Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Jag menade snarare att mitt skytte på 200 inte var så snyggt ;) Klart du klår mig på samtliga avstånd - kom igen nu! :thumbsup:

Ska försöka hinna ut.. Ska till Tyskland Tis-Tors. vilket inte underlättar..

Hmm i morgon kanske......

Lär inte slå någon men kanske lära mig lite mera om mig o vapnet..

//

• Svar 1,1k
  • Visningar 142,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Lär inte slå någon men kanske lära mig lite mera om mig o vapnet..

Det är ju trots allt det som är vitsen :thumbsup:
Publicerat

LTR´n är nybäddad och scenar 155´or skall prövas ut, sen blir det match :woot: 

Publicerat

fruktansvärda resultat men det kommer att bli verkligen bra motivation av dom där resultaten.

Publicerat

Om jag drar mig till minnes så har jag med haft tavlor liknande dina Beatless.
Skit bakom kolven är enklast att åtgärda, o roligast. Bara att skjuta mera...

Starkt att du lägger ut dom, o som sagt inget att skämmas över, ibland går det inte som tänkt helt enkelt..

//

Publicerat

Nej, jag har ingen bild på forumet att upprätthålla, så jag har ingen anledning att dölja mitt otroligt usla resultat. Eller som maddog uttryckte det: Mitt "fruktansvärda resultat" - helt jävla sant :smile:

Idag på banan gick det betydligt bättre (Man kan konstatera att det var inte utrustningen som fallerade sist då iaf), dock inte så bra som när jag sköt i december, och då hade jag inte skjutit på ett år. Har antingen lagt mig till med någon/några dåliga vanor sedan dess alternativt så påverkar den konstanta sömnbristen min koncentrations- och koordinationsförmåga. Sedan har jag ju inte skjutit så många skott i liggande i långhållssyfte, kanske 300, så erfarenheten finns ju inte riktigt där (Fråga Exabit hur många gånger han har frågat mig om jag skruvat för höjd och jag sagt: Oj). Har ju dock gått Peder W:s kurs i Skepplanda, vilken var suverän, och den ger onekligen en grund att stå på, med två utmärkta instuktörer som hjälper till. Och då sköt jag ju betydligt bättre än såhär.

Anyhow - riktigt uselt skjutit av mig - skämmes, min herre - men bara att fortsätta träna!

• 2 weeks later...
Publicerat

Johoj

Då gjorde även jag debut i månadstävlingen.

Riktigt kul utmaning.

Hade problem med förbelastningen som jag skrev vid resultatet.

Det känns piss när man inte lyckas nypa fast benstöden i underlaget.

Sköt idag utan baksäck, kom inte ihåg reglerna men det verkar som det är tillåtet med baksäck?

Solen på tavlorna är inget jag direkt önskar mest i hela världen.

Den kalla morgonen i kombination med snabb uppvärmning från solen skapade en sjukt jobbig mirage.

Riktigt utmanande och det är såndana faktorer jag måste lära mig att behärska för att bli en bättre skytt ;-)

Snart ny månad och då är det bara till att på det igen :-)

Publicerat

Premier sköt med Blasern idag.
Gick skapligt men på 200 hade jag problem, vet inte varför men kan ha varit så att jag inte fick till ställningen ok.
På 300 går det över förväntan hela tiden även om jag släppte iväg ett skott bara för att jag slappnade av..

Ska bli spännande o se vad dämparen som ska inhandlas på Elmia kan göra för underverk.

//

Publicerat

Snyggt Lasse! Slagen med 1 poäng - nu ska jag gå och leta upp en buske att sätta mig i och skämmas :biggrin:

Publicerat
Snyggt Lasse! Slagen med 1 poäng - nu ska jag gå och leta upp en buske att sätta mig i och skämmas :biggrin:

Lär vara ombytta roller nästa gång är jag säker på. Men satan vad 200 var tetig.

Den är jag riktigt besviken på...

