Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.

Featured Replies

Publicerat

Förbannat snyggt MKJ! Läste i resultat tråden, var nyfiken på vilken kaliber du valt, och läste här med glädje att det var just .243 ;) som fick prestera. Helimpad av ditt skytte!

Grunnat på detta rätt mycket nu men inser att jag nog är för slö för att försöka, hur skoj är det att lägga sig på 300 meter med ett sikte med max 6 ggr förstoring? Orkar INTE byta sikten och trixa..

En annan tanke, Mr Mauser aviserade ju att han får svårt att skjuta from oktober. Detta kan ju vara något som gäller fler här, läge att ta paus tills ivår? Isf, fixa ngn slags final i September? Som ni märker så följer även jag den här tråden trots att jag inte deltar, sjukt kul att läsa och se era bedrifter!

Mvh!

• Svar 1,1k
  • Visningar 142,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Micke, efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!! De monopoder jag har skjutit med ha

• man kan altså säga att det var slarv.

• Själv så insåg jag att jag var den ende som sköt Månadstävlingen i oktober, så jag lade till Designated Marksman snabbt som attan i min signatur Man får passa på när man kan

Posted Images

Publicerat
  • Författare
En annan tanke, Mr Mauser aviserade ju att han får svårt att skjuta from oktober. Detta kan ju vara något som gäller fler här, läge att ta paus tills ivår? Isf, fixa ngn slags final i September? Som ni märker så följer även jag den här tråden trots att jag inte deltar, sjukt kul att läsa och se era bedrifter!

Vad säger ni andra som skjuter,Henrik,exabit,lars m,m

Ska vi göra något slags vinteruppehåll eller tror ni er skjuta hösten och vintern igenom?

Jag är säkerligen igång i Januari igen.

/Micke

Publicerat

Jag kommer möjligen att stå över september och oktober då det är mycket jakt och jag kommer att ha en annan kikare monterad. Sedan november och framåt blir det oftast mycket skytteträning för mig så då kommer jag garanterat att köra igen. Fast jag kanske måste skjuta även nästa månad för nu står det ett-ett mellan oss Micke ;) Jag grämer mig lite över min misslyckade 300 serie denna månad, men det var väl rättvist då förra månaden var en riktig tur serie på 300 så är skyttet man får inte tro man är kung så fort man fått till EN bra serie utan det gäller att se på sina resutat med öppna ögon och inte bara minnas dem bästa vilket många gör :)

Publicerat

Måste bara skriva av mig lite funderingar....

Jag börjar alltid till vänster, och kan ta gift på att jag gjorde det idag också. Hur kan det bli sån skillnad mellan 200 och 300 meter, där 300 meters resultatet blir bättre? Ni som kan detta med kulskytte kan väl spekulera lite i det.

Rent generellt känns det som om Scenaren går bättre än DL, så det får bli den till toppfågeljakten. :rolleyes:

/Mr Bängelsson

Publicerat
  • Författare

Jag börjar alltid till vänster, och kan ta gift på att jag gjorde det idag också. Hur kan det bli sån skillnad mellan 200 och 300 meter, där 300 meters resultatet blir bättre? Ni som kan detta med kulskytte kan väl spekulera lite i det.

Rent generellt känns det som om Scenaren går bättre än DL, så det får bli den till toppfågeljakten. :rolleyes:

/Mr Bängelsson

Svårt...Parallaxfel?

Har du justerbar parallax på din Meopta?

Ruggigt bra 300m serie för övrigt :D

/Micke

Publicerat

/Mr Bängelsson

scenaren är en riktig fågel sprängare tycker jag.

Publicerat

Mr Mauser, nä det tror jag inte, man kan bara ställa skärpan bak på kikaren. Funderar lite själv på att jag kanske la mig galet när jag sköt 200 serien. Vad beträffar 300 serien så kan man nog mest konstatera att man är en slumpgenerator bakom kolven.

Maddog, jag har aldrig provat vare sig DL eller Scenaren på fågel, men de jag pratat med har sagt att 123gr ska funka, vilken vikt har du prövat?

/Mr Bängelsson

Publicerat
Mr Mauser, nä det tror jag inte, man kan bara ställa skärpan bak på kikaren. Funderar lite själv på att jag kanske la mig galet när jag sköt 200 serien. Vad beträffar 300 serien så kan man nog mest konstatera att man är en slumpgenerator bakom kolven.

