Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Stiligt skytte MM. jag tycker inte du skall grubbla allt för mycket över det du kallar flyer på 300 då även den kulan spräckt en lerduva ;) Jag har funderat en del runt monopod bak och testat egna "uppfinningar" utan någon större lycka visst går det bra att få det väldigt stabilt och stilla, men jag tror att det lätt blir problem med rekylupptagning då bössan kan hoppa. Något jag tycker du skall testa är att lägga en planka eller något annat plant under monopoden. Själv är jag totalt invalid igen :angry: mitt eget fixande av höften var nog inte så bra :D Har nu äntligen fått tag på en riktig naprapat som skall hjälpa mig idag. Hoppas det blir bra för jag skulle vilja tjyvträna lite innan aug. bidraget skall skjutas :P Jag tror jag kommer att få svårt att slå ditt skytte med bössan jag nu använder den skjuter bra på 100 hyfsat på 200 och halv kasst på 300 verkar lida av något bakvänt DL. syndrom :D Vet inte vad det beror på men gissar att kulan kan bli lite instabil och vindkänslig då 130 SMK. är ett gränsfall att sabilisera i denna pipa som har 12" stigning så får denna kula ganska precis 1,0 i stabiltets värde om man räknar på det och det är ett gränsfall. Kan ändå lova att jag kommer att göra mitt yttersta att spö ditt resultat B)

• Svar 1,1k
  • Visningar 142,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat

Utan att försöka framstå som en messerschmitt så är detta med olika underlag under monopoden och "skum" rekylupptagning är något jag funderat på när det gäller denna mackapär. Redan bipoden i sig är illa nog, tycker jag, men det är klart att får man till samma situation om och om igen så "borde det inte vara några problem" (för övrigt något av ett favoritutryck myntat av en kille som inte har en aning om vad han pratar om :D )

De få millimetrar som bössan rör sig innan kulan lämnar loppet är ju kritiska för precisionen och ffa höjdläget på tavlan. Ett alternativ kanske kan vara stenhård axelkontakt? Då tror jag att monopoden skulle få mindre betydelse eftersom axeln "stoppar" bössan, men det är antagligen ett otänkbart alternativ eftersom det blir för jobbigt att skjuta. Under mina trevande försök med "fri rekyl" insåg jag att även om fri rekyl funkar som koncept så funkar det inte med benstöd. Eller åtminstone inte på det sätt som jag sköt på. Med Jewelltrycket inställt på lägsta kanske det skulle bli en liten liten bättring, men det är antagligen bänkskyttarna förbehållet att pyssla med denna typ av avfyrning.

Absoluta idealet är troligtvis en rail gun med helt rak stock, men då snackar vi inte praktiskt skytte längre :D Så visst är det intressant att komma fram till det bästa för repeterbarhet var som helst i skogen, så att säga. Det är en del av utmaningen i praktiskt skytte så jag tycker det är skitbra att du testar monopoden, Micke, och delar med dig av erfarenheter och tankar. Ger onekligen en del intressanta funderingar.

Publicerat
  • Författare

Lars och Rikard alltså..ni är fan med i matchen fullt ut!

Pratade med Henrik tidigare idag och han säger precis samma sak som ni.

Grejen är den att på 100 och 200m så ligger jag på en grusvall och skjuter,ganska fint grus vilket är lätt att bädda ner stöden i ,känns väldigt stabilt också.

På 300m så ligger jag på en betongplatta utan att ha tänkt så mycket på det,Henrik menar liksom ni att med största sannolikhet så får jag en annan rekylupptagning i samband med ett sk "Pod-Jump".

Något känns också fel under skyttet på 300 men jag kan inte säga vad :huh:

För att verifiera detta så kommer jag att skjuta varannan serie men mono och varanan serie med sandsäck under min semester.

Båda mina serier på 400 och 600m i örebro var jämnare i träffbilderna med sandsäck under kolven än vad jag får nu på 300m så något måste det vara.

Ett sätt att komma ifrån detta är att skaffa en skjutmatta....utgifter,utgifter,utgifter B)

Dock tror jag stenhårt på monopodens fördelar under bockjakten liggande på vallarna.

