Publicerat Januari 20, 200917 yr men nu funderade jag lite här.hur är det. tex, om lilla jag skulle ha införskaffat mig en r-25 och kanske får till stånds en utbytes jakt i sverige men nån trevlig forumist.han jagar älg med oss och vi jagar gris/rå med honom. Får jag då ta över min R-25 till sverige att jaga med? Blir det en tolknings fråga eller ? Tror inte att det skulle gå, iom att modellen inte är godkänd i Sverige.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Som inbiten hagelskytt med bock är jag kanske i fel tråd och jiddrar men here goes... Jag har jagat kaniner med en AR-15 i 22LR i england. En kompis hade skaffat en och nog fungerade det ok i liggande skytte. Bara att panga på de 50 skotten han hade i sitt mindre än lagliga magasin. Men att ha en AR i någon grövre kaliber på t ex älgjakt är jag lite tveksam till... Jag har skjutit M16 ganska mycket och det är ingen bössa jag direkt höjer till skyarna, men AR skall ju vara lite bättre dock... Hur som haver, vilka jaktmodeller finns det tillgängliga på marknaden i dag som är baserade på moderna, och vad jag förstår enligt denna tråden, militära vapen? H&K vet jag gjorde någon civil modell löst baserad på mekanismen i G3... Jag tycker att bultlås och en rak-repeter är en säkrare lösning vid andra skott mot t ex björn då ett eldavbrott INTE får ske. (har knäckt en och annan AK i mina dagar...) Men visst är det inget fel att titta på nya lösningar så länge inte säkerheten blir en kompromiss. Men att byta ut min hagelbock mot någon ny mer mekanisk, modernare variant lär jag aldrig göra
Publicerat Januari 20, 200917 yr Det skulle varit enklare om man sa att halv automater inte får ha löstagbart magasin. Det är en enkel regel som även skulle omöjligöra för en potentiell idiot att härja fritt som typ flinken. Då kan de iaf bara skjuta 5 skott innan det tar tid för dem att ladda om. Vilket skulle ge polisen, ett om än litet, övertag. Vilket gör att galningar förmodligen inte skulle välja jakt gevär för deras handlingar utan istället gå till kriminella per på hörnet och beställa en UZI. Och vi jägar går iaf fria. För i en jaktlig situation hur ofta behöver man ladda om så fort att ett magasin krävs? Visst det är lite enklare, men den lilla tid extra det tar kan iaf jag leva med.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Det skulle varit enklare om man sa att halv automater inte får ha löstagbart magasin. Det är en enkel regel som även skulle omöjligöra för en potentiell idiot att härja fritt som typ flinken. Då kan de iaf bara skjuta 5 skott innan det tar tid för dem att ladda om. Vilket skulle ge polisen, ett om än litet, övertag. Vilket gör att galningar förmodligen inte skulle välja jakt gevär för deras handlingar utan istället gå till kriminella per på hörnet och beställa en UZI. Och vi jägar går iaf fria.För i en jaktlig situation hur ofta behöver man ladda om så fort att ett magasin krävs? Visst det är lite enklare, men den lilla tid extra det tar kan iaf jag leva med. finns ju california regel att bössan inte har ett löstagbart magasin,så magasin öppningen är svetsad fasst. så det måste laddas direkt in i magasinet.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Det är en enkel regel som även skulle omöjligöra för en potentiell idiot att härja fritt som typ flinken. Då kan de iaf bara skjuta 5 skott innan det tar tid för dem att ladda om. Är man kriminell låter man nog inte såna skitsaker stoppa en. Kolla bara på en högkapcitets hagelpump med pluggat magasin - det är bara att ta bort pluggen och ladda i 5, 6, eller 7 skott eller vad de nu kan rymma. Tycker det vore trist om vi utformar jaktvapen som om kriminella skulle lägga vantarna på dem nästa dag. Då får vi jaga med brytvapen hela bunten.