Publicerat Januari 20, 200917 yr Sköt min första bock på premiären i höstas. Den bocken hade retat mig hela sommaren då han gick ett par meter från tornet där jag vakade på vildsvin och han kom alltid vid samma tid. Visserligen var han bara en femma men jag orkar inte vänta ett år till. Sen sköt jag ett kid på en jakt hos en kompis på nyårsafton men tyvärr har jag inget bildbevis Grattis på dig! En stilig bock trots allt!
Publicerat Januari 20, 200917 yr Grattis, Inga dåliga horn. Det är inte hornen man mins utan jakten i sig. /Lasse
Publicerat Januari 20, 200917 yr Tackar Jag hade dessutom vittne på det, han hade det också inom skotthåll, dock inte bredsida.
Publicerat Januari 21, 200917 yr Sköt min första bock på premiären i höstas. Den bocken hade retat mig hela sommaren då han gick ett par meter från tornet där jag vakade på vildsvin och han kom alltid vid samma tid. Visserligen var han bara en femma men jag orkar inte vänta ett år till. Sen sköt jag ett kid på en jakt hos en kompis på nyårsafton men tyvärr har jag inget bildbevis Grattis, vacker bock det där!
Publicerat Januari 21, 200917 yr Summerar säsongen med fyra kiddar, alla purshade, och tyvärr en get i måndags som var halt efter en påkörning. Har haft en bra tillgång på kid i år, och trots att det är mycket "katter" så verkar rådjuren ha lärt sig att klara av detta, för några år sedan kraschade stammen så fort man såg ett lospår. Den hagelskjutna är inte min.
Publicerat Januari 23, 200917 yr Sköt min första bock på premiären i höstas. Den bocken hade retat mig hela sommaren då han gick ett par meter från tornet där jag vakade på vildsvin och han kom alltid vid samma tid. Visserligen var han bara en femma men jag orkar inte vänta ett år till. Sen sköt jag ett kid på en jakt hos en kompis på nyårsafton men tyvärr har jag inget bildbevis Grattis, var en stilig en
Publicerat Januari 23, 200917 yr Den här föll efter 30 min drex för taxen någon gång i november när jag och macwest var ute och härjade på mina marker.
Publicerat Januari 23, 200917 yr Två av mina 4 bockar som jag kom åt under bockjakten. Den "stora" 6-taggaren fick jag rakt i knä. Sköt den på mellan 10-15 meters avstånd.
Publicerat Januari 23, 200917 yr Två av mina 4 bockar som jag kom åt under bockjakten. Den "stora" 6-taggaren fick jag rakt i knä. Sköt den på mellan 10-15 meters avstånd. Stiliga herrar och speciellt 6:an! Grattis!
Publicerat Januari 26, 200917 yr hur stora blir rådjuren i söder?sköt en bock sista dagarna i dec och den vägde nästan 25 kilo urtagen,allttså hela lungpaketet upp till struphuvudet å självklart vommen,den var tung å dra till bilen som f-n,blir dom så i söder??
Publicerat Januari 26, 200917 yr hur stora blir rådjuren i söder?sköt en bock sista dagarna i dec och den vägde nästan 25 kilo urtagen,allttså hela lungpaketet upp till struphuvudet å självklart vommen,den var tung å dra till bilen som f-n,blir dom så i söder?? Oja de väger som elefanter här nere. Nej visst kan de bli så stora men normalvikten på rådjuren som vi skjutit i höst ligger på 17-19 kg. Kiddar på 13-15. Frun sköt en bock för x antal år sedan som vägde 24 så visst de finns. /Lasse
Publicerat Januari 30, 200917 yr Sista rådjursrycket i morgon. Det ska bli kul. Vi ska ta ett svep på en mark som är i princip ojagad de senaste 10 åren. JAg har bara skjutit några bockar där för husbehov för markägaren men ingen drevjakt. Tror att det kan bli lite 90-tals-känsla med rådjur i varenda buske. Dock får vi bara skjuta ett djur... Men det är ändå värt "besväret".. Sen blir det två släpp på egna marken med wachtel + PBGV. Kulbössan åker med om det skulle uppenbara sig någon gris.. Till sist rundar vi av med lite vorsteh-race neråt sjöängarna för se om fasanerna är kvar. Heldag! Det har inte blivit många sådana denna säsong pga flytt och husrenovering hela hösten fram till jul. Så i morgon ska man bara njuta av en dag i skogen. /Mårten
Publicerat Januari 30, 200917 yr Som jag såg fram emot helgens rådjurjakt! Polarna skulle komma och vi skulle släppa några hundar. Valpen skulle kanske få upp sitt första drev. Nu är alla förhoppningar körda i grus. Ligger hemma med influensa Får längta efter nästa helg så den lokala beagleklubben har sin årsjakt på haren.
