Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Crowfears jakt på den hel-amerikanska vapengarderoben !

Featured Replies

Publicerat

Den ballistiska fördelen 6,5-284 har jämfört med 6,5x55 är inte astronomisk. Ska man skjuta extremt mycket på 1000 meter så kan jag tänka mig att 6,5-284 har en självklart plats på shortlisten, men annars får den nog anses vara lite overkill.

Dessutom är det bra mycket enklare att hitta både bössor och hylsor i 6,5x55.

• Svar 380
  • Visningar 46,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Den här resan var ju hur kul som helst att följa även om preferenserna är lite skruvade :D:P

Tror din polare i kråkskyddet vars nick är lika jobbigt att lära sig som Matbohmans kommer att bli störtnöjd om du skaffar pump, herrejävlar vad han ska rula med sin reptilsnabba Centro B);)

Mvh!

Klart grabben skall ha en runkebössa, helst en kortpipig sak... Bara mer pippisar att skjuta för mig :D

Publicerat
  • Författare
Klart grabben skall ha en runkebössa, helst en kortpipig sak... Bara mer pippisar att skjuta för mig :D

...tsss...jag kommer att plocka kappor i dussintal med pumpen medans du håller på att trassla ut din långpipiga hagelhaubits ur maskeringsnät och granruskor !! :D

Ville nu bara blidvädret hålla i sig så kunde vi ju ut och reka lite mer på mina marker med.

cow-boy-98.gif

• 2 weeks later...
Publicerat
...tsss...jag kommer att plocka kappor i dussintal med pumpen medans du håller på att trassla ut din långpipiga hagelhaubits ur maskeringsnät och granruskor !! B)

Ville nu bara blidvädret hålla i sig så kunde vi ju ut och reka lite mer på mina marker med.

cow-boy-98.gif

Är detta något som intresserar dig broder??? Bygelrepeter!

http://www.blocket.se/vi/19748011.htm?ca=1_7_s

;)

Publicerat

;)

Tror Remmyn ligger bättre till än Marlinen faktiskt. Den pumpen såg väl fin ut Janne? Edit: kollade på den andra bilden och så fin var den inte ändå... Men rätt sort iaf! B)

Publicerat

Undrar vad som kan få en sådan helseriös kille att sälja hela sin identitet B)

Han skulle behöva lite bygelterapi av Doktorerna Mauser och Crowfear ;)

/Mike

Publicerat
  • Författare

B)

Tack Stefan !

Jodå, den där Marlin 44:an skulle sitta fint som snus, återigen...förbannade vapengarderob... ;)

Tror Remmyn ligger bättre till än Marlinen faktiskt. Den pumpen såg väl fin ut Janne? Edit: kollade på den andra bilden och så fin var den inte ändå... Men rätt sort iaf! :D

Japp, rätt sort, helt klart !

Men det där med hagelpangen måste ju vänta lite, dels så ska ju Samme frigöra plats i sit skåp för han ska ju ha min spagettiauto, och sen har jag ju lite andra bössplaner som eskar en del slantar som du vet... B)

Undrar vad som kan få en sådan helseriös kille att sälja hela sin identitet :lol:

Han skulle behöva lite bygelterapi av Doktorerna Mauser och Crowfear B)

/Mike

Ja det där är riktigt oroande...stackars karl..så vilsen i tillvaron... :o:(

Men som du säger, en veckas terapi skulle nog leda in den kraken på den rätta vägen igen.. B)

Publicerat
Ja det där är riktigt oroande...stackars karl..så vilsen i tillvaron... ;)B)

Men som du säger, en veckas terapi skulle nog leda in den kraken på den rätta vägen igen.. :D

Oroa dig inte Janne! Snart kommer demensen krypandes å du kränger av dina pangar för en kasse pant på blocket. :o

Ooops jag höll på å glömma... Jag har en Marlin 44:a. B)B):lol:

Go morgon förresten!

Publicerat
  • Författare
Oroa dig inte Janne! Snart kommer demensen krypandes å du kränger av dina pangar för en kasse pant på blocket. ;)

Ooops jag höll på å glömma... Jag har en Marlin 44:a. :D:lol::o

Go morgon förresten!

a118.gif

Publicerat

Du var inne på en 270 tidigare i tråden och det fanns argument mot lång låda osv,

Hur vore det med en 270WSM? har själv sneglat åt den

Har ju en 22-250 och en 300WSM

Efter att ha pratat med några skottska yrkesjägare villket som var deras val för hjortjakt på långhåll.

Så fick jag rekomendationen 22-250 för "skräp"skytte och en klass ett med samma prestanda så att man riktar på samma sätt i allt praktiskt jaktskytte med båda bössorna oavsett håll. Och då vart förslaget 270el300WSM som klass ett.

