Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Inte ens en gliring angående mitt kassa skytte häromdagen? :wacko:

• Svar 1,1k
  • Visningar 143,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Här gliras inget ;)

Din 100m träffbild ser mycket märklig ut :wacko: kan man anta att det är dina tvångsmässiga "Anal Gun Scrubber" takter som är boven i dramat?

Träffläget verkar vara stabilt efter de två första skotten.

/Micke

Publicerat
Din 100m träffbild ser mycket märklig ut :mad: kan man anta att det är dina tvångsmässiga "Anal Gun Scrubber" takter som är boven i dramat?

Träffläget verkar vara stabilt efter de två första skotten.

Har inte rengjort bössan på över en månad.

Min analys är att jag är inkonsekvent i skjutställningen. Ojämn rekylupptagning och kanske spänningar i sidled. Eller för att använda ren svenska: otränad.

Publicerat
Inte ens en gliring angående mitt kassa skytte häromdagen? :mad:

Nej inga gliringar snarare förvåning...

Det enda jag kommer att tänka på är att du har en ny kärlek i livet och med den skjuter du annorlunda/ annan anläggning. Detta gör att grupperna sticker med 6,5x47:an.. Överge inte sniperröret nu, vårda och skjut! Inte hänga läpp för tillfällig formsvacka.

Mvh!

Publicerat
Det enda jag kommer att tänka på är att du har en ny kärlek i livet och med den skjuter du annorlunda/ annan anläggning. Detta gör att grupperna sticker med 6,5x47:an.. Överge inte sniperröret nu, vårda och skjut! Inte hänga läpp för tillfällig formsvacka.

Point taken :mad:

Skickade iväg slutstycket för montering av knob idag, så nu kan jag inte skjuta ens om jag hade velat :mad:

Publicerat

Jag har skarpa planer på att skjuta månadstävlingen men det regnar var eviga dag, om jag hade tillgång till en bra skjutbana på nära håll med tak skulle jag skjuta men nu kommer jag inte åt någon.

Men om det bara är uppehåll så kommer mitt bidrag. :mad:

Exabit: ditt kassa skytte är nog bättre en mitt bästa :mad: Glöm inte det. :o

Publicerat
Exabit: ditt kassa skytte är nog bättre en mitt bästa ;) Glöm inte det. :D

BS!

Snyggt skjutet, Skurebo! :D

Publicerat
BS!

Snyggt skjutet, Skurebo! ;)

Tack hadde nog lite tur idag. pipan ligger mot stocken lite så jag ska plasta den.

Vindstilla idag,hjälpte mig mycket.

Måste åxå öva mycket mera så ja gkan ställa in siktet på rätt nivå, nu håller jag bara upp vad jag gissar på är rätt.

Skit nöjjd med tian på 300 m :D:D

Publicerat

Snyggt skjutet Skurebo!

Tycker din 200 meters grupp ser snäppet bättre ut än 100 meters, sköt du på frihand på 100?

;):D :D

Mvh!

Publicerat
Snyggt skjutet Skurebo!

Tycker din 200 meters grupp ser snäppet bättre ut än 100 meters, sköt du på frihand på 100?

:D :D :D

Mvh!

Ja visst, skjuter allt på frihand, springer mellan vallarna så jag var lite otränad vid 100meters vallen :D:D:D

Nej inte är det så inte, tror att det kan ha med pipan att göra, eller så slarvade jag bara ;)

Publicerat
  • Författare

Riktigt snyggt skuris!

Ett stort hopp framåt mot förra gången,har du räknat på hur många klick du ligger lågt på resp 200-300m till nästa gång?

Vilken ammo sköt du med?

Fortsätt så här så växer du snart ur 300m :)

/Micke

Publicerat
  • Författare

Ställningen just nu:

Henrik-139

Mr Mauser-139

Lars-133

MKJ-128

Mr Bängelsson-127

Skurebo-112

exabit-64 (två resultat)

High score.

100m- delas av Lars och Henrik med 50p,dom har även samma cc om 18mm.

200m-Mr Mauser på 47p.

300m-Mr Bängelsson på 44p.

/Micke

Publicerat
Ställningen just nu:

Henrik-139

Mr Mauser-139

Lars-133

MKJ-128

Mr Bängelsson-127

Skurebo-112

exabit-64 (två resultat)

High score.

200m-Mr Mauser på 47p.

/Micke

Fick faktiskt 130 pysen! :mad:

Publicerat

Jag kommer med biddrag på 100 och 200meter i morgon. Har inte tillgång till 300meter för tillfället. Inte under rådande jaktsässong i alla fall :mad:

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Fick faktiskt 130 pysen! :mad:

47+42+39=128...åtminstone i min värld :mad::mad:

/Micke

Publicerat
Riktigt snyggt skuris!

Ett stort hopp framåt mot förra gången,har du räknat på hur många klick du ligger lågt på resp 200-300m till nästa gång?

Vilken ammo sköt du med?

Fortsätt så här så växer du snart ur 300m :mad:

/Micke

Jag är trots långt från pallen ganska nöjd. :mad:

Jag sköt med sakos 3,2 g ammo.