Publicerat Januari 30, 200917 yr I morgon är sista dagen för rådjuren hoppas jakten blir som vi tänkt /Lasse
Publicerat Januari 31, 200917 yr Har inget att raportera, absolut ingenting.............har jagat sen 87 och har nog bara vid en tidigare säsong inte skjutit rå, men i år hände det igen...........men jag överlever nog
Publicerat Januari 31, 200917 yr I morse skulle de sista sparade djuren ansmygas i största lönndom... (tänk er ledmotivet till filmen Hajen...) Allt var planerat i detalj, och nu hade till och med Wizard plockat fram en .222 för avstånden utanför 12/70's möjlighet... (tjalla inte om att jag faktiskt skjuter kula oxå ) När väskan var packad, bössan framställd, magasinet laddat osv så kommer jag och grannen på att -"en gårdswhisky skulle sitta fint!" Stoppade en flaska Glen Livet 16 i fickan och traskade över... Kort därefter blir både jag och grannen lite smådåliga och vi bestämmer oss för att avsluta denna gårdwhisky och jag traskar hemåt. Tror ni jag hann hem innan klusterspyorna började... tror inte det... Spenderade hela dagen i sängen/muggen och inte i skogen som det var tänkt!!! Inte var det whiskyn som orsakade detta heller då vi knappt drack något då det skulle jagas dagen efter... Ja, ja... Med lite tur så har vi kanske några fler smaldjur nästa år men betydligt mindre i frysen nu! Hoppas ni hade bättre tur! Nu laddar jag om för gris i stället. Hare kan jag glömma då jag fortfarande går på kryckor...
Publicerat Februari 1, 200917 yr jaha!.. då var denna jakt över för denna gång!.. trist som fan! nu får inte hunden springa förns i okt!.. "snyfft".. önskar man hadde lite mer "gris" på markerna så man kunnat tatt de i stället!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Februari 1, 200917 yr Jahopp.. nu va detta rådjurs år slut, men ett nytt börjar ju om en 7,5 månad. =) En hel dags jakt, med ett pass på rådjur på morgonen, men de vart en räv o en gris. =) Under förmiddag, eftermiddag vart de leta efter ett sycke älgkalv, men denna hade bara visat sej med sina spår, o så fick de sluta också.. Eftermiddagen slutade ändå vid ett torn de sista timmarna, o ett litet stycke rådjur fick läggas ner, o tackade kamraterna för visat intresse. O whisky`n häldes upp, o ner, Tack för mej. =) Mvh J
Publicerat April 22, 200917 yr Grattis till åretsupplevelser.. Bockpremiär! Klockan ringer kl. 03.00, jag flyger upp ur sängen och är konstigt nog pigg som en hare. Det är inte så konstigt heller eftersom jag har gått och väntat på detta sen jag fick mina ben till att följa med farssan ut i skogen, det gäller älgjakt, pyrchjakt, harjakt med mera.. Men just nu är det pyrchjakten som jag har siktet på. Jag går till vardagsrummet där jag har lagt ut mina jakt kläder på golvet i tur och ordning kvällen innan (tradition sedan åtta års ålder). Börjar med att sätta på mig understället och sen är det dags att göra kaffe och mackor men jag tar mig även en kaffe och en macka för tillfället för att tänka igenom det som jag har framför mig. Jag har ju lagt ner mig så fruktansvärt innan jakten med att lägga ut foder och äpplen, röjt stigar och följt vartenda spår av rådjur som finns på marken för att se hur de rör sig och vad de äter. Men nu är det dags att sätta på sig de resterande kläderna, pappa gör det samma. Vi samåker upp till farmor där vi har