Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ungdomar/Nybörjare som önskar följa med ut på jakt

Featured Replies

Publicerat

Någon som har jaktmarker nära göteborg ? <_<

• 2 months later...
  • Svar 571
  • Visningar 156k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Träffade en ung tjej på skyttekvällarna för tjejer och kvinnor i alla åldrar. Hon hade tagit svensk jägarexamen den teoretiska biten och ville träna skytte. Jag märkte rätt fort att hon var något alld

• Har tänkt att varje år så ska jag ta med en nyexad eller marklös på några jakter. Jagar i Trosa, Tystberga, norra Uppland och lite här och där. Erbjuder de flesta jaktformer Mitt krav är att

• Trådväcker väl lite då. Ifall det finns nybörjare eller marklösa som är intresserade av att prova småviltsjakt i Västerbottens kustland går det bra att höra av sig. Kostnadsfritt såklart. Förfogar öve

Posted Images

Publicerat

Hallå

Heter Anders och är 17 år , har jaktbeviset (jägarexamen?) men dock inte skjutningen.Då min fader inte kan följa med så mycket pga jobb.

Skulle gärna kunna tänka mig att följa med på jakt om så går,bor i norra dalarna men kan tänka mig att resa en bit. Är väldigt intresserad utav jakt men det är svårt att hålla det uppe när man inte kan fara iväg själv <_< Har varit med på älgjakten några år, senaste året med bössa...

mvh//Anders

• 2 weeks later...
Publicerat

Då får man väl ta och ge detta en chans kanske :rolleyes:

Heter Niclas och bor i Blekinge. Tar studenten nu till sommaren från Naturbruksgymnasiet i Bräkne-hoby och jag har gått Skogsbruk med jakt och viltvård.

Jag är väl inte sådär heeelt torr men jag är ju fortfarande inte erfaren. Har licens på en .300 WM som har lagt ner 5 vildsvin och en räv på lock.

Har en överhettat intresse för jakt, nästan överdrivet.. När andra vill hem så vill jag sitta kvar.

Det som intresserar mig mest är klövviltsjakt i alla dess former och lockjakt efter räv.

Jag har prioriterat vildsvinsjakten så jag har tyvärr bara ett kulvapen i nuläget.

Dock inget körkort ännu, men kommer tas till sommaren, början av hösten.

Puss på er :lol:

Publicerat

Ska ta mig ut någon helg i Juni och jaga rådjur och ungräv, kan ta med en eller två nybörjare ut. Det blir vak, smyg och lockjakt. Området ligger i norra västmanland.

Publicerat

Hej

Vet inte hur många från detta forum som bor i Norrbotten och närmare bestämt Luleå men jag slänger upp en förfrågan iaf.

Första generationen jägare (om man har rätt att kalla sig det redan) i min familj så min kunskap stoppar vid den information som kommer med Nya jägarskolan. Följer gärna med på diverse sorters jakt under framtiden. Skulle vara ett guldtillfälle att få följa med en erfaren jägare!

Mycket seriös i min strävan mot att bli en bättre jägare!

Mvh

Carl-David

Publicerat

Hallå hallå!

Nyexaminerad 23åring söker jakterfarenheter av alla slag!

Många jaktlag och markägare vill att man har goda referenser med sig när man vill gå med eller arrenda, något som verkar vara riktigt svårt att få tag på, särskilt när man inte har några referenser till att börja med. Så jag tänkte att jag skulle vända på det hela, och erbjuda en stark och frisk 23 åring, som kan hjälpa till med allt från utfodring till utkik efter predatorer, ja allt ni kan tänka er behöva hjälp med!

Jag kommer inte kräva någon köttandel eller trofé, det är ju trots allt upplevelsen och erfarenheten som är det viktiga. Självklart har jag bössor ifall tillfället skulle uppstå och jag skulle få vara med och skjuta!

Jag bor i centrala Göteborg, har tillgång till bil och kan tänka mig åka ett 40-tal mil. Hör av er!

Nicholas

0764198042

nicholas.pavasovic@student.hv.se

Publicerat

Blir säkert en hel del grävlingjakt med ställande hund till hösten, om det är någon som nyfiken på att testa så hör av er så får vi försöka ordna något.

Publicerat
Blir säkert en hel del grävlingjakt med ställande hund till hösten, om det är någon som nyfiken på att testa så hör av er så får vi försöka ordna något.

Jag kan också ta med ungdomar och nybörjare ut! Men i en annan del av landet.

• 5 weeks later...
Publicerat

Hej, är nybliven jägare och vill gärna komma ut och jaga.

Jag är 28år, bor i Vänersborg (västergötland) och har en liten blandraskille (jack russell/tysk jaktterrier) på 5 år. Vi har varit med på bandjakt och eftersök och vart lovade en plats de senaste tre åren men när väl licensen kom så var vi inte välkomna längre.

Har egen bil och åker gärna 20 mil för att få komma ut i skogen. Kan jaga nästan oavsett dag i veckan då jag har möjlighet att styra jobbtiden lite som jag vill. Jag har klass 1 vapen och väntar på licensen för hagelbössan.

Om någon kan ta med mig ut och visa hur kråkjakt går till så hade jag varit väldigt tacksam.

mvh Mathias

Publicerat

Hej!

Relativt nybliven jägare på 26 år söker fågeljakt med klass 4 kulvapen!

Åker gärna en bit, tillgång till egen bil.

Har gedigen erfarenhet av skytte:

10m luftgevär

50m korthåll

Field Target Luftgevär.

Samt jaktskytte förstås :)

Har varit med på rådjursjakt med erfaren jägare och under detta tillfälle tagit ur, flått och styckat.

Även varit med på vildsvinsjakter men då endast som observatör.

mvh

Mattias

Publicerat
Hej!

Relativt nybliven jägare på 26 år söker fågeljakt med klass 4 kulvapen!

Åker gärna en bit, tillgång till egen bil.

Har gedigen erfarenhet av skytte:

10m luftgevär

50m korthåll

Field Target Luftgevär.

Samt jaktskytte förstås :)

Har varit med på rådjursjakt med erfaren jägare och under detta tillfälle tagit ur, flått och styckat.

Även varit med på vildsvinsjakter men då endast som observatör.

mvh

Mattias

Den jakten kan Du ordna själv om Du vill. Nu är fågeltillgången otroligt dålig i fjällen om det inte vänder i år. Bara att lösa kort på statens mark och har Du inte erfarenhet av skidåkning och bra kondition så skaffa dig det innan du åker. Ett par hyfsade turskidor med pjäxor och snölås samt snödräkt, ryggsäck, karta och kompass alternativt gps plus solbrillor så har Du det nödvändigaste. Hyr sedan en stuga och pallra dig upp i svinottan för att hinna ta dig upp på kalfjället och leta vita bollar som är vitare än snön och låter som ett osmort dörrgångjärn. Annars så har jag väl också möjlighet att släpa med mig någon ut om intresse finns för ståhundsjakt med en halvduglig vorsteh i sina värsta år.

Publicerat
Den jakten kan Du ordna själv om Du vill. Nu är fågeltillgången otroligt dålig i fjällen om det inte vänder i år. Bara att lösa kort på statens mark och har Du inte erfarenhet av skidåkning och bra kondition så skaffa dig det innan du åker. Ett par hyfsade turskidor med pjäxor och snölås samt snödräkt, ryggsäck, karta och kompass alternativt gps plus solbrillor så har Du det nödvändigaste. Hyr sedan en stuga och pallra dig upp i svinottan för att hinna ta dig upp på kalfjället och leta vita bollar som är vitare än snön och låter som ett osmort dörrgångjärn. Annars så har jag väl också möjlighet att släpa med mig någon ut om intresse finns för ståhundsjakt med en halvduglig vorsteh i sina värsta år.

