Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RÅDJURSJAKTEN 2008

Featured Replies

Publicerat
Jag var på en kurs i kötthantering med Torsten Mörner och han brukade hänga klövviltet till det blev lite "ludd" på köttet då tog han ner det. Han tog bort luddet med ätikssprit. :D:D

Detta var (om jag försått det rätt) relativt vanligt förr i tiden. Min mormor har berättat att de gjorde så när hon var ung, det var i och för sig inte vilt utan boskap som hon pratade om.

Sen var jag en gång och jagade älg i norrland tillsammans med den äldre generationens jägare. Dessa var av samma åsikt - älgen skulle hänga tills det blev "ludd" på köttet. Enligt desamma så var köttet då så mört att det "smälter" i mun. ^_^

Jag själv har ännu inte "vågat" att prova denna metod och kan därför inte rekommendera den... :P

• Svar 353
  • Visningar 42,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Grattis DP. ;)

Publicerat

Flera krogar av det finare slaget gör på detta viset.

Har jag hört i andra hand så jag har inget eget bevis på att så är fallet , litar dock på källan.

• 2 weeks later...
Publicerat

Var ute en snabbis i morse och skulle egentligen kika efter räv på en nyslagen vall. Ingen räv men en fin bock smög jag på. Dock ville han inte vara med på bild, så jag fick roa mig lite med mobilkameran...

Kanonfin morgon och jag såg en hel del rådjur på markerna..

/Må

post-698-1222678005_thumb.jpg

post-698-1222678018_thumb.jpg

Publicerat

Det är inte undra på att man blir lite avis på er som får jaga söder om dal älven

For hem i från gröna lund i går såg över hundra rådjur

Det stog nästan rådjur på varje täckt

Publicerat
  • Författare

Gudars vad trögt jakten går i år.. Hade ett smaldjur på ca 17-20 meter med bågen i förrgår men då stod hon bakom en buske tills hon fick vittring av mig och sprang iväg o var borta resten av kvällen.. Ett kanonläge .. men detta "men" som uppkommer dom flesta gånger när man är ute med bågen kom återigen den kvällen.. Nåja. Bara att bita ihop.

Var ut i torn med bössa igårkväll. Kom ut lite sent, redan i skymningen. Så dom djur som var på väg ut så blev nog skrämda redan då jag parkerade bilen.

Såg inget resten av kvällen. Dock hade André(Agge) skjutit en killing. Perfekt! Då fick jag ett par klövar åt Nelly att tugga på. Var precis därför jag var ut i torn också. Så resultat fick jag ju trots allt :mellow:

Publicerat

Änteligen så börjar rådjurs jakten B)

Den riktiga rådjurs jakten med hund :P

I morgon så är man hel ledig nu ska tysken få jobba så hon blir lugn och fin i hemmet

Vi är ett gäng på sex man som ska ut och lyssna på härliga bukter och kanske ett och annat skött :D

Publicerat
Änteligen så börjar rådjurs jakten B)

Den riktiga rådjurs jakten med hund :P

I morgon så är man hel ledig nu ska tysken få jobba så hon blir lugn och fin i hemmet

Vi är ett gäng på sex man som ska ut och lyssna på härliga bukter och kanske ett och annat skött :D

Önskar er en riktig skitjakt..

Jag har inte möjlighet att vara ledig denna premier,, dock är jag ledig på fredag men då skall jag köra pyrch på en liten arrende mark.

Har en del kiddar där som ja gska försöka dessimera lite pga att det går en väg rakt genom marken.

Publicerat
  • Författare

Jao. Planerat inför morgondagen. Möjligtvis 10 gubbs som far ut o jagar hundarna trötta imorgon :D Hoppas också att hunden får driva fram ett rådjur till skott! Isåfall blir det hennes första. Chanserna är stora nog. Hoppas hoppas! Skulle inte sitta helt fel att få skjuta hennes första djur själv heller(stor bock hähä), egoistiskt nog. Men det skulle vara ett fint minne. Glad blir jag vilket som, bara djuren faller och att vi kommer hem välbehållna.