vår mark, och diskuterar noga skjutriktningar och regler för årets pyrchjakt. Det börjar bli ljust och klockan är strax över 04.00 nu är det äntligen dags att ge sig av mot mitt pass. Jag kommer fram till min lilla djurstig och petar i fyra skott, men lämnar loppet tomt och säkrar. Nu är det allvar, jag går några meter stannar och inspekterar, lyssnar och spejar med jämna mellanrum. Det är fuktigt och man känner den ljuva doften av äng och grönska medans man får en droppe vatten på sig från trädet ovan. Nu befinner jag mig 30 meter ifrån platsen där jag tänkt sitta och skänker en glimt ut mot äpplena som jag lagt ut och får syn på ett rådjur som ligger en meter ifrån. Herregud! Pulsen ökar till 300 och jag hinner faktiskt tänka, "Det är ju så fruktansvärt kul och spännande". Jag står helt stilla och har ett håll på ca 80 meter till rådjuret och höjer bössan för att se vad det är för sort men jag kan inte riktigt se eftersom det fortfarande är lite mörkt och disigt. Nu sätter jag mig ner på huk och tar av mig ryggsäcken så försiktigt jag bara kan för att kunna smyga bättre, jag kryper nån meter i taget och tittar i kikaren igen men ser inte. Jag fortsätter mot mitt pass krypande och stannar upp för att försiktigt stoppa i ett skott i loppet, sen säkrar. Kommer tillslut fram till ett träd vid mitt pass, sätter upp bössan med stöd av trädet och tittar i kikaren. Plötsligt! Ställer sig det iakttagna rådjuret upp och tittar åt det håll där pappa sitter då ser jag att det är en GET, besvikelse! Det går kanske 30 sekunder och hon står kvar i exakt samma ställning, men då får jag plötsligt syn på bocken som kommer ifrån pappas håll på väg mot geten. Bocken ställer sig vid geten precis bredvid en höbal med sidan mot mig, jag kikar en extra gång för att var säker på skjutriktning och sort. Osäkrar försiktigt och trycker av, PANG!!! Repeterar, för att vara beredd men den markerar fint och springer ner till skogskanten då jag inte ser den längre! Nu ställer jag mig upp går ut en bit på åkern tittar på pappa som kommer gående, vi går fram till skott platsen men hittar inget blod. Vi fortsätter ner till skogskanten där den sprang in, tar oss en titt runt ett område på 10 meter. Där ligger den, säger pappa och gratulerar mig. Det visade sig att det var en perfekt lungträff och jag kunde inte förstå att detta ögonblick som jag väntat på sen jag visste vad jakt var och äntligen hade det inträffat. Jag tar tag i rådjurets bakben och börjar dra hem den. Jag tror inte att det kunde bli en mer spännande bockpremiär! Spänningen var ultimat, alla förberedelser och allt slit stod för en stor del av den lyckade jakten och den svårslagna ansmygningen. Nu finns det ytterligare en 18 åring som brinner mer än någonsin för allt som har med jakt att göra tack var denna lycka! Bocken sköts tio över 5 på morgonen den 16e augusti 2008 och hade 2 taggar och var troligen en retur bock. Har verkligen fått en drömstart på min karriär, någon som är sugen på att få höra fortsättningen?!
Publicerat April 22, 200917 yr Hej och välkommen, bra berättelse och grattis till första bocken , det är verklilgen en upplevelse. Personligen så är jag barnsligt glad för varje djur oavsett vad. Skriv gärna en presentation om dig under medlemmar. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=166 /Lasse