Publicerat Augusti 27, 201411 yr Jag blev också intresserad av en sådan korg. Vad är det för fabrikat?
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Jag blev också intresserad av en sådan korg. Vad är det för fabrikat?Är tyvärr inga "lappar" kvar i den så jag har ingen aning. Ska kolla med säljchefen imorrn om hon kan hitta var hon köpt dem.Det blev "full korg" ikväll oxå förövrigt:) Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Femton liter perfekt Karl Johan svamp blev det. Den här gången blev det en förberedd tur med svampkniv och hink. Den torkar på galler just nu.
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Var ute i förrgår efter jobbet på grannens berg, helt fullt med Karl-Johan! Tyvärr så hade dom jäkla mördarsniglarna kommit åt många av dem! Men plockade ändå drygt 10l och det finns mindre påväg upp så det är värt att besöka igen
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Ett par timmar i skogen med valpen och mor så fick vi ihop riktigt mycke
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Ett par timmar i skogen med valpen och mor så fick vi ihop riktigt mycke En bra dag i skogen! Min eng. setter i kantarellskogen med ett riktigt kantarellsök o hon älskar dom också. Det blev ca 1 l på en halvtimmes promenad med frun.
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Författare Det är orättvist, varför växer inga kantareller här? Stackare! Har ni verkligen inga kantareller alls?
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Nix, det lär ska finnas på vissa platser men efter 50års rännande i skogarna här har jag aldrig hittat några. Vill vi plocka så får vi dra upp mot fjällen eller till kusten, där finns dom.
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Hm! Konstigt men jag hittar ju här men då bor jag i o f s vid kusten.
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Jag var ute ett par timmar idag. Bestämde mig redan innan att bara plocka gula kantareller & strunta i sopparna. Hittade ca 3 liter gula så det var skapligt- rådjuren hade ätit upp de flesta...Sopparna då, jo jag såg väll iaf mellan 100-150 liter fina KarlJohan, Aspsopp & tegelsopp. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 31, 201411 yr En bra dag i skogen! Min eng. setter i kantarellskogen med ett riktigt kantarellsök o hon älskar dom också. Det blev ca 1 l på en halvtimmes promenad med frun. WP_20140830_17_18_08_Pro.jpg WP_20140830_17_41_43_Pro.jpg Gott att ha i frysen framöver. Får väl skriva "duktig Mika", som hittade dem.
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Hur ser det ut med Karl-Johan i skogarna runt Stockholm. Värt att ta sig ut?
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Gott att ha i frysen framöver. Får väl skriva "duktig Mika", som hittade dem. Ja visst är det det! Ja, det får du göra även om jag visste vars vi skulle söka. Hon fick ju ta någon kantarell på plats som belöning. Hon åt upp dom gladeligen.
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Gjorde ett försök på en timme idag utan framgång. Tomt på stället där det fanns mängder förra året :-(
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Författare Hur ser det ut med Karl-Johan i skogarna runt Stockholm. Värt att ta sig ut? Garanterat!
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Gjorde ett försök på en timme idag utan framgång. Tomt på stället där det fanns mängder förra året :-( Så är det ibland tyvärr. Någon annan som har hunnit före el. var det helt tomt?
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Här börjar Karl Johan sjunga på sista versen, maskätna mm, hoppas på trattkantarellerns för de gula har det inte blivit mycket av här i mina trakter, nordvästra Östergötland. /Matkus
Publicerat September 1, 201411 yr En rejäl hög med karl johan igen. Var och sköt in två bössor och såg att det fortfarande är läge trots att det varit minusgrader. Har nog plockat strax över femton liter rensad karl johan idag.
Publicerat September 1, 201411 yr Författare Man känner sig lite rik, när man tömmer svamptorken på prima karljohan :-)
Publicerat September 1, 201411 yr Jag kör snikvarianten med ett myggfönster och en kupevärmare under. Såg att man sålde en billig svamptork på jula men den kändes liten.
Publicerat September 2, 201411 yr Jävla massa mask i Karl-johan, blev dock en hel del ändå. Gick till ett nytt ställe, om yttrycket karl-johanfrossa inte finns så myntar jag det nu. Hittade mer än jag någonsin sett under hela livet, synd jag inte gick dit för några veckor sen innan masken. Såg mest ut som en slaktplats med uppskivad maskäten svamp när jag var klar. Bild på mig och ett av de större exemplaren. Stammen var inte äten så den tog jag.
Publicerat September 2, 201411 yr Det är samma här men den stora mängden gör att det blir svamp ändå. De som är i den storlek du visar har varit bortom all räddning och fullständigt uppätna.
Publicerat September 3, 201411 yr nu en fråga ang. denna karl-johan. Jag plockade ca15 st fina Karl-Johan som inte såg maskätna ut, dessa synade jag ytterligare en gång hemma och kasserade 2 st, därefter så skivade jag resterande och la upp på ett myggnät för torkning jag plockade bort ytterligare bitar som såg misstänkt maskätna ur men ingen mask. Nu ca 4-5 dagar senare upptäckte jag att under myggnätet låg det fullt med små små vita maskar, säkerligen mellan 300-400 st?? Verkar som man näst intill måste ta förgivet att det är mask i dem men om man tillagar dem direkt så är det inget man märker? har ni upplevt ngt liknande?