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Är man kriminell låter man nog inte såna skitsaker stoppa en. Kolla bara på en högkapcitets hagelpump med pluggat magasin - det är bara att ta bort pluggen och ladda i 5, 6, eller 7 skott eller vad de nu kan rymma.Tycker det vore trist om vi utformar jaktvapen som om kriminella skulle lägga vantarna på dem nästa dag. Då får vi jaga med brytvapen hela bunten. Sant. Men det verkar kanske väl komplicerat för en brottsling att först ta jägar examen sedna köpa en bössa för att bygga om den till något som skulle användas vid rån etc. Då tror jag nog att de köper en av kriminella per på plattan istället. Och den handeln kommer vi aldrig åt. och om det är så är det väl lika enkelt för dem att köpa en "vanlig" halv automat idag och bygga ett större magg och slipa på någon klack någonstans så det blir en helautomat.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Sant. Men det verkar kanske väl komplicerat för en brottsling att först ta jägar examen sedna köpa en bössa för att bygga om den till något som skulle användas vid rån etc. Då tror jag nog att de köper en av kriminella per på plattan istället. Och den handeln kommer vi aldrig åt. och om det är så är det väl lika enkelt för dem att köpa en "vanlig" halv automat idag och bygga ett större magg och slipa på någon klack någonstans så det blir en helautomat. Det är ju precis det som är min poäng ovan
Publicerat Januari 20, 200917 yr Hur som haver, vilka jaktmodeller finns det tillgängliga på marknaden i dag som är baserade på moderna, och vad jag förstår enligt denna tråden, militära vapen? H&K vet jag gjorde någon civil modell löst baserad på mekanismen i G3... Den heter SL7, HK 770 eller något liknande. Har gjort lite efterforskningar kring denna, då jag var intresserad av att köpa en HK 770 för ett par år sedan, men det blev en sako i stället. Den bygger på AK4ans mekansim (HK G3). Den är "igentligen" inte tillåten av NV då den är baserad på en militär mekanism som är utvecklad efter 1940. Men den har sluppit igenom systemet... Men för att ge min åsikt till tråden - Mångar här hävdar att de inte vill ha vapen med militärt utseende i skogen... Detta argument anser jag inte håller, då man kan möta folk både med SAKO TRG, uppiffade Remington vapen mm. ex jag själv har en "SVART" Benelli hagelautomat, och jag får en del höjda blickar när jag kommer med den. Men den fyller sin funktion!!! Var själv på en drevjakt på gris, där en av hundförarna kom med en Benelli Argo med pistolgrepp, rödpunktsikte och vapenlampa! Vad hade det varit för skillnad om han kommit med en AR10 istället? Ser gemenman skillnad på dessa? Och de fyller sin funktion!!! Likaså är det många som jagar med upphottade Mini 14, vad är det för estetisk skillnad mellan en Mini 14 och en M1A? Det som NV anser om M1A är att dessa är lätta att konvertera till helauto för att de baseras på den militära modellen M14, detta kunde man göra för 20 år sedan, då många M1A byggdes på militära delar för att hålla ner på priset. Men idag är det skillnad mellan M1A och M14 vilket gör det betydligt svårare att konvertera en M1A, förmodligen svårare än att konvertera en Mini 14. Källa: Springfield armory - Dessa vapen skulle locka fel personer, det tror jag definitivt. Men att det finns en del personer som tar jägarexamen bara för att få en "sniper bössa" är ju ett faktum. Svårt att hålla borta dessa. Och dessutom är det ju upp till polisen att pröva varje enskild vapenansökan, de kan ju då ställa frågan: "Vad är syftet med detta vapen?". - Övning ger färdighet! Nu har jag inte läst igenom hela tråden då detta skulle ta en smärre evighet Men flera påståenden är att en AR gör en inte till en bättre skytt, utan övning. Detta håller jag helt med om, men övningsskyttet med en AR är förmodligen roligare och hade lockat fler ägare till skjutbanan. Handen på hjärtat, hur många tycker löpälgen är rolig? Tillräckligt rolig för att skjuta 100 skott/år på. Men det behövs mycket mer än så för att bli en bra skytt. Det krävs mer fältmässigt skytte, olika skjutställningar, olika avstånd allt från 2 meter till 200 meter. Därför är jag en stor förespråkare