Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat
Detta är inget du märkt av?

Annars ser det ut som du har bra koll på vinden.

Har som jag skrev inte skjutit nåt liggande på 100 meter tidigare, så svaret är nej. Jag har inte kollen på detta men vill få det :D

Vad gäller vinden så fuskar jag lite och skjuter när det lugnar sig. Därtill tror jag mig ha en ganska vindtålig kula/laddning, men den får bekänna färg vid senare tillfälle. Behöver skaffa en vindmätare och börja föra lite protokoll och dra slutsatser.

Det vore jäkligt konstigt om jag skulle klå er andra som är lite eller mycket mer rutinerade. Jag försöker insupa så mycket erfarenhet som möjligt av skyttet just nu. Det är jäkligt kul med känslan av ett oskrivet blad faktiskt.

• Svar 1,1k
  • Visningar 142,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Vid närmare eftertanke så tror jag att jag åker och skjuter sista serien imorgon bitti. Har ändå inget vettigt för mig så det är nog bra att komma ut och skjuta lite innan det blir för j---a varmt. Skyttet kommer ske på 190 meter i så fall, så vi får väl ta poängen multiplicerat med 0,95 för att kompensera för det kortare avståndet? :D

Publicerat

Fint exabit!

Visst låter det logiskt att det höga träffläget skulle bero på högre fart, men det är absolut inte säkert för det kan lika väl vara vinden eller kikaren som monterats av och på eller något annat. Det är just detta som är så svårt att sätta träffarna centrerat utan provskott precis som på jakten ;) Själv tycker jag det är väldigt svårt på 300 och har upplevt att det kan skilja upp till 7klick för mig på 300 med samma laddning och skjutställning :D

Publicerat

Träfflägesförändringar kan som vi alla vet ha flera olika orsaker, både skillnader mellan krutlotter och en ändrad yttertemperatur kan vara boven i dramat.

Som vanligt är universalmedicinen att med hjälp av loggboken dokumenteraträffläget i olika situationer så att du slipper bli överraskad när du kommer till banan. Som du redan konstaterat är det en process att vänja sig vid att alltid skjuta samma laddning och istället för att exprimentera med olika laddningar verkligen lära sig hur "din" laddning fungerar i olika situationer och avstånd.

Jag tycker att dina träffbilder med hänsyn till detta ser riktigt bra ut! När du slutat laborera med nya laddningar och fokuserar dina ansträngningar på 37 grains N150 och 123 grains Scenar kommer du att vara en "top contender" det är jag övertygad om.

Särskilt som en förskräckande mängd av de som är intresserade av skytte på lite längre håll av olika anledningar verkar lämna WO :D

Henrik

Publicerat
Nice! nu är vi fem B)

/Micke

Ja och snart är vi sex ;) , dock hinner jag inte (kanske) inte montera och skjuta in mitt nya sikte innan den sista i månaden. :(

Min laddning med Sierra 168grs MK visade stor potential igår morse. Jag hade estimerat kulfallet med hjälp av Normas ballistik program vilket stämde förvånansvärt bra. Kollade lite vad ungefär samma laddning gav för hastighet i andras bössor och kompenserade lite för min extra piplängd och kom sedan fram till att 800m/s torde vara i närheten....... Rikards kronograf visade en hastighet av 802m/s. B)

Ok, bulletdrop var enligt Normas program 496mm så vad vi gjorde var att vi satte upp en tavla med en fyrkant stor nog (trodde jag) för mig att kunna centrera mitt älgbaneriktmedel i, ovanför den "riktiga" tavlan.

Vad jag hade glömt var att jag inte hade skjutit in siktet med Sierra MK'n vilka hamnar ca. 3cm kl 5 på 100m. Detta ställde till det i sidleds men inte i höjdled då detta stämde förvånansvärt bra.

Skit samma, om ni kollar träffbilden så saknas det ett skott och det hamnade kl 4-5 starx utanför måltavlan. Jag vill faktiskt påstå att denna träffbild går att minska mot dom tre som sitter så fint ihop då det mest troligaste att det är skit bakom kolven. :P jag vill dock påpeka till mitt försvar (men det lär vi snart få se) att jag hade väldigt svårt för mig att centrera riktmedlet på detta avstånd.

post-1829-1217148962_thumb.jpg

Här kommer en bild på en lite mer hårdhudad krigare som inte behöver skjutmatta... B);):)

post-1829-1217149147_thumb.jpg

Skämt åsido, jag vill som sagt påstå att dom två skotten (kulan simulerar den utanför) är mitt fel men vad det beträffar så får vi nog svar på tids nog.

Mvh. Robban

Publicerat

Rikard! Såg ditt 200 meters bidrag, snyggt jobbat.

Publicerat

Nu har jag skjutit på 190 meter och uppdaterat Cuptråden.

