Publicerat November 8, 200817 yr Min första idag=) skjuten för stöthund Står lite utförligare i min jakt dagbok/jonas
Publicerat November 8, 200817 yr Min första idag=) skjuten för stöthund Står lite utförligare i min jakt dagbok/jonas Grattis, jag ska försöka att ta någon i morogn bitti.. /LAsse
Publicerat November 8, 200817 yr Skurebo lär ta sovmorgon i morgon Grattis iaf till första egenhändigt mulade snasen! Mvh!
Publicerat November 21, 200817 yr Gick ut i eftermiddag och satte mig vid en lägda (valde bland två). Vi har fått 10cm snö, vilket brukar få rådjuren att gå ut för att hitta mat. I vilket fall som helst såg jag ingenting vid lägdan jag valde, bara för att från bilen se 5 rådjur vid lägdan jag ratade
Publicerat November 21, 200817 yr Gick ut i eftermiddag och satte mig vid en lägda (valde bland två). Vi har fått 10cm snö, vilket brukar få rådjuren att gå ut för att hitta mat.I vilket fall som helst såg jag ingenting vid lägdan jag valde, bara för att från bilen se 5 rådjur vid lägdan jag ratade
Publicerat November 21, 200817 yr Gick ut i eftermiddag och satte mig vid en lägda (valde bland två). Vi har fått 10cm snö, vilket brukar få rådjuren att gå ut för att hitta mat.I vilket fall som helst såg jag ingenting vid lägdan jag valde, bara för att från bilen se 5 rådjur vid lägdan jag ratade Fan hehe känns igen. Men du, hade du tagit den du ratade så hade det stått 5 djur där du satt nu. Kallas visst jantelagen har ja hört. Skål på er ps. förresten, vad fn är en lägda? Fornnordiska för äng , fält eller liknande?
Publicerat November 21, 200817 yr Japp skulle nog inte kalla det för fornnordiska men här i småland kallar vi en äng eller åker bit som ligger i skogen en längda. En åker kallas nog vanligare för träa, men äldre kallar ofta betasvallar o liknande för längda. I morgon bitti ska vi ut o rasta drevern igen hoppas på bra jakt i minusgrader. /Lasse
Publicerat November 21, 200817 yr Kallas visst jantelagen har ja hört. Jag tror du menar Murphy's lag. Lägda = äng och/eller åker i skogen.
Publicerat November 21, 200817 yr Hmmm ja kanske de, va fan e jante då? Du skall inte tro att du är något. Du skall inte tro att du är lika god som vi. Du skall inte tro att du är klokare än vi. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi. Du skall inte tro att du vet mer än vi. Du skall inte tro att du är förmer än vi. Du skall inte tro att du duger till något. Du skall inte skratta åt oss. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig. Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Publicerat November 21, 200817 yr Du skall inte tro att du är något. Du skall inte tro att du är lika god som vi. Du skall inte tro att du är klokare än vi. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi. Du skall inte tro att du vet mer än vi. Du skall inte tro att du är förmer än vi. Du skall inte tro att du duger till något. Du skall inte skratta åt oss. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig. Du skall inte tro att du kan lära oss något. Du har ju bra koll. /Lasse
Publicerat November 21, 200817 yr Du skall inte tro att du är något. Du skall inte tro att du är lika god som vi. Du skall inte tro att du är klokare än vi. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi. Du skall inte tro att du vet mer än vi. Du skall inte tro att du är förmer än vi. Du skall inte tro att du duger till något. Du skall inte skratta åt oss. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig. Du skall inte tro att du kan lära oss något. Va? Var det ALLT?