/Micke

Publicerat

Jag måste bara flika in och ta upp frågan som jag såg att ni hade ställt i tråden som var grund till denna tävling. Ska vi inte börja att använda olika klasser? Att utgå från Svenska klassindelningsystemet känns väll enklast. klass 1 och klass 2. Eller? Det är ofrånkommligt att man skjuter bättre med en 6mmbr eller 223rem osv än med en 308win, 30-06 osv. Eller är jag fel på det?

MVH/Jocke

Publicerat

Mr Mauser! Jag iaktog en intressant sak igår när jag sköt på 300m. Detta går tydligen att läsa om i "Taktiskt skytte - En introduktion" av Henrik, som jag tyvärr har läst på tok för lite i men jag lyckades i varje fall mot all förmodan uppfinna hjulet på nytt...

Kändes som om det fanns lite flexibilitet framåt i bipoden, vad jag gjorde var att jag tryckte fram bössan så att bipoden tvingades in i stoppläge. Knödde sedan fast beanbagen under kolven och voila, bössan låg som fastfrusen. Detta och att jag hittade "min" ficka att tvinga fast bakkappan i.

Nu till lite annat....

När jag skjöt igår så använde jag mig av ett a4 blad med 5 små tavlor på, en i mitten och en i vardera hörne. Jag tog dom träffarna och kopierade över till den "vinterligan" tavlan som jag hade hemma sen jag och Rikard var i Torestorp och skjöt.

Resultatet ser ni här...

post-1829-1217592911_thumb.jpg

Nummer 1 (längst upp) visar vart jag kom in med dom klick jag fick hjälp av Rikard att räkna ut i förrgår.

Nummer 2 visar lite bättre och likaså nummer 3 som var ytterligare klick nedåt

Nummer 4 så har sidovinden avtagit men medvinden finns kvar.

Nummer 5 så ser man här att varken medvind eller sidovind visar sig.

Skotthålen till höger är från Torestorp...

Detta är givetvis endast mina teorier men som den novis jag är får jag till en början nöja mig med det. Ännu en gång vill jag dock påpeka att en skopa "skit-bakom-kolven-risk" ligger bakom det resultat som min träffbildskopiering antyder.

Riktig tavla kommer att produceras så fort tid & möjlighet finnes. Det är inte alla som kan "bo" på skjutbanan. :rolleyes:

Är tacksam för kritik, hjälp, tankar och tycken i allmänhet.

Mvh. Robban

Publicerat
Jag kommer just från jaktmarken där jag skjutit mitt bidrag till augustitävlingen.

Idag var det i princip vindstilla med vindar på 0-0.3 m/s, ett lufttryck på 993 mBar och +24 grader.

Precis som sist skjöt jag med min lilla 6x45:a som är en Saka L461 (lätt customiserad), utrusad med ett Conquest 6.5-20x50

Laddningen består av en Sierra HPBT på 85 grains och den ges en Vo på 875 m/s av 23.0 grains N200 och en remington 7 1/2 tändhatt.

Jag var riktigt nöjd med resultatet även om jag inte kom upp till förra månadens resultat men då hade jag en del tur också (framför allt på 300m)

Nåväl tavlorna såg ut som följer

MnadscupAugusti.jpg

Till min stora glädje insåg jag precis att jag skjutit lika med Micke :rolleyes: eftersom vi båda kommit upp till 139 poäng!

Jag har lite brått nu eftersom jag skall ut på altanen och ta mig en Talisker och njuta av solnedgången men den här månaden är jag ganska säker på att jag inte hamnar på pallen vilket jag ser som en framgång!

Henrik

Blir det särskjutning el. räknar ni 10ettor, 10or osv eftersom Ni har samma poäng? Snyggt jobbat på Er!

:o

Publicerat

Angående de första bidragen i augusticupen så är det bara att applådera det fina skyttet. Jag gillar 50-serierna på 100 :rolleyes:

Sen att ni har en hel månad på er att tracka oss som inte skjutit än får man väl helt enkelt ta. Psykologiskt övertag, eller bara stressade män i karriären? :D

Jag fick hem mina 500 kulor från Sune på Åland igår, så nu har jag komponenter hemma för drygt 400 skott innan krutet tar slut. Det blir att ladda upp en batch ammo och verifiera bössan på avstånden ånyo - det får vara färdigexperimenterat med laddningar nu. Med tanke på att min fyraveckors semester precis börjat så har jag all tid i världen för skytte, men det är väl rimligt att anta att jag kommer skjuta mitt bidrag innan den 16/8 :o

Publicerat

Fint skytte igen Henrik!

