Publicerat Oktober 1, 200817 yr Hur kul kan det vara. Tänkte åka upp till svärfar i helgen och jaga. Men så läser man detta. 4km ifrån deras jaktlagsmark fågelvägen. Vargbesök störde jaktpremiären utanför Norrtälje Av Marie Pott 2008-10-01 Under första dagen på rådjursjakten med hund fick jaktlaget i Beateberg, två mil söder om Norrtälje, ovälkommet vargbesök. – Drevet buktade snävt i en tät plantering där jag stod på 150 meters håll och lyssnade, berättar Claes Bäck. Plötsligt kom en varg, med siktet inställt rakt mot planteringen där drevet gick. – Jag såg vargen komma, men på 50 meters håll fick den vind av mig och vek av, fortsätter han. Istället för att lägga benen på ryggen helt gjorde vargen istället en lov runt såten och närmade sig från ett annat håll. Där gick den på en annan av passkyttarna. Läs mer på jakt o jägare.se Calle
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Så jävla trist. Går väl an med lo och björn men när gråben kommer blir det fan inte skoj... Grattis Frei till en lyckad premiär!
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Författare frei najs premiär! grattis! carl corros ord var dock tråkigare.. tycker synd om er som dras med dessa förbannade vargar. Lo är jag också lite emot.. (ganska mycket iofs). Sgt ligger väldigt väl till hands om jag får korn på ett. Synd på så vackra djur att dom ska vara såna skadedjur.. Effektivare rådjurskiller finns inte.. Premiären annars idag: En i jaktlagets nya tax(fortfarande liten pallervant o vacker som få jag sett) jagade så förbaskat vackert. Dovt sjungande klangskall hade hon.. O för att vara så ung så tyckte jag att hon höll i ovanligt bra. Hon drev nog på närmare 45-60 minuter innan hundföraren avbröt henne då djuren gick ur såten(!) o bara valpen.. vad ska det bli av den hunden månntro?! Härligt bara värre. Sen var det dags för mig och tyskan o dra såten dit geten o killingen just gått in. Stod på vägen o väntade att dom andra 4 passkyttarna skulle hinna till sina pass. TYVÄRR blev Nelly lite ivrig då vi stod på färska löpan och kröp ur selen o drog iväg o började jaga som ett freak, blev för mycket för henne att vänta..! Tyvärr så blev det inte ens en enda bukt utan djuren drog rakt bort o iväg.. Passkyttarna hade inte en chans att hinna till sina pass innan drevet var gone along. En av passarna gensköt henne o tog fast henne. Sen for alla utom André och jag hem. Agge o jag tog en såt till med Nelly så att hon skulle få springa av sig lite. Dock fick hon inte upp ett skit.. Vet inte om det är Nellys fel eller att det inte finns djur att jaga.. Känns rätt så dött i skogen just nu faktiskt. Konstigt det med tanke på att jag i Augusti hade 8-10 djur ute på åkrarna titt som tätt.. Kan det ha varit lodjur på besök månntro? Jag kom ju inte i tid till jakten i vanlig ordning. Liksom kl 07:00 är jag mera död än levande.. + att pga privata incidenter på natten så var jag ganska mör den tid jag skulle ha vaknat. Så innan jag hade kommit till jakten så hade dom fått 3 djur. 1 av dom var gammelbocken som jag sett i 3 år. Dock en returare så han var tandlös och hornen var inte heller så som dom har varit tidigare år. Denna bock har lurat otaliga hundar och jägare genom åren och jag kan inte annat än gratulera André (Agge här på forumet) som fick lägga denna bock ned. Skulle det ha varit jag skulle jag ha sett det som en ära, hur fånigt det nu låter. Men nu finns ej Gammel-Gråbock längre. Han blev till slut överlistad och vackert fälld med ett välriktat skott. Han var fortfarande otroligt vacker. 26 cm horn. 5 taggar, från att ha varit 6 tidigare år. Hornen har också varit uppemot 30cm tidigare år. Alltid ganska klena, skogsbock som han var, men nog har han varit en medalj allt. Hans kämpargener hoppas jag är vidareförda. mvh C-A Mattsson som haft en trevlig dag tillsammans med trevligt gäng i skogen idag.