Publicerat November 21, 200817 yr Du skall inte tro att du är något. Du skall inte tro att du är lika god som vi. Du skall inte tro att du är klokare än vi. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi. Du skall inte tro att du vet mer än vi. Du skall inte tro att du är förmer än vi. Du skall inte tro att du duger till något. Du skall inte skratta åt oss. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig. Du skall inte tro att du kan lära oss något. Jamen de va ju så rådjuren förmodligen tänkte om han
Publicerat November 25, 200817 yr Det pratas ju då och då om knallofall i samband med skott mot vilt......upplevde ett sånt i helgen med 375:an. Polarens hund har gått bättre och bättre men den där sista viljan och enträgheten vill inte riktigt infinna sig. När han bjöd in mig till lördagens jakt så var det med orden "jag vill ha dig i tornet nere vid ängarna, de ska alltid ut där" och jag frågade hur mycket han ville att det skulle skjutas för hunden, han svarade "kommer det på ditt pass så är det inom håll, om du förstår vad jag menar, jag står för ammunitionskostnaden om du vill" Sagt och utställt. Det kommer först en get, ensam, min jägaretik sa åt mig att hålla inne med skott, och det gjorde jag......men fan vet att jag fingrade på spaken. När detta djur passerat så kommer det strax därefter två djur till, kiddarna tänkte jag, 180 meters håll och "spikar" mot tornet, har dem båda i siktet hela vägen fram till tornet där de vek av till höger om mig, då ser jag att det inte är några kiddar. Ren bredsida, 6 x förstoring, 15 meters håll, skottet går, ser nerslaget i marken, h*****e, högt. Djuret fortsätter till synes helt oberört (antagligen tämligen lomhörd dock), skyfflar in en ny mjölkkanna samtidigt som djuret passerar bakom två björkar, fritt skottfält, PANG, ser i kikaren denna kaskad som sprider sig på utgångsidan över frostbiten mark samtidigt som djuret fäller in landningsställen och tar mark.........inte en utandning, inte en spark som är brukligt innan hjärnan förstått att kroppen har sagt upp sig. Tar upp radion, meddelar att jag skjutit ett smaldjur. Intar min pall och väntar på hund eller "nytt" drev, misstanken fanns att detta bara var stänkdjur. Hund kommer, men inte på rätt löpa, hon har tagit getens. Hundföraren kommer sedermera och tycker att jag kan ta och passa det skjutna. Med facit i hand så var det en tämligen enkel uppgift, det enda som fanns kvar var lungor och hjärta.......tämligen "fult" skott men knallofall var det sannerligen. Hade sammanlagt ca en meter tarm kvar i kroppen, njurar och blåsa fanns också där. Innan någon kommenterar kalibervalet så skall det sägas att 9 gånger av 10 har vi gris i drevet, dock inte en enda under denna dag. Håll till godo med bilderna, så ni ser hur man inte vill att det ska se ut på skottplatsen (mer än att det ligger där).
Publicerat November 25, 200817 yr Gisses ser ju mer ut som om man slagit näven genom kroppen på den. Visst fult skott men bra effekt ändå. Hoppas detta inte inleder folk till o tro att med grov kaliber så kan man skjuta hur som. /Lasse
Publicerat November 29, 200817 yr Hogkiller, vad sköt du med för kula och vilken vikt? 270 gr Hornady Interlock RN. Bakom blyet ligger det 73 gr Norma 201......hela skiten brakar lös med hjälp av CCI magnumknall.
Publicerat November 29, 200817 yr Där ser man effekten. Jag sköt en silverbock för 3 år sedan med en 358NormaMagnum och där var bogen i utgångsgålet som loss från kroppen, en fruktansvärd effekt om kulan tog i ben ingången.
Publicerat November 29, 200817 yr Där ser man effekten. Jag sköt en silverbock för 3 år sedan med en 358NormaMagnum och där var bogen i utgångsgålet som loss från kroppen, en fruktansvärd effekt om kulan tog i ben ingången. Denna kula tog inte i några ben överhuvudtaget, hade den gjort det hade det nog inte sett så mycket värre ut ändå. Tidigare hade jag en sexochenhalva, lätta tokladdade kulor, "effekten" var snarlik. Nu är nog inte rådjur det lämpligaste sättet/viltet att mäta "effekt" på. Jag har skjutit bockar med min kära "BRuNO", enligt skolboken, dvs strax bakom bogen, fått utgångshål där man kan kasta in hatten om man vill. Jag har skjutit bockar med alla mina sexochenhalvor, allt ifrån fabriksladdade Lapua Mega till egenladdade Sierra i otäcka hastigheter och enligt mig så dör ett rådjur även av Normas Jaktmatch i nationalklenoden 6,5x55 svensk mauser. Nu är det dock så att jag frångått min principip om att bara ha ett kulvapen, jag äger både min BRuNO och den lite sportigare Kricon (med benstöd och allt). Kricon skulle jag ta med mig överallt om det alltid handlade om skott där jag har möjlighet till att vänta in ett bättre läge, för det kommer alltid ett sådant, kommer det inte så beror det nog snarast på att det redan smullit. Nu lever jag dock inte i landet Utopia, så BRuNO får allt som oftast följa med, för hur det än är så har den tillräckligt med "stopping power" för att jag ska känna mig nöjd..........hade nog varit nöjd med något mindre också . Jag har bössan ute för försäljning......men kan inte bestämma mig för om jag ska ha en 9,3x57 i 98-låda eller en bygel i 45-70. Jag var inne hos lokala vapen-nasaren och klämde på en bygel i 357 magnum......satan vilken liten och behändig pang. Jag vet inte riktig vad jag vill ha sagt men öl är gott och whiskeyn rinner ner den också, 6,5 dräper och grövre doningar gör jobbet lika bra. Skål och puss på er allihop.
Publicerat December 12, 200817 yr Bestämde mig för att jobba hemifrån idag. När sedan grabben kommer hem från skolan säger han: "Pappa, är du medveten om att du har 4 rådjur mellan huset och stallet?" Dom eländiga fyrbeningarna driver med mig...... Kul att se att vi har så pass gott om dom i år Nåväl, mina fyrbenta vänner får lugnt beta vidare till nästa år.
Publicerat December 16, 200817 yr vart ettt lyckat resultat idag när man var i skogen var en som gick och stötte och jag på pass. så kom det en råbock som jag fick i och fick läge på och skjöt det i halsen