Jag ligger ju inte och nöter på bana med dessa som ni gör så jag ser kanske inte nackdelar som ni gör.. vore intressant att höra eran åsikt som har tagit skyttet en eller flera nivåer till från vad jag håller på med.

Publicerat
  • Författare
Du var inne på en 270 tidigare i tråden och det fanns argument mot lång låda osv,

Hur vore det med en 270WSM? har själv sneglat åt den

Har ju en 22-250 och en 300WSM

Efter att ha pratat med några skottska yrkesjägare villket som var deras val för hjortjakt på långhåll.

Så fick jag rekomendationen 22-250 för "skräp"skytte och en klass ett med samma prestanda så att man riktar på samma sätt i allt praktiskt jaktskytte med båda bössorna oavsett håll. Och då vart förslaget 270el300WSM som klass ett.

Jag ligger ju inte och nöter på bana med dessa som ni gör så jag ser kanske inte nackdelar som ni gör.. vore intressant att höra eran åsikt som har tagit skyttet en eller flera nivåer till från vad jag håller på med.

Jag har aldrig provat någon 270WSM, så jag kan inte uttala mig om hur den är att skjuta med, inte prestandamässigt heller på längre håll.

Kan kanske tänka mig att den blir lite tuff för min rappliga lekamen att ligga och dunka tusentals skott med på bana varje år. <_<

cow-boy-98.gif

Publicerat
Jag har aldrig provat någon 270WSM, så jag kan inte uttala mig om hur den är att skjuta med, inte prestandamässigt heller på längre håll.

Kan kanske tänka mig att den blir lite tuff för min rappliga lekamen att ligga och dunka tusentals skott med på bana varje år. <_<

cow-boy-98.gif

Min tanke var att ha en extra pipa till blasern och således använda samma bössa till båda kalibrarna med fördelen att jag kan övningsskjuta med den snällare 22-250 som håller samma prestanda.

Och sedan pipa om när det så krävs klass ett. Men jag kan tänka mig att det sliter pipa om man ska som er skjuta flera tusen skott per år.

Publicerat
  • Författare
Min tanke var att ha en extra pipa till blasern och således använda samma bössa till båda kalibrarna med fördelen att jag kan övningsskjuta med den snällare 22-250 som håller samma prestanda.

Och sedan pipa om när det så krävs klass ett. Men jag kan tänka mig att det sliter pipa om man ska som er skjuta flera tusen skott per år.

Pipbytartanken på en jaktbössa är god, speciellt som det inte belastar mer än en plats i garderoben.

Men en 22-250 skjuter man nog slut på rätt fort är jag rädd, om man ska flåsa på banan med den ofta.

cow-boy-98.gif

Publicerat
Pipbytartanken på en jaktbössa är god, speciellt som det inte belastar mer än en plats i garderoben.

Men en 22-250 skjuter man nog slut på rätt fort är jag rädd, om man ska flåsa på banan med den ofta.

cow-boy-98.gif

Ja jag kan tänka mig att den inte är lämpad att skjuta på bana med om man inte har råd att byta pipa ofta.

Pipbytarsystemet funkar klockren för mig då jag oftast använder 9,3x62 i min dagliga jakt men springer det förbi en räv hemma så pipar jag om till flacksjutaren på mindre än minuten.

Men för jakt så funkar den klockrent man begöver inte hålla annat än mitt i en räv Bara man får in riktmedlet med en kikar i 9 ggr förstoring så funkar det, och ser man inte räven bakom riktmedlet så räcker det att hålla i rygglinjen :blink: min teknik att bedömma avståndet <_<

Får tänka om nu när nya kikaren kommer -_-

Publicerat

Det problemet löser man delvis genom att köra med molybehandlade kulor. Jag råkar ha ett lass V-Max liggande som jag använde i min 22-250 av just denna anledning (men som alla vet så hinner jag sällan skjuta slut på en pipa). 22-250:n var en av de läckraste fabriksbössor jag ägt, nämligen en Rem 700 VSSF (tyvärr lite kort i kolven) :D

(Lugn Jensa, det där är INTE din 4,5-14x50 :D )

VSSF.JPG

Publicerat
Det problemet löser man delvis genom att köra med molybehandlade kulor. Jag råkar ha ett lass V-Max liggande som jag använde i min 22-250 av just denna anledning (men som alla vet så hinner jag sällan skjuta slut på en pipa). 22-250:n var en av de läckraste fabriksbössor jag ägt, nämligen en Rem 700 VSSF (tyvärr lite kort i kolven) -_-

(Lugn Jensa, det där är INTE din 4,5-14x50 :wub: )

VSSF.JPG

Jag är lugn och i väntans tider :wub: kanske vill avyttra lite kulor i såfall?