Maddog, jag har aldrig provat vare sig DL eller Scenaren på fågel, men de jag pratat med har sagt att 123gr ska funka, vilken vikt har du prövat?

/Mr Bängelsson

jag har provat 100gr,108gr och 123gr testade även skedat och fick då en del skärskott i stället.

ville gärna att dom skulle funka då precisionen inte går av för hackor men jag använder aldrig kulan igen på vilt jag ska äta.

har bara kört en säsong med normas dl kula men jag är mer än nöjd och då har jag testat nästan allt som finns till toppjakt i 6,5.

lapua har även en trubbig fmj på 100gr den är den ända jag tycker presterar bättre än dl kulan men dom slår den inte så tätt och dess bc är urusel.

har även testat andra rena fmj kulor men jag tycker att flyktsträckorna blev för långa i många fall men normas 120gr fmj är inte så dum körde med den i två år.

Publicerat

Jag har ett vagt minne att det förr fanns en Scenar 108gr. som var trubbigare :rolleyes: Jag vet att jag använt den till trädskällaren och att den fungerade bra och att jag sedan testade den spetsiga och den slog sönder,men jag vet dem som jagat toppfågel med nuvarande Scenar 108or limmade och tyckt att det fungerar bra.

Fint skjutet Mr Bängelsson!

Publicerat

....så jag kan räkna med korta flyktsträckor i vinter då!! :angry:

Nä, skämtosido, jag kör på den, så får vi se, upplever jag samma mönster som du Maddog så får jag väl byta kula. Jag har en ask Lapua 100 gr fmj som jag inte testat ännu, men har jag nu gått över till att skjuta 6,5 pga att jag lekt för mycket med Normas ballistikprogram, så tänker jag bara använda kulor med hög b.c.!! :D

Tack Lars!

/Mr Bängelsson

Publicerat
Vad säger ni andra som skjuter,Henrik,exabit,lars m,m

Ska vi göra något slags vinteruppehåll eller tror ni er skjuta hösten och vintern igenom?

Jag tror att jag kommer skjuta varje månad då jag behöver all prickskytteträning jag kan få. Med reservation för att vintern blir lika kass som den förra :angry::D

Publicerat

Snygg uppsträckning, Bängelsson! Du har en fin formtopp på g :angry:

Publicerat
Snygg uppsträckning, Bängelsson! Du har en fin formtopp på g :rolleyes:

Tack exabit, även en slumpgenerator har toppar!! (...bias?) :ph34r:

Själv skulle jag nog föredra ett höstuppehåll, för så länge fåglarna sitter på backen är det hagelbössan som gäller!! ...oops, svor jag i kyrkan nu eller?? ...man kanske inte får nämna sånna bössor i dessa sällskap?? :D

Men sen mot nov/dec blir det garanterat lite besök till skjutvallen.

/Mr Bängelsson

Publicerat

Om Micke inte har tid att hålla i cupen så är det helt ok för mig med uppehåll. Dessutom lär det bli självreglerande eftersom det knappast blir särskilt kul om bara en eller två deltar.

Publicerat
Förbannat snyggt MKJ! Läste i resultat tråden, var nyfiken på vilken kaliber du valt, och läste här med glädje att det var just .243 :blush: som fick prestera. Helimpad av ditt skytte!

Grunnat på detta rätt mycket nu men inser att jag nog är för slö för att försöka, hur skoj är det att lägga sig på 300 meter med ett sikte med max 6 ggr förstoring? Orkar INTE byta sikten och trixa..

Mvh!

Tack, bra förhållanden dock. Skjuter nog inte 3 serier på raken som snittar 130 tyvärr. Man är ju bara junior i de här samanhangen. ^_^

Men det är inte bössan som begränsar. I fjol sköt jag en 5 skottare som mätte 44mm på 300. Tyvärr är den ju lite kinkig vad man matar den med. Hade en ask Core loct från Remington som jag bulksköt upp på stödbenen och tyckte det spridde som bara den. Tog den till bänken och fick en 5 skottare på 80 :rolleyes: mm på 80 meter. Tror många ger upp precisionen på sin 243a för fort tyvärr.

