Publicerat September 3, 200817 yr Ja, den var verkligen fin!! Ser ut att kunna vara i medaljklass till och med! Ska du mäta den? (Det borde du!)
Publicerat September 3, 200817 yr Snyggt Skuris Bushnellkikaren gör rätt för sig ser jag! Är du nöjd med den på alla förstoringsgrader? /Micke
Publicerat September 3, 200817 yr Här kommer bilden igen Grattis Lasse, den ska du få bedömd. Ser ut att vara i medaljklass.
Publicerat September 3, 200817 yr Författare skurebo din gris ! vilken grann 8!!? taggare du skjutit! :) GRATTIS till medalj av något slag! Min guldbock ser ut som en liten skit i jämförelse! Sköt ett smaldjur den 1a september. Bocken sparar jag till bågen. smaldjurets historia.. hade vart ut med hunden för första gången o jagat i hennes liv. Efteråt for kompisen o jag ut i torn i 10 minuter.. typ 9 minuter efter att vi satt oss kom djuren ut igen som stack till skogs när vi kom dit.. smaldjur och en liten pallerbock. Troligen 2 syskon som fortfarande höll ihop efter att dom blitt bortstötta av geten. Så jag sköt smaldjuret, knall o fall precis som vanligt med varmintkulorna Gick efter hunden o hon letade upp smaldjuret o sen redde vi upp den osv o for hem. Kort fattat en tråkig jakt förutom att Nelly(hunden) fick jaga för första gången på riktigt och sen att hon hittade djuret jag sköt. Men inte en nerv skakade i mig märkte jag. Har blivit totalt kall när det gäller rådjursjakt ifrån torn.. Helt enkelt tråkigt Bågjakten har tänt en eld i mig som brinner så hårt som inget annat. Samma med hundjakten lite nu när man har egen tyska DÅ spelar nerverna banjo i magen när rådjuren kommer på håll kan jag lova. Så ni som känner likadant som mig= att det har blivit tråkigt bortsett från att man kanske får sig en grann bock ibland.. så rekommenderar jag bågjakten starkt. För även fast "ni" inte är intresserade nu så är det väldigt lätt att bli det. Då blir man som en liten unge igen när man får ett rådjur på 25 meter.. Känns som första rådjuret man skulle skjuta som 15-åring om ni minns? Fast 10 ggr starkare adrenalinkick //C-A kompisen AGGE är tydligen inte så van att hantera kameror så ha överseende med suddigheten. mvh
Publicerat September 3, 200817 yr Sköt ett smaldjur den 1a september. Bocken sparar jag till bågen. smaldjurets historia.. hade vart ut med hunden för första gången o jagat i hennes liv. Efteråt for kompisen o jag ut i torn i 10 minuter.. typ 9 minuter efter att vi satt oss kom djuren ut igen som stack till skogs när vi kom dit.. smaldjur och en liten pallerbock. Troligen 2 syskon som fortfarande höll ihop efter att dom blitt bortstötta av geten. Så jag sköt smaldjuret, knall o fall precis som vanligt med varmintkulorna Hmm, jag utgår från att du benämner djuret till "smaldjuret" för att det är en killing av honkön. Ett smaldjur får du inte skjuta förren 1 oktober. Jag tycker det är svårt att avgöra om det verkligen är en killing på kortet. Antingen en stor killing eller ett litet smaldjur... ...men och andra sidan, du skriver att du tror att geten har stött bort "smaldjuret", om det stämmer så skulle det innebära att det är ett fjolårskid du skjutit. Och om det är så har du faktiskt överträtt lagen Detta får du förklara... EDIT: Missade att du bor på Åland.
Publicerat September 3, 200817 yr Här kommer bilden igen Nä dra på trissor, det är en 8-taggare. Vet jag inte om jag sett förut. Ett STORT grattis till denna fina bock!!
Publicerat September 3, 200817 yr Snyggt Skuris Bushnellkikaren gör rätt för sig ser jag! Är du nöjd med den på alla förstoringsgrader? /Micke Ja jag är bara inte van vid det smala korset, känns som det blir problem vid skymmning och gryning. jag har iband provblem med att se korset skarpt, kanske bara är jag som strular med något. Optiken har jag ännu inget att klaga på, i klass med min gammla zeiss. Tack alla ni andra, bocken är skit fin har inte sågat den utan ska låta mäta den osågad, tycker det är snyggare med hel skalle och det ger +poäng vid bedämningen. För att vara noga så är det en äkta 8 taggare ska ta en bättre bild när jag blekt den.