av jaktstigar! Jag har sysslat en del med IPSC skytte något som är fruktansvärt kul, och det är inte svårt att bränna 1000 plugg/år på det. Inför IPSC med gevär, då får man enormt bra övningar, men det vill ju till att man har ett vapen man kan använda både på banan och i skogen. Innan lumpen hade jag bara skjutit löp älg, en hel del lerduvor och lite sådant. Men i lumpen fick jag en erfarenhet som har gjort mig till en betydligt bättre skytt även civilt. Vi fick lära oss skjuta snabba skott både korta och långa avstånd, skjuta i rörelse, skjuta från olika ställningar och mycket mer. Mycket av det vi lärde oss kommer man alldrig använda i skogen, men det är inte det som det handlar om utan att lära känna sitt vapen, rekylupptagning, hitta/improvosera stöd, lärde sig hur kulbana mm. ändrar sig mellan olika avstånd. Dessutom var det skyttet betydligt roligare än, vanliga 100 metersvallen. En form av IPSC med gevär hade nog lockat fler jägare till skjutbanorna och gjort dem till bättre skyttar. Men som nämts tidigare i tråden, så tycker jag det är upp till var och en vad de väljer att gå ut i skogen med. Vissa går ut med pil och båge, medan andra går ut med en dubbelstudsare värd 100 000kr. Så länge djuren inte blir lidande! Visst föredrar även jag en fin träbössa, värderar exempelvis min Mannlicher högst av alla vapen jag har. Men jag skulle alldrig spola av den i dushen som jag gör med min Sako Finnlight efter en lång dag i bushen. Allt handlar om att fylla sin funktion. Oj, detta blev ett långt inlägg Hoppas det är någorlunda förståligt //Crow
Publicerat Januari 20, 200917 yr men nu funderade jag lite här.hur är det. tex, om lilla jag skulle ha införskaffat mig en r-25 och kanske får till stånds en utbytes jakt i sverige men nån trevlig forumist.han jagar älg med oss och vi jagar gris/rå med honom. Får jag då ta över min R-25 till sverige att jaga med? Blir det en tolknings fråga eller ? Vi hade det problemet en gång, en jaktkamrat från USA skulle komma över på drevjakt på älg hos oss. Han ville då ta sin M1A, vi avrådde honom och han tog sin remington istället.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Torde inte även bågjakt (som nu verkar bli tillåtet) falla in under spektakulärt? Och bågjakt är inte något som jag hört att förbundet tagit avstånd ifrån. Så är det den spektakulära delen verkligen där skon klämmer? Hej! Pilbågar är inte tillståndspliktiga vapen så dessa har inget med våra yttranden i vapenärenden att göra. Bågjägarförbundet lär få besvara frågor om pilbågsjakt och huruvida en viss båge uppfyller de krav som NVV fastställer. Detta bör du dock ta i en separat tråd till den som kan svara på det. Mvh Ola
Publicerat Januari 20, 200917 yr 1. Är det rätt uppfattat att det är SvJFs representant d v s du och Sven som gör bedömningen om vapnet är av spektakulär typ?Vi lämnar revolvrarna därhän för enkelhetens skull... Som jag har angivit så är det jag & Sven som arbetar med dessa frågor inom SJF och vi författar de yttranden som SJF avger inom ramen för den policy förbundsstyrelsen fastställt.
Publicerat Januari 20, 200917 yr skall kort försöka sammanfatta vad jag lärt mig. 1. Exabit och jag tänker ungefär lika 2. Fiberclass och Sven bestämmer vilka vapen vi får använda för jakt i sverige eftersom det inte finns några klara regler? 3. Jägareförbundet gillar inte ny teknologi om den inte ger en betydande fördel. 4. De jakt anpassade AR vapnen har i stort sätt samma träffsäkerhet som en vanlig bössa 5. En halvautomat tror vissa gör folk till en sämre skytt. Tack alla för er input i ämnet då jag iaf lärt mig en hel del ÄVEN om jag inte har några planer på något nyy vapen just nu. Men om/när en ny bössa skall inhandlas så blir det en rostfri halvautomat med syntetkolv. Detta beror INTE på att jag kommer att slarva med första skottet men jag ser ingen nackdel i att ha möjlighet till ett snabbare andra skott. Ha det gött och kul att se att inte alla tänker lika iaf.
