Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Mer om 5-kampen kommer på hemsidan och i bretonbladet .

Lite förhandsvisning. ;) ;)

Förtår inte folk om tycker om att SUGA PÅ KARAMELLEN.

Jag tuggar för fullt  ;):)  ;D ;D

Ser ut om om ni haft besök av regnet?

Men har man kul är det av mindre betydelse, i min värld iaf.

Kom det ngr wannabees till 5-kampen?

• 3 weeks later...
  • Svar 3,8k
  • Visningar 493,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Hela fågelhundsvärlden verkar stanna upp då våren kommer!

Kan de va så?

Här tränar vi mer än någonsin.

Cyklar, vattenapporterar, apportsök i skog (viltfri), åker båt o tittar på sjöfågel= lugn i flog ;) , linförighet, hagelskytte (enb. Husse) mm mm.

När vi int gör de tar vi igen oss på olika sätt. Tex som på bilderna nedan :)

post-399-1181049876_thumb.jpg

Publicerat

Vá mysigt!!! Hon har växt lilltjejen!! :)

Publicerat

Ser verkligen mysigt ut.

Åh vad man kan sakna att ha hund ibland......

Publicerat

Ja snart är det höst...och hur ser det ut för er alla med och utan fågelhundar som lurar på Klimpfjäll 21 september och en forumträff framför kameran?

Ju fler desto roligare!! :)

Publicerat
Ser verkligen mysigt ut.

Åh vad man kan sakna att ha hund ibland......

;D ;D :D

Publicerat
  • Författare
Ja snart är det höst...och hur ser det ut för er alla med och utan fågelhundar som lurar på Klimpfjäll 21 september och en forumträff framför kameran?

Ju fler desto roligare!! :)

Vi gör en egen tråd om de vetja. Sitter med dottern just nu så de får bli senare!

Publicerat

Det låter som en bra idé med en egen tråd om Klimpfjäll!

Publicerat

Lägger in en liten sommarbild, här ser vi ett exempel på tandemapport ! ;D

10874071.jpg?0

Publicerat

Härlig bild! :)

Publicerat
  • Författare

Själv har jag varit på en underbar valpköparträff hos uppfödarna!

Alla utom 1 av hundarna var närvarande.

Vi körde dressyrträning, fick lära oss hur utställning går till, träna på fågel i olika situtioner tex lugn i flog mm mm.

Sen körde vi samma saker igen fast i skogen.

De hela varvades med fika o massor av mat som uppfödarna tillhandahöll.

VILKEN GENEROSITET!

Helt fantastisk helg kan jag bara säga.

Längre redovisning samt fler bilder kommer i reportage på bretonsidan.

Men ett par bilder slinker in här ;)

"Ella"

Nu vet jag hur svårt de e o få en Breton att apportera Bisam.

Men höll den gjorde Zingo iaf. Alltid en början

post-399-1182158562_thumb.jpg

post-73-1182158562_thumb.jpg

post-73-1182158563_thumb.jpg

Publicerat

Allt är en träningssak! Det är ungefär som att gå från apportbock till fågel.....du får gå tillbaka till steg ett osv....

Men med Ella stannar vi vid att apporten fungerar när vi jagar och jag jagar aldrig bisam utan vi håller oss till fågel ;D ;) Mer behöver jag inte ha inlärt på denna hund. Men med nästa vet man aldrig  ;)

Ni ser ut att ha haft en trevlig helg!

• 2 weeks later...
Publicerat

Får man gå med på ett skogsprov som åskådare? Tänkte på skogsprovet i Åsele. Det skulle vara roligt att se hur det går till!!!

Publicerat
  • Författare

Kan inte svara på din fråga men ta kontakt med jaktprovsansvarige, Göran Grahn.

Kolla länken för kontaktinfo: http://www.breton.se/index.cfm?mID=6&s...;ID=5&qID=1

Själv tänkte jag FÖRSÖKA mig på att släppa Zingo en dag för o se om de funkar.

Publicerat
Får man gå med på ett skogsprov som åskådare? Tänkte på skogsprovet i Åsele. Det skulle vara roligt att se hur det går till!!!

Prata bara med provansvarige så får du givetvis gå med och kolla!

Kan dock vara lite svårare att gå som åskådare på ett skogsprov än fjällprov iom att det är i skog = tätare = du ser mindre iom att alla går 50m bakom domaren, skytten och föraren som har sin hund i släpp. Man får bättre överblick på ett fjällprov när man går i klungan bakom. Då ser du allt från sök till apport. Det är väldigt lätt att du missar fågelarbetena när du går i klungan bakom på ett skogsprov.

Men hör av dig till jaktprovsansvarige, så får du mer information om vägbeskrivning, tider mm.

Det är väldigt roligt att gå skogsprov! Dock får du inte se några unghundar för det finns bara öppenklass och elitklass på skogsprov! ;D

Publicerat

Vad härligt att denna sovande tråd har vaknat till liv igen! Ok, jag har ju inte bombarderat den med inlägg själv.. :-[

Nu är det en varm och hemsk tid på året för en fågeljägare! Håller på att nöta lite kontakt o lydnad, annars är det mest sofflocket som gäller. Ska snart sätta igång o panga lite lerduvor, det ska bli roligt!

Har ni börjat hårdträna hunden inför augusti ännu? Det är ju inte länge kvar till man kan börja släppa nu!!!

Publicerat

Fina bilder på Era hundar. :D

Publicerat
Vad härligt att denna sovande tråd har vaknat till liv igen! Ok, jag har ju inte bombarderat den med inlägg själv.. :-[

Nu är det en varm och hemsk tid på året för en fågeljägare! Håller på att nöta lite kontakt o lydnad, annars är det mest sofflocket som gäller. Ska snart sätta igång o panga lite lerduvor, det ska bli roligt!

Har ni börjat hårdträna hunden inför augusti ännu? Det är ju inte länge kvar till man kan börja släppa nu!!!

Hårdträna och hårdträna  ::) vi joggar 5-10km 5dagar/vecka. I mina ögon hårdträning för mig, men inte för hunden  ;) Det är iaf våran träning just nu. Kommer väl att lägga till lite cykling nu under semestern och sedan börjar vi snart vara framme i perioden när man kan börja släppa  ;D

I övrigt så finns det givetvis alltid dressyr att träna på också. Dock blir det inte så mycket sådant för vår del. Bara lite "underhåll".....

Publicerat
Hårdträna och hårdträna  ::) vi joggar 5-10km 5dagar/vecka.

Det är vad man kan kalla hårdträning!! Imponerande. Är det du själv som kommer att ligga ute på sök till hösten?  ;D ;D ::)

Publicerat
Det är vad man kan kalla hårdträning!! Imponerande. Är det du själv som kommer att ligga ute på sök till hösten?  ;D ;D ::)

Det är så mycket trevligare att vara ute i skog och mark om man inte håller på dö av utmattning  ;D Låter fortarande Ella stå för söket ;)

Ser dock hur mycket hon längtar efter att bli släppt. Hon drar sig mot skogen hela tiden och blänger på mig när jag säger att hon inte får. Vi har skymtat "knatte tjädrar"  ;) inte långt ifrån stugan så hunden hålls i koppel! Vill ju inte störa dem! 25augusti vill vi ha så många som möjligt på vingar!

Publicerat
  • Författare

Varför vänta till 25:e när man kan börja träna 16:e?

Hur mkt som fälls efter den 25:e en annan femma.

Får jag en av varje e ja gla, men fler skadar inte iof, bara hunden får många arbeten på fågel   ;D

Att springa 5ggr i veckan under sommaren e inget friskhetstecken i mina ögon.

När de gäller träning ser jag jakten som en sådan (för mig själv).

Lite plaskande i vattnet o cykling 1mil ngr ggr i veckan får räcka för mig tills vi kommer in i aug o kör 5 dar i veckan.

Men jag e noga med att blanda både simning och cykling för att alla muskler ska tränas ordentligt.

De blir en heeeel del simmande o vattenapporterande  samt linförighet o passivitetsträning för hunden.

Går ju int cykla förrän midnatt i denna värme.

Slarvat lite för när man har en liten dotter med magknip e man rätt slut den tiden på dygnet. Men MINST 2-3ggr i veckan cyklar vi nu.

E man envis som jag behöver man ingen kondis, man tar sig fram på ren illvilja ;)  ;D  :D :D :D

Publicerat

Zakke äter dåligt!

Är det vanligt att hundarna äter mindre när det är sommar? Eller är det troligt att byte av foder från valp till vuxen (samma märke) ställer till problem? Förr slukade han maten, men nu äter han bara halva portionen.Ibland vill han inte ens smaka.

Han är 14 mån.

Om ni tror på foderbyte (till något godare) är jag tacksamm för förslag.Han äter PROFormance.

Publicerat

4lökar för einstein...tycker för övrigt finland har rätt vettiga priser på sina hundar,,i sverige tas det ofta 10 lök för en terrier vars bara ena är jaktmeriterad och duglig...hört att plottarna ska vara rätt dyra å det bara ska säljas hundar för en tid framåt,nån som hört annat??nu talar jag om rovdjurs hundarna inte rambo med mycket militär utrustnings på sina vapen slash super häftiga vildsvins avkommorna som verkar blomma upp allt mer av plupp plopp hundarna. 14 tusingar tyckte jag nån sa ???

Publicerat
4lökar för einstein...tycker för övrigt finland har rätt vettiga priser på sina hundar,,i sverige tas det ofta 10 lök för en terrier vars bara ena är jaktmeriterad och duglig...hört att plottarna ska vara rätt dyra å det bara ska säljas hundar för en tid framåt,nån som hört annat??nu talar jag om rovdjurs hundarna inte rambo med mycket militär utrustnings på sina vapen slash super häftiga vildsvins avkommorna som verkar blomma upp allt mer av plupp plopp hundarna. 14 tusingar tyckte jag nån sa ???

Fel tråd eller  :-X 8) :o ;D

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare
Zakke äter dåligt!

Är det vanligt att hundarna äter mindre när det är sommar? Eller är det troligt att byte av foder från valp till vuxen (samma märke) ställer till problem? Förr slukade han maten, men nu äter han bara halva portionen.Ibland vill han inte ens smaka.

Han är 14 mån.

Om ni tror på foderbyte (till något godare) är jag tacksamm för förslag.Han äter PROFormance.

Tror inte på foderbyte.

Zingo e normalt världens matvrak men jag har fått börja truga i han maten.

Om de sen e pga av nytillskottet eller värmen vet jag ej.

Jag har börjat köra Eukanuba highperformance nu men int äter Zingo mer för det!

Så jag gjorde som så att jag ger bara en gång per dag, kvällen/natten då de e som svalast, o hela ransonen då. För de mesta är skålen tom på morgonen.

Man kan också blanda i ngt extremt gott gömt i fodret typ minismå köttbullsbitar, funkar kanon de också. Men inte för ofta för då kan de lätt göra de till en vana.

Funkar inget av detta kan de ju faktiskt vara värt att testa annat foder. Många märken har testpåsar gratis!

Då får du snabbt kvitto på om de e det som e problemet.

Jag har även märkt att de dagar jag cyklat med Zingo e aptiten mkt större.

Vet inte varför men de kanske blir nå signaler i kroppen som skriker ÄÄÄT.

Igår sluka han maten efter cykelturen, OBS 1h efter, o idag utan cykeltur lämna han 30% kvar.

Då hade han ändå varit o simmat en del men de funkar inte lia bra!

Jag har även provat varianten att "nån gång blir de hungrig". FUNKAR EJ!!!

Du får testa lite olika o meddela gärna vad du kommer fram till!

Men foderbyte tror jag inte på i första hand!