Robban: jag hoppas för din skull att du har rätt angående träffbilden från igår. Din bössa skjuter bevisligen riktigt bra med MK 168. Utan att vara en alltför stor glädjedödare à la vissa andra forum så tror jag dock att det är smått orealistiskt att förvänta sig att bössan kommer prestera träffbilder i storleksordningen 20 mm på 300 meter med 5 skott. Det är inte omöjligt att din bössa håller den tekniska precisionen om man skjuter i vindtunnel med perfekta stöd. Men skytte liggande med benstöd under icke vindstilla förhållanden påverkar den praktiska precisionen som är nåt helt annat än den tekniska/teoretiska.

Jag har förhoppningen att du kommer skjuta som en Gud framöver och få mig och andra att ifrågasätta vårt skytte och vad vi håller på med, och nån 5-skottare förr eller senare kommer att bli mycket liten - det är helt klart så. Men det kommer krävas x antal serier på 300 meter innan du får en känsla för vad du och bössan presterar. Du har trots allt skjutit summa EN serie på 300 meter med den här bössan (om vi bortser från de Lapua Trainer som du sköt igår för att producera tomhylsor ;) ).

Det är lätt att stirra sig blind på de där tre hålen som sitter ihop. Om du bara hade skjutit de tre så hade man kunnat dra slutsatser om att bössan skjuter hål i hål. Hade du däremot skjutit endast två skott, och det varit de två längst ifrån varandra, så hade man varit redo att skrota bössan. Vad jag vill ha sagt med detta är att tre skott ihop är... tre skott ihop. Två skott isär är... två skott isär. Det krävs fler serier för att se ett tydligt mönster.

I all välmening och med mycket kärlek :);)

/ The recovering Anal Gun Scrubber

Publicerat

Kanske blev lite väl hårt, det där :)

Det var en fin första serie på 300, och med tanke på att spridningen mestadels är i höjdled vilket rimligen tyder på rekylupptagningsfenomen så borde du lätt kunna halvera träffbilden åtminstone.

Publicerat

Härligt exabit!

Nu är vi fem som fullföljt så tvåsiffrigt borde vara realistiskt nästa månad kanske redan denna månad om det dyker upp några slutspurtare.

Sedan har väl detta inget att göra i denna tråd, men jag måste väl redovisa mitt resultat som bänkskytt ;)

En bild säger mer än tusen ord så här såg det ut

post-857-1217159865_thumb.jpg

Jag är inte nöjd med spridningen men hade det varit poängskytte så var det väl OK :P Detta med vindflaggor var något nytt för mig och att hålla koll på en grej till störde nog skyttet en del. Sedan var det nog lite små luriga vindar för jag blev faktiskt 2a på detta rätt klena resultat. Snittet blev 17,25 och Bosse.P spöade mig men ungefär en mm. så det känns väl OK. Sedan slog jag Stefan.K Ruger etta och det var väl det viktigaste för mig ;) Inser att jag inte duger till att läsa vindflaggor och skjuta samtidigt simultan förmågan är väl inte så bra :)

Publicerat

Nä då, jag tål... ;)

Det var en fin första serie på 300, och med tanke på att spridningen mestadels är i höjdled vilket rimligen tyder på rekylupptagningsfenomen så borde du lätt kunna halvera träffbilden åtminstone.

Minst. :P

Tycker att ditt resonemang är bra, minst sagt. Lät kanske på mitt inlägg som om jag tror mig själv ha stenkoll på läget och det var inte min mening. Har dock full koll på att jag är novis och är mer än glad för att du föredömligt yppar dina ärliga tankar vilket du vet att jag uppskattar.

Men, jag vill bibehålla en positiv attityd gentemot mina prestationer som än så länge är få. Jag insisterar att tro på att det nuvarande kikarsiktet är en bristande länk i kedjan för jag vet att jag har svårigheter med det.

Bössan kan helt riktigt ha oanade förmågor men det får isof visa sig med tiden.

Vad gäller min skytteteknik så har jag mycket att lära men jag har en teori som jag ännu försöker bekräfta men det är en annan och senare historia.

Mvh. Robban, som mentalt försöker tvinga ihop sina träffbilder. ;)

Publicerat

Ska bli intressant att se vad som händer när du får på Nikon:en på börschan :)

Publicerat
Ska bli intressant att se vad som händer när du får på Nikon:en på börschan :P

Mmm, kan knappt bärga mig. Det skickades i fredags, borde vara här vid detta laget så förhoppningsvis har jag en avi i brevlådda imorgon men man vet aldrig med posten. ;) Tills dess så får jag roa mig med att skotta flis och nivellera garaget samt pytsa ut matjorden på framsidan. B)

Helvete va varmt det är. ;)

//Gudrun :)

Publicerat
  • Författare

"Hi, my name is Rikard, and I'm an Anal Gun Scrubber"

;);)

Dessa rader lär aldrig komma ur min mun!

