Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RÅDJURSJAKTEN 2008

Featured Replies

Publicerat

Igår var det stötjakt på rådjur, själv gick jag med hunden.

Hade med mig 3 kompiar som sitter på pass, i ena passet

bedrivs uppsiktsjakt. Såten är lagomt liten, hinner nästan gå

färdigt när ett SKOTT smäller....

Det var just grabben ( arbetskompisen/god vän "uppsiktsjägarn" )

som just avlossat sitt livs första skott på rådjur....

Rådjuret hade skuttat vidare över en kraftledning :D

efter ett kort pratandes fick dom posta om, varpå jag/hunden började spåra.

Hinner inte särskilt långt bort innan jag finner blod, efter 2-3 hundra meter

stöter jag upp rådjuret, ser bara skymten av det.

Känns inte alls bra.....

grabbarna/gubbarna postar om igen....... varpå jag ensam går och

spårar. Dock inte alls det lättaste när det fläkvis är bart, men

vi har turen med oss, rådjuret hoppar upp ca 40m framför mig

och då får urikan jobba...... Pust pust..... Fy f...n vad skönt att

avsluta ett sådant eftersök!! Det var en mindre bock.

• Svar 353
  • Visningar 42,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Igår var det stötjakt på rådjur, själv gick jag med hunden.

Hade med mig 3 kompiar som sitter på pass, i ena passet

bedrivs uppsiktsjakt. Såten är lagomt liten, hinner nästan gå

färdigt när ett SKOTT smäller....

Det var just grabben ( arbetskompisen/god vän "uppsiktsjägarn" )

som just avlossat sitt livs första skott på rådjur....

Rådjuret hade skuttat vidare över en kraftledning :D

efter ett kort pratandes fick dom posta om, varpå jag/hunden började spåra.

Hinner inte särskilt långt bort innan jag finner blod, efter 2-3 hundra meter

stöter jag upp rådjuret, ser bara skymten av det.

Känns inte alls bra.....

grabbarna/gubbarna postar om igen....... varpå jag ensam går och

spårar. Dock inte alls det lättaste när det fläkvis är bart, men

vi har turen med oss, rådjuret hoppar upp ca 40m framför mig

och då får urikan jobba...... Pust pust..... Fy f...n vad skönt att

avsluta ett sådant eftersök!! Det var en mindre bock.

Kul för grabben! Bra jobbat med eftersöket att det slutade bra! :D

Publicerat

Skönt när det slutar lyckligt.

Skönt för grabben med att inte första rådjuret blev allt för mycket fel.

/Lasse

Publicerat

Jo han blev lycklig till slut. Idag fick han vara med på

stöt/drivjakt på fälthare. Vi bokstavligen sparkade upp en fälthare

på ca 7-8m, dock hann inte sidasidan med och åter igen

fick urikan luftas.... ;)

Publicerat

Hei alle sammen, en god dag i snøen ble dette. Mange dyr i drevene, rev, elg og rådyr. Og jeg fikk ei geit på greit hold. Litt fornøyd kan man si.. <_<

post-1282-1229892752_thumb.jpg

Publicerat

Sköt väl antagligen årets sista rådjur (för min del) igår. Skulle ner till ett båthus för att kika efter ifall de låg nå fågel där men stötte iväg ett rådjur när ja gick från bilen. De gick bara sakta därifrån och jag såg att de inte betedde sig normalt. Det stannade när ja visslade men jag ville / våga inte skjuta med .22lr som jag hade med mig då. Så jag for hem efter 6,5an och drog tillbaks till området. De är ett väldigt litet skifte avgränsat av vägar så ja tänkte att bror min skulle gå in och förhoppningsvis stöta ut djuret på mig som stod på pass där djuret gick in. Han hann bara ta några steg in i området så började han vissla, ja trodde han var rädd för att jag skulle skjuta honom och att de var därför han visslade men efter en liten stund kom han ut på vägen och vinkade åt mig. Han hade stått och kikat på rådjuret på ca 4m håll utan att de orkade ta sig undan. Så jag smög in och fick syn på det ståendes under en tall och massa täta granar. Men med vetskapen om skicket på djuret så sköt jag direkt, in en bit bakom ena bogen och ut rakt genom den andra och djuret dog på plats. Visade sig senare att det precis som ja från början misstänkt var en hagelskadskjutning. Hittade ett hagel direkt innanför pälsen uppe i hals/nacke samt spår av ett hagel till mer mot halsen där de fanns rikligt med levrat blod. Tll synes fullvuxen get men med en vikt på 15kg (urtagen men med skinn/huvud samt klövar kvar). Kändes skönt att få avsluta lidandet för de djuret.

