e räven för foxterriern idag ;) ! En fin hanräv som kom ut efter ca 10 min arbete :P

// Jocke

Publicerat

Grattis thebeginner :D

Själv så lyckades jag skjuta vinterns första rävar i helgen.

12/12 sitter vid ett vägpass. Kl 22,30 ser man första räven långt borta vid ett dike men försvinner. 01,40 går en räv mot mig men viker av på 200 m. 02,10 så dyker det plötsligt upp en räv på vägen den kommer i håll och vinterns första räv ligger i snön. fin hona 8kg

13/12 chansar och sätter mig uppe i skogen vid en skogsbilväg. får skjus upp dit så lägger man ut så lite vittring som möjligt 1 km från närmsta bebygelse. Har en hel del slaktavfall där. Har läst att räven gärna gör en ring runt åtelplatsen innan den gör besöket. men men jag chansar sätter mig ca 70m bort från åteln på en stenhög.

hinner knappt sätta mig innan första räven kommer på en åker 300m bort. den går från skogen över åkern och in i skogen igen, sen en kvart senare så kommer två rävar upp och springer ungefär på samma ställe fast tillbaka. en en haltimme senare kommer nästa räv och springer på samma ställe.

har en rävfälla som står 50m bort i skogskanten. framför den så ligger det en virkestrave. man hörde hur det var någonting som smög runt där vid fällan riktigt spännande.

åteln ligger vid skogskanten. 2 gånger hörde man hur räven smög runt där i skogskanten. en gång var den ute 5 m från åteln men fick inge bra läge. men räven vände och gick in i skogen.

hör bakom ryggen att nånting är på g kollar runt och där kommer en räv mot mig går fram till en bäck på 40 m, vågar inte röra mig har inte ens fått upp bössan, räven följer bäcken som går bort från mig.

kl, 02,50 bestämmer jag mig för att avsluta, börjar packa ihopp vindrockar och sittunderlag, spanar en sista gång och får sen en räv komma och gå på åkern där dom andra rävarna gick. sätter mig på igen och är beredd, plötsligt kommer räven ut ur skogen på ca 70m håll. jag vrider mig , räven stannar upp och kollar åt mitt håll. men fortsätter gå igen vrider mig det sista och siktar, piper fast räven och ÄNTLIGEN lyckas jag komma till skott. en Hane runt 8kg

efter det vandrar jag hem till stugvärmen.

Bild 1 första räven 12/12 : Bild 2 andra räven 13/12 röda krysset är där jag satt.

post-2410-1229441995_thumb.jpg

post-2410-1229442028_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Grattis till rävarna jimboh :D

Publicerat

Grattis Jimboh :D ! Kul att någon lyckas iaf! Har själv inte haft en räv på någon av mina 2 åtlar på ca 3 veckor nu. Tur att man skaffade sig en Terrier ;) !

//Jocke

Publicerat

Tackar tackar :D

Publicerat

Grattis rävskyttar! :D