Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Lämpliga" jaktvapen

Featured Replies

Publicerat
Ja det är ju konstigt att du dessutom enbart får ha två skott i magasinet på en halvauto när du jagar björn..Jag skulle då vilja ha fyra i alla fall, Men som sagt man har ett mag som rymmer två och ett som rymmer fyra så kan man skjuta två skott trycka ut magget och in med det nya! för efter första skottet är det ju inte längre "jakt"! ;) utan eftersök och avlivning! ;) Fast var jag inte hundra på att döda björnen med första skottet skulle jag nog inte tordas avfyra, vill ju inte ha en arg björn efter mig. :lol:

Ledsen att behöva berätta att du har fel. Bara för att man skjutit ett skott innebär inte med automatik att skott två är "eftersök". "Eftersök" förutsätter att du har konstaterat att djuret är skadat (hittat snitthår, blod osv). Normalt sett har då djuret försvunnit utom synhåll från skottplatsen. Annars har du ju inget att "eftersöka"...

• Svar 289
  • Visningar 58k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om den icke jagande allmänheten begriper att vi använder sämre vapen än nödvändigt, skjuter sämre och långsammare än vad vi skulle kunna göra, orsakar mer skadeskjutningar och liknande än nödvändigt d

• Är knappast vapnets fel att skottet inte sitter där det ska... /Jämta med 0% skadeskjutning

• Jag hade tänkt att strunta i denna tråd, men många vettiga argument har faktist kommit fram från båda sidor, dock är jag en av dessa "bakåtsträvande" personer då jag inte riktigt kan se det "jaktliga

Posted Images

Publicerat
Jag tycker det där verkar väldigt luddigt... Bara ladda med 2 skott på björnjakt av alla jakter! Hur gör man ifall man gör som i vårt jaktlag, kombinerar björnjakt och älgjakt? Risken att man skulle få en björn i pass är väldigt lite så jag laddar med fem skott. Men grannlaget har skjutit björn så det finns ju...

Skulle jag bli dömd ifall jag skjöt en björn när jag satt på älgpasset för att jag inte bytte till ett magasin med två skott? Skall det magasinet som används till fågel och björn jakt vara pluggat så det bara får plats två skott?

Gäller detta bara halvautos eller alla vapentyper?

Detta gäller bara halvautomatiska kulgevär. 2+1 skott vid jakt efter varg, björn, lodjur, bäver, utter, mård, skogshare och alla fåglar. För annat vilt gäller 5+1 skott. Halvautomatiska hagelgevär skall alltid vara pluggade 2+1. Magasinen skall vara pluggade alltså. Det är brott att skjuta en björn med en halvautomat med ett magasin med mer än 2 skott.

Publicerat
Hmm, vad är straffet för ett moddat vapen?

Du lär inte få mer än böter, men blir förmodligen av med licenserna. samtliga.

Publicerat
Detta gäller bara halvautomatiska kulgevär. 2+1 skott vid jakt efter varg, björn, lodjur, bäver, utter, mård, skogshare och alla fåglar. För annat vilt gäller 5+1 skott. Halvautomatiska hagelgevär skall alltid vara pluggade 2+1. Magasinen skall vara pluggade alltså. Det är brott att skjuta en björn med en halvautomat med ett magasin med mer än 2 skott.

utan att uppmana någon till medvetna brott, men bevisläget för att man hade "rätt" magasin i vid den kombinerade Älg/Björnjakten där just en björn går i pass med halvauto gör ju att brottet knappast ens kan styrkas...

Det är aldrig riskfritt att vara kategorisk, men 2+1 regeln vid just björnjakt med halvauto är nog det mest korkade som hittats på.

Vad är motiveringen, någon?

Publicerat
utan att uppmana någon till medvetna brott, men bevisläget för att man hade "rätt" magasin i vid den kombinerade Älg/Björnjakten där just en björn går i pass med halvauto gör ju att brottet knappast ens kan styrkas...

Det är aldrig riskfritt att vara kategorisk, men 2+1 regeln vid just björnjakt med halvauto är nog det mest korkade som hittats på.

Vad är motiveringen, någon?

Om du inte har ett tvåskottsmagasin utan bara femskottsmagasin så lär du ligga pyrt till...

Motiveringen är EU:s Art- och habitatdirektiv som ställer det kravet. Samma gäller för hagelautomater och där har man velat begränsa möjligheten att fälla för mkt fågel. Tror att regeln bara hängt med över i det andra direktivet så att säga.

Publicerat
Om du inte har ett tvåskottsmagasin utan bara femskottsmagasin så lär du ligga pyrt till...

Motiveringen är EU:s Art- och habitatdirektiv som ställer det kravet. Samma gäller för hagelautomater och där har man velat begränsa möjligheten att fälla för mkt fågel. Tror att regeln bara hängt med över i det andra direktivet så att säga.

Ok, jag köper det rakt av för hagel, den enda halvauto jag själv använder för jakt, men när det gäller kulvapen, varför undantas då klövvilt ? Eller är motiveringen att man med normal magasinsstorlek skulle meja ner björnflockar under de talrika björndreven som genomförs ? :-)

Missförstå mig rätt, jag ser inte behovet av halvauto för kulvapen, utom möjligtvis just för björnjakt.

Säljs förresten exempelvis Browning BAR eller HK med 2-skotts mag som tillval?

mvh

Orca

Publicerat
Ok, jag köper det rakt av för hagel, den enda halvauto jag själv använder för jakt, men när det gäller kulvapen, varför undantas då klövvilt ? Eller är motiveringen att man med normal magasinsstorlek skulle meja ner björnflockar under de talrika björndreven som genomförs ? :-)

Missförstå mig rätt, jag ser inte behovet av halvauto för kulvapen, utom möjligtvis just för björnjakt.

mvh

Orca

Har 2 och 5 skotts magasin till min HK SLS. Tror det finns en 10-skottsvariant oxå... fanns i alla fall förr.

Publicerat

Jo, det vågar jag påstå att det gör (är inte helt hundra på HK). I ärlighetens namn så är många 2-skottsmagasin fabrikspluggade 5-skotts diton, så mer dramatiskt än så är det inte.

...Eller så kan man göra som ett icke okänt östmärke som sänder med 5-skottsmagasin och plugg och "litar" på jägarnas ärlighet när de säljer halvautomater för hagel. :blush:

Publicerat
Jo, det vågar jag påstå att det gör (är inte helt hundra på HK). I ärlighetens namn så är många 2-skottsmagasin fabrikspluggade 5-skotts diton, så mer dramatiskt än så är det inte.

...Eller så kan man göra som ett icke okänt östmärke som sänder med 5-skottsmagasin och plugg och "litar" på jägarnas ärlighet när de säljer halvautomater för hagel. :blink:

Till min HK är de av olika storlek dvs inget pluggat 5-skottsmagasin.

Publicerat

får man plugga själv?

Eller måste det vara ett "fabriks pluggat" magg?

Publicerat
Det var en civil bössa från början som utrustades med militära atiraljer vid renoveringen då pipan kapats. Den var altså ej i militärt utförande ursprungligen.

Hittade tidningen och du har rätt. Märkligt bara att en reporter antingen inte känner till vilka regler som gäller eller att han vet och skiter i dem för han skriver rätt ut att han eftersträvar samma utseende som ett skyttegravsgevär från VV1. Samtidigt så har han tur att ingen polis läser VT för de kan ju plockat hans bössor (enl. mr fiberklass).

• 3 years later...
Publicerat

Jag har haft ett stort antal vapen under mitt liv, närmar mig nu 50 år och har skjutit sedan jag var 6 år.

Jag föredrog automatkarbin under min tid som FN soldat. Utan tvekan är AR-vapen konstruerade för soldater.

Som tävlingsvapen är nog frigevären svåra att slå, om vi ska skjuta innertior på 300m. För att skjuta små träffbilder med allt upptänkligt stöd så väljer jag ett bänkskyttegevär.

För jakt väljer jag gärna ett lättare och smidigare vapen. Gärna rostfritt med syntetstock. Men med bra balans och ett trevligt utseende.

Jagar hellre med en Ruger nr1 (enkelskottare) än med en AK4 om jag ska skjuta älg.

Föredrar min sako i 243w till toppfågel före en AK5.

Min Merkel 47E (sbs hagel) med rak engelsk kolv är bättre till fågeljakt än KSP58 med LV stativ.

Vad jag menar är att vapnen är anpassade för sina tänkta roller.

Moderna bilar transporterar oss bekvämare än moderna stridsvagnar eller terrängfordon, om vi åker på våra vanliga vägar.

Men åker vi genom obanad terräng, ja då är det en annan sak.

Moderna militära vapen är konstruerade för att "passa alla" och att kunna hålla mycket bly i luften. Uteendet ska se krigiskt ut för att tilltala soldaten, inte nödvändigtvis måste allt vara optimalt.

Det är som cammo uniformen, det viktiga är soldatens tro på att han har det bästa.

Det finns nog ingen punkt ett militärt vapen är bättre än ett civilt jaktgevär när vi ser till jakt.

Halvautomaterna skjuter lika snabbt men med bättre precision, och rakrepeterarna skjuter nästan lika snabbt.

Vanliga cylindermekanismer är otroligt driftsäkra och skjuter otroligt bra, och är enormt starka.

Så kommer de militära vapnens problem, att mäta alla de för jakt så olika kulor.

Militära vapen har svårt med att fungera med alla typer av kulor och laddningar.

Att bara kunna ladda ett fåtal kulor och bara vid ett visst tryck är ett handikapp.

Och som den jägare jag är, så väljer jag kula och laddning efter den jakt jag bedriver, och då faller alla halvautomater bort.

Publicerat

några tips till en första älgstudsare, tänkte mig en 6,5x55 så man kan jaga småvilt också. :smile:

Publicerat

Kul ämne

Många intressanta synpunkter, klart äro tycker jag, att det råder lite olika förutsättningar när man skall skjuta människor eller djur? Sen kan det nog vara rätt att man alltid skall beakta vad som händer med teknikutvecklingen, jaktetik mm. Personligen är jag tacksam att mina jaktvapen röner ljumt intresse av kriminella, är inte oroad över bristande firepower, vill inte visa mig i skogen under jakt med militärt automatvapen, men blir det krig, ge hit ett, med lätt snabb ammo som jag kan bära med mig mycket av.

Så effektiv som möjligt.. Vad är det?

Publicerat

Kul ämne

Många intressanta synpunkter, klart äro tycker jag, att det råder lite olika förutsättningar när man skall skjuta människor eller djur? Sen kan det nog vara rätt att man alltid skall beakta vad som händer med teknikutvecklingen, jaktetik mm. Personligen är jag tacksam att mina jaktvapen röner ljumt intresse av kriminella, är inte oroad över bristande firepower, vill inte visa mig i skogen under jakt med militärt automatvapen, men blir det krig, ge hit ett, med lätt snabb ammo som jag kan bära med mig mycket av.

Så effektiv som möjligt.. Vad är det?

Kapten, glöm inte bajonetten om det blir krig för ammon lär ta slut snabbt!

// Captain JS :)