Tack för tipset!

Har Ni något tips på område där detta är möjligt? Alternativt någon länk till en sida där jag kan hitta ett urval av dessa områden i Sverige?

För mig som storstadsbo känns det helt otroligt overkligt och fantastiskt att kunna jaga "på statens mark"!

Publicerat
Tack för tipset!

Har Ni något tips på område där detta är möjligt? Alternativt någon länk till en sida där jag kan hitta ett urval av dessa områden i Sverige?

För mig som storstadsbo känns det helt otroligt overkligt och fantastiskt att kunna jaga "på statens mark"!

http://www.fjallen.nu/6index.htm

http://www.ac.lst.se/jakt/smaviltsjaktpastatensmark

http://www.lst.se/jamtland/amnen/jakt/

Bara att söka rätt på jaktkartorna och titta på vilka områden som är lovliga. Akta dig för genomfartsvägarna till norge för dom är ockuperade av jagande norrmän, idiotkörande norrmän med skoter. Kite åkare och ett antal fyllskallar som antagligen inte får supa hemma för kärringen. Men det här är ingen vanlig jakt och det tyngsta du företar dig fysiskt. Ha koll på lavinrisker och orientering för här föreligger verkliga faror. Du måste kunna ta vara på dig själv och kunna hantera kyla och fysisk ansträngning. Normalt så färdas man 2-3 mil på en dag och man måste se till att ta med sig vätska och kaloririk mat för att inte gå i väggen. Sedan en sak till, ripjakten är ett av det mest beroendeframkallande man kan testa och den som har lyckats med både väder och jakten är fast för alltid efter bara en gång däruppe. :lol:

Publicerat

Även jag kan tillkännage att man är nybörjare inom jakten.

Jagat med far och broder som unggrabb (under 15) men de är inte så aktvia längre så inte varit ut på jakt sista åren. Har visserligen mark och ska jaga älg i höst dock i och mellan vargrevir. men erfarenheterna är inte så stora så följer gärna med folk ut på en tur om det erbjuds tillfälle för lära mig.

Lite snabb fakta som kan vara intressant:

Bor gävle, men villig köra för intressant jakt. Är ibland på andra resor mellan falkenberg och gällivare så avstånd är inga problem om tiden tillåter.

ålder: 26

jobbar: skift men då jag är ledig är jag långledig.

Vapengarderob: hagel, 30-06, 9-3x57 med aimpoint. tillgång låna studsare: 6,5x55 8,57js 22lr samt ett kombivapen kal 12/222

Radio: ska inhandlas närmsta tiden en 31:a samt 155( kan dock låna med kort varsel 31:a)

Jägarexamen tagits: 1999

tillgång till bil.

har vita blixtens om skidor om det behövs.

Det jag tidigare varit med är jakt med drever då rådjur samt hare och rävjakt med stövare samt lite älgjakt.

Intresserad av det mesta att prova på för finna min jakt dock lite förkärlek till prova trädskällare men ALLT är intressant.

Ni kan pm:a eller maila mig oderstad @ gmail.com om ni vill ha med någon nyfiken typ som vill se andra världar och hur andra gör och lära sig det mesta.

//claes aliad cgo

• 4 weeks later...
Publicerat

Ja, då var examen tagen och man ger sig ut i den vilda kampen om att hitta sig en mark vilket inte är det lättaste.

Heter Christian och bor i Motala. Är 28 år gammal, fast jobb, fru barn och allt som hör det till.

Har en bra grund garderob med en 30-06, en .222 och en hagelbock så jag kan vara med och jaga det som jagas kan.

Har även en 31mhz radio.

Har tidigare varit med min svärfar och jagar bäver, rådjur och älg.

Skulle vara trevligt att få hänga med någon ut och få lite erfarenheter.

Favolitviltet är gris och fågel.

Då man har små barn är resorna begränsade men 10 mil kan jag gärna åka.

Publicerat

Lite snabb fakta om mig.

Bor: I Skillingaryd (i mitten av Småland)

Har givetvis bil så att åka en bit är inga problem

Fyller 30 i slutet av augusti

Är sambo

Radio: Har en 155Mhz

I garderoben: 30.06 med 2,5-10x56. Lånevapen till förfogande: drilling med aimpoint samt hagelspruta kal.12 (haglet tar jag nog över själv snart så man slipper lånelicens)

Har som liten skrutt varit med farfar och jagat och det var då det bästa som fanns! Sen blev han för gammal och slutade således att jaga. Efter det blev det ingen jakt för mig. När han blev för gammal så ville han ge vidare vapnen så jag och farsgubben tog examen -97. Andra intressen fanns då som gick före jakt men nu har suget kommit tillbaka och jag har varit ute två gånger på "gästjakt" hos vänliga polare.

Vore nu kul att komma ut lite mer innan man hittar ett "eget" lag att gå med i/få kontakter till ett jaktlag som söker nya medlemmar.

Det jag främst vill jaga är, rådjur, vildsvin, räv och hare. Och ev. någon helg med älgjakt. Tyvärr har jag lite för mycket på jobbet för att ta ledigt för älgjakten som det ser ut nu. Men i framtiden så lär det ske med :D

Skicka ett PM om ni bor i trakterna och vill ha med en nybörjare (men ändock med ganska bra skjutvana..)

Publicerat

Hej!

Många nykomlingar här som söker mentorer ser jag :) Ställer mig till skaran, både som ny medlem (om jag än "tjuvläst" flitigt på forumet i ca ett år) och som nybliven jägare.

Snabbfakta

Heter: Henke

Ålder: 25

Bor: Sundsvall

Garderob: 8x57, .222 och hagelbock. Två jaktradio'r ("ny och gammal" kommer inte ihåg vilken frekvens, ska undersöka det närmare. Har tagit över samtliga grejer av min farfar. Förhoppningsvis så ska jag få fälla den 50:e älgen för älgstudsarn då farfar hann komma upp i 49 stycken :D )

Jakt- och skyttevana: Inte så mycket alls tyvärr - av någon av delarna. Tog jägarexamen i våras.

Egen bil, så avstånd är inga problem.

Så, vad är det då jag söker?

Jo, jag söker "jaktvänner" främst i Västernorrland och gärna Sundsvall, men även Sollefteå-Junsele trakten går bra då jag har svärföräldrar där. Även jaktvänner i Västerbotten, några mil norr om Vilhelmina är intressant eftersom jag har en jakt- och fiskestuga där.

Min tanke är inte främst att få kasta mig ut i skogen och panga på vad som nu kan tänkas gälla för dagen utan jag söker mer någon som är villig att ta med mig på någon jakt så jag får lära mig lite. Är som sagt totalt helt ny på detta så om någon vill träna lite skytte så är även det intressant! Jag har nämligen ingen släkt eller några vänner som jagar, så det är svårt att komma in i det hela... Är även intresserad av att bara ta någon pilsner och snacka lite jaktsnack om det skulle vara så! :D

Om någon känner sig intresserad av att klura ut något, så hör gärna av er via ett PM!

/Henke

Publicerat

Hej!

Är det någon här i uppe i Tornedalen eller Norbotten som har lust att ta med en jaktintresserad 16 åring ut på jakt.

Jag jagar så mycket jag bara kan med far min. Har ett stort intresse av rävlock, rävvak och allt som kretsar kring jakt, och jag har jägarexamen sen ett år tilbaka i tiden. Så om det finns nån generös person som skulle kunna ta med mig på jakt så skicka gärna ett PM.

MVH Jonas

Publicerat

Hej!

Jag är en kille på 29år och tog min jägarexamen för två år sedan. Jag är uppvuxen i västernorrland men bor just nu i Stockhlolm. Jag har hunnit att vara på en toppfågeljakt som resulterade i en tjädertupp och en uppflogsjakt där jag fick skjuta en orrhöna.

Jag är ganska flitig på skjutbanan där jag skjuter sporting, trapp och skeet mest men även med mina studsare.

Jag skulle gärna vilja följa med på alla sorters jakter kring Stockholm med omnejd, ca 15 mil. Är väldigt nyfiken på att lära mig olika sorters jaktformer.

Jag har tidigare tävlat i luftgevärsskytte i 12 år men också korthåll, fältsskytte, 200m och 300m.

I min vapengarderob har jag en 22 wm, 243 win och en hagelbock.

Är det någon som kan tänkas ta med sig en nybörjare som lärling så hör gärna av er: persjoblom@gmail.com

Mvh Per

Publicerat

Lite statusuppdatering för min del:

Har utökat arsenalen med en reminton 700 i kaliber 222, väntar då bara på den erforderliga "lappen i lådan".

Därav breddas intresset från klass 4 jakt till klass 4-2 jakt.

Främst är jag ute efter att jaga predatorer och skadedjur, kan självklart även vara behjälplig med annat arbete som har ett viltvårdande syfte.

Publicerat

Hejsan.

Tycker detta var ett bra initiativ, jag har haft jägarexamen sedan 1994 men har inte jagat på många år. nu har jag tagit upp intresser igen och vill gärna komma med ut och jaga. jag bor i Göteborg och har egna vapen (klass 1, hagel, 22 hornet)

Jag har egen bil och jobbar väldigt fritt så jag kan komma iväg för det mesta oavsett vilken veckodag.

Tacksam för svar.

MVH

Mattias Henriksson

PS. Jag är inte främmande för att åka en bit för att komma ut och jaga. DS.

Publicerat

Glömde ange mitt telefonnummer

Hejsan.

Tycker detta var ett bra initiativ, jag har haft jägarexamen sedan 1994 men har inte jagat på många år. nu har jag tagit upp intresser igen och vill gärna komma med ut och jaga. jag bor i Göteborg och har egna vapen (klass 1, hagel, 22 hornet)

Jag har egen bil och jobbar väldigt fritt så jag kan komma iväg för det mesta oavsett vilken veckodag.

Tacksam för svar.

MVH

Mattias Henriksson

PS. Jag är inte främmande för att åka en bit för att komma ut och jaga. DS.

0708 624 445

themattias@yahoo.se

Publicerat

kan ta med mig en person i närheten av sollefteåtrakten.

Publicerat

kan tänka mig att ta med mig en person ut för både rävjakt och vit o kråkfågeljakt i närheten av varberg och falkenberg, du bör ha egen bil ( inget krav om du bor påväg till eller från marken ) men eget vapen är dock ett krav då jag är kort om vapen nu,

vill helst lära känna dom jag åker ut med så lite skitsnack på skjutbannan hade varit trevligt innan man beger sig ut ( vill ju se om människan som ska med ut är lika galen som en sj ;) )

så du kille ( tjej går ju såklart lika bra de ) som vill följa med ut här i trakten, skicka pm så får vi planera in något.

mvh//Marcus

Publicerat
kan tänka mig att ta med mig en person ut för både rävjakt och vit o kråkfågeljakt i närheten av varberg och falkenberg, du bör ha egen bil ( inget krav om du bor påväg till eller från marken ) men eget vapen är dock ett krav då jag är kort om vapen nu,

vill helst lära känna dom jag åker ut med så lite skitsnack på skjutbannan hade varit trevligt innan man beger sig ut ( vill ju se om människan som ska med ut är lika galen som en sj :D )

så du kille ( tjej går ju såklart lika bra de ) som vill följa med ut här i trakten, skicka pm så får vi planera in något.

mvh//Marcus

Marcus, har du gott om mås och kråkfågel vid dina marker? jag är relativt mycket i varberg, och på vissa platser är det enormt mycket vitfågel. vart är dina jaktmarker belägna någonstans?