Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Breton

Featured Replies

Publicerat
Jag är lite nyfiken på rasen Breton, finns det någon hemsida typ Brtonklubben eller nå sådant ?

Men som sagt jag är bara lite nyfiken  ;D

Hmf.......jag fokuserar på denna fras i de inlägget ;D

Det finns både en hemsida för norsk och svensk bretonklubb. Jag rekommenderar dig att besöka båda sidorna!

http://www.breton.se

http://www.breton.no

• Svar 3,8k
  • Visningar 495k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Denna kille flyttar snart hem till oss.

• I år e de kul att ha Breton.  Mkt fågel i skogen o känns bra att göra uttag då man hittar nya kullar nästan hela tiden. I helgen fick en tjädertupp, orrdoublee, en tjäderkyckling o massa kantarel

• Reivennob
    Reivennob

Det är praktiskt när hunden får plats i en innerficka  , trivs i den gör han också. Igår var fästmön, Loke (valpen), och jag på Huddinge JVF som hade öppet hus med skytte och grillkorv. Inga reaktion

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Jag är lite nyfiken på rasen Breton.....

Om du vill ha uttömmande information om rasen har du redan hittat den perfekta tråden  ;D

Men de finns en hel del kontaktuppgifter till personer i dina "tassemarker" på: www.breton.se

Då kanske du rent av kan få träffa/jaga över en dylik.

En som hållit på väldigt länge, om inte längst, är Marie på Gotland o vet nog de mesta man kan behöva veta.

Tror bara hon blir glad över ett samtal från en intresserad. Kont.upg. finns på hemsidan

Annars får du hålla dig till nästa höst.

Förstår att du börjar våndas "Seger" o måste kolla in rasen svagheter innan du ställer upp i match mot en Breton.

Men hör o häpna "DE HAR INGA SVAGHETER"  :o ;D ;D :D :D :D

Publicerat
  • Författare
Hahahaha.............det är bra att du sköter ditt jobb som regionombud och försöker få fler bretoner till området  ;D

Innan jag bestämmer vart valparna skall flytta så måste nog en parning genomföras och valparna födas  ;)::) så att man då med säkerhet vet att det blir några valpar! :o

...... ;):D ;D 

Nej nej nej! Jag nöjer mig med ett löfte om att minst en från ev. blivande kul kommer till Västernorrland.

Int behöver jag nå mer garantier än så  :D ;D :D ;D

Håller tummarna för att de går vägen!

När ungefär blir ev parning?l

Publicerat

Om hon håller tiden så borde det bli nån gång jan/feb ;D

Publicerat
Hmf.......jag fokuserar på denna fras i de inlägget ;D

Det finns både en hemsida för norsk och svensk bretonklubb. Jag rekommenderar dig att besöka båda sidorna!

http://www.breton.se

http://www.breton.no

Tack Ella

Nu har jag kollat igenom sidorna från topp till tå, mycket intressant läsning....men

Jag håller mig nog till Vorsteh även i fortsättningen  ;D  ;D  ;)

Publicerat
Tack Ella

Nu har jag kollat igenom sidorna från topp till tå, mycket intressant läsning....men

Jag håller mig nog till Vorsteh även i fortsättningen  ;D  ;D  ;)

Du törs inte erkänna att du blir lite smått sugen på att skaffa ett litet marsvin  ;D

Publicerat
  • Författare

Hoppsan va tyst denna tråd varit nu ett tag!  :o

Har ni fastnat i julens vansinneshysteri eller får hundarna nån tid också! ???

Här apporttränar vi för fullt o Zingo lyckas nu utan omsvep bära 2,5 kg, hemmagjord dummy, samt idag tog han sina första stapplande steg med en tjäderhöna  ;D ;D ;D

Som avslutning bar han tjäderhönan runt hela huset (75-100m)

Får ge de en eller två dagar till på hemmafront o sen ska vi ut i skogen i helgen o träna, förhoppningsvis på varma orrtuppar o kall ripa/tjäderhöna!

Husse e lycklig nu :D ;D :D ;D

Publicerat

Ja du det är väl en hel del julstök men givetvis har man tid för hunden!

Hade tänkt fara ut i skogen en sväng i helgen men det var sådan skare att jag ville inte chansa på att hon skulle göra illa sig. Det var som en ishinna ovanpå skaren så det var inte nog med att det var hårt utan det var halt också! Tur att det snöat i veckan  ;D

I övrigt så kör vi bara lite "underhålls" övningar som både jag och hunden tycker är kul. Ex. gömma korv/skinka och hunden skall söka reda på dem, gömma ripvingar som hon skall söka rätt på och apportera, "handkommandon"......mm.

Men i övrigt har vi gått in i en liten dvalaperiod ::)

Publicerat
  • Författare

:o :o :o :o :o :o :o :o :oDvala  ???

De e ju nu dresyren börjar ta fart som mest inför vårprov mm.

12 sätter NNFK fart med vinterträning. Den ska man klart gå på (även om man får fara 4-5mil/tillfälle)

Sen blir de ju ngr turer till fjälls i jan-mars samt Tossåsen o Vemdalsprovet.

Hur tränar man upp hunden i sekundering och parsläpp då man endast har en hund??????

Kan bli lite knivigt!

Men innan mars måste jag vara klar med det!

Publicerat
  • Författare

Osså va de BILDTAJM ;D ;D ;D

Zingo e lite av en exebitionist (stavas de så)

Ser lite groteskt ut me en fågel som e hälften så stor som jycken  :o;) ;D :D

post-399-1165443643_thumb.jpg

post-73-1165443643_thumb.jpg

post-73-1165443644_thumb.jpg

post-73-1165443645_thumb.jpg

Publicerat
:o :o :o :o :o :o :o :o :oDvala  ???

De e ju nu dresyren börjar ta fart som mest inför vårprov mm.

12 sätter NNFK fart med vinterträning. Den ska man klart gå på (även om man får fara 4-5mil/tillfälle)

Sen blir de ju ngr turer till fjälls i jan-mars samt Tossåsen o Vemdalsprovet.

Hur tränar man upp hunden i sekundering och parsläpp då man endast har en hund??????

Kan bli lite knivigt!

Brukar tjuvkika här på "eran" tråd även om det inte är min typ av jaktform...vore dock kul att prova nån gång...

Hmm....jag har ju en foxterrier till salu ifall det skulle va nåt :D Kan även tänka mig låna ut honom ett tag...är lite less på att ha 4 hundar här hemma....

Publicerat

Fina bilder jimbolo!!! Vore ju kul om lite Vorsteh människor såg dem och insåg att även de små marsvninen kan apportera de större fåglarna trots att dom är som du säger väldigt stora i förhållande till storleken på hunden  ;) ;D Som sagt riktigt fina bilder!

Ja du som sagt så har vi gått in i lite "dvala" nu. Jag släpper henne inte när jag på förhand vet att det är alldeles för skarpt, men nu har det kommit några dm nysnö så nu ska vi nog kunna bege oss ut på någon tur. Sedan detta med dressyr. Som sagt så är det bara underhåll och lite roliga övningar som vi håller på med nu. Hunden är 6½år ;), jag har till 99,9% bestämt att hon inte ska gå något mer jaktprov, förhoppningsvis så kommer hon att få valpar till våren, så det enda vi gör nu är att köra lite stimulerande övningar som både jag och hunden tycker är roliga och försöker behålla formen/kondisen på henne så att hon är i bra form för valpning.

Det är vad vi kommer att göra framöver ;D Sedan blir det väl givetvis lite fjällen, skoterkörning, fiske också framåt feb/mars ;D

Publicerat
Brukar tjuvkika här på "eran" tråd även om det inte är min typ av jaktform...vore dock kul att prova nån gång...

Hmm....jag har ju en foxterrier till salu ifall det skulle va nåt :D Kan även tänka mig låna ut honom ett tag...är lite less på att ha 4 hundar här hemma....

Tjuvkika på du  ;) .........och jag kan lova dig att det är VÄLDIGT kul jaktform så jag rekommenderar dig att prova på ;D

Publicerat

Kan bli lite knivigt!

Parsläpp brukar inte vara nått problem. När det gäller parsläpp så finns det så mycket jakt i din hund (har sett hans mamma) att jag kan inte tänka mig att han gör annat än söker fågel när du släpper honom. Och när det gäller sekundering.......han är ju givetvis alltid först på fågel så då behöver du inte oroa dig för sådant  ;) ;D

Publicerat
Tjuvkika på du  ;) .........och jag kan lova dig att det är VÄLDIGT kul jaktform så jag rekommenderar dig att prova på ;D

Hmm...jag är lite rädd för att prova på nya jaktformer faktiskt...risken finns ju att jag måste skaffa en till hund.. :D

Publicerat
Hmm...jag är lite rädd för att prova på nya jaktformer faktiskt...risken finns ju att jag måste skaffa en till hund.. :D

;D ja den risken finns ju  ;D

Publicerat
;D ja den risken finns ju  ;D

Mm..jag är rädd för det faktiskt...å den tiden har jag inte.Skulle väl iofs gå ifall vi gifte oss...så kan du sköta om

fågelhundarna å jag kan följa med ibland.  ;)

Men å andra sidan skulle det vara kul med vallhund oxå...å en jäkla bra älghund...å det här med bigami är ju inte tillåtet

i Sverige..så de vete tusan hur det skulle gå ;D

Publicerat
Mm..jag är rädd för det faktiskt...å den tiden har jag inte.Skulle väl iofs gå ifall vi gifte oss...så kan du sköta om

fågelhundarna å jag kan följa med ibland.  ;)

Men å andra sidan skulle det vara kul med vallhund oxå...å en jäkla bra älghund...å det här med bigami är ju inte tillåtet

i Sverige..så de vete tusan hur det skulle gå ;D

g035.gif

Vilka teorier  ;D Enklast är nog om du själv skaffar bara en hund av varje sort....!?

Publicerat

Eller så ger jag tusan i å jaga nå annat...Defenitivt det enklaste.Å det ha ju dessutom funkat utmärkt hittils...

Inled mig icke i frestelse.....

Publicerat
  • Författare

Låter som om du redan är inledd i frestelsen :)  :D ;D

Publicerat
Låter om om du redan är inledd i frestelsen :)  :D ;D

Fräls mig då från det onda.... :D

Skämt åsido...det verkar faktiskt vara riktigt skoj som lite omväxlingsjakt.Dessutom är det alltid intressant

att se duktiga hundar arbeta,för mig är hundarnas arbete halva nöjet, jag tror oxå att vi "riktiga" jägare  ;D har ganska

mkt att lära av fågelhundsfolk när det gäller hundhantering osv.Men det gäller att ha tid att hålla på med allt.Kommer visserligen att dra ner på hundantalet allt eftersom och bara hålla mig med 1 stövare å 1 terrier...men det är ju så jäkla mkt annat man ska hinna med oxå.

Publicerat

Varför välja. En tränad terrier går ju fot när man jagar med en fågelhund och när den behöver vila så får terriern söka ut på så vis får man jaga från augusti till våren ;). För övrigt så är de bara huvudet som sätter stopp för hur stor apport hunden tar. Tur man har en tyskterrier som inte har de minsta hum om hur stort något är allt ska jagas och apporteras från näbbmöss till sopbilar ;D

Publicerat
Tur man har en tyskterrier som inte har de minsta hum om hur stort något är allt ska jagas och apporteras från näbbmöss till sopbilar ;D

Hur många SOPBILAR har han dragit hem? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

mvh. Bert

Publicerat
  • Författare

Kul att fler tittat in på denna tråd!

Ang sopbilar  ::) ...kanke skulle va nåt att börja me...  :o  8) :P ;D ;D ;D

Har målet inställt på bäver som störta apporteringsvilt  ;D men dock då bara bärga till stranden.

Lyckas jag nånsin få min 13,7kg tunga breton apportera en gås och/eller fullstor tjädertupp har jag nått mina mål.

Publicerat

Ja då måste du träna hunden att ta det rätta greppet över vingen lite snett framifrån.

Men  man måste först skaffa sig något att träna på. ;D ;D