Publicerat Oktober 2, 200817 yr Så var premiären avklarad Tysken börjar med att dra i väg och köra ut en räv ur ett gryt Kopplar henne på löpan och går i väg för ett nytt försök men hon kommer på gammel löpan och dra ner till grytet i gen Det blir bara att gå till baks och hämta henne i gen Kopplar och går åt ett annat håll hinner gå i fem minuter så skriker hon på i gen står på ett guld pass känner mig säker på att få skjuta men icke det svänger ut över täckterna och drar i väg mot pass linjen men lyckas smita i mellan två pass skyttar Kompisen får upp med drevern i samma veva men det lyckas även det smitta ut samma väg Så nästa gång så står det en pass skytt där Sen blir det kaffe paus och en nya pass och nytt område Går med samma hundar tysken hittar inget i detta område men drevern drar i gång kommer rätt på mig så nu nu men det kastar alldeles framför mig känner att vinden inte var till min fördel så jag kopplar tysken och bandar sista biten fram till pass linjen Inget rådjur för oss men kul att dett är i gång tyvärr så var inte vädret det bästa ös regn på morgonen så det fanns inga löpor för hundarn att jobba på men på söndag så ska vi påt i gen och då kommer dom inte undan
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Sköt mig en get idag på drev för Arnes tax Tina... berättelsen finns i jaktdagbok
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Årets första drevdjur skjutet av mig idag efter ett kortare drev av Sally Detta och lite annat i Dagboken...
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Då var det slut på helgen det blev en kort sväng på söndag Tiken tar upp direkt och börjar bukta en bit in såten går efter till ett bra pass ser på gpsen att det dra i väg så det blir bara att gå på en bit till Men då vänder drevet och går mot där jag stog nyss Djuret får vind och drar i väg tiken bryter vid en täckt och går bak spåret till backs en bit sen vänder hon i gen men då är jag på plats och kopplar henne en lagom snabb sväng Sen var jag i väg en sväng i dag oxå satt på pass farsan går med sin hund får en bock och en get på mig men det är inte drev djuren så dom får passera 25 meter kom dom på så det hade nog gåt vägen Sitter en tio minuter så börjar hunden driva utom hör håll för mig men får rapport av gubben att det är på väg åt mitt håll Då kommer geten och bocken på retur släpper förbi dom i gen drevet går över neranför mig men svänger upp mot mig hör djuret när det går förbi innan för mig och drar i väg ått fel håll Men en fin morgon i skogen späningen fanns ju där så jag är nöjd
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Tänkte bara höra med er som jagar mycke´rådjur. Jag sköt min första råbock någonsin här för några dagar sen, jag jagar i Luleå kommun så det är inte så bara att få skjuta en . Nåja, det var inte det jag tänkte...hur stor blir en bock och hur mycket väger en normalstor råbock i passad vikt? Den jag sköt var en 6-taggare och vägde passad 24,2 kg. Skulle vara intressant att veta då jag inte har några som helst referenser att mäta emot. Mvh / C
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Författare Enligt mig så är det en stor bock. Dom brukar ligga mellan 16.5-22.5 kg ungefär. Dom allra flesta alltså. Men sen finns det ju välbyggda herrar i skogarna också som bra kan dra iväg uppåt 25sträcket. Om än sällsynt. Så ja, du har skjutit en tung rackare mvh C-A
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Japp enligt mina mått mätt så är det en tung bock du har skjutit. Här nere i småland väger de som schaman säger lite generellt 17-25. Frugan sköt en för ett par år sedan som passerade 25 stäcket med ett par hg. Mig veterligt har vi inte skjutit tyngre bock.Några som varit på 23-24 kg sisådär. Sen kan man fråga sig om inte rådjuren är lite större uppe i norr, här är det mera gott om dem och lite lättare att klara vintern med låg vikt. Lasse
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Den jag sköt var en 6-taggare och vägde passad 24,2 kg. Med sörmländska mått har du skjutit en bjässe! Med norrländska mått har du skjutit en normal bock. Bergmans regel gör gällande att ju längre norrut man kommer desto större blir djuren. /Micke
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Jaså det är så pass alltså?? Nog tyckte jag ju att den så ganska fin ut i storleken, men att den var i de viktklasserna hade jag ingen aning om! Inte för att det nu spelar någon roll, men det är ju alltid kul att veta, samt att det var en riktigt härlig känsla att få skjuta sitt första rådjur någonsin!