Detta utvecklar sig till en riktigt superintressant tråd där många intressanta fenomen åskådliggörs på ett bra sätt.

Ställningen hittills:

Lars-143

Henrik-141

exabit-127

Mr Mauser-118

Skurebo-75

Min målsättning för nästa månad blir att klättra ett pinnhål uppåt så siktet är närmast ställt på exabit.

Har bestämt mig för att skjuta med min 223....hur bra det är kommer att visa sig,blir lite av en chansning på 300m :)

/Micke

Publicerat
  • Författare

En man som kan avfyra en 460 i skjutbänk får vara hur hård han vill ;)

En sak som jag lärt mig under åren är att det är lätt att tro att ens förmåga och grejor är bättre än vad dom är.

Nu för tiden skjuter jag först och låter bilderna tala,det är så bra jag är-varken bättre eller sämre.

/Micke

Publicerat

Skönt att se hur bra alla andra skjuter i förhållande till mig, då jag faktiskt tycker att jag skjuter hyffsat , jägarmässigt sett,

Ser ju att alla ni andra kommer en bra bit upp över 100 strecket och jag inte riktigt når dit så mitt mål för kommande månad är ju klart att klättra upp minst 26 poäng.

Köpte sako´s ammo och kan ju inte säga att jag gillade den, provsköt 20 skott och om det var ammon eller jag eller kanske vapnet som bråkade vet jag inte,,

men nu är det hög tid att ta reda på detta, tror dock att det var så att pipan blev varm och spred mera, men som sagt jag vet inte,,,

Hoppas ju på att flera kommer till skott så att säga,, :D

Publicerat

Nu håller jag på ladda för nästa månad :lol:

Har haft fruktansvärt ryggont en vecka så det inte gått att skjuta liggande och alla kotknackare verkar ha semester ;) Har haft detta problem tidigare att bäcken benet halkar snett och insåg igår att det var det som orsakade problemen så jag duschade skållhett och bröt till skiten själv :D Känns riktigt hyfsat idag och nu är benen lika långa igen så idag har jag varit på banan och skjutit ut nya hylsor då dem gamla gått 25 varv känns det bra med nytt. Jobbar 12timmars i helgen men är ledig måndag om det inte tokblåser smäller jag nog på mina tavlor då eller kanske man skulle vänta in allas resultat innan man skjuter :P

Publicerat

Du får göra som Mr. Hål-i-hål, a.k.a. Robban, och lämna in resultaten kl 23:59 den sista i månaden :P

Publicerat

Det verkar ju onekligen som en del skyttar anammat den strategin redan för juli månads skytte, d v s att försöka skjuta sist av alla :P

Vi saknar ju fortfarande en hel del som jag trodde skulle skjuta...

Henrik

Publicerat

Här gäller ju verkligen de olympiska idealen, dvs det är viktigare att delta än att vinna.

Man får mer cred om man är med och skjuter 0 poäng, än om man inte är med och skjuter 150 (vilket en del tycks vara riktigt bra på :P )

Publicerat
Du får göra som Mr. Hål-i-hål, a.k.a. Robban, och lämna in resultaten kl 23:59 den sista i månaden :lol:

Du, jag skall skjuta ett skott på vardera avstånd och dom kommer att ta hål i hål, jag lovar. :lol:

Publicerat
  • Författare
måndag om det inte tokblåser smäller jag nog på mina tavlor då eller kanske man skulle vänta in allas resultat innan man skjuter :lol:

Vi väntar med att lägga in nya resultat innan 1aug,själv tänker jag skjuta mitt bidrag på torsdag av olika anledningar men lägger in dom på fredag.

/Micke

Publicerat

Ska bli kul att se vad .223:an fixar på 300 meter i dina händer!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Ska bli kul att se vad .223:an fixar på 300 meter i dina händer!

Mvh!

Tycker jag med! ska bli skitkul att få se hur den grupperar där.

Tror mig greja 100-200m utan problem dock blir 300m lite av en chansning :D vet hur mycket kulan faller på det avståndet men eftersom jag anser 250m som max för den patronen så har skyttetillfällena blivit väldigt få...och det var längesedan jag verifierade träffläget där :D

/Micke

Publicerat

Joacim: gött att du kom iväg och sköt i värmen :lol:

Tycker ffa 300-metersserien lovar gott B)

Tror du blir klart giftig redan nästa månad :unsure:;)

Publicerat

Kul att du kom iväg och sköt dina serier Jocke!

Precis som Exabit tror jag att du kommer att bli betydligt giftare med lite extra träning på de aktuella hållen, för att inte tala om när du får tillbaka din 6mmBR :unsure:

Henrik