Publicerat Januari 20, 200917 yr skall kort försöka sammanfatta vad jag lärt mig.1. Exabit och jag tänker ungefär lika 2. Fiberclass och Sven bestämmer vilka vapen vi får använda för jakt i sverige eftersom det inte finns några klara regler? 3. Jägareförbundet gillar inte ny teknologi om den inte ger en betydande fördel. 4. De jakt anpassade AR vapnen har i stort sätt samma träffsäkerhet som en vanlig bössa 5. En halvautomat tror vissa gör folk till en sämre skytt. Tack alla för er input i ämnet då jag iaf lärt mig en hel del ÄVEN om jag inte har några planer på något nyy vapen just nu. Men om/när en ny bössa skall inhandlas så blir det en rostfri halvautomat med syntetkolv. Detta beror INTE på att jag kommer att slarva med första skottet men jag ser ingen nackdel i att ha möjlighet till ett snabbare andra skott. Ha det gött och kul att se att inte alla tänker lika iaf. STENE, vi tre trodde nog att vi varit tillräckligt tydliga med varför SJF i dagsläget inte arbetar för att få AR-plattformar och liknande godkända medan tråden låg på "vår" area (tråden varken låstes eller flyttades på vårt initiativ, precis som Hipshot skrivit). Eventuella fördelar med en vapentyp måste enligt SJF vägas mot eventuella nackdelar. På uppdrag av årsstämman togs det fram riktlinjer för vår syn på olika vapentypers lämplighet för jakt, vilken seanre fastställdes av styrelsen. Mr Fiberclass redogjorde tidigare för detta, när han skrev : "För att göra en lång historia kort och svara på din ursprungliga fråga Mapa, så är det som vissa sagt redan på så sätt att förbundet anser att alla vapen som är "spektakulära" i jaktsammanhang (tex militärliknande vapen och enhandsvapen) bör man vara försiktig med för att inte råka ut för en politisk debatt där alla våra jaktvapen sätts ifråga. " Jag tror en del inte har helt klart för sig hur vårt arbete styrs, och väljer därför att kort beslysa detta i en ny tråd i SJF-arean.
Publicerat Januari 20, 200917 yr jag kan sammanfatta vad jag lärt mig av denna tråd. 1 ni som promt vill jaga med ar-15 övertygar inte mig med era argument tyvärr. 2 ni bör organisera er och sätta folk i styrelsen som vet hur erat mål att få jaga med vapen som hjälper er lyckas bättre med jakten ska nås.
Publicerat Januari 20, 200917 yr STENE,vi tre trodde nog att vi varit tillräckligt tydliga med varför SJF i dagsläget inte arbetar för att få AR-plattformar och liknande godkända medan tråden låg på "vår" area (tråden varken låstes eller flyttades på vårt initiativ, precis som Hipshot skrivit). Eventuella fördelar med en vapentyp måste enligt SJF vägas mot eventuella nackdelar. På uppdrag av årsstämman togs det fram riktlinjer för vår syn på olika vapentypers lämplighet för jakt, vilken seanre fastställdes av styrelsen. Mr Fiberclass redogjorde tidigare för detta, när han skrev : "För att göra en lång historia kort och svara på din ursprungliga fråga Mapa, så är det som vissa sagt redan på så sätt att förbundet anser att alla vapen som är "spektakulära" i jaktsammanhang (tex militärliknande vapen och enhandsvapen) bör man vara försiktig med för att inte råka ut för en politisk debatt där alla våra jaktvapen sätts ifråga. " Jag tror en del inte har helt klart för sig hur vårt arbete styrs, och väljer därför att kort beslysa detta i en ny tråd i SJF-arean. Jo jag har läst det och jag har också vid ett flertal tillfällen skrivit att vi (via er) skall vara försiktiga med att använda/tillåta alltför militär lika vapen. Så där är vi helt överäns. MEN.. plattformen som sådan. jag har sett några bilder på vapen som bygger på en AR plattform men inte har det karakteristiska militär "looken". Så det jag har försökt att säga är att vi (via er) inte skall säga nej till "ny" teknologi. Så jag tror vi är överäns i det stora hela. Jag var/är till och med villig (som jag skrivit tidigare) att inte tillåta jakt vapen med magasin. Då får man klara regler vad som gäller. Men risken är väl att någon svetsar ihop ett magg på en M16+granat kastare och då lyckas få igenom den.. så det funkar väl inte heller.. Men detta är bara min högst personliga inställning. Och jag är en av flera tusen medlemmar som ni har att "rätta er" efter. Men jag vill tacka för att ni varit en så aktiv del i denna diskussion och givit oss en förklaring. Ang. mitt inlägg om att det var på SJF's uppdrag som denna tråd blev låst så får jag be om ursäkt för att jag misstolkade det som skrevs.
