Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ungdomar/Nybörjare som önskar följa med ut på jakt

Featured Replies

Publicerat

Hoppas att det här passar här trots att jag inte är marklös.

Jag är en kille på 26 år, bor i Västerås och är redo att åka en bit.

Jag blev klar med examen förra sensommarn och hade tur att komma med i ett lag ganska fort.

Nu håller jag på att försöka hitta vilken typ av jakt jag tycker är roligast. Har testat vak, pyrsch och lös hundsjakt framför allt efter Rådjur och Älg. Jag har ännu inte lyckas komma till skott än tyvärr.

Men ju mer jag läser om fågeljakt på nätet och jakttidningarmer suten blir jag, men har inte fått tag på någon i laget som håller på med det i någon större utsträckning.

Så det jag undrar om det finns någon som har lust att ta med mig på den fågeljakten ni tycker är roligast och spridda era kunskaper vidare till någon ny:)

//Thomas

• Svar 571
  • Visningar 156k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Träffade en ung tjej på skyttekvällarna för tjejer och kvinnor i alla åldrar. Hon hade tagit svensk jägarexamen den teoretiska biten och ville träna skytte. Jag märkte rätt fort att hon var något alld

• Har tänkt att varje år så ska jag ta med en nyexad eller marklös på några jakter. Jagar i Trosa, Tystberga, norra Uppland och lite här och där. Erbjuder de flesta jaktformer Mitt krav är att

• Trådväcker väl lite då. Ifall det finns nybörjare eller marklösa som är intresserade av att prova småviltsjakt i Västerbottens kustland går det bra att höra av sig. Kostnadsfritt såklart. Förfogar öve

Posted Images

Publicerat

Jag blev klar med examen förra sensommarn och hade tur att komma med i ett lag ganska fort.

Nu håller jag på att försöka hitta vilken typ av jakt jag tycker är roligast. Har testat vak, pyrsch och lös hundsjakt framför allt efter Rådjur och Älg. Jag har ännu inte lyckas komma till skott än tyvärr.

Men ju mer jag läser om fågeljakt på nätet och jakttidningarmer suten blir jag, men har inte fått tag på någon i laget som håller på med det i någon större utsträckning.

Så det jag undrar om det finns någon som har lust att ta med mig på den fågeljakten ni tycker är roligast och spridda era kunskaper vidare till någon ny:)

//Thomas

Fågeljakt finns i alla dess former, någon speciell ?

Publicerat

Fågeljakt finns i alla dess former, någon speciell ?

Där är jag flexibel. Eftersom jag är ny så är det kul att pröva så mycket som möjligt:)

Publicerat

Jag testar väl att slänga ut en krok här jag med!

Jag är en 29 år ung mas som tog jägarexamen i våras och är intresserad av att följa på med på vad som helst egentligen, inget krav på att skjuta något utan får jag en chans att bara följa med för att se och lära är jag tacksam! Jag har löst jaktkort, god vapenvana men nära på noll erfarenhet av jakt (har endast följt med farsan på ett par älgjakter när jag var mindre).

I vapenväg har jag en hagelbock och en .308:a, men vid behov kan jag låna vapen av farsgubben (.22lr, .222, kombi 12/.222 m.m.). Kan väl främst komma loss på helgerna, men jag har inga problem att åka en bit! Bor strax utanför Falun.

Jag ska köra en heldag i skogen på lördag, kommer jaga fågel (kråkfågel, duva, skoghöns etc) och senare på kvällen även grävling med ställande hund. Under dagen kommer det arbetas med lite fällor. Marken ligger i norra västmanland, vi startar tidigt.

//Thomas

Du är också välkommen på lördag.

Publicerat

Jag ska köra en heldag i skogen på lördag, kommer jaga fågel (kråkfågel, duva, skoghöns etc) och senare på kvällen även grävling med ställande hund. Under dagen kommer det arbetas med lite fällor. Marken ligger i norra västmanland, vi startar tidigt.

Du är också välkommen på lördag.

Du har pm=)

Publicerat

Tusen tack för erbjudandet, tyvärr är den här helgen uppbokad för mig, hoppas det kommer fler chanser!

Publicerat

Tusen tack för erbjudandet, tyvärr är den här helgen uppbokad för mig, hoppas det kommer fler chanser!

Det ska vi nog ordna, jag har kring 3-4 jaktdagar i veckan :)

Publicerat

Jaja ett försök kan det va värt ;) skriver in och hoppas någon kan förbarma sig över en yngling (22år) som önskar att få följa med och jaga under hösten. Söker fina jaktdagar i södra dalarna då jag ska testa att bo hos tjejen under hela september. Kommer uppehålla mig kring borlänge som utgångspunkt.

Hade inte tanke på att ta med vapen alls så söker egentligen någon att följa med. Kan lika gärna filma med kamera eller bara va med och lära. Har jagat i snart 7 år på både egenhand och i jaktlag så bra erfarenhet kring jaktetik och säkerhetstänk finns. Söker främst en hundförare att följa som jagar/jakttränar sin ställande älghund då det är en jaktform jag är intresserad av. Vill lära mig mer då jag tänkt skaffa älghund i framtiden.

Bara att hojta till om någon vill ha sällskap!

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag gör också ett försök här även om det inte är direkt jakt jag är ute efter i första hand. Jag och sambon har varsin labrador som vi gärna skulle vilja prova i praktisk jakt. Båda hundarna tar kallt vilt men har inte provat varmt. Eftersom vi inte vet hur hundarna fungerar i situationen så vill vi inte vara ensamma apportörer i nuläget. Helst skulle vi mest vilja vara med och låta hunden känna på en jaktsituation och kanske hämta nån enstaka apport. Det spelar egentligen inte så stor roll vilken typ av fågeljakt.

Vi bor i Botkyrka söder om Stockholm men har bil så vi kan köra en bra bit åt alla håll. Vi jobbar skift båda två så både helger och vardagar kan vara intressanta.

Vi tar även tacksamt emot tips var man kan vända sig om man vill prova sin hund i praktisk jakt men saknar kontakter.

Publicerat

Jag har just återkommit från de döda efter knäledsoperationen och har börjat gå. Finns intresse så kan jag ta med mig någon på antingen jakt på spelande höstorre eller jakt med stående under hösten. Till våren finns möjlighet till bäverjakt.

Publicerat

Åh låter jätteroligt, vad har du gjort med knäet?

Publicerat

Jag har lite egen mark med en å som rinner igenom och nu har bävern gjort en hydda på min mark så där finns möjlighet att skjuta bäver.  Orre finns det hyfsat av på jaktmarker jag har jaktkort på och det är fruktansvärt kul att ligga och passa med ett välinskjutet kulvapen. Knäet är en lång historia som avslutades med ett totalt fysiskt och mentalt haveri på grund av fruktansvärd värk och en totalt ointresserad sjukvård. Som tur var så finns det änglar på jorden och jag hade turen att träffa på en sådan. Hon hjälpte mig så att LKAB, det företag jag jobbar åt betalade en hamstrings operation då jag råkat ut för knäledsrotation efter att ha opererat bort menisken och gått länge med ett trasigt korsband.

Publicerat

Sveaskog erbjuder också jakt för de som vill. Det är faktiskt en del marker som är fina att gå i. Är man marklös så kan det vara ett alternativ. http://www.inatur.se/sv/Jakt/Hare/Hela-Sverige/Norra-Sverige/Lappland/Smaviltjakt-Arjeplog1/

Skulle vart en jäkla upplevelse att bara komma upp dit och se miljön, att man sen skulle ha bössa med sig och möjligheten fanns att skjuta nått, fifan, får bli en resa om några år! Bara tanken på att man skulle kunna gå rakt ut i skogen en dag utan att komma till jatkmarkens slut, som vi har det nu så går man tvärs över jaktmarken på en kafferast.. 

Publicerat

Om man vill så går allt att ordna. Vill man ha en riktig upplevelse så tar man full utrustning för att vara ute i tre - fem dagar. Sedan hoppar man in i en helikopter och flyger ut till något ripeldorado i fjällen. Det kan gå en vecka utan att man varken hör eller ser en levande själ.  

Publicerat

Hej. Tog jägarexamen för snart 2 år sen men har sen dess inte gjort något mer inom jakt. Något jag skulle villja ändra på, tog jägarexamen som en del av en utbildning till fjäll och vildmarks guide på malungs folkhögskola.

Jag är 22 år och bor i stockholm, västerort. I närheten av lövsta skjutbana. Jag har idags läget inte körkort.

Till vardags pluggar jag till fysiker/ metrolog på stockholms universitet.

Först och främst skulle jag vilja lära mig er om jakt och viltvård. Jag är intreserad av alla möjligheter att hänga med och lära sig runt om i stockholm.

//Carl

Publicerat

Hallå,

Är 23 år gammal och tog jägarexamen för 7 år sen. Bor i Stockholm (Bromma) och har ingen egen jaktmark. Enda jakten jag har haft möjlighet till är älgjakt(pass) på arrenderad mark i norra Dalarna.

Jag skulle vilja lära mig mer om alla jaktformer på småvilt, fågel och högvilt. Jag vill även lära mig mer om viltvård.

Jag lär mig lätt och har högt säkerhetstänk. Att gå med bössa eller inte är inget jag bryr mig om utan vill alltså lära mig allt inom jakten. Jag har bil och kan röra mig inom 2timmar från Stockholm. Jag har inget emot att tex hjälpa till med att röjja pass eller utfodra, så säg till om ni har något!

Jakob

Publicerat

Hej!

Tänkte också fiska lite efter tillfällen att komma ut i skogen!

Jag heter Jens, har jägarexamen sedan några år och har jagat en del, har väl blivit i snitt en fyra-fem dagar om året hittills, men det räcker inte.

Jag bor i Lund och pluggar i Malmö, men kan ta mig runt ganska bra, då jag kan låna bil utan större svårigheter. 

I vapenskåpet står en klass 1 och hagellicensen är på väg, men ni vet hur det är... Dock kan jag nog få låna med lite framförhållning. 

Den jakt jag provat hittills är mest drev/tryckjakt efter vildsvin och rådjur. Har några rådjur på skottlistan, och en och annan hare.

Är nog intresserad av att prova allt möjligt, och tar gärna med mig hunden om det passar. Han är en hårviltsren(förutom räv) weimaraner som har använts en del till stående fågelhund på ripa och skogsfågel. Det hade varit roligt att prova på fasaner här nere! Men som sagt, alltså verkligen ALLT är av intresse.

Jaja, nu svamlar jag..

Men hör gärna av er!

Ha det! 

Publicerat

halloj,

är inte så pass ny när de gäller jakten men rätt ung har jagat med egna vapen och hafft licenser sen jag har varit 16,

men är rätt ung och skulle vilja komma iväg och pröva lite roliga jakter, har en bekant som är helt grön när de gäller jakt som jag hadd tänkt släpa med mig om de går

har för tillfället en laika/karelare som jagar de mästa en bit han blir 3 så är ihöst man får se vad de blir av han

sen har ja även en american foxhound som är ung 7månader

samt tillgång till en laika/gonic som är jaktidiot och driver ställer de mästa

Publicerat

Hej!

Tänkte också fiska lite efter tillfällen att komma ut i skogen!

Jag heter Jens, har jägarexamen sedan några år och har jagat en del, har väl blivit i snitt en fyra-fem dagar om året hittills, men det räcker inte.

Jag bor i Lund och pluggar i Malmö, men kan ta mig runt ganska bra, då jag kan låna bil utan större svårigheter.

I vapenskåpet står en klass 1 och hagellicensen är på väg, men ni vet hur det är... Dock kan jag nog få låna med lite framförhållning.

Den jakt jag provat hittills är mest drev/tryckjakt efter vildsvin och rådjur. Har några rådjur på skottlistan, och en och annan hare.

Är nog intresserad av att prova allt möjligt, och tar gärna med mig hunden om det passar. Han är en hårviltsren(förutom räv) weimaraner som har använts en del till stående fågelhund på ripa och skogsfågel. Det hade varit roligt att prova på fasaner här nere! Men som sagt, alltså verkligen ALLT är av intresse.

Jaja, nu svamlar jag..

Men hör gärna av er!

Ha det!

Kolla in www.mvf.nu , de erbjuder den mesta sortens jakt. Väl uppstyrt och prisvärt.

/mjs

Publicerat

Kolla in www.mvf.nu , de erbjuder den mesta sortens jakt. Väl uppstyrt och prisvärt.

/mjs

Det där såg väldigt intressant ut, är det någon som vet om det finns något liknande i närheten av Stockholm? Eller i alla fall i Mellansverige.

Publicerat

MKJoF Malmbergets jakt och fiske hyr ut stugor och har stora arealer för skogsjakt. I år är vilttillgången helt katastrofalt dålig men annars så finns det både ripa orre och tjäder för den som vill.

http://mkjf.blogspot.se/

Publicerat

Om säsongen blir bra (snöfri) kommer det troligen finnas lite öppningar Oneshot ligger högst på listan 

Publicerat

/mjs

Tack för tipset!

Ska kolla runt lite där. Synd att man måste köpa köttet, min studentkyl är ytterst liten...

Jens

Publicerat

Tack för tipset!

Ska kolla runt lite där. Synd att man måste köpa köttet, min studentkyl är ytterst liten...

Jens

sälj/ge vidare köttet som du inte får plats med!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free