Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ungdomar/Nybörjare som önskar följa med ut på jakt

Featured Replies

Publicerat

Är vid närmare eftertanke något av en nybörjare på de flesta jaktformer.....passkytt på älgjakt är dock något jag börjar känna att jag kan nu...!;)

mvh/Urban

• 1 month later...
  • Svar 571
  • Visningar 156k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Träffade en ung tjej på skyttekvällarna för tjejer och kvinnor i alla åldrar. Hon hade tagit svensk jägarexamen den teoretiska biten och ville träna skytte. Jag märkte rätt fort att hon var något alld

• Har tänkt att varje år så ska jag ta med en nyexad eller marklös på några jakter. Jagar i Trosa, Tystberga, norra Uppland och lite här och där. Erbjuder de flesta jaktformer Mitt krav är att

• Trådväcker väl lite då. Ifall det finns nybörjare eller marklösa som är intresserade av att prova småviltsjakt i Västerbottens kustland går det bra att höra av sig. Kostnadsfritt såklart. Förfogar öve

Posted Images

Publicerat

Tog min examen i februari och har väll bara hjälpt till med skyddsjakt hittills och en del vak ! Är det någon som behöver hjälp med svartfågel eller annat i Falkenberg / halland så skicka ett pm eller skriv här hade varit roligt att få komma ut lite mer och lära sig ☺

• 2 months later...
  • 2 weeks later...
Publicerat

Tackar för fin tråd! Kul att så många är villiga att dela kunskap, intresse och utrymme med främlingar.

Jag som nyexaminerad önskar hitta ut till skogs omkring Västmanlands län. Jag håller till i Köping, har onroadbil och klass-1 kulvapen. 26 år.

Det mesta vad gäller jakt och viltvård är för mig intressant i nuläget och om inte annat hänger jag gärna med som drevkarl/ sällskap/ myggmagnet  :thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

48 år, fru och barn, bor några mil norr om Uppsala och är bilburen. Söker jakt inte allt för många timmar från Uppsala. Har haft jägarexamen och kulvapen i några år, men inte hittat någonstans att jaga än. Ägnar ganska mycket tid på banan, vilket gör att jag tror mig känna mina begränsningar rätt så bra. Har inget hagelvapen, men studsare i 22LR, 6,5x55 och 8x57JS.

Publicerat

Slänger ut en krok igen... 31-årig mas som tog examen för tre år sedan, har liten erfarenhet av älg- och ripjakt men är intresserad av allt. Följer gärna med på vad som helst för att se å lära, får jag panga själv så klagar jag inte... Har vapen som täcker in allt som går att jaga i Sverige.

Publicerat

Edit

Publicerat

Det finns plats kvar till 2 dagars rådjurrs- och harjakt. Kontakta jocke_s. Krav medlem i sjf. Det finns mycket rådjur på Edholmen. Hade gärna varit med men kan inte vara borta hela helgen.

Från inbjudan:

Hej,

Nu börjar det bli dags för den årliga kretsjakten (Västerort) på Gålö.

Följande gäller:

Lördagen den 24/10

Samling på Gålöjaktgård klockan 7.00

Börjar med att betala till utpekad person ifrån Västerort.

Rådjursjakt med drivande hund

Till lunch bjuder vi på korv.

Middag på Gålöjaktgård

Övernattning på Gålöjaktgård

Söndagen den 25/10

Tidig frukost på Gålöjaktgård

Harjakt med drivande hund

Till lunch bjuder vi på korv.

Efter jaktens slut så har vi en gemensam städning av Gålöjaktgård

Hemfärd.

Övrig info:

Endast hagel båda dagarna.

Radio 155mhz.

Statligt jaktkort och licenser ska alla ha med sig.Ta med sängkläder/sovsäck.

Skytten köper fält vilt enligt Gålös prislista

Ta med sängkläder/sovsäck

Man är med båda dagarna eller ingen!

Övriga regler

Jaktledarna har rätt att skicka hem deltagare som inte följer instruktionerna som ges.

Deltagare som smutsar ner mer än vad som kan anses som normalt på Gålöjaktgård får betala vite på 2000kr.

Normal kostnaden för dessa jakter är 600kr för rådjursjakten och 300kr för harjakten.

Men om ni kommer så betalar ni 500kr för båda dagarna annars är det 900kr som gäller.

I anmälan vill jag veta följande om dig: Är du ny som jägare eller erfaren?

• 3 months later...
Publicerat

Stövarjakt 6 feb runt Växjö. 100kr, alla pengar går till Barncancerfonden

https://www.facebook.com/stovarjagaremotcancer/?ref=hl

Jag & en kompis är anmälda.

Skickat från iPhone med Tapatalk

Publicerat

Hej!
Jag heter Rikard och är 23 år. Jag håller på med jägarexamen och förväntas bli klar ungefär i början på maj.
När jag är klar med jägarexamen har jag tyvärr ingen plats att jaga på.
Jag har varit med som sällskap på några älgjakter men det är också den enda jakterfarenheten jag har.
skog och natur intresserar mig och va det som fick mig att börja att fundera på jägarexamen.
Min tanke är att direkt efter avlagd examen köpa mig en Klass 1 och en hagelbössa till att börja med.
Men sedan komplettera med en 22a och eventuell klass 2 om jag har någonsstans att använda den.

Jag jobbar som ingenjör och bor i Mölndal (Göteborgs trakten).
Är egentligen intresserad av all jakt, så om någon har kråkproblem eller plats i jaktlag är jag intresserad.
Allt av intresse helt enkelt:)
Jag kan tänka mig att köra uppemot 2 timmar för jakt, har egen bil.
Är tacksam för varje chans till jakt och jakterfarenhet jag får och hjälper mer än gärna till att röja pass, laga jakttorn , sköta åtlar och annan viltvård.

Med Vänlig hälsning
Rikard

Publicerat

Harklapp på Björnstorp utanför Lund - 20160206

Tid: 6/2 08:30 till ca 13:00

Utr: hagelbössa och ammunition (för HARE, så inga jävla snärpor), jaktkort, kläder efter väder inkl signalfärgad mössa samt medför gärna fika och pall

Platser: 6 - 10st, först till kvarn med visst urval: Nyexade jägare, fattiga studenter, kvinnor och barn har företräde i urvalet.

OSA: tobias@shotguns.se

/T

Ursäkta min okunskap, men vad menas med ", så inga jävla snärpor"?

Snyggit initiativ av dig!

/M

Publicerat

Snärpor är för mig när man blandat ihop diverse grovhagel med några finare....kanske betyder något annat på skånska!

Som sagts....bra initiativ! [emoji3] [emoji106]

Publicerat

Snärpor = varghagel = dumhet = US4 eller grövre.

/T

Tack för förklaringen. Fortfarande utan att veta bättre, på det stora hela. Är detta ett gammalt uttryck? Jag gillar det och hade gärna sett mer gamla begrepp och uttryck användas. Gissar att det är för att min äldre generation inte längre finns, och deras uttryck och språk inte längre hörs i min närhet.

Vissa saker är kanske bra om de sakta låts dö ut. Men dialekter som sakta suddas ut över generationer tycker jag är synd - samtidigt vore det nog märkligt om jag gjorde en djupdykning i min morfars språkbruk, eller mina farföräldrars för den delen.

/M

Publicerat

Gammalt? Vet jag inte..... Det är inte dialektalt för jag har hört det användas över i princip hela Sverige. Band hagelnördar känns det som snudd på lika vedertaget som "buck" eller "buckshot". Det är väl närmast vilket språkbruk man liksom vuxet upp med - på svenska snärpor/varghagel, på engelska BB och amerikanska buck/buckshot.

Däremot är det förmoldigen extremt nördigt och mycket smalt uttryck.

/T

Publicerat

Harklapp på Björnstorp utanför Lund - 20160206

Tid: 6/2 08:30 till ca 13:00

Utr: hagelbössa och ammunition (för HARE, så inga jävla snärpor), jaktkort, kläder efter väder inkl signalfärgad mössa samt medför gärna fika och pall

Platser: 6 - 10st, först till kvarn med visst urval: Nyexade jägare, fattiga studenter, kvinnor och barn har företräde i urvalet.

OSA: tobias@shotguns.se

/T

Hur gick det på harklappen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej!

Mitt namn är Anders, kommer från Uppsala och är 20 år gammal. Med stort intresse för natur, djur och matlagning avlade jag förra året jägarexamen. Ambitionen var från början att lära mig mer om jakt och skog med tveksamma planer på om kunskaperna någon gång skulle användas i praktiken.

Nu har nästan ett år gått sedan proven och efter att slukat stora mängder litteratur, film och liknande om jakt känner jag det helt glasklart; jag vill komma ut i riktiga jaktsammanhang. Med brist på egna kontakter sträcker jag nu ut en hand här:

Får jag följa med ut i skogen? Jag har knappt någon erfarenhet av praktisk jakt och har aldrig skjutit mot vilt. Jag äger inte heller några egna bössor eller annan specifik jaktutrustning. Vad jag däremot har är stort ett intresse och vilja att lära mig ALLT som har med jakt att göra samt en ambition att i framtiden bli en bra jägare. Jag följer gärna med ut som en hjälpande hand vid passröjning, viltvård och liknande  Allt skog- och jaktligt är av intresse och behöver absolut inte leda till framtida jaktmöjligheter, bara jag får lära mig något vettigt är jag nöjd.

Finns du i Upplands/Stockholms-trakten och vill ta med mig ut? Hör gärna av dig!

Med vänliga hälsningar,
Anders

• 2 weeks later...
Publicerat

Grisjakt Kristi Flygarehelgen.

Möjlighet finns att följa med på grisjakt i Blekinge tillsammans med 3 av mina goda kamrater över Kristi himmelfärdshelgen..

Gärna en ny eller ung jägare.

Jag var skulle varit med, men hade dubbel bokat: Det blir bäverjakt med JOBEno1 samma helg, så jag backade ur.

Intresserad kontaktar mig- då förmedlar jag kontakt med dom som ska jaga.

Jag förmodar att matförtäring och allmän livsnjutning är med i planeringen- och att du som är intresserad är trevlig och på gott humör. Det är huvudkravet.

Jag förklarar närmare i PM.

Publicerat

Hej

Mitt namn är David, är 22 år gammal och bor i Filipstad. Kommer inte från en familj med något större intresse för jakt utan tog jägarexamen för något över ett år sen när jag hamnade i ett kompisgäng där många jagar. Fattade snabbt tycke för det men har sedan dess tyvärr bara kunnat vara med på en handfull jakter på jägarförbundets mark.

Skulle nu vilja komma ut mer i skogen och lära mig mer om viltvård både i teorin samt praktiken. Är inte rädd för att ta i och hjälpa till och all erfarenhet som har med jakt att göra är av intresse. Så om ni/du inte har något emot att ha med en novis och lära honom ett och annat så hör gärna av er.

Mvh David

• 4 months later...
Publicerat

Hej,

Jag heter Gustav Wiklander och är 23 år och bor i Uppsala och Stockholm. Jag tog precis jägarexamen och är nu riktigt taggad på att följa med på jakt så snart som möjligt för att få erfarenhet kring riktig jakt! Tänkte mig i första hand bara följa med och titta och hjälpa till med vad jag är lämpad till så jag bygger lite sund fundamental erfarenhet. Jag har bil och är villig att åka längre sträckor, 20-30 mil, om det är vad som krävs. Ser fram emot det!

mvh Gustav Wiklander