Jag kommer nog försöka skjuta i September också, blir ju lite tävling mot sig själv mest egentligen. Har nog 6-7 300 metersbanor på marken, speciellt efter trösk, så kan inte skylla på det. :P

Publicerat

Verkar som det är en till som håller på att fastna i långhållsträsket :rolleyes:

Snart börjas det beställas prylar över Atlanten för MKJ också :blush:

Publicerat
Verkar som det är en till som håller på att fastna i långhållsträsket ^_^

Snart börjas det beställas prylar över Atlanten för MKJ också :P

Nja, jobbar ju åt jänkarna så jag kan hämta själv om så är :P

Tror faktiskt att övningen som Henrik, MR Mauser och jag gjorde hemma i våras bidrog till att få Mauser så tänd som han är. Jag kanske bara är mer av en slow starter :rolleyes:

Finns på sidan 78 i jaktdagboken :blush:

Publicerat

Så har man beställt kikarsikte till .222:an för att kunna förbättra skyttet i månadskuppen.

Hoppades på att det skulle hinna landa hos mig innan bockjakten men det är kört, blir i veckan som kommer.

Sedan ska det skruvas på och skjutas in, hinner säkert det så jag akn vara med i augustis tävling med det nya siktet.

Här är en bild på den, om den inte har försvunnit ännu.

http://www.blocket.se/vi/17501922.htm?ca=17_s

Vore kul att komma ut på älgjakten med det vapnet, undrar vad gubbarna skulle säga då :):)

Publicerat
  • Författare
Så har man beställt kikarsikte till .222:an för att kunna förbättra skyttet i månadskuppen.

Hoppades på att det skulle hinna landa hos mig innan bockjakten men det är kört, blir i veckan som kommer.

Sedan ska det skruvas på och skjutas in, hinner säkert det så jag akn vara med i augustis tävling med det nya siktet.

Vore kul att komma ut på älgjakten med det vapnet, undrar vad gubbarna skulle säga då ;);)

Bra sikte till bra pris!

Ska bli intressant att se denna månads bidrag :P

/Micke

Publicerat

Vore kul att komma ut på älgjakten med det vapnet, undrar vad gubbarna skulle säga då :DB)

Ett riktigt bra sikte för långhållsskytte och se nu bara till att skjuta alla serier med samma ammunition så blir det säkert bra!

Sen är det väl ett riktigt klipp om man räknar ut priset per cm. sikte ;) Sedan ska ni inte tro på det som står i veckotidningarna att längden inte har någon betydelse för det har den JAG vet :DB):D

Publicerat

även jag har beställt en kikare till banskyttet det blev den omtalade kina kikaren Falcon Menace 4-18x56.

jag blir tokig om jag inte får testa pipan riktigt på 300m snart.

Publicerat
Bra sikte till bra pris!

Ska bli intressant att se denna månads bidrag B)

/Micke

Ett riktigt bra sikte för långhållsskytte och se nu bara till att skjuta alla serier med samma ammunition så blir det säkert bra!

Sen är det väl ett riktigt klipp om man räknar ut priset per cm. sikte ;) Sedan ska ni inte tro på det som står i veckotidningarna att längden inte har någon betydelse för det har den JAG vet :DB):D

Priset blev 3000.....

Nu väntar bara leverans och inskjutning, sedan skall i få se på en ny vinnare i månadscuppen B):DB)

MVH Lasse

Publicerat
  • Författare

Endast fem tävlingsbidrag så här långt :blink:

Trodde nog att det skulle trilla in betydligt fler denna månad då de allra flesta ändå besöker skjutbanan före bockjakten.

Om man så vill kan man deltaga i endast en klass typ 100m men det lockade inga heller.

Är träningsskyttet överlag så lågt för de flesta eller är man bara helt ointresserad?

Rätt förvånad över en hel del signaturer som jag trodde skulle posta här men icke!

/Micke

Publicerat

jag är på g, men min laddning ser inget vidare ut just nu, 40mm är inget man kan skryta med :blink:

Publicerat

i gårdagens regn så började gräset sloka lite så det är på gång. det går dock bara att skjuta på 330m och 80m i dagsläget

och jag vill helst skjuta alla tre avstånden.