Det känns som man måste hålla i skaftet ordentligt för att vara med i tätklungan denna månad :) Tyvärr ser det mörkt ut med skyttet för mig ännu var till kotknackren igår och är nu visserligen rak i bäckenet igen men någon nerv verkar ligga i kläm istället :) Är nu sjukskriven för första gången på många år så ni kan väl gissa hur stressad jag blir av att det ramlar in flera toppresultat :P Viktigast nu är det att bli bra då jag ska hinna bygga klart stugan innan jakten och framförallt att var bra till 25Aug. då mitt riktiga liv börjar :D Är väl bäst att förtydliga att detta på inget sett är några bortförklaringar och skotten är laddade och tavlor ut printade samt hornen i pannan alltid på plats :D

Publicerat

Gaah.. jag vill få hem min bössa nu så jag kan vara med i er lilla tävling och visa hur det inte ska gå till! :)

Publicerat
  • Författare
Blir det särskjutning el. räknar ni 10ettor, 10or osv eftersom Ni har samma poäng? Snyggt jobbat på Er!

:)

Om det skulle bli så tycker jag att högsta bästaserie fäller utslaget.

Henrik tar mig då med sin 50-poängare,dock är jag just nu Range Speciallist på 200m :) vilket jag solar mig i glansen av tillsvidare :D

Är väldigt nöjd med mitt skytte,nästa månad blir det ,308 igen men då med sandsäck under kolven ...tror jag .

/Micke

Publicerat

Mitt förslag vid samma poäng är att man räknar minsta Agg. alltså snitt spridning minsta vinner.

Publicerat

Egentligen tror jag att frågan för tillfället bara har akademisk betydelse eftersom jag inte tror att vinnaren i slutet av månaden är vare sig jag eller Micke. Det kommer säkert flera resultat på 140 poäng eller bättre innan månaden är över.

Henrik

Publicerat

Jag lyfter så åter min fråga igen.

Ska vi inte ha två olika klasser? förslagsvis tar man klassindelningsystemet. Klass 1 och klass 2.

MVH/Jocke

Publicerat
Jag lyfter så åter min fråga igen.

Ska vi inte ha två olika klasser? förslagsvis tar man klassindelningsystemet. Klass 1 och klass 2.

MVH/Jocke

Jag tycker vi skall försöka göra detta så enkelt som möjligt med minsta möjliga regler för att få så många som möjligt att skjuta! Detta är ingen riktig tävling utan mest ett sätt att lura oss själva att skjuta mer och diskutera runt skyttet och då fungerar det utmärkt tycker jag. Olika klasser ser jag ingen vits med och frågan är vad som skulle fungera bättre klass1 eller 2? Därimot vill jag påpeka att man kan skjuta på valfritt avstånd av dessa tre om man inte har bana eller utrustning som man inte tycker duger till 300 tex.

Henrik!

Jag tror att 139poäng kan räcka länge för det är absolut inget JAG kan slå på beställning iallafall ;)

Publicerat

Okej. Du har rätt. Givetvis är jag införstådd med att det inte är en riktig tävling på något vis. Tyckte bara det kunde varit kul och såg att ni hade pratat om det i tråden från början.

Men som du säger, dessto mindre komplicerat dessto fler som vill vara med.

MVH/Jocke

Publicerat

Såja då har jag skjutit mitt bidrag för denna månad!

Känns väl lite trist att ligga sist,men jag är rätt nöjd med mitt skytte ändå :rolleyes: Sedan blev det rätt svårt på 300 då det började regna kraftigt och min klädsel var jeans t shirt och sandaler sedan blev sikten väldigt dålig och jag fick försöka centrera efter den tjocka svarta ringen vilket inte är så lätt. Ja ja nu ska jag inte gnälla mer någon ska ligga sist med :blush:

Publicerat
  • Författare

Som vanligt snyggt jobbat!

