Publicerat Juli 24, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Som trådskapare måste jag väl ge mig tillkänna ;-) En liten runda med hustrun och två av barnen, det var inga mängder, lite här och där, men det var mer än jag trodde när vi kom hem och tömde korgarna. :-) Skrivet på Z3an
Publicerat Juli 29, 201510 yr Det var lite mer än det som frun hittade häromdagen här uppe. WP_20150727_17_00_27_Pro.jpg Ja det var lite skillnad
Publicerat Juli 29, 201510 yr Ja det var lite skillnad Ja, det var det men det kommer upp ur jorden så man får ihop 2-3 l till slut om det är ett bra år o att kantarellerna får växa ifred. Sedan blir det lite Karl-Johan, m. m.
Publicerat Juli 30, 201510 yr Extremt bra kantarellår i år! Och dom växer precis där jag väntat mig så det är snarare skörd än plockning Får prova lite nya ställen så det blir lite utmaning
Publicerat Juli 30, 201510 yr Sambon har med sig 0.5-1 kg kantareller och/eller Karl Johan varje dag. Vi hinner inte äta upp det så svamptorken plockades fram rekordtidigt i år. /M
Publicerat Juli 30, 201510 yr Sambon har med sig 0.5-1 kg kantareller och/eller Karl Johan varje dag. Vi hinner inte äta upp det så svamptorken plockades fram rekordtidigt i år. /M Är det någon svamp som inte ska torkas så är det kantareller. Jag hörde det på radion hastigast här i veckan men jag minns inte av vilken anledning.
Publicerat Juli 30, 201510 yr Vi torkar KJ, trumpetsvamp och trattisar, gula kantareller förvälls. /Markus
Publicerat Juli 30, 201510 yr Vi torkar KJ, trumpetsvamp och trattisar, gula kantareller förvälls. /Markus Ok. Då är det bra. Jag trodde att jag hade fattat dig fel.
Publicerat Juli 31, 201510 yr Jag plockade ca 2 liter gula kantareller i går. Samma mängd fann jag på trappan i en påse. Nä, inga blodiga knogar
Publicerat Juli 31, 201510 yr Det vart ca 2 liter här också idag . Dessa smörstekta rackare, så goda de är!
Publicerat Juli 31, 201510 yr Vi torkar KJ, trumpetsvamp och trattisar, gula kantareller förvälls. /Markus Jag plockar endast kantareller. Vilken tur att jag köpte svamp torken till att torka tomhylsor .
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Detta är en populär post. Blev 11,5 kg kantareller på ca 3h, det gäller att hamstra så man har ett tag :-) Skickat från min D6503 via Tapatalk
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Imponerad och jag som tyckte jag plockat mycket. 11,5 kg på 3 timmar, fy fasen va bra...
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Har man bara tur att vara först på kanonställena så går det fort. Fick ställa mig upp och vila ryggen när man kom i något riktigt stim :-) Skickat från min D6503 via Tapatalk
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Vart ska man leta efter kantarellerna? Tror jag hört att blandskog ska vara bra.
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Ja blandskog är bra, gärna kuperat, lite stenigt, fuktigt,och lite gräsbeväxt. Vet inte varför de trivs bland stora stenar och berg. Kanske är några mineraler eller så? Skickat från min D6503 via Tapatalk
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Fick ihop en hel del härom helgen, dock hade vildsvinen bökat upp de bästa svampställena. Någon som vet om de äter kantarellerna eller om det är något annat gottigt i backen vid svampställena?
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Blev 11,5 kg kantareller på ca 3h, det gäller att hamstra så man har ett tag :-) Bild Skickat från min D6503 via Tapatalk Jo vart ute i söndags och plockade Uppskattar det till ca 18 liter... På runda slängar 3,5 timmars plock, nu tar det ju dess värre minst lika lång tid att rensa [emoji27] Men sen har man juh ett tag [emoji108][emoji106] Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Jo men ser att du håller bra koll på vätskebalansen, då är det lugnt ;-) Skickat från min D6503 via Tapatalk
Publicerat Augusti 5, 201510 yr Fick ihop en hel del härom helgen, dock hade vildsvinen bökat upp de bästa svampställena. Någon som vet om de äter kantarellerna eller om det är något annat gottigt i backen vid svampställena? Samma på ett av mina ställen, skogen var helt förstörd, men hittade lite svamp i utkanten av böken. Jag fick ihop två kilo idag, mycket smått än men det stod två andra bilar på skogsvägen så jag vågade inte chansa och tog allt jag hittade, dom små är godast dessutom. Jag rensar ALLTID direkt i skogen, visst man blir kvar längre i skogen, men är det inte en del av grejen?
Publicerat Augusti 10, 201510 yr Har bara hittat enstaka, om man ska rannsaka sig själv så har jag väl i och för sig bara letat lite halvhjärtat... Men på jaktstigen i söndags, kryllade av dem vid tredje stationen. Men det var inte direkt läge att ge sig ut på upptäcktsfärd i skogen där och då :-)