Eftersom du är nygift så förstår jag varför du ska till busken.. Rock on :)

Publicerat

Riktigt bra skjutet Lasse :thumbsup:

Kan säga att du även slog mig och maddog som båda sköt 123 i Toppcupen denna månad :yes:

Publicerat

Tack, en dag kvar sen är det ny månad igen :)
Retar mig lite på 200m skyttet... Borde gå att förbättra en del.

//

• 2 weeks later...
Publicerat

Bidrag finns i tävlingstråden.

Absolut viktigast var att jag slog polarn på 115p :biggrin: fast han ledde innan 300m vallen, där agnarna sållas hehehe

Jag fick lite vind på 300m som jag underkorrigerade mot, höll mitt imellan 5-ringen och 10-poängaren men det räckte inte riktigt
annars var det kul att för en gångs skull hålla ihop alla fem på 300 vallen.

Publicerat

Bidrag finns i tävlingstråden.

Absolut viktigast var att jag slog polarn på 115p :biggrin: fast han ledde innan 300m vallen, där agnarna sållas hehehe

Jag fick lite vind på 300m som jag underkorrigerade mot, höll mitt imellan 5-ringen och 10-poängaren men det räckte inte riktigt

annars var det kul att för en gångs skull hålla ihop alla fem på 300 vallen.

Enligt mig och det jag har sett från andra i den här tråden så skulle jag nog vilja säga 49p på 100m, då många verkar resonera som att om linjen är bruten så är det poäng. Därför kan jag inte få det till annat än 4 tior och en nia.

Alltså 130 poäng totalt, bra jobbat!

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Enligt mig och det jag har sett från andra i den här tråden så skulle jag nog vilja säga 49p på 100m, då många verkar resonera som att om linjen är bruten så är det poäng. Därför kan jag inte få det till annat än 4 tior och en nia.

Vore ju trevligt isåfall, hade fått för mig att hela linjen skulle vara tydligt bruten så jag rundade av neråt ;)

Har precis hittat en riktigt smutt laddning med 203b och scenar 155´or så nästa månad siktar jag på nytt PB :yes:

Publicerat

Ja varför skulle man inte räkna på det viset?

Så gör man i allt skytte som jag känner till iaf

Publicerat

Ja varför skulle man inte räkna på det viset?

Så gör man i allt skytte som jag känner till iaf

Ja, det är ju bra.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag tror jag har publicerat det sämsta resultatet någonsin nyss. 60 p! Kick ass!

Pinsamt att säga,men jag hade glömt bort hur man justerade paralax. Jag trodde man skulle vrida tills det blev som skarpast och att lite paralax fick man alltid räkna med i ett kikarsikte. Det kan uppenbarligen bli så när man tillägnar sig ett ämne under någon-några månader, sedan inte ägnar det en tanke på ett år, och därefter tar sig an ämnet igen.

Nästa månad ska jag skjuta som jag faktiskt kan. Kring 125p borde ju inte vara alltför svårt. Famous last words...

Redigerad med Beatless

Publicerat

Bidrag lämnat, nu har jag hela månaden på mig att sätta nytt PB:)
Någon dag hoppas man ju kunna leverera på alla tre avstånden, som det är nu lyckas man ofta på ett avstånd (oftast 300m för mig) och sen tappar man det på antingen 100 eller 200m, ibland båda .....
Mitt delmål är att nå 140p, därefter 150p :D 

Nu har jag bytt till Scenar 155 och så fort lite hastigheter och tabeller är fixade så ska tävlingen skjutas med dessa framöver.
Denna tävling tycker jag är bra av ett par anledningar:

- Jag är tävlingsmänniska = motiverar mer koncentration, träning

- Det blir en diskussion kring hur man kan bli bättre

- Man tar sig tid mer tid att åka till banan

- Det blir en kul grej kring tävlingen när man är ett par stycken som träffas på banan

- Man ser att det alltid finns någon som är bättre än en själv
- Genomförbar tävlingsform i detta avlånga land med långt mellan oss skyttar

Publicerat

Väl skjutet Patrik :thumbsup:

Tycker dina punkter är klockrena har själv svårt att träna skytte utan att tävla.