Publicerat Januari 20, 200917 yr jag kan sammanfatta vad jag lärt mig av denna tråd.1 ni som promt vill jaga med ar-15 övertygar inte mig med era argument tyvärr. 2 ni bör organisera er och sätta folk i styrelsen som vet hur erat mål att få jaga med vapen som hjälper er lyckas bättre med jakten ska nås. Mäh! vi har lärt oss samma sak! Med ett litet tillägg... 3 En del verkar inte förstå att om än vapnet som sådant räcker till för jakt och rent teoretiskt och även praktiskt fungerar som jaktvapen betyder det INTE att det är lämpligt som jaktvapen!....Just detta vapen förknippar vem som helst därute med krigsföring....det gör dom inte med en Sako eller en varberger. Skulle detta vapen godkännas som jaktvapen i sverige har vi skjutit oss i benet med Varmintkula (för att använda ett "fackuttryck").....graven är uppgrävd, hoppa inte in i den bara.... I dagsläget är dessa vapen inte tillåtna i Sverige, bra enligt vissa (inklusive underteknad), det suger enligt andra.....men nu är läget faktist sådant! Bara att gilla läget eller flytta till ett land där AR vapnen är godkännda, visst kan man idka lobbyist verksamhet för att pressa fram en acceptans för dessa vapen...men jag personligen tror och hoppas att det är lönlöst i dagsläget.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Ett antal inlägg är nu raderade då dom inte tillförde ett smack. Finns det inget mer matnyttigt att tillägga så är nog det mesta sagt i denna tråden. /Micke
Publicerat Januari 20, 200917 yr Vi hade det problemet en gång, en jaktkamrat från USA skulle komma över på drevjakt på älg hos oss. Han ville då ta sin M1A, vi avrådde honom och han tog sin remington istället. synd att höra :/ tur är så är också en 45/70Gov / 444 marlin repeter på önske listan ;)
Publicerat Januari 21, 200917 yr 5. En halvautomat tror vissa gör folk till en sämre skytt. Min farbror har suttit på älgbanan i 30 år som markör och han har sett en del. 2 saker han uppmärksammat, det första är att finns ingen bössa som racklar så lite som en 98:a. Fast det vet väl alla det andra är att dom som är undermåliga skyttar, säger inte dåliga, köper halvautomater för att klara proven. Hade exempel på det i mitt gamla lag. En hundförare som inte klarade att repetera med bössan på axeln så han var tvungen ta ner och göra ny anläggning och därav fick en hel del bomskott eller dåliga träffar. Lösningen, Benelli automat Hade han tränat lite hemma på momentet så hade han inte haft problem med repetering.
Publicerat Januari 21, 200917 yr Hade han tränat lite hemma på momentet så hade han inte haft problem med repetering. Minns hur ett par av mina jägarkompisar såg förvånade ut då jag berättade att jag ibland övade anläggnigar hemma med hagelgeväret. Titta på en punkt, lyft vapnet snabbt, se om man nu siktar på punkten. "Nää, bästa övningen är att fara till ett ställe där det finns mycket gräsänder..."