Kan tänka mig att du gärna hade lånat min Blackhawk shooting mat som skall komma i veckan då den är vattentät och isolerad :rolleyes:

/Micke

Publicerat
Som vanligt snyggt jobbat!

Kan tänka mig att du gärna hade lånat min Blackhawk shooting mat som skall komma i veckan då den är vattentät och isolerad :D

/Micke

Jo måste nog köpa något sådant snart :D Inte så bra att ligga på vapenfodralet i blött grus,men nu blir det lugnt på skytte fronten ett tag då jakten börjar kommer jag att montera en Swarre 3-9x36 på 7br:en så risken finns att jag lämnar walk over nästa månad :P Ska tjata lite mera på smeden så 6br:en blir klar snart då blir det hård träning med den innan vintern :D

Publicerat
  • Författare
Jo måste nog köpa något sådant snart :D Inte så bra att ligga på vapenfodralet i blött grus,men nu blir det lugnt på skytte fronten ett tag då jakten börjar kommer jag att montera en Swarre 3-9x36 på 7br:en så risken finns att jag lämnar walk over nästa månad :P Ska tjata lite mera på smeden så 6br:en blir klar snart då blir det hård träning med den innan vintern :D

Finns risk för att september månad blir mitt sista bidrag för ett tag framöver.

Jakt på helgerna och på vardagarna blir det mörkt tidigt.

/Micke

Publicerat

He-he Lars nu är du inte sist längre :rolleyes:

Så, den enda moderatorn som törs visa strupen i denna eminenta tävling verkar bli jag? (om man bortser trådens skapare som lever ett exilliv tillfälligt utanför) :unsure:

Har följt detta med stort intresse även om jag inte skrivit så mycket, inser hur oerhört duktiga skyttar vi har på sidan. Så det var inte utan en viss ångest som jag sköt mina serier idag, tycker faktiskt jag kom undan rätt bra trots att jag saknar Chronografer, vindmätare och egentlig vana av långhållsskytte, åtminstone till 300 meter. :) Dessa 15 skott jag sköt idag var dom första jag skjuter på denna taveltyp dessutom, saknade något att hålla på i mitten faktiskt.

Dock skjuter jag med ett vapen som jag kan utan och innan, dessutom med en rätt ny Lothar walther pipa på. Har haft bössan i 18 år nu så är rätt tjenis med hur den uppför sig. Dock är 300 meter ruskigt långt, trots benstöd, beanbag och 20x förstoring.

Hade kräftburar i ån inatt varför jag hade lite natttjänst plocka upp dessa, var hemma runt 04:45 och fann vädret synnerligen lämpligt för skytte, 12 grader och i princip vindstilla. Hade allt lastat och klart så jag stack direkt utan att egentligen veta var jag skulle :D Vi hade en nyslagen vall en km norr om gården som låg lite för sig själv. Ställde tavlan mot en större grupp gamla rundbalar som fick agera kulfång. Sedan var det bara att köra ut till lämpligt avstånd med 4hjulingen, läsa av med Leican och slå sig ner och skjuta. ;)

Började på 200 meter då jag ville nyttja den snälla vinden som redan började tillta fast klockan bara var lite över 5. Justerade upp och sköt första smällen :o , fan lågt klockan 7, syntes bra i kikaren. Mitt morgon trötta pucko hade räknat centimeter i stället för kvartstum från 100 meter. :( Kände faktiskt en känsla av att vilja ge upp trots att skottet sänkt vilken räv som helst på avståndet.

Satte mig upp, tittade mig omkring i den daggiga morgonen och tänkte fan vad det är vackert här ändå. ;) Stoppade in en Grov white och la mig igen och sköt raskt resterande 4 skott, dessa är jag riktigt nöjd med även om vinden drog lite åt vänster, men mycket lite. Trots 6an i första skottet blev det iaf 42 (kanske 43) vilket var en för mig en helt godkänd start.