Jag har inte skjutit upp mina askar med obeheandlade v-max än så det har inte blivit av att införskaffa behandlade men det är kanske läge om man ska förlänga livslängden :D

Jag är ju helt kär i den bössan - när en trut exploderar på 260 meter -det är kärlek! :D

Publicerat
Jag är ju helt kär i den bössan - när en trut exploderar på 260 meter -det är kärlek! :D

Hehe, jag har oxå en del "kul" minnen från min 22-250. Den knallen är lite mer "manlig" än 222/223 :wub:

Vid ett tillfälle bommade jag en nötskrika på ca. 100 meters håll, men sköt av den tumtjocka grangrenen den satt på. Det var rätt festligt att se grenen vikas ner mot stammen/vegetationen medan nötskrikan drog därifrån :D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Är detta något av intresse? :lol:

http://www.blocket.se/vi/20683903.htm?ca=1_7_s

:lol:

Ja, i allra högsta grad !

Jag har ju bara 2 st platser kvar dock, och dom är tingade för en 45-70 eller 444, samt en långhållspang.

Problemet är ju att "vill ha" är större än "får ha".. ;)

Publicerat
Ja, i allra högsta grad !

Jag har ju bara 2 st platser kvar dock, och dom är tingade för en 45-70 eller 444, samt en långhållspang.

Problemet är ju att "vill ha" är större än "får ha".. :(

I värsta fall broder så får du väl emigrera till ett land med mer liberala vapenlagar än gamla Svedala. ;);)

Publicerat
  • Författare
I värsta fall broder så får du väl emigrera till ett land med mer liberala vapenlagar än gamla Svedala. ;);)

Den tanken har man närt många gånger.. :(

Publicerat

Tjenare Janne!

Vad har du för planer inför din "långhållsrigg"?

/Shooting Bob

Publicerat
  • Författare
Tjenare Janne!

Vad har du för planer inför din "långhållsrigg"?

/Shooting Bob

Det är så hemligt att jag måste använda dig som fallmål till den om jag talar om det.. :P

Närå..jag har funderat skallen i bitar på det här, lusläst Henriks trådar, lyssnat på Mickes,Rickards och Aperssons kloka synpunkter, och det blir en 6,5, vilken är dock lite oklart, är jäkligt nyfiken på Creedmooren, men som sagt, inget bestämt mer än 6,5 än.

Vapnet blir en Remmy 700 av någon sort, sen blir det väl pipbyte och stockbyte, håller som bäst på att fundera på vilken stock det blir, vilket inte gör saken enklare precis, men det är ju angenäma problem i alla fall.. -_-

Optiken har jag inte flurat så mycket på än, vill inte överanstränga hjärnan med för många funderingar på samma gång, jag är ju kille.. ^_^

Jag har ju inte hållt på med långhållsskytte av den här digniteten förr, så det är mycket att lära in.

Publicerat
Det är så hemligt att jag måste använda dig som fallmål till den om jag talar om det.. :P

Närå..jag har funderat skallen i bitar på det här, lusläst Henriks trådar, lyssnat på Mickes,Rickards och Aperssons kloka synpunkter, och det blir en 6,5, vilken är dock lite oklart, är jäkligt nyfiken på Creedmooren, men som sagt, inget bestämt mer än 6,5 än.

Vapnet blir en Remmy 700 av någon sort, sen blir det väl pipbyte och stockbyte, håller som bäst på att fundera på vilken stock det blir, vilket inte gör saken enklare precis, men det är ju angenäma problem i alla fall.. -_-

Optiken har jag inte flurat så mycket på än, vill inte överanstränga hjärnan med för många funderingar på samma gång, jag är ju kille.. ^_^

Jag har ju inte hållt på med långhållsskytte av den här digniteten förr, så det är mycket att lära in.

Problemet med Creemoor är ju brotchen, tror inte nån smed har den än. Annars är det en intressant kaliber med 260 Rem prestanda i samma hylslängd som 6,5x47 i princip. Kortare hylsa ger lite större frihet med sättdjup på långa BC-monster i en kort 700 låda. 260 Rem done right som jänkarna säger. Nackdelen är hylstillgången, endast Hornady tillverkar och vad jag hittat finns ingen självklar hylsa att omforma heller. Dock har Hornadys hylsor fått bra betyg i USA.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Jakten går vidare. :o

Om allt går som det ska, så kommer nog min gamla Marlin 1895 GG 45-70 tillbaka till fadershuset nu snart. :wacko::lol: