Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Basset Fauve de Bretagne

Featured Replies

Publicerat

Skickat från min C6903 via Tapatalk 2

Idag släpade sej Nisse in på en gård ett par km hemifrån.

Har hämtat hem honom nu.

Sliten, halt och mager men ändå hemma!

Skönt att han kom hem!

• Svar 205
  • Visningar 74,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jippiee!! Nisses blodvärde visade att han sakta men säkert håller på att tillfriskna. Förhoppningsvis kan vi jaga till jul, vilken julklapp! Sent from my C6903 using Tapatalk

• Tror du har rätt i det du säger, en hund som jagar 45 min är ljum. Tänkte dock att jag kunde vara fel ute, då det finns raser som wachtel, adb som jagar i mer eller mindre full fart 10-15min för att s

• SITTA PÅ STUBBENMETODEN????????? Vad har den stackarn gjort i skogen??? Tittat på husse när denne dricker kaffe???? Tro fan att inte poletten ramlar ner han vet ju inte vad husse vill!!!!!!! Man köper

Posted Images

Publicerat

Härligt. Antar att det blir gomat och mycket omvårdnad nu:rolleyes:

/Urban

Publicerat

Härligt. Antar att det blir gomat och mycket omvårdnad nu:rolleyes:

/Urban

Nja, dropp hos veterinären blev det.

Han var helt uttorkad, en påse dropp sedan ska han snart vara på banan igen!

Publicerat

Nja, dropp hos veterinären blev det.

Han var helt uttorkad, en påse dropp sedan ska han snart vara på banan igen!

Jaktlust !
Publicerat

Jaktlust !

Japp, l överkant.

Längtar till vi kan börja jaga igen :wub:

• 3 weeks later...
Publicerat

Yes idag small det hos en passare :)

Returbock, underbar dag i skogen :biggrin:

post-10399-0-16225300-1382285607_thumb.j

• 2 weeks later...
Publicerat

Detta ser ut att bli en följetong... Trots 4 veckors behandling med mediciner och specialkost har inga förbättringar skett med Nisses pancreatit. Blodprov visar på mkt förhöjda värden.. Ska detta bli kroniskt iaf?

Sent from my C6903 using Tapatalk

Publicerat

Till er som har Fauve...är det vanligt att de är sena i jakten?

En i laget har en Fauve som är drygt 2,5 år. Han har ett sök på 15-20m och har väl drivit rå några få gånger ca 5 min, en hare i ca 10 min och skällt lite på en äppleälg. Hunden har fått mycket tid i skogen och jagas in enligt sitta på stubbemetoden. Då han stöter på någon annan hund i skogen är det envisa lekinviter som gäller trots att den andra hunden tydligt visar att den inte är intresserad. Hunden kommer från en erkännt bra kennel så linjerna är det nog inget fel på. Men det känns som poletten inte riktigt trillat ner. För övrigt så är jycken hur charmig och trevlig som helst.

Publicerat

En i laget har en Fauve som är drygt 2,5 år. Han har ett sök på 15-20m och har väl drivit rå några få gånger ca 5 min, en hare i ca 10 min och skällt lite på en äppleälg. Hunden har fått mycket tid i skogen och jagas in enligt sitta på stubbemetoden. Då han stöter på någon annan hund i skogen är det envisa lekinviter som gäller trots att den andra hunden tydligt visar att den inte är intresserad. Hunden kommer från en erkännt bra kennel så linjerna är det nog inget fel på. Men det känns som poletten inte riktigt trillat ner. För övrigt så är jycken hur charmig och trevlig som helst.

spännande vad är det för linje?.. annars så är svaret för dem jag känner Nej inte sena..snarare tidiga. Kanske skulle ta och låta någon annan än ägaren gå med fauven..några gånger sånt kan hjälpa ;)

Publicerat

Lite oroväckande för individen i fråga om det är så att de brukar vara tidiga i jakten. Men drygt 2, 5 år och relativt mycket tid i skogen utan att egentligen ha drivit någon och dessutom är livrädd för gris bådar inte så gott. Bara att hoppas på att det löser sig med tid och mognad. Vill inte skriva ut kenneln här eftersom det inte är min hund och framförallt att jag aldrig varit i kontakt med kenneln och endast träffat två exemplar från denna och jag är ganska övertygad om att kenneln bedriver en genomtänkt avel. Men kan säga så mycket som att kenneln rekomenderats tidigare i denna tråd. Tror inte att det kommer hjälpa om någon annan släpper men kan ju vara värt ett försök :-)

Publicerat

Jag har tyvärr samma tråkiga erfarenheter...

Du har PM!

Publicerat

Freddan78. Vad är det för föräldradjur till den hanhunden?

Bor själv i en kommun där det finns ganska många fovvar från en mängd olika linjer och föräldrakombinationer, och jag har inte hört om någon av dessa som inte har börjat jaga rejält före 2år ålder. Upplever att den här rasen generellt sett är jaktmogen i rätt tidigt ålder jämfört med övriga basset raser (Min nuvarande hane gjorde sitt första lilla drev vid 18v ålder)

Publicerat

De jag hört från i min senaste kull har alla presterat sina första drev mellan 4 och 7 månaders ålder, beroende på hur mkt de fått vara ute och alla jag haft själv hittills har varit tidiga och generellt så är rasen tidigt jaktmogen.

• 2 weeks later...
Publicerat

Kan man säga en snitt drevtid? Jag har insett att jag behöver en drivande hund till små vilt, och det skulle inte göra något om den drev både gris, hjort och älg. Gillar ju drever skapt men då faller gris/älg drevet bort.

Hls

Rickard

Publicerat

Kan man säga en snitt drevtid? Jag har insett att jag behöver en drivande hund till små vilt, och det skulle inte göra något om den drev både gris, hjort och älg. Gillar ju drever skapt men då faller gris/älg drevet bort.

Hls

Rickard

Beror på tiden du lägger på hunden i skogen (enligt egen erfarenhet) men låt oss säga ett snitt på över timmen iaf ;)

Publicerat

Tror inte det är någon större skillnad på vad en fauve och en drever driver för vilt, utan det handlar nog mer om prägling.

Har sett några drevrar som driver gris, samtidigt som de flesta fauvar, däribland mun egen inte göra det.

/Urban

Publicerat

Ok tack för svar. Vill nog inte att en drever driver gris. Vad är det för skillnad då? Förutom att en drevet skall driva lite längre.

Hls

Rickard

Publicerat

Ok tack för svar. Vill nog inte att en drever driver gris. Vad är det för skillnad då? Förutom att en drevet skall driva lite längre.

Hls

Rickard

Mja skillnaden är nog, medans drevern bryter när grisen står still. Så fortsätter fauven och ylar/jobbar med djuret tills man som förare hinner fram..eller jobbar för att det ska gå loss.

Publicerat

Mja skillnaden är nog, medans drevern bryter när grisen står still. Så fortsätter fauven och ylar/jobbar med djuret tills man som förare hinner fram..eller jobbar för att det ska gå loss.

Säker på att en drever bryter om djuret stannar? Min gamla tax har skällt ståndskall både på älg o gris vid ett flertal tillfällen. Var lite läskigt när han ståndade gris i en nyröjd plantering o snödjupet var på gränsen för att jaga med tax! :P

Publicerat

Säker på att en drever bryter om djuret stannar? Min gamla tax har skällt ståndskall både på älg o gris vid ett flertal tillfällen. Var lite läskigt när han ståndade gris i en nyröjd plantering o snödjupet var på gränsen för att jaga med tax! :P

Kanske skulle skrivit, dem drevrar jag jagat med har brutit på gris. Men inga fauvar ;)..uj uj taxameter på gris o ståndskall :tongue:

Publicerat

Kanske skulle skrivit, dem drevrar jag jagat med har brutit på gris. Men inga fauvar ;)..uj uj taxameter på gris o ståndskall :tongue:

Han heter inte Rambo utan anledning ;)

Men det var några år sedan sist. Nu är han en trött gubbe som blir stel i en dryg vecka efter vart släpp :P

Publicerat

Ja jag har sett den, ska undersöka saken lite mer ingående.

Hls

Rickard

Publicerat

Jaha, kort släpp själv i skogen idag för fauven och mig.

Efter bestyren med åteln.

Pälsar på fauven, skickar iväg på kommando "Ta hjorten då!", fattar vinken direkt och söker ut 300m. Nää inget där som var skoj, Kommer tillbaka. Nu skickar jag iväg hunden på motsvarande sida.  Drygt 3min går och 250m bort på pejlen  börjar väckskallet ljuda över skogen, sen drar det igång på allvar inom 1min efter väckningen..djuret är rest! :tongue: Står och väntar med iver då det buktar trångt väldigt trångt 400m från mig. Plötsligt låter det som att det är på väg nedanför en gammal plantering och timmerväg på väg närmre emot mitt håll..

Står på ett hett pass, får nu se fauven komma i löpan. Attans! djuret gick iväg högre upp. Nu går det en runda till. Står 30m från där hunden syntes till. Det närmar sig igen. Ett knak hörs ! skallets riktning går emot mitt håll. fick se en dovkalv rassla förbi. dock för fort. Hunden återigen synlig. drevet går för 3:de gången gillt  ned emot mitt håll.

Jag höjer studsaren väntar ivrigt på ett drevdjur, ett knak igen..nu svischar kalven förbi mig 10m bakom mig.. :sleep: väntar in hunden blåser stopp! och bryter jakten. Bra träning dock lite tråkigt med drevdjuret..men trägen vinner :thumbsup:

Ett nytt släpp resulterar i att en älg blir rest och går på långskjuts ned i en sjö och fauven givetvis efter. Dock med erfarenheten i bagaget så bryter han. Kommer tillbaka i bakspåren och jag gjorde en snäll genskjutning och blåste in och kopplade efter dryga 40min drev.

Nu vila några dagar sen på't igen :smile:

• 2 weeks later...