Publicerat Januari 21, 200917 yr Min farbror har suttit på älgbanan i 30 år som markör och han har sett en del. 2 saker han uppmärksammat, det första är att finns ingen bössa som racklar så lite som en 98:a. Fast det vet väl alla det andra är att dom som är undermåliga skyttar, säger inte dåliga, köper halvautomater för att klara proven. Hade exempel på det i mitt gamla lag. En hundförare som inte klarade att repetera med bössan på axeln så han var tvungen ta ner och göra ny anläggning och därav fick en hel del bomskott eller dåliga träffar.Lösningen, Benelli automat Hade han tränat lite hemma på momentet så hade han inte haft problem med repetering. Men det gjorde honom inte till än sämre skytt.. Samma sak som med kikarsikte. Visst hade alla klarat älgproven utan kikarsikte med träning. Men nog underlättar det. men inte blir vi väl sämre skyttar med kikar sikte? Jag tror INTE (eller vill iaf inte) tro att folk börjar chansa med sitt första skott bara för att de har en halv automat. Låt oss säga att detta är sant. Då kan det väl inte skada om man får ett lite snabbare andra skott? Blir man en sämre skytt för det? Har ingen halv automat själv utan en gammal 1640 30.06, Har som personligt krav att skjuta guld varje år på papp älgen. Och har inte haft några problem med det. Men inte gör det att jag tycker att jag kan chansa lite med första skottet bara för att jag klarat guld på en pappa älg. Jag skulle aldrig skjuta ett skott om jag inte var "säker" på att det är dödande. Sedan kan det alltid hända en massa saker som gör att det går fel. Vid de tillfällena så ser jag ingen nackdel med att ha MÖJLIGHET till ett snabbare andra skott.
Publicerat Januari 21, 200917 yr Jag tror INTE (eller vill iaf inte) tro att folk börjar chansa med sitt första skott bara för att de har en halv automat. Låt oss säga att detta är sant. Då kan det väl inte skada om man får ett lite snabbare andra skott? Blir man en sämre skytt för det?Tyvärr chansar alltför många redan med repeterbössor sett en del exempel. Har som personligt krav att skjuta guld varje år på papp älgen. Önskar fler var som du Missförstå mig rätt nu, har inget emot halvautomater och inte heller AR varianten. Vill gärna ha en själv, åxå för jakt. AR alltså.
Publicerat Januari 21, 200917 yr Som jag har angivit så är det jag & Sven som arbetar med dessa frågor inom SJF och vi författar de yttranden som SJF avger inom ramen för den policy förbundsstyrelsen fastställt. Ok, finns det fler som yttrar sig i dessa frågor t ex riksjägarna, sv vapenägarförbundet, djurens rätt??
Publicerat Januari 21, 200917 yr Författare Liten sammanställning för att börja läsa på om AR-plattformen, ifall man är intresserad. Jag har ej granskat eller ifrågasatt källorna, det får den som vill och anser att det behövs göra själv. Om inte annat kan länkarna vara en utgångspunkt för vidare studier i ämnet. Några hittade jag själv, några hittade intresserade forumister, tack för detta. Dick Metcalf skriver så här: As for the "black rifle" issue...well, I like wood as much as the next guy, but the most popular hunting rifles in America these days, of any type, all have black or gray synthetic stocks, dull matte surface treatments or camo finishes, anyway. Black or camo bolt-action rifles, or black or camo ARs--what's the difference? If hunting with a "black gun" bothers you, don't. If you oppose others using a hunting tool simply because it doesn't "look right," you're standing on the same political platform as the California state legislature. Hunters should not do the antigun, antihunter groups' work for them. The AR platform is a hunting rifle, and anyone who says differently simply doesn't know history. Han skriver också om hur man trimmar in en AR-klon för optimal precision men numera finns alltså modeller som utan vidare klarar 0,5 MOA rätt upp ur lådan. Hela Dick Metcalf's artikel om att det är dags att acceptera jakt med AR-plattformen Sniper Centrals test av en modern RRA