Raskt vidare till 300 meter, fältet hade bara 20 meter kvar till skogen sedan men det räckte. Justering av targetrattarna efter medhavd fusklapp men usch, nu var det riktigt långt och hårkorset fick centreras så gott det gick inom 9ans grova ring. Vinden smekte lite men gjorde ingen justering för denna då den kom i små pustar, snittseln på tavlan hängde rätt ner. Sköt 5 ganska snabba skott under 2 minuter, kändes bra men dessa hål såg jag ej. Var riktigt spännande att köra fram och kika. Visst spretar skotten men dom håller 68 mm och 39 poäng, detta var bättre än vad jag trodde jag skulle fixa :)

Behövde sedan en bilogiskt paus, då jag trots min hillbillie attityd utåt inte är någon vän av av torra löv, åkte jag hem till WCn. Väl hemma var det lugnt fortfarande och alla sov. Läste UNT och drack kaffe, inte ofta det går i lugn och ro i ett småbarnshem. ;) Åkte tillbaka runt 07:00 och tog med mig ett par bössor till och skjutbänken. Mätte upp 100 meter och fortsatte, vinden hade nu tilltagit markant och jag var glad att det bara var 100 meter kvar. Resultatet blev OK dvs 47, var det någon station jag trodde jag skulle kunna prestera bättre så var det här. 2 skott är nog ett resultat av vinden som nu var 2-3 m/s

Summa sumarium är jag nöjd 47+42+39 ger 130 poäng. Tror faktiskt jag kan ha 132-133, kanske 135 i kroppen och bössan men därefter tror jag det blir fruktansvärt svårt, speciellt i blåsigare förhållanden.

Grejorna är en Heym semisporter i 243W laddad med 6,5g Lapua Mega. Vo 940 m/s. Kikaren är en Zeiss Conquest 6,5-20x50 med Z-plex. Skyttet skedde liggandes med Harris 6-9 tum och hemmagjord beanbag.

post-1031-1218302090_thumb.jpg

Publicerat

Jamen det var vänligt MKJ för jag hatar att förlora :rolleyes:

Nej allvarligt riktigt bra skytte för detta är inte så lätt och resultaten här är höga! Synd att inte fler provar eller kanske dem gör det men inte vågar publicera resultaten :unsure: Den grova svarta ringen 5an. håller samma mått som en lerduva och det är väl inte illa att krossa 15st på lika många skott vilket betyder att du kan skjuta en räv på 300meter om du skulle vilja ;)

Publicerat

Är inget stort fan av förluster själv, men sist jag förlorade var det mot Mikael Appelqvist i pingis på fyllan, känns OK mot det motståndet liksom :rolleyes:

Skyttet bortom 150 meter är oerhört utlämnat till omständigheter svåra att kontrollera av medelsvensson, hade mkt bra förhållanden idag. Är kanske lite för diversifierad som jägare för att orka ge mig in i detta med vindkorrigeringar, specialladdningar mm. Har precis lärt mig tygla paralaxen. ;)

Trots ganska många purschade vilt vid det här laget har jag nog aldrig skjutit ett levande väsen bortom 200 meter, men det kittlar ju lite att ha makten under bra förhållanden. :unsure:

Publicerat

Jo långhållskytte på tavlor gillar jag och på vilt ogillar jag det. Själv skjuter jag sällan på håll över 200 meter då det oftast finns möjlighet att komma närmare och skjutträningen kan med fördel användas till att placera skotten bra istället.

Publicerat
  • Författare

Riktigt bra skjutet!

Jag förstår nu varför du håller så hårt i din .243 :rolleyes:

Verkar bli hög och jämn standard denna månaden.

/Micke

Publicerat
Jamen det var vänligt MKJ för jag hatar att förlora :rolleyes:

Nej allvarligt riktigt bra skytte för detta är inte så lätt och resultaten här är höga! Synd att inte fler provar eller kanske dem gör det men inte vågar publicera resultaten :unsure: Den grova svarta ringen 5an. håller samma mått som en lerduva och det är väl inte illa att krossa 15st på lika många skott vilket betyder att du kan skjuta en räv på 300meter om du skulle vilja ;)

tro mig det kliar i fingrarna att få testa den nya pipan fullt ut men på banan vajjar höggräset högre än någonsin.

var i går och justerade momenten på lådskruvarna och lite finjusterade laddningar och jäklar i mig jag tror jag fått bössan att gå som tåget.

hittade momenten mycket enkelt på bara 6 st serier och hade en fin femskottare på 6mm och det tror jag är det bästa bössan någonsin presterat