Publicerat September 3, 200817 yr Hmm, jag utgår från att du benämner djuret till "smaldjuret" för att det är en killing av honkön. Ett smaldjur får du inte skjuta förren 1 oktober. Jag tycker det är svårt att avgöra om det verkligen är en killing på kortet. Antingen en stor killing eller ett litet smaldjur... ...men och andra sidan, du skriver att du tror att geten har stött bort "smaldjuret", om det stämmer så skulle det innebära att det är ett fjolårskid du skjutit. Och om det är så har du faktiskt överträtt lagen Detta får du förklara... Jag tror Schaman jagar på Åland. Antar de har andra tider där.
Publicerat September 3, 200817 yr Grattis Skurebo.Det gäller att aldrig ge sig, förr eller senare kommer de. riktigt småvilt det där,,,
Publicerat September 4, 200817 yr Jag tror Schaman jagar på Åland. Antar de har andra tider där. Ahhhh.... Det förklarar ju saken. Missade den informationen.
Publicerat September 5, 200817 yr Ja jag är bara inte van vid det smala korset, känns som det blir problem vid skymmning och gryning.jag har iband provblem med att se korset skarpt, kanske bara är jag som strular med något. Hade själv samma upplevelser tidigare. Kan det ha göra med stress-situationer när du ser hårkorset suddigt? Problemet med skymning/gryning löser man enklast genom att köpa en kikare med grova stolpar (riktm ty 1:an, 2:an, 11:an) alternativt belyst. Man kan ju ha hur bra optik som helst. Men ser man inte riktmedlet är det ganska kört... /Må
Publicerat September 5, 200817 yr Jag o polarn skulle ut o locka lite räv nu på morgon qvisten o vi drog ut vid 05.00 tiden o satte oss på var sitt pass o jag väntade på att det skulle ljusna upp så hör jag bakom mig hur det prasslar i gräset vänder mig sakta om o grimbar kommer i mot mig ser mig in te o bar fortsätter i mot mig vid 2m undrar jag om jag ska hojta till men precis intill mig vekhan av ville inte skjuta för vi skulle ju locka räv o det var inte så ljust än o när det börja ljusna så började det o regna f..n f..n då plötsligt så smäller det hos polarn o han har pangat en pinnbock efter det så lägger vi ner vädret är för kass men en trevlig morgon var det i alla fall Mvh.
Publicerat September 7, 200817 yr blir nog att sätta sig i eftermiddag en sväng, blir ju mörkt så ruskigt tidigt nu får se om man ser någon bock eller annat
Publicerat September 8, 200817 yr Hej mina damer och herrar i lördas morgon sköt jag mitt lifs första vilt. Tog examen i juli det blev en 4 taggare. Jag har en fundering om amunition jag använde oryx .308 den var åt h-vetes för grov skall byta har funderat på laupa trainer men är osäker och vill kolla vilken ammo ni anänder till rådjur och toppfågel.
Publicerat September 8, 200817 yr Hej mina damer och herrar i lördas morgon sköt jag mitt lifs första vilt. Tog examen i juli det blev en 4 taggare bilder kommer senare. Jag har en fundering om amunition jag använde oryx .308 den var åt h-vetes för grov skall byta har funderat på laupa trainer men är osäker och vill kolla vilken ammo ni anänder till rådjur och toppfågel. GRATTIS! Jag minns mitt första vilt som om det var igår, det är en mycket speciell känsla. Än en gång ett stort grattis! Angående din fråga om ammunition så använder jag .222 Rem och .243 Win till rådjur. Jag tycker båda fungerar väldigt bra. Till .243 Win använder jag en betydligt tyngre kula (6.5 gram) jämfört med .222 Rem (4 gram) vilket gör kulan något mindre vindkänslig, dessutom är den väldigt flackskjutande. Skulle gissa att den av de skälen fungerar något bättre till fågel men båda fungerar egentligen utmärkt.
Publicerat September 8, 200817 yr Hej mina damer och herrar i lördas morgon sköt jag mitt lifs första vilt. Tog examen i juli det blev en 4 taggare. Jag har en fundering om amunition jag använde oryx .308 den var åt h-vetes för grov skall byta har funderat på laupa trainer men är osäker och vill kolla vilken ammo ni anänder till rådjur och toppfågel. Grattis, Synd att man inte kan få skjuta sitt första vilt många ggr Jag tycker inte att din kaliber är för grov, jag har skjutit många rådjur med 30-06 utan några problem, nu mera har jag en .222A men inte pga att 30-06:an var för grov utan för att det är roligt att prova nya grejjor.
Publicerat September 8, 200817 yr Jag har en fundering om amunition jag använde oryx .308 den var åt h-vetes för grov skall byta har funderat på laupa trainer men är osäker och vill kolla vilken ammo ni anänder till rådjur och toppfågel. Stopp och belägg. Lapua Trainer är en helmantel och ska absolut inte användas på Rådjur. Lapua Mega är däremot en riktigt bra kula, fungerar säkert ypperligt till rådjur utan att skjuta sönder.