AR-15-klon för 1000 USD - 0.4 MOA ur lådan i deras test Hornady Magazine - med artikeln om RRA-AR-klonerna som håller 5-6 cm träffbild på 550 meter Tro't om du vill! Jag inbillar mig att Hornady INTE skulle våga sig på en sådan här artikel om träffbilderna var lögn... Tidningen finns ute nu, köpte mitt ex på OK-macken. Driftsäkerhet på AR-plattformen... Driftsäkerhet - skytte med vattenfyllt vapen Ha överseende med den fåniga musiken och att det är den militära, inte civila versionen, M223, som testas. Tydligt är att H&K:s AR-klon klarar att skjutas med vapnet vattenfyllt. Observera också att "orignalet" går sönder. Alla AR:s är inte lika bra. Det är H&Ks reklamfilm. Discoverys test av en modern AR-klon, H&K 416 Ha överseende med actionmusiken och det militära stuket - det är synd att inslaget är gjort så. Se igenom detta och försök uppfatta hur kompetent vapnet är istället. Vapnet finns i civil version, permanent spärrat för enkelskott. Plågo- och driftsäkerhetstest H&K 416 OBS! Ha överseende med musik, att man testar granattillsatser och annat som det SJÄVKLART INTE finns något som helst behov av på jakt, att testen fokuserar på militära behov. Syftet är enbart att illustrera driftsäkerhet på en modern AR-klon. Driftsäkerhetsstatistik från US Armys plågotest i ökenklimat, 60 000 ptr med dessa vapen i rejält dammig miljö, öken. 3:an och 4:an är baserade på AR-plattformen. 1:a HK XM-8, 127 eldabrott 2:a FN SCAR, 226 eldabrott 3:a HK 416, 233 eldabrott 4:a Colt M4, 882 eldabrott (den här får massiv kritik för att inte vara driftsäker... ) Observera att jag INTE menar att man måste skjuta fortare, fler skott eller på längre håll bara för att vapentypen kan klara sådant. Jag menar heller INTE att man skall föredra halvauto's eller AR-plattformen för att man vill slippa träna. Både bästa möjliga vapen och stor mängd träning är självklart att föredra och träning är viktigare än vapen. Jag tycker däremot att det är bättre att träna på själva skyttet än på att repetera - något vapnet kan sköta alldeles utmärkt och snabbare än en normal skytt kan klara. (Vi behöver inte ha någon debatt om detta, tyck som du vill.) Jag är INTE militär men har gjort lumpen, på den tiden alla gjorde det. Är inte med i något militärt överhuvudtaget och har aldrig varit det men tävlar i skytte. Jag gillar grejor som fungerar så bra som möjligt, men även grejor som är vackra. Det innebär att jag har både, i mitt tycke, ful plast-Blaser Offroad och superfin lyx-drilling i garderoben. Men tyvärr ingen AR-klon, vilket annars skulle kunna lyfta både mitt jakt- och tävlingsskytte en bit till. (Vi behöver inte ha debatt om detta heller, mina vapen är redan så anpassade som det bara går, tro inget annat. ) Jag skulle inte våga ha med en AR-klon på jakt heller, det tar nog många år innan det är välkommet, om ens någonsin. "All an AR really needs is a quality barrel to shoot as well as the best hunting rifle you can buy." Och om de nu går att köpa med sådan kvalitetspipa för 1000 USD, 8500:- plus tull & moms, då borde det vara intressant för oss jägare. Mvh Mats P.
Publicerat Januari 21, 200917 yr skall kort försöka sammanfatta vad jag lärt mig.2. Fiberclass och Sven bestämmer vilka vapen vi får använda för jakt i sverige eftersom det inte finns några klara regler? Intressant hur folk lyckas läsa det man skriver. Jag och Sven skriver de yttrande vi avger till polismyndigheter, när de frågar oss i samband med när de skall besluta om att bevilja tillstånd för ett vapen. Vi anlitas alltså av polisen som sakkunniga och inget annat. Naturvårdsverket bestämmer vilka vapen vi får använda för jakt. De har ett regelverk som är ganska klart, tex finns det klassindelning av kulgevär, piplängder, magasinsbegränsningar osv. Dessutom finns en vapenlagstiftning som vår riksdag beslutat och anslutande förordning från regeringen samt föreskrifter från Rikspolisstyrelsen. Mot den bakgrunden så kanske uttalandet ovan är en smula från sanningen...