Blir bara mer och mer förbannad på hur gänget som jagar med hund beter sig då man varje år hittar rådjur på detta viset eller senare då man spårar mårdhund i snön. Etik och moral är som bortblåst, huvudsaken har blivit att de skall skjutas många djur per jaktdag och de ska skjutas mycket skott. Oavsett läge eller djur.

Tur att man inte var ute med stövaren och försökte jaga, eftersom han inte är helt rådjursren. Blir katastrof om han skulle hitta ett rådjur i det där skicket.

post-2564-1229955644_thumb.jpg

Publicerat

Jag sköt nog mitt sista för säsongen imorse...

Tänkte smyga mig ut på en lägda där jag sett mycket rådjursspår och tidigare i veckan smög på två djur.

Kommer fram till en holme så man ser ut över hela lägdan, vad får jag se om inte 10 rådjur som går och betar!

Smög mig fram till ett torn som har blåst omkull som gav perfekt stöd.

Ca 100 meter och halv sju´n fick tala sitt tydliga språk.

Poff

Publicerat

första och sista rådjuret för mig i år med nya bössan första jakt tillfälle med den oxå. jagade igenom 2 såtar på förmiddagen och på väg till mitt pass i den tredje såten. så prasslar de i buskarna 60 meter fram för mig och upp dyker ett rådjur jag var helt oförbered eftersom jag var på väg till pass så de blev en snabb laddning med 2 skott. jag vislade till på djuret och den stannade och fick smaka på en 12 grams lapua mega från min 308 win. hoppade rakt upp tog 3 steg föll ihop som ett korthus.

Bild579.jpgBild580.jpg

bild 1 mitt djur

bild 2 vår duktiga drever Greta som jagade fram 3 rådjur till som blev skjutna.

Publicerat
första och sista rådjuret för mig i år med nya bössan första jakt tillfälle med den oxå. jagade igenom 2 såtar på förmiddagen och på väg till mitt pass i den tredje såten. så prasslar de i buskarna 60 meter fram för mig och upp dyker ett rådjur jag var helt oförbered eftersom jag var på väg till pass så de blev en snabb laddning med 2 skott. jag vislade till på djuret och den stannade och fick smaka på en 12 grams lapua mega från min 308 win. hoppade rakt upp tog 3 steg föll ihop som ett korthus.

Bild579.jpgBild580.jpg

bild 1 mitt djur

bild 2 vår duktiga drever Greta som jagade fram 3 rådjur till som blev skjutna.

Grattis igen jsöder :) vem ahr sakt at det är årets sista du kan ju gå ut igen imorgon

Publicerat
Grattis igen jsöder ;) vem ahr sakt at det är årets sista du kan ju gå ut igen imorgon

hehe nja är inte så pigg på de är lite små kallt att sitta o vänta men vi får se de är ju i så fall sista rycket imorron men 3 4 januari är de dax igen :) tills de ska jag ha inhandlat radio med.

Publicerat
hehe nja är inte så pigg på de är lite små kallt att sitta o vänta men vi får se de är ju i så fall sista rycket imorron men 3 4 januari är de dax igen ;) tills de ska jag ha inhandlat radio med.

okej, bra det man ska inte vänta för llänge på jakten, då kan man få abstinens besvär och det är inte lätt :D^_^:);)

Publicerat

I morgon blir det årets sista rådjursjakt. Förhoppningen ligger ju på att det ska bli ett eller två rådjur till men det är ju en hel månad till.

Frågan är om vi ska skjuta så många djur till, vi har mycket rådjur med att skjuta alla verkar dumt.

/Lasse

Publicerat
I morgon blir det årets sista rådjursjakt. Förhoppningen ligger ju på att det ska bli ett eller två rådjur till men det är ju en hel månad till.