Att åka själv till banan och ge 100% är väldigt svårt sedan är tävling det som ger mig riktig kvalitet i skyttet speciellt med massa folk runt om så det blir lite nerver med också. Nu är detta vad som passar mig är också rätt extrem tävlingsmänniska så påstår inte att alla måste tävla för att bli bättre skyttar :wink:

Jag brukar gärna skrika ut att det inte sitter i bössan men helt klart är det svårare att skjuta .308 i en tävling som denna så +130 är väldigt bra :thumbsup: Scenar 155 är nog ett bättre val är det lite vind så vinner man fort några poäng med ballistik en 6XC pipa på LTRen skulle nog lyfta resultatet 5-8P :yes:

Publicerat

Väl skjutet Patrik! :) Tycker du håller ihop det bra på alla avstånd.

Jag tycker också denna "tävlingsform" är väldigt givande, för även om det är fem skott per avstånd så blir det ett nyttigt motionerande av primärt höjdratten vilket är kanonbra förberedelser för ett jaktskott på dessa avstånd. Tycker också man lär sig mycket om sin och bössans begränsningar som kan vara väl så nyttigt på jakt.

Sen måste jag säga att 150 poäng är inte och kommer aldrig vara mitt mål. Jag har valt "sub-optimal" utrustning för dessa övningar mycket medvetet och jag kommer att skjuta tävlingen med 338:an framöver också. Ska man skjuta så bra som möjligt så måste man ha perfekt utrustning, och jag vill faktiskt inte ha det om det innebär en Stenroos-skruvad 6 äckel-C med A5:a på 10 kg :tongue: Jag ser klara paralleller till pistolskyttet där vissa måste skjuta så höga poäng som möjligt och därför väljer "rymdpistoler" för 20-30.000 medan andra (som jag) väljer en S&W 41 för 500 spänn och ändå hänger med rätt bra.

To each his own, helt enkelt ;)

Publicerat

Sen måste jag säga att 150 poäng är inte och kommer aldrig vara mitt mål. Jag har valt "sub-optimal" utrustning för dessa övningar mycket medvetet och jag kommer att skjuta tävlingen med 338:an framöver också. Ska man skjuta så bra som möjligt så måste man ha perfekt utrustning, och jag vill faktiskt inte ha det om det innebär en Stenroos-skruvad 6 äckel-C med A5:a på 10 kg :tongue: Jag ser klara paralleller till pistolskyttet där vissa måste skjuta så höga poäng som möjligt och därför väljer "rymdpistoler" för 20-30.000 medan andra (som jag) väljer en S&W 41 för 500 spänn och ändå hänger med rätt bra.

Underbart resonemang, helt som mina tankar.

Vill absolut inte vara bäst och utmärka mig på något sätt i denna tråden (vilket jag inte ens är i närheten utav) utan vill bara utvecklas och kunna föra över det till jaktliga situationer som man kan tänkas ställas inför.

Publicerat

Tävlingen är ett sätt för mig att bli en bättre skytt på de avstånd som blir aktuella under jakt.

Den är ett strålande exempel på vad lite papper vilja o trevliga personer kan åstadkomma.

Klart man jagar poäng, men det är ju hela dealen. Inget jagande inga framsteg..

//

Publicerat

Håller helt med om filosofin utrustning/prislapp, vill inte heller lägga 30 papp på en bössa bara för att jaga millimetrar. Däremot kommer jag alltid att göra allt jag kan för att få grejerna som jag har, och mig själv att skjuta så bra som det bara är möjligt.

Har jag då målsättningen att varje skott är heligt, ja då blir målet 150p i månadstävlingen, allt annat ger utrymme för mina egna ursäkter när jag inte sköter mig :smile: 

Sen kör ju jag 308 också så jag gillar ju uppenbarligen en utmaning :wallbash: