Publicerat Augusti 25, 20169 yr Detta är en populär post. Vilket år för en hamster som jag. Fick fem liter kantareller när jag var ner till Uppsala och här är karljohan till förbannelse. Plockat närmare femtio kg på en dag som jag torkat.
Publicerat Augusti 25, 20169 yr Jag har skramlat ihop ca 4,5-5 l kantareller här nere vid kusten. Vi får hoppas på lite mer värme efter allt regn så kanske det blir lite mer i frysen.
Publicerat Augusti 25, 20169 yr Åt upp 2liter kantareller nyss.. hittade en bärkasse full i skogen idag..
Publicerat Augusti 25, 20169 yr 39 minutes ago vildmark sa: Åt upp 2liter kantareller nyss.. hittade en bärkasse full i skogen idag.. Lättplockat för dig!
Publicerat Augusti 25, 20169 yr 24 minutes ago Dansken sa: Vem hade ställt den där? Någon som hade glömt att ta GPS-positionen på kassen medans personen plockade mer kantareller.
Publicerat Augusti 26, 20169 yr 5 hours ago vildmark sa: Haha.. jag fyllde påsen såklart! Man vet ju aldrig vad man hittar i skogen!
Publicerat Augusti 26, 20169 yr Ibland behöver man inte ens gå till skogen för att hitta murklor. Bara utanför tomtgränsen på baksidan. Några stycken bara.
Publicerat Augusti 28, 20169 yr Sista hinken Karl Johan för i år med lite otur. Det var is på en vattenhink och 1,5 minus när jag klev ut på morgonen.
Publicerat Augusti 28, 20169 yr 8 minutes ago Nils l sa: Sista hinken Karl Johan för i år med lite otur. Det var is på en vattenhink och 1,5 minus när jag klev ut på morgonen. Tyvärr så är vi nog inne på sista svängen med svampplockningen nu. Visserligen låg jag på rätt sida strecket med +2,1 o frost på biltak.
Publicerat Augusti 28, 20169 yr Jag kan plocka kantareller in i okt-nov trots frost.. de växer under mossan på sina ställen och är hur fina som helst.
Publicerat Augusti 28, 20169 yr 5 minutes ago vildmark sa: Jag kan plocka kantareller in i okt-nov trots frost.. de växer under mossan på sina ställen och är hur fina som helst. Ja, jag vet det sedan jag bodde i Aneby-Huskvarna. Slutet på sept är det senaste som jag har hittat kantareller här uppe.
Publicerat September 9, 20169 yr Även idag fylldes en bärkasse med svamp. Kantareller..trattisar och taggsvamp..
Publicerat September 9, 20169 yr 4 hours ago vildmark sa: Även idag fylldes en bärkasse med svamp. Kantareller..trattisar och taggsvamp.. Hmmm här har det varit för torrt så det är djävulusiskt trögt med svampen frågan är om det kommer upp nån denna höst
Publicerat September 9, 20169 yr Detta är en populär post. I Uppland är det en galet bra Karl-Johansäsong! Idag rafsade jag ihop 5 kg stensopp i ett av vildsvinshägnen hos Roslagens jakt och vilt på 30 minuter och man kan kallt konstatera att vildgrisarna äter inte särskilt mycket av den sorten, däremot maskar och sniglar som annars ganska fort käkar upp en stensopp men de allra flesta av svamparna var riktigt fina.
Publicerat September 10, 20169 yr Här har det inte varit frost på en vecka så jag chansade en tur. Hittade några kilo kalle jag också.
Publicerat September 11, 20169 yr Lite avis på er som plockar svamp. Jag har alltid gillat att göra det, speciellt när jag hade hund eftersom hon älskade att vara ute i sko å mark. Plockade litervis med trattkantarell och svart trumpetsvamp eftersom jag hade ett stort område med dessa där jag tidigare bodde, bara 100m från dörren (förort till Stockholm). Dock så har jag för några år sen gått och blivit med fru Hon har bara ett problem, hon vägrar äta svamp som inte bär ICA stämpel ... Så mina svampplockardagar är, i alla fall tills vidare, lagda på is. Keep on plocking!
Publicerat September 11, 20169 yr Detta är en populär post. 2 hours ago hubler sa: Hög, för att inte säga vääääldigt hög ambitionsnivå i vart fall!
Publicerat September 11, 20169 yr 3 hours ago qvarnhill sa: Hög, för att inte säga vääääldigt hög ambitionsnivå i vart fall! Han hade väldigt höga förväntningar om en rik skörd idag.
Publicerat September 11, 20169 yr 3 hours ago vildmark sa: Hittade 2 liter trattisar idag.. Samma här. Trevligt att se dem igen! Mindre trevligt var älgflugorna. Värre än hela Norrlands myggor, ta mig fan!
Publicerat September 14, 20169 yr Denna kan rekommenderas. Fick tips av Qvarnhill att koka med två potatisar och mixa dem med svamp och lök så reder sig soppan själv. http://www.ica.se/recept/karljohansvampsoppa-med-balsamvinager-551641/