Frågan är om vi ska skjuta så många djur till, vi har mycket rådjur med att skjuta alla verkar dumt.

/Lasse

ja då måste ju du spara några så du har något att panga på nästa år med ;)

Publicerat

dublee som jag sköt för sorro förra veckan:D tredje och fjärde denna säsong.

lillebror fick skjuta ett dagen innan men då har jag lyckats fippla bort dom bilderna:S (uppsiktsjakt)

.post-1898-1230669126_thumb.jpg

Publicerat

Grattis alla skyttar!

Jag kan se tillbaks på en lyckad säsong både när det gäller min jakt samt rådjurstillgången på våra marker. För två år sedan införde jag dubble förbud vilket räddade några getter. Vi sköt ej så många rådjur det året utan höll igen just på hondjur och i år märks resultatet på stammen. Vi har i nuläget skjutit 14 rådjur på marken och av de 14 är det 7 killingar varav 6 är skjutna för get med dubbelkid samt 1 för get med trippelkid. Resterande fällda djur är 6 bockar samt ett ungt smaldjur.

Jag sköt endast en bock på smygjakt i höstas(även en killing men den hade levat om ej sonen varit med på sin första jakt :D ), mestadels för att vi har sämre med rådjur i Augusti då vi har stora fält som drar på grannmarken men även för att jag totalt lessnat på att smygjaga när det finns ruggigt duktiga hundar i laget. Hundjakten blir för mig mer och mer intressant och vem vet, det kommande året kanske jag ej skjuter någon pyrschbock alls. :excl:

Publicerat

Nu ska jag snart i säng eller om jag somnar i soffan har inte det klart för mig än <_<

Ska nog börja att stödutfodra mina rådjur nu inna det kommer för mycket snö, min ena foderspridare står o matar majs till svinen utan att luckas så jag ska blanda i lite gott till rådjuren med så nogna får nytta av det.

TIPS!!

/Lasse

Publicerat

Blir en sista sväng Rådjursjakt imorgon. Ska ut o jaga med lite folk från Kusmark.

Publicerat

Då har man avslutat säsongens sista Rådjursjakt. Var mycket blåsigt när man drog ut i morse. Själv så fick jag ingen skott chans på nått djur men en av jägarna som var med på dagens jakt fick skottchans o fälde ett Rådjur. Så det blev enndå ett bra avslut på säsongnen.

Publicerat

Hej...

Sitter hemma på kontoret o funderar över de gångna rådjurs jagandet.

O så som jag har märkt av så har det iår varit extremt dåligt år.

Föra året va ett halvdant med 13 rådjur, var av 6 bockar o 2 getter, samt 5 kid av olika kön.

o i år, som jag tycker är nu slut, vart de 7. 2 bockar, 4 kid, o en get.

Men däremot 23 grisar.. =)

Men hur som haver, min höst har varit riktigt rolig, Glömde mina 2 älgar också..

Hoppas att man får se nya kullar med rådjur o hoppas på en snabb vår/ sommar.

Tack för mej.. =) Mvh J

• 2 weeks later...
Publicerat

Gick och smög en runda nu i eftermiddags!

post-1969-1232221884_thumb.jpg

Publicerat

Grattis på Dig! Bra jobbat! ;)

Publicerat

Grattis till bytet!

Publicerat

Hvor lenge varer rådyrjakten i Sverige.

Her i Norge slutter den 23.des.

Publicerat
Hvor lenge varer rådyrjakten i Sverige.

Her i Norge slutter den 23.des.

I norrland slutar den sista dec och södra är det väl till sista jan om jag inte kom ihåg galet :rolleyes: som kompensation så får vi jaga räv längre ;)

Publicerat

Sköt min första bock på premiären i höstas. Den bocken hade retat mig hela sommaren då han gick ett par meter från tornet där jag vakade på vildsvin och han kom alltid vid samma tid. Visserligen var han bara en femma men jag orkar inte vänta ett år till. :rolleyes:

post-3183-1232474354_thumb.jpg

Sen sköt jag ett kid på en jakt hos en kompis på nyårsafton men tyvärr har jag inget bildbevis :mad: