Publicerat September 25, 200619 yr Författare Jodu Seger! Vi va upp till stenskraveltrakten o jagade på ungefär de höjder du beskriver, och högre, men att behöva utnyttja bergbestigning med grabben på 11 o sambon var inte att tänka på. Men tack för tippset ändå Om du ser toppen på sista bilden så va de int långt ifrån den Norrmännen var. Vi gick väl upp ungefär 3/4. Hade det inte varit för allt regn så skulle "JAG" kanke övervägt att gå upp. Nästa gång lär jag göra det :
Publicerat September 25, 200619 yr Författare Har kikat närmare på mer detaljerad karta nu o nog skulle man gått upp en bit till. Vi var på ungefär 800-850m o vi skulle gått upp på 900-1000m. Men på 2 dar o nytt område måste man ju prova sig fram. Men nästa gång : Jaja. Hunden har fått jobba lite o huse ännu mer : Men imorn ska vi jaga rätt på nå tjäderkullar. Äntligen har de fallit lite vått på backen. Måste passa på innan de sugs upp. Marken e ju som en svamp här nu!
Publicerat September 30, 200619 yr Författare Osså har de ÄNTLIGEN hänt! 20m från bilen fattar Zingo stånd. Tomstånd trodde jag o mana på men han stanna upp. Såg fågeln men för risigt för skott. 5 min senare nytt stånd, klockrent, men bom av mig, risigt som tusan o svårt att hålla framför.. Men han e coollugn i flog. 5min senare nytt stånd o nu e de 3tjädrar i luften. 2 flyger från trä men 3:dje står Zingo för. Lyckan e nästan total. HAN STÅR 4:de gången gilt o vi får oss en tuppkyckling på 3,2kg ourtagen. Att det var en kyckling grundar jag på att 3:e fjädern var kort samt att underdelen av näbben var mkt vek. Har hört detta på film. Nu e jag SÅÅÅÅÅÅÅ nöjd! BRETON kan jaga skogsfågel ;D De ble ett 5:e stånd men de fåglarna satt i trä o jag fick en skottchans men TOTALbomma. Var för uppmärksam på backen. Vädret var dimmigt med regn hängande i luften 6grader o mkt svag vind. Vet inte om det varit för 3dagars regn eller all träning på stadsduvorna som gett resultat men........ [glow=red,2,300]ZINGO E BARA BÄST IDAG[/glow]
Publicerat Oktober 2, 200619 yr SJÄLVKLART ÄR BRETON BRA SKOGSFÅGELHUNDAR!!!!!!!!! Ella har fått några av sina högsta priser just på skogsprov! ;D Visst är det en skön känsla när allt börjar klaffa! Riktigt roligt!
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Grattis! En tjädertupp är alltid en tjädertupp. Den absolut svåraste fågeln att få både för hunden och skytten!
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Författare Jo du "Ella" nog va de kul ;D 90% av känslan låg i att hunden gjorde HELT rätt o fem ggr dessutom! Hade nöjt mig med det. MEN att man fick med sig en tupp hem var en bonus (som man inte gärna vill va utan ) Klart jag vet att BRETON kan, men efter alla stötar Zingo lyckats med börja man nästan misströsta. MEN NU E JA GLA :D Om ni bara visste hur många tuppar jag "SETT" men aldrig ens avlossat skott mot. En enda har jag avlossat skott mot tidigare o de va på toppjakt 2004. Missbedömde den för att vara en orrtupp, vilka brukar sitta i just den tallen på morgonen, o därav en grym felberäkning på avståndet. Minst 50m eller mer. Tror ni själva kan räkna ut vart den kulan tog. INTE ALLS! Men nu e man FRÄLST ;D Har faktiskt aldrig sett så mkt tjäder i mina skogar som i år o inte e jag lessen över det då man håller på o jaga in Zingo
Publicerat Oktober 11, 200619 yr Författare "Ella" Nu börjar jag bli orolig. Håll inte så hårt i bössan utan skjut lite med kameran också så man får se lite härliga Bretonbilder här i tråden! Detsamma gäller dig "Rosen" Hur går de för er? Var själv till fjälls i helgen. 2 ripkullar första dan med rejält vita ripor. Tyvärr var inte hundarna i nån av dem. Sen va de stendött. Tråkigt som tusan. Får ge mig av till skogen där jag VET att de finns fågel. Hur ska man annars befästa ståndet på unghunden? Får ta o skjuta mig nå tjädrar i veckan istället Sen ska vi prova på bäverapport till helgen ;D *Skoja bara* Men reka bäver med 30-06:an ska vi tidigt på lör morgon o sen blir de fågeljakt för hela slanten resten av helgen.
Publicerat Oktober 12, 200619 yr Ja jag har nog hållit lite hårt i bössan i höst =) Ska försöka ta lite trevliga bilder, men man blir ju så het när det väl gäller : Jag har dock tagit några, men inte lagt över dem i datorn än : Få se om dom kanske kan vara dugliga att lägga in här ;D
Publicerat Oktober 14, 200619 yr Måste erkänna att kameran har legat längst ner i ryggsäcken i höst.. :-[ Bättring påväg! Lovar att fota nästa gång vi är ute! Det är riktigt glest mellan fågelkontakterna i Kiruna. Riptillgången går inte till historien som en av de bästa, snarare tvärtom. Var ut i veckan i Abisko och såg 5-6 ripor på en halvdag i björkskogen. Sköt en av dem efter ett perfekt stånd och direkt sitt i uppfloget (talar om hunden, jag stog upp hela tiden) . Safir är nu 11 månader och står bättre o bättre för fågel. Det kan hända att han löser ståndet själv när jag är påväg upp, oftast när han ser fåglarna på backen. Men det är inget som oroar mig eftersom han inte går efter dom. Stabiliteten i ståndet kommer mer o mer för varje fågelkontakt. Det verkar vara samma sak med fågeltillgången här som hos dig, jimbolo. Tjäder är det rätt gott om. Men just nu så är det lite lurigt för unghunden att komma överens med dem. De väljer ofta att "bättre fly än illa fäkta".. Ska ut under veckan en sväng, återkommer med bilder o rapport! ;D
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Hmmm......jag har så stora bilder och lyckas inte krympa dem så mycket så jag kan lägga in dem på sidan! =( Har ni tips så håll dem inte för er själva......låt höra!!! Hade underbara jaktdagar i helgen. Hunden gick som en klocka! ;D
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Jag brukar använda Microsoft Office Picture Manager o gör såhär: - Kopiera din orginalbild till ett nytt ställe (förstör inte orginalet!) - Högerklicka på filen o välj Öppna med... - Välj Microsoft Office Picture Manager - Gå till menyalternativet "Bildobjekt" och välj "Komprimera bilder" - Välj "Komprimera för: Webbsidor" Då krymper den! Detta under förutsättning att du har Microsoft Office Picture Manager....
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Författare Använd ett redigeringsprogramm tex. Photoshop. Annars kan du ju alltid skicka dem till mig så fixar ja de Kul att de lyckades i helgen för dig. Såna dagar bara njuter man. Zingo o jag hitta mkt fågel i fredags men kom inte till skott en enda gång. Han ställde o när jag närma mig lyfte fågeln 20m framför Zingo, då va jag 20m bakom honom. En eftergång blev de dock på 5:e tjäderståndet. Men jag förstår att han blev frustrerad för de va huse me > :-[ :- :'( Dock lyckades jag sätta honom på håll o visa mitt misnöje. Inga fler eftergångar den dan Nu har de hänt rätt många gånger att Zingo står långt ifrån fågeln=20m ungefär. Vad kan detta bero på? Löpande fågel eller försiktig hund? Sist vi skjöt tjäder stog han ju bara 3-max 10m ifrån o tryckte fågeln rejält bra. Doftförhållanden har ju blivit mkt bättre med kyligare luft samt att de e rejält mkt fuktigare i backen. Kan de va så att han lärt sig att markera mkt svaga dofter o därför inte kan urskilja avståndet till fågeln då vittringen blivit starkare????????? Dvs orutin? Hur hjälper man hunden då? Skulle tro att det enda som hjälper är att vara ut i skogen o träna mer, eller! Men om fenomenet består, vad göra? De blir ju liasom ojaktbara situationer Såg på fjället att han ställde färska legor med ruggfjädrar kvar också dvs tomstånd. I skogen har han också stått tomt, men då har jag sett att han ställt fågel som flugit sin kos innan jag hunnit fram o han har stått kvar ändå. Altså inge tomstånd men löser ej självmant. Erfarenheter????
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Tjädern är (oftast) betydligt svårare nu i oktober! De springer o lyfter på mycket längre håll. Vissa dagar kan de vara snällare, men det är svårt att veta när. Har lagt tjädern på hyllan för denna höst, inget att jobba på för unghunden. De är för svåra nu. Blir ripa resten av hösten.
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Det kan vara flera orsaker. Han kan ha lärt sig att fåglarna lätt smiter. Han kan ha lärt sig att om fåglarna smiter så kanske husse tror att det är jag och då blir han missnöjd. Jag ställer mig en bit ifrån så hinner han fram och se att jag inte gör fel......mm. Och givetvis kan fåglarna vara olika svåra att tas med och springer undan efter att han ställt sig!
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Författare ;D Kul me folk som "ÄLSKAR" att hitta fel på andra ;D Skämt åsido, jag kan ta kritik o tycker "för de mesta" att det bara är positivt. Men jag vill också höra hur jag aktivt ska kunna jobba vidare med problemen!!! Men i detta fall tror jag inte de beror på husse! Den enda korrigering han får av mig då fågel lyfter är att sätta sig eller åtm stanna kvar på plats. För jag "VET" att de lyfter av egen vilja ibland o de ska inte hunden bannas för. Men om han går efter e en annan sak. De har jag inte sett honom göra på mkt länge innan i fre. Men problemen börja innan den korrigeringen. Men jag räkna ut att det är 14dagar sen han börja med detta fenomen. Ganska i tid med allt regn o kallare luft som kom in över Västernorrland. Är fortfarande inne på detta som Mattias prata om att unghundarna ska "Kallibrera" näsan". Han har ju lärt sig hur nära man kan gå då de varit riktig uselt vittringsväder. Bra vittring= längre avstånd från fågel??? Tror ni inte de kan vara så tillsammans med luriga fåglar? Frågan e då bara om hunden kommer klura ut detta själv eller om man på ngt sätt kan hjälpa honom tillrätta??? Ripa är ju helt klart lättare än tjäder. Men man har ju så långt till fjället! :'( :'( :'( Funderar på att vara ledig hela v.44 o ta mig en långtur till fjälls. Beror på vädret!
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Tror detta är ganska vanligt på hundar som inte har den riktiga jakidiot jaktlusten. Min vorsthe börjar stå långt ifrån och markera oprecist när hon märker att fåglarna är lätta på vingarna. Jag har ingen jättestor erfarenhet av olika hundar men tycker mig ändå ha sett en skillnad att vissa hundar blir taggade och verkar tänka "nu dj**ar" och går på hårdare och lyckas ställa fågel och andra hundar som blir lite avvaktande och försiktiga när fågeln inte trycker. Vet inte om det blir bättre med erfarenheten eller om det handlar mer om anlag. Min hund är inne på fjärde säsongen och blir gör fortfarande likadant.
Publicerat Oktober 17, 200619 yr ;D När man inte sett exekt hur hunden gör kan man bara spekulera lite......och även om man sett hunden är det inte säkert man har annat än spekulationer. ;D Positivt va? hahaha...... Jag har inget svar på exakt hur du skall gå tillväga. Men jag tror inte att det beror på att hunden inte har "den riktiga jaktidiot jaktlusten" för jag har en riktig jaktidiot där hemma som kan göra likadant ibland. När det gäller henne har jag fått för mig att hon vill vara säker på att vi hinner med samtidigt som hon vet att tjäder orre kan vara väldigt svåra att tas med och gärna tar till vingar och kan tom sitta i träden om man har otur! För ibland trycker hon fast tjäder/orre och ibland står hon längre ifrån......är väldigt svårt att veta orsaken utan man kan bara spekulera! Men det är väl troligt att det är nått med vittringen som givetvis inte vi känner, men som gör hunden lite osäker ???
Publicerat Oktober 17, 200619 yr Att jaga tjäder med ståhund är väl inte helt lätt ,helst inte i Oktober.Din hund gör inga fel som jag ser det utan du få anpassa dig och rusa med hunden i avancen för att på så sätt eventuellt komma till skott (kan bli rejäla språngmarscher då gammeltuppen försöker löpa sig fri).Eller så går du en stor cirkel runt ståndet och kommer in från fel håll ,kan hunden resas på håll är detta en stor fördel och fåglarna kommer många gånger flygande mot dig.Kan hunden inte resas på avstånd är det "bara" att zick-zackande ta sig in mot ståndet och kanske få ett läge.De ståhundar som säsongen igenom spikar tjäder på korta avstånd finns säkert men jag har aldrig jagat med sådana hundar.Du ska vara glad över att ha fått så bra ordning på din unghund ,det är minsann inte alla förunnat.Ös på med jakt och inom några år har du en riktigt rutinerad hund...
Publicerat Oktober 19, 200619 yr ..... det har ju varit lite klagomål/önskemål om fler bilder så jag gör väl ett försök här! Detta är bilder tagna under jakten 2006.
Publicerat Oktober 19, 200619 yr Fina bilder! Var ut en sväng i eftermiddag, men det bidde ingen fågelkontakt. (Förutom att husse stötte en tjädertupp från toppen av en tall... :-[) Fotade ett par bilder på hunden iallafall, ska lägga in dem imorgon.
Publicerat Oktober 19, 200619 yr Författare Åhhhh :P :P Nu ble man sugen igen Finfina bilder. Själv har jag inte haft kameran med de sista veckorna då regnet bara öst ner! Var ut en liten sväng idag efter 4dar till sängs. Härligt! Dock börja de kräksnöa o vitt ble de me råge. 2 orrar lätta från träd o en orrtupp misslyckades Zingo på då vinden snodde innan han kom förbi fågeln De va ett jäkla snoende på vinden idag o hunden jobbade därefter. KATASTROF sök :- Men de e bara på ett igen! Dock tyckte jag orrtuppen verka trycka hyggligt. Kanske gjort de lite FÖR länge. Men dom finns kvar till en annan dag. Var int ut mer än 2h idag då jag hade grabben min med. Han e lite tunn o frusen så därför fick vi bryta 1h i förväg. Sen hitta vi en död tjäderhöna som inte ser sårad eller angripen ut på ngt sätt. Vingar o ben hela o ingen krosskada på huvet. Ögonen uttorkad. Inga synbara skott eller hagelåkommor heller. Skumt Kanske fått sig nå randhagel av nån o dött av blyförgiftning. Kan man se de på ngt sätt? Fick följa med hem som apportvilt. Kan de va farligt för hunden om den dött av nån sjukdom? Som sagt så syns inge fel på henne! Har kollat noga! Nu ska de kvartas o sen ut imorn igen! Innan älgjägarna förstör jakthelgen >
Publicerat Oktober 19, 200619 yr ;D När man inte sett exekt hur hunden gör kan man bara spekulera lite......och även om man sett hunden är det inte säkert man har annat än spekulationer. ;D Positivt va? hahaha......Jag har inget svar på exakt hur du skall gå tillväga. Men jag tror inte att det beror på att hunden inte har "den riktiga jaktidiot jaktlusten" för jag har en riktig jaktidiot där hemma som kan göra likadant ibland. När det gäller henne har jag fått för mig att hon vill vara säker på att vi hinner med samtidigt som hon vet att tjäder orre kan vara väldigt svåra att tas med och gärna tar till vingar och kan tom sitta i träden om man har otur! För ibland trycker hon fast tjäder/orre och ibland står hon längre ifrån......är väldigt svårt att veta orsaken utan man kan bara spekulera! Men det är väl troligt att det är nått med vittringen som givetvis inte vi känner, men som gör hunden lite osäker ??? Jag är övertygad om att det i många fall hanger ihop. Tror det är precis samma sak som hur olika hundar söker när det är lite fågel. Vissa hundar blir snävare och långsammare när dom går länge utan fågel, andra ökar fart och vidd. Helt klart är att det finns annat som kan orsaka samma uppförande men så är det med allt som gäller hundars beteende, finns sällan ett entydigt svar. Vill bara förtydliga att jag inte menade att en hund har dålig jaktlust för att den visar försiktigare tendenser i vissa lägen. Framförallt lägger jag ingen värdering i hur mycket jaktlust som är bra eller dåligt. Det är ju helt avgörande på vilket sätt, marker etc man jagar. Jag är mycket nöjd med min hunds snävare sök och tätare kontakt även fast det finns vissa tillfällen då man skulle kunna önska annat. För vissa förare är en riktig flåbuse eller jaktidiot precis vad dom vill ha, andra vill ha andra egenskaper. Framförallt tror jag inte att det rent effektivitetsmässiga är några skillnader. Man kan alldeles säkert skjuta lika mycket fågel för en sansad och nogrann hund som för en med massor av spring och motor. Jag försöker inte antyda att detta är några sanningar utan bara min erfarenhet.
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Jag är övertygad om att det i många fall hanger ihop. Tror det är precis samma sak som hur olika hundar söker när det är lite fågel. Vissa hundar blir snävare och långsammare när dom går länge utan fågel, andra ökar fart och vidd.Helt klart är att det finns annat som kan orsaka samma uppförande men så är det med allt som gäller hundars beteende, finns sällan ett entydigt svar. Vill bara förtydliga att jag inte menade att en hund har dålig jaktlust för att den visar försiktigare tendenser i vissa lägen. Framförallt lägger jag ingen värdering i hur mycket jaktlust som är bra eller dåligt. Det är ju helt avgörande på vilket sätt, marker etc man jagar. Jag är mycket nöjd med min hunds snävare sök och tätare kontakt även fast det finns vissa tillfällen då man skulle kunna önska annat. För vissa förare är en riktig flåbuse eller jaktidiot precis vad dom vill ha, andra vill ha andra egenskaper. Framförallt tror jag inte att det rent effektivitetsmässiga är några skillnader. Man kan alldeles säkert skjuta lika mycket fågel för en sansad och nogrann hund som för en med massor av spring och motor. Jag försöker inte antyda att detta är några sanningar utan bara min erfarenhet. Ja visst finns det många orsaker till en hunds beteende och vi förstår dem inte alltid. Jag personligen har en hund som brukar hålla i sitt sök hela dagen varesig det är fågel eller inte. Hon kan gå ut lite mer i vidd, det kan hon göra, men samtidigt så blir hon även försiktig när det väl börjar lukta fågel. Vissa hundar kan ju bli så het när dom väl hittar fåglarna tillslut.........i min vovves fall kan det ju vara rutinen också för det är ju ingen unghund jag har : men hon har varit så större delarna av sitt liv! Det roliga med hundar är ju att man kan forma dem som man själv vill ha dem. Smaken är som baken! Rätt början och tålamod efter vägen!!! Då är det stor chans att man når målet!
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Lovade bilder från nästa jakt, vilket var igår. Släppte hunden i en dryg timme utan att få någon fågel för honom. Så det blev bara bilder på hunden...