Nej jag har inte räknat på det då jag inte är helt på det klara med siktet, 1/4 mao eller så hette det nog, enligt värdena på asken skall den gå ca 12cm lågt på 200 och 52cm på 300. Gjorde så att jag höll upp vad jag trodde var rätt o justerade lite eftersom.

Det ända jag ser nu är att jag kanske kan vara med att fajtas på 100 m när jag fixat anliggningen av pipan.

200 och 300 har jag långt kvar till era resultat.

Men kul är det, skit skojj o se att man träffar "nästan" där man vill

På skjutbanan har de tavlor stora som hus, antagligen för frihandsskytte på 300 m . måste testas nästa gång :mad:

Publicerat
47+42+39=128...åtminstone i min värld :mad::mad:

/Micke

Argh, du har precis sabbat min dag :D:mad:

BTW, bra lasse, halmröret är snart betalt :mad:

Publicerat
  • Författare
Jag är trots långt från pallen ganska nöjd. :rolleyes:

Jag sköt med sakos 3,2 g ammo.

Nej jag har inte räknat på det då jag inte är helt på det klara med siktet, 1/4 mao eller så hette det nog, enligt värdena på asken skall den gå ca 12cm lågt på 200 och 52cm på 300. Gjorde så att jag höll upp vad jag trodde var rätt o justerade lite eftersom.

Skit i vad det står på asken,stämmer ändå inte.

Mät hur många cm lågt träffbilden ligger på resp 200-300m.

1/4 moa betyder att ett klick gör 7,3mm på 100m,alltså gör ett klick 14,6mm på 200 och 21,9mm på 300m.

Räkna efter hur många klick på resp avstånd du behöver gå uppåt så är du hemma B)

/Micke

Publicerat
Skit i vad det står på asken,stämmer ändå inte.

Mät hur många cm lågt träffbilden ligger på resp 200-300m.

1/4 moa betyder att ett klick gör 7,3mm på 100m,alltså gör ett klick 14,6mm på 200 och 21,9mm på 300m.

Räkna efter hur många klick på resp avstånd du behöver gå uppåt så är du hemma :mad:

/Micke

Kanon B) ska hem o skjuta o mäta... :rolleyes: kanske inte in kväll, blir nog grill o någon öl.

Publicerat

Då har jag varit iväg och skjutit mitt bidrag till månadscupen.

Kameran ligger på laddning så bilder kommer ikväll.

poängen blev i vart fall:

100meter: 41 poäng

200meter: 34 poäng

Det känns att stocken inte passar 100%. Även fästerna har sin inverkan då jag inte kan få fram kikarsiktet så långt som jag vill. Efter att skenan har blivit fräst så kommer det nog att göra skillnad.

Jag funderar också på att få gjort en ställbar kolvkam då kikarisktet hamnar väldigt högt eftersom pipan är så tjock.

MVH/Jocke

Publicerat

Trevligt att det ramlar in resultat håller koll på er via mobilen då jag är och jagar :D Funderar om jag inte måste stryka mina resultat ur listan då skyttet på jakten hitintills varit bland det sämsta jag haft något år :D Åker hem imorgon får väl se om jag hinner med att skjuta cupen i september då det bara är väldigt mycket jakt nu några månader och det sitter en Swarre 3-9x36 på br:en nu. En stor applåd till alla skyttar speciellt skuris som höjer sina resultat rejält Heja-Heja !

Publicerat
  • Författare

Resultat Augusti.

Henrik-139

Mr Mauser-139

Lars-133

MKJ-128

Mr Bängelsson-127

Skurebo-112

exabit-94

Joacim-75

High score.

200m-Mr Mauser på 47p.

/Micke

Publicerat

Micke.. fan vilken fin grupp du hade på 200 meter! Förvånar mej dock att du tappat lite i höjd?

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Micke.. fan vilken fin grupp du hade på 200 meter! Förvånar mej dock att du tappat lite i höjd?

Mvh!

Jag skrev en trolig förklaring till det men den försvann i uppgraderingen.

En gång till.

Det var 10grader på morgonen för skyttet,alltså ca 10grader kallare än vad bössan är nollad för.

Satt och funderade på hur stor skillnad det skulle göra på väg till banan och kom inte fram till något klokt resultat,bestämde mig för att skjuta ett eller två skott på 100m tavlan först för att sedan kompensera för resten.

Vartefter skotten stansade sina hål på 100m så insåg jag att nollningen var klockren...märkligt.

Efter förflyttning till 200m och mina sedvanliga 9klick upp så slog det lågt.

Jag tror att ammon fortfarande höll min inomhustemp på 100m då den var bra packad,på 200 hade den hunnit bli 10grader kallare och därför droppade träffläget.

På 300 lade jag till två klick till mina ordinarie och där ligger träffbilden rätt.

/Micke

Publicerat

Låter troligt..

Det som förvånade mej var att du nere i ditt träsk sannolikt borde förutsett detta tänkte jag.. Förvara pluggen i innerfickan på jackan inför cupskyttet? Kan detta förklara bomskottet på haren?

Mvh!