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Jamenförbövelen glömde ju säga grattis Att skjuta en sådan bamse som sitt första rådjur är rätt häftigt! Bild? Mitt första rådjur sköt jag 1984 en liten getkilling,minns det lika tydligt som om det var igår /Micke
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Inte världens bästa bild! Det blev kolsvart innan jag dragit fram den 400 m till bilen, så jag kunde lysa med lysena!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Ännu en dag i skogen kannon väder men inget skjutet Tysken drev riktig bra i dag fullt ös så länge jag hörde henne Hittade henne efter en timme på en åker men då var hon tyst kopplade och for hem nya tag på fredag då då då ska dom tas
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Samma här.. Fullt jävla ös på tyskan i 40 minuter. Tog upp med en gång vid släpp och rakt ut ur såten och long away in the wood she went..... hon jagar så inihelvite bra men ingen får nånsin skott på djuren hon driver. Det börjar ju ofta så att hon tar upp med en sjutusans fart..= att djuren rusar iväg i rivstart= ut ur såten. För att sen lugna ner tempot 2 km/h o det börjar bukta fint. Suger ju att vi har så små såtar att detta händer gång på gång. Skulle vara att jaga i lite större såtar åt gången när man är ut med snabbare hundar. nåja. både hon och jag får motion iallafall.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Samma här.. Fullt jävla ös på tyskan i 40 minuter. Tog upp med en gång vid släpp och rakt ut ur såten och long away in the wood she went..... hon jagar så inihelvite bra men ingen får nånsin skott på djuren hon driver. Det börjar ju ofta så att hon tar upp med en sjutusans fart..= att djuren rusar iväg i rivstart= ut ur såten. För att sen lugna ner tempot 2 km/h o det börjar bukta fint. Suger ju att vi har så små såtar att detta händer gång på gång. Skulle vara att jaga i lite större såtar åt gången när man är ut med snabbare hundar. nåja. både hon och jag får motion iallafall. Ja det gäller att tänka positivt Du får släppa henne utanför erat område så dom hinner lugna ner sig när dom är inne på erat område
Publicerat Oktober 24, 200817 yr jag har oxå varit ute och lurat,när ja precis skulle börja dra hem så kommer det en räv ut på åkern där jag sitter.Ja sa tyst till mej själv att dy får fem min annars,han gick runt där i fem min,sen så siktar ja i bogen på han och sänker han me första skottet,notera att ja bara är tolv år gammal,på åland får man sitta själv bara den som har vapenlicens på bössan vet vad ja gör....sen blir det drev jakt imorgon,lite spänd för det e min första drevjakt på rådjur men hat skjutit många rävar och harar så ja vet hur man gör.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare jag har oxå varit ute och lurat,när ja precis skulle börja dra hem så kommer det en räv ut på åkern där jag sitter.Ja sa tyst till mej själv att dy får fem min annars,han gick runt där i fem min,sen så siktar ja i bogen på han och sänker han me första skottet,notera att ja bara är tolv år gammal,på åland får man sitta själv bara den som har vapenlicens på bössan vet vad ja gör....sen blir det drev jakt imorgon,lite spänd för det e min första drevjakt på rådjur men hat skjutit många rävar och harar så ja vet hur man gör. gratttis till räven! och ta det lugnt på drevjakten! Oavsett vad "dom" säger så behöver man inte alltid skjuta.. Litar på dig och ditt omdöme! Hoppas du kommer till skott. Det kommer att sätta spår för livet! Lovar!
Publicerat Oktober 24, 200817 yr ja var ute och lurade inte ett liv men när ja precis ska börja knalla hem så kommer de en räv knallande över åkern snabbt upp me bössan och pang så finns de en marodör mindre ;D
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare ja var ute och lurade inte ett liv men när ja precis ska börja knalla hem så kommer de en räv knallande över åkern snabbt upp me bössan och pang så finns de en marodör mindre ;D nicenice!!!
Publicerat Oktober 24, 200817 yr jojo ni har fina bockar i swe........ja va oxå ut och lura ikväll en räv fick ja på slutet skulle precis gå hem så kommer han över åkern me en jäkla fart.s en stanna han mitt på åkern,notera att de va ett riktigt flygfält,nåja de va hans livs misstag
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Författare jojo ni har fina bockar i swe........ja va oxå ut och lura ikväll en räv fick ja på slutet skulle precis gå hem så kommer han över åkern me en jäkla fart.s en stanna han mitt på åkern,notera att de va ett riktigt flygfält,nåja de va hans livs misstag jäklar vad du skjuter räv pojk!