Publicerat September 3, 201411 yr Äggen är små så du ser inte dem. Jag skaffade min tork efter en liknande situation och nu slipper jag det. 2006 när det var ett extremt bra Karl-Johan år i skåne så hade vi rätt gott om italienare som kom och plockade. De tog allt och när jag frågade om de inte plockade bort de maskätna så var svaret att ingen såg något efter de hade torkat. Tror jag plockade drygt 100 kg färsk Karl-Johan det året. (Men då hade man ju inte småbarn.)
Publicerat September 3, 201411 yr Först kapar jag av och putsar roten på svampen och sedan delar jag den på mitten. Är det mask i hatten så kollar jag hur roten ser ut och tvärtom. Sedan kapar jag svampen i skivor längs efter om den är frisk annars så försöker jag skära bort det maskangripna. Går inte det kasserar jag svampen. Blir mycket att kassera men med den här mängden svamp så kvittar det.
Publicerat September 3, 201411 yr problemet är att jag kasserade allt som hade minsta lilla maskhål i sig, även om jag missat nån så var det så satan många samt jämt fördelat på hela ytan under nätet. skit samma, svampen ska väck och sen är det bara att prova igen.
Publicerat September 4, 201411 yr Fan va äckligt! Jävla maskar i maten.... inte ok! Kanske ska hålla mig till kantareller då.....
Publicerat September 4, 201411 yr Dom dör ju när man tillagar dom, men det är lite äckligt när dom rör sig Proteintillskott är alltid välkommet
Publicerat September 5, 201411 yr Dom dör ju när man tillagar dom, men det är lite äckligt när dom rör sig Proteintillskott är alltid välkommet Ja, skulle vara det då. Man får väl "man up!" och köra Bear Grylls stilen...
Publicerat September 5, 201411 yr Plockade en hel drös med karl johan och tog bara de minsta men det var helt sjukt vad mycket jag fick kassera. Det är lite för torrt så svampen växer för långsamt.
Publicerat September 5, 201411 yr Detta är en populär post. Helt sjukt med Karl-Johan i år, de växer tom i folks trädgårdar inne i samhällena! Dom flesta verkar vara övermogna men plockade en 1/4 sopsäck på 40 min efter jobbet. Så nu är svamptorken fylld samt en en bytta är klar för stekpannan.
Publicerat September 6, 201411 yr Om jag plockat med mig allt jag skurit i under några timmar idag så hade jag haft någonstans runt 60-90 liter karl johan men på grund av maskangrepp så blev det ca 10 liter färdigrensat. Sex av dem åkte hem till en god vän och övriga hamnade på svamptorken här hemma. Nu ska jag torka och förpacka för att senare i höst åka ner och hälsa på morbror som fyller 70. Han ska få en rejäl påse torkat och resten stannar här hemma till goda middagar när det är kallt och jäkligt ute. Bara det fortfarande är svampsäsong i Uppsala när jag åker ner så ska jag göra ett tappert försök att få tag i svart trumpetsvamp och höstkantarell.
Publicerat September 8, 201411 yr Någon som plockar sandsopp? Har hört att det ska gå att ersätta stenmurkla med den om man torkar den först. Här växer det enorma mängder. Ska man plocka lite eller är Karl Johan bättre?
Publicerat September 11, 201411 yr Detta är en populär post. Gjorde svampsoppa på Karl Johansvamp med lite lök, mjölk, grädde och hönsbuljong samt en skvätt balsamvinäger. Jäklar vad gott!
Publicerat September 11, 201411 yr Prova med japansk soja också, gärna en tamari, gör underverk och lyfter svampsmaken!
Publicerat September 21, 201411 yr Finns det någon svamp i Stockholmsområdet? Ser att det ska komma vatten i några dagar nu. Ska åka ner och försöka hitta lite trattisar om en vecka.
Publicerat September 23, 201411 yr Nu har i varje fall Trattkantarellerna kommit i gång i skåne. Fick ihop en korg i dag när jag smög på dovhjort. Har märkt att de, dovhjortarna alltså, blir lugnare om man har en svampkorg i handen.
Publicerat Oktober 5, 201411 yr Hittade rätt så bra med svart trumpetsvamp och en liten burk med torkade trattisar fick också följa med hem från Uppsala. Gjorde varma mackor med köttfärs och smörstekt svart trumpetsvamp. Men vilken god svamp!
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Snyggt med kupévärmaren! Kör man köksbordstork så får man tillsätta värme, hehe! När jag bodde i föräldrahemmet så hade jag ett hobbyrum som under hösten blev svamptorkarrum. Svampen på papper i hyllor, Oscillerande golvfläkt, och avfuktare för 100 m2, gjorde jobbet i det 6 m2 lilla rummet, hehe Men nu får man improvisera
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Vi skulle plockat en jäkla massa svamp i början av september tror jah, de brukar va jätte mycket där o så kommerr vi de så har grisarna ätit upp alla
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Det var samma sak när jag fått tips om ett bra ställe. Såg ut som att en bomb briserat på platsen.
Publicerat Juli 18, 201510 yr Ni som plockar svamp söderut. När kan man börja hitta svart trumpetsvamp? Är mitten på september för tidigt?