Lite tidigt för mig bara.. Samling kl 07.00 :P tror nog jag kommer att försova mig en timme med flit.. Omänskligt tidigt annars ;D

Rådjursjakten -08 tar ny fart ! Lycka till imorgon alla som ska ut! 3 veckor semester från o me imorgon B)

Mvh C-A

Publicerat
Jao. Planerat inför morgondagen. Möjligtvis 10 gubbs som far ut o jagar hundarna trötta imorgon :D Hoppas också att hunden får driva fram ett rådjur till skott! Isåfall blir det hennes första. Chanserna är stora nog. Hoppas hoppas! Skulle inte sitta helt fel att få skjuta hennes första djur själv heller(stor bock hähä), egoistiskt nog. Men det skulle vara ett fint minne. Glad blir jag vilket som, bara djuren faller och att vi kommer hem välbehållna.

Lite tidigt för mig bara.. Samling kl 07.00 :P tror nog jag kommer att försova mig en timme med flit.. Omänskligt tidigt annars ;D

Rådjursjakten -08 tar ny fart ! Lycka till imorgon alla som ska ut! 3 veckor semester från o me imorgon B)

Mvh C-A

07,00 tidigt???

Har du långt att åka?

Publicerat
  • Författare

mjäää 7 km :P men tidigt för mig.. morgontrött som få jag.. inte ens jakten får upp mig sådär tidigt.

Publicerat
mjäää 7 km :D men tidigt för mig.. morgontrött som få jag.. inte ens jakten får upp mig sådär tidigt.

OK blir till att sova tidigt då :P

Publicerat

Imorrn,.. ÄNTLIGEN!! Då släpper vi rådjurshundarna. Bheöver man säga mer,...? :D *ler saligt*

Publicerat

Ledig imorrn och ska pröva ung taxen för första gången!!!! Försöker att dämpa mina förhoppningar men det är inte lätt. :D

Publicerat

Många inlägg i den här tråden, fast jakten börjar i morgon.

För inte kan väl bockavskjutningen kallas för jakt? :P Förspel, möjligtvis...och sådana kan man ju ha eller vara utan :D ...

Ja, nu får vi se vad sommarens övningar ger för resultat, testa våra unghundar och släppa de erfarna veteranerna som längtat varje dag sedan den siste januari.

I morgon är en så underbar dag, att jag skulle vilja köra den dagen i repris gång efter gång efter gång eft.....

Publicerat
Många inlägg i den här tråden, fast jakten börjar i morgon.

För inte kan väl bockavskjutningen kallas för jakt? :P

Kloka ord tycker jag. :D

Publicerat

Jag hoppas vi inte hamnar på ruta ett igen nu med värderingssnack om vems jaktmetod som är den enda riktiga eller som är den enda som kan kallas jakt.....

Är något less efter denna diskussionsturbulenta höst där förståelse för andras jaktformer ligger i höjd med vattenlinjen på muggstolen.

/En något luttrad Micke

Publicerat
Jag hoppas vi inte hamnar på ruta ett igen nu med värderingssnack om vems jaktmetod som är den enda riktiga eller som är den enda som kan kallas jakt.....

Är något less efter denna diskussionsturbulenta höst där förståelse för andras jaktformer ligger i höjd med vattenlinjen på muggstolen.

/En något luttrad Micke

Nej då. Torka tårarna. :D

Det var sagt med glimten i ögat. Men nog känner vi hundförare ett extra pirr i magen kvällen innan släppet. Jakt är precis vad vi väljer att göra den till.

Publicerat

Hmm... lite besviken... :D

Ska givet släppa hund idag men jaktplolarna verkar ha blivit för gamla eller kanske för mycket ansvar för familjeinkomster eller nått...

Själv har jag bara missat hundsläpp 1 okt en gång under min karriär men då va jag o andra sidan o jagade fågel på Gotland.

Idag 1 okt 2008 består dagens "Jaktlag" av 2 hundförare o 5 hundar.... :wub:

Undra om vi inte ska låta hundarna stå på pass o vi 2 idioter gå i "drevet"... ;)

Publicerat
Hmm... lite besviken... :D

Ska givet släppa hund idag men jaktplolarna verkar ha blivit för gamla eller kanske för mycket ansvar för familjeinkomster eller nått...

Själv har jag bara missat hundsläpp 1 okt en gång under min karriär men då va jag o andra sidan o jagade fågel på Gotland.

Idag 1 okt 2008 består dagens "Jaktlag" av 2 hundförare o 5 hundar.... :wub:

Undra om vi inte ska låta hundarna stå på pass o vi 2 idioter gå i "drevet"... ;)

;)

Publicerat

Idag 1 okt 2008 består dagens "Jaktlag" av 2 hundförare o 5 hundar.... ;)

Låter som du prioriterat rätt endast en gång under alla dessa år! ;)

Två hundförare.. Fattar inte problemet, några av de roligaste jakterna jag varit med på så har vi faktiskt bara varit två hundförare som gått helt fritt över markerna. Gått på i varsin ända av såterna och gått mot varandra, vi har fått se vilt varje gång och någon av oss har fått skjuta varje gång.. Hur kul som helst!!

Visst är det många drev som går ut men jyckarna är ju åter inom en kvart så det kan man leva med tycker jag.

Mvh!

Publicerat

Jag smyg/vakjagar gärna men idag börjar iaf jakten med stort J!!

Det finns ingen smygjakt som går upp mot att få stå och passa på ett klingande rådjursdrev i riktig gammelskog. Jag får ståpäls bara jag tänker på det. ;)

/ Mickel som törs erkänna i dessa *gristider* att jag gärna haft en drivande rådjurshund om ej frun varit allergisk ;)

Publicerat
Låter som du prioriterat rätt endast en gång under alla dessa år! :ph34r:

Två hundförare.. Fattar inte problemet, några av de roligaste jakterna jag varit med på så har vi faktiskt bara varit två hundförare som gått helt fritt över markerna. Gått på i varsin ända av såterna och gått mot varandra, vi har fått se vilt varje gång och någon av oss har fått skjuta varje gång.. Hur kul som helst!!

Visst är det många drev som går ut men jyckarna är ju åter inom en kvart så det kan man leva med tycker jag.

Mvh!

Nä inte va det någe problem direkt. haft de himla trevligt idag fast vi gick varannan gång, inte mot varandra då.

Haft en del på gång och kört lite "elvisp" men de behagade inte komma i håll.

Ett par riktigt fina drev presterades oxå trotts att kräken va lite ringrostiga...

Retar mig på att de bästa bitarna där vi var idag så har det röjts nyligen o de är inge kul alls, håller inget vilt o man bara snubblar hela tiden... :mad:

Tänkte mest att om de varit för några år sen så vore det helt annorlunda... me 6-8 man som om de inte fick ledigt från jobb eller skola garanterat skulle sjukskrivit sig eller skolkat.

Iofs så tyder det nog på att arbetsmoralen gått upp lite... o det kan man ju inte klaga på heller.. :)

Publicerat

Årets första släpp med Basseten blev kanon !!!

Ett litet bock kid föll i andra drevet !! Kul att få belöna hunder efter arbetet så här direkt i början på sesången.

Hon låg ca. 1,5 minut efter ekipaget med get och kid.

post-1471-1222879115_thumb.jpg

Publicerat
Årets första släpp med Basseten blev kanon !!!

Ett litet bock kid föll i andra drevet !! Kul att få belöna hunder efter arbetet så här direkt i början på sesången.

Hon låg ca. 1,5 minut efter ekipaget med get och kid.

Grattis