Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svampplockning

Featured Replies

Publicerat

Jag blev också intresserad av en sådan korg. Vad är det för fabrikat?

• Svar 328
  • Visningar 71,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Som trådskapare måste jag väl ge mig tillkänna ;-) En liten runda med hustrun och två av barnen, det var inga mängder, lite här och där, men det var mer än jag trodde när vi kom hem och tömde korg

• Husqvarna30-06
    Husqvarna30-06

Blev 11,5 kg kantareller på ca 3h, det gäller att hamstra så man har ett tag :-) Skickat från min D6503 via Tapatalk

• I Uppland är det en galet bra Karl-Johansäsong! Idag rafsade jag ihop 5 kg stensopp i ett av vildsvinshägnen hos Roslagens jakt och vilt på 30 minuter och man kan kallt konstatera att vildgrisarn

Posted Images

Publicerat

Jag blev också intresserad av en sådan korg. Vad är det för fabrikat?

Är tyvärr inga "lappar" kvar i den så jag har ingen aning. Ska kolla med säljchefen imorrn om hon kan hitta var hon köpt dem.

Det blev "full korg" ikväll oxå förövrigt:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Femton liter perfekt Karl Johan svamp blev det. Den här gången blev det en förberedd tur med svampkniv och hink. Den torkar på galler just nu.

Publicerat

Var ute i förrgår efter jobbet på grannens berg, helt fullt med Karl-Johan! Tyvärr så hade dom jäkla mördarsniglarna kommit åt många av dem! Men plockade ändå drygt 10l och det finns mindre påväg upp så det är värt att besöka igen :smile:

Publicerat

Ett par timmar i skogen med valpen och mor så fick vi ihop riktigt mycke

post-4851-14094070927042_thumb.jpg

Publicerat

Det är orättvist, varför växer inga kantareller här?

Publicerat

Ett par timmar i skogen med valpen och mor så fick vi ihop riktigt mycke

En bra dag i skogen! :smile:

Min eng. setter i kantarellskogen med ett riktigt kantarellsök o hon älskar dom också. Det blev ca 1 l på en halvtimmes promenad med frun. :wub:

post-144-0-08783400-1409415442_thumb.jpg

post-144-0-75423700-1409415473_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Det är orättvist, varför växer inga kantareller här?

Stackare! Har ni verkligen inga kantareller alls?  :sad:  

Publicerat

Nix, det lär ska finnas på vissa platser men efter 50års rännande i skogarna här har jag aldrig hittat några. Vill vi plocka så får vi dra upp mot fjällen eller till kusten, där finns dom.

Publicerat

Hm! Konstigt men jag hittar ju här men då bor jag i o f s vid kusten.

Publicerat

Jag var ute ett par timmar idag. Bestämde mig redan innan att bara plocka gula kantareller & strunta i sopparna. Hittade ca 3 liter gula så det var skapligt- rådjuren hade ätit upp de flesta...Sopparna då, jo jag såg väll iaf mellan 100-150 liter fina KarlJohan, Aspsopp & tegelsopp.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

En bra dag i skogen! :smile:

Min eng. setter i kantarellskogen med ett riktigt kantarellsök o hon älskar dom också. Det blev ca 1 l på en halvtimmes promenad med frun. :wub:

attachicon.gifWP_20140830_17_18_08_Pro.jpg

attachicon.gifWP_20140830_17_41_43_Pro.jpg

Gott att ha i frysen framöver. :thumbsup: Får väl skriva "duktig Mika", som hittade dem. :yes:

Publicerat

Hur ser det ut med Karl-Johan i skogarna runt Stockholm. Värt att ta sig ut?

Publicerat

Gott att ha i frysen framöver. :thumbsup: Får väl skriva "duktig Mika", som hittade dem. :yes:

Ja visst är det det! Ja, det får du göra även om jag visste vars vi skulle söka. :tongue:  :tongue:  :tongue:

Hon fick ju ta någon kantarell på plats som belöning. :tongue: Hon åt upp dom gladeligen. :thumbsup:

Publicerat

Gjorde ett försök på en timme idag utan framgång. Tomt på stället där det fanns mängder förra året :-(

Publicerat
  • Författare

Hur ser det ut med Karl-Johan i skogarna runt Stockholm. Värt att ta sig ut?

Garanterat! 

Publicerat

Gjorde ett försök på en timme idag utan framgång. Tomt på stället där det fanns mängder förra året :-(

Så är det ibland tyvärr. :sad:

Någon annan som har hunnit före el. var det helt tomt?

Publicerat

Här börjar Karl Johan sjunga på sista versen, maskätna mm, hoppas på trattkantarellerns för de gula har det inte blivit mycket av här i mina trakter, nordvästra Östergötland.

/Matkus

Publicerat

En rejäl hög med karl johan igen. Var och sköt in två bössor och såg att det fortfarande är läge trots att det varit minusgrader. Har nog plockat strax över femton liter rensad karl johan idag.

Publicerat
  • Författare

Man känner sig lite rik, när man tömmer svamptorken på prima karljohan :-)

Publicerat

Jag kör snikvarianten med ett myggfönster och en kupevärmare under. Såg att man sålde en billig svamptork på jula men den kändes liten.

Publicerat

Jävla massa mask i Karl-johan, blev dock en hel del ändå.

Gick till ett nytt ställe, om yttrycket karl-johanfrossa inte finns så myntar jag det nu. 

Hittade mer än jag någonsin sett under hela livet, synd jag inte gick dit för några veckor sen innan masken.

Såg mest ut som en slaktplats med uppskivad maskäten svamp när jag var klar.

Bild på mig och ett av de större exemplaren. Stammen var inte äten så den tog jag.

post-14396-0-87904700-1409673784_thumb.j

Publicerat

Det är samma här men den stora mängden gör att det blir svamp ändå. De som är i den storlek du visar har varit bortom all räddning och fullständigt uppätna.

Publicerat

nu en fråga ang. denna karl-johan.

Jag plockade ca15 st fina Karl-Johan som inte såg maskätna ut, dessa synade jag ytterligare en gång hemma och kasserade 2 st, därefter så skivade jag resterande och la upp på ett myggnät för torkning jag plockade bort ytterligare bitar som såg misstänkt maskätna ur men ingen mask.

Nu ca 4-5 dagar senare upptäckte jag att under myggnätet låg det fullt med små små vita maskar, säkerligen mellan 300-400 st??

Verkar som man näst intill måste ta förgivet att det är mask i dem men om man tillagar dem direkt så är det inget man